Tramcolumn
16
Op visite bij het CCV
(190609)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Als ze mij hadden geblinddoekt
naar het nieuwe hoofdkantoor van het GVB op Sloterdijk hadden
gebracht en de blinddoek hadden afgedaan in het CCV had ik een
tijdlang niet geweten waar ik was beland. Want het CCV (Communicatie
Centrum Vervoer) ziet er onvoorstelbaar modern en on-Nederlands uit.

CCV-er Jim - Tom Mulder - webmaster Jos Wiersema
foto: M@rt
De wanden zijn op verschillende
niveaus behangen met zeer eigentijdse monitors waar verschillende
beelden worden weergegeven. Zoals beelden van bekende en minder
bekende Amsterdamse locaties, schematische afbeeldingen van de
Amsterdamse metrolijnen, waarop ieder treinstel schematisch is
afgebeeld dat in dienst is. En veel haltes van de metrolijnen zijn
ook te volgen. Je kunt bijna zeggen, dat je nooit meer ongezien met
de bus, tram of metro gaat. Ieder strategisch punt van het GVB is
zichtbaar en op de verschillende locaties kan ook nog worden
ingezoomd.

Jos en Tom kijken hun ogen uit in
het CCV
foto: M@rt
Verder kunnen aankomst en
vertrektijden van de tram en metrolijnen worden gevolgd. Voor een te
laat of te vroeg vertrokken of aangekomen bus, tram of metro worden
boetes in rekening gebracht. Lossende of ladende vrachtwagens, die
daarmee tramlijnen stremmen krijgen ook met boetes te maken.
Hetzelfde geldt voor voertuigen, die door een aanrijding de
tramsporen stremmen.

CCV-er Dries achter zijn schermen
foto:
Jos Wiersema
Het CCV heette eerst Centraal
Post. De Centraal Post stond de bestuurders bij als er een
aanrijding had plaatsgevonden of als er vertraging was ontstaan..
Ook bij agressie was de Centraal Post paraat. Dus als je in
Amsterdam een tram ziet rijden ben je niet de enige. Het CCV kijkt
met je mee. Het gekke is, dat het CCV veelvuldig een gekkenhuis is.
Maar je merkt daar auditief nauwelijks iets van. Het CCV is zo
ingericht, dat het meeste lawaai wordt geabsorbeerd. Natuurlijk
heeft het GVB regelmatig te maken met omleidingen bij marathons,
demonstraties, krakersrellen en bijvoorbeeld Sinterklaasintochten.

Een overzichtje van het CCV
foto:
Jos Wiersema
En ook de aan- en afvoer van
supporters naar de stadions is vaak een grote klus met nog meer
passagiers, die in korte tijd worden aan en afgevoerd. Directe
telefoonlijnen zorgen voor een direct contact met de politie,
brandweer en de GG&GD. Ook is er direct contact met de verschillende
tunnels en worden de concurrerende busbedrijven gewaarschuwd bij
calamiteiten.

CCV-er Henk geeft tekst en uitleg
aan Tom
foto:
Jos Wiersema
Omdat we op deze pagina’s regelmatig terugblikken naar
het verleden is een vergelijking tussen toen en het CCV onmogelijk.
Binnen enkele decennia is het GVB veranderd van een gemoedelijk
vervoerbedrijf in een eigentijds en ultramodern bedrijf, dat de hele
stad in de gaten houdt. Zodat we veilig onze eindbestemming
bereiken. Dus mannen en vrouwen van het GVB zeer bedankt!.

Uncle Sam is watching
foto:
Jos Wiersema
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |