Tramcolumn
14
Tweemaal verlengd
(010609)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Jarenlang is er sprake
van geweest om lijn 2 op te heffen! Het kwam zelfs in de krant als er
definitieve ‘plannen voor de toekomst’ werden gepresenteerd. Die
opheffingsplannen werden in krant nog gemotiveerd ook. Het vervoer nam
af, werd er verteld, en de passagiers zouden gemakkelijk overstappen op
lijn 1 of lijn 16.
De route van lijn 2 was ook
een beetje vreemd. Vooral het stuk over de Koninginneweg, dat vaak te
smal was en vol bochten zat. Ook de lange rijen voor de stoplichten van
de Amstelveenseweg waren in beide richtingen een grote hinder. Of neem
de dubbele knikken op de Koninginneweg ter hoogte van het Valeriusplein
en de dubbele bocht ter hoogte van de Emmastraat, waar nog een restant
uit een lang verleden staat. Hier kun je nog genieten van de fraai
gebouwde paardentramremise. Nu is lijn 2 in de Paulus Potterstraat en de
Hobbemastraat veel beter af dan vroeger in de P.C.Hooftstraat en op de
Stadhouderskade of in de van Baerlestraat en op de Overtoom. Het vreemde
eindpunt op het Hoofddorpplein werd gelukkig verlaten. Het was
levensgevaarlijk om op de halte te komen met het steeds veel drukker
wordende verkeer. Dat geldt trouwens nog steeds. En als je dan op oude
foto’s ziet hoe rustig het vroeger was. Je kon er zonder gevaar midden
op straat gaan picknicken. Slotervaart was al een geweldige verbetering.
Hetzelfde kon worden gezegd toen nog westelijker werd gereden naar
Sloten. Plannen voor al die verlengingen waren er tientallen jaren
daarvoor ook al geweest als de opheffingsvisioenen weer eens waren
verdwenen. Maar altijd was het geld weer op.

Lijn 2 op de Koninginneweg
Foto Tom Mulder
Je ziet al die plannen doorgaan als het economisch wat
beter gaat. En dat is logisch ook. Lijn 2 was vroeger een veel rustiger
lijn dan lijn 1. Lijn 2 had ook zijn eigen karakter door de eigen
passagiers en door het eigen trammaterieel. Dat gold trouwens voor alle
lijnen. De middeninstapbijwagens van lijn 2 waren beroemd. In combinatie
met de motorwagens van de serie 476-490 hoorden zij gewoon op de toen
nog rustige Willemsparkweg. Iedere lijn had tot in de 50-er jaren zijn
eigen passagiers omdat het autobezit nog minimaal was. Na de komst van
de enkelgelede trams en de losse drie-assers en zelfs de losse blauwe
wagens in de spitsuren kon je op lijn 2 niet echt spreken van een
comfortabele rit met de tram. Dat komfort kwam terug toen alleen
dubbelgelede trams werden ingezet en iedereen meer ruimte had. Door de
verlengingen van lijn 2 werd er over opheffen uiteraard niet meer
gesproken.
VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN
TOM MULDER
Zo langzamerhand is er ook een einde gekomen aan alle
tramlijnverlengingen in het westen van Amsterdam. Vooral de laatste
verlengingen van lijn 2 kwamen op tijd door de nieuwe bebouwingen in
Sloten. Dat kon niet worden gezegd van de eerste verlenging naar
Slotervaart. De bebouwing in Slotervaart was er al in de eerste helft
van de 60-er jaren. Lijn 2 volgde pas decennia later toen er niet meer
werd gespeculeerd over het voortbestaan.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |