Tramcolumn
124

GEMOEDELIJK VERVOER BEDRIJF
(280811)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
De eindpunthuisjes van het GVB voor het personeel zijn tegenwoordig echt
luxe te noemen. Aangenaam en heel veel ruimte en veel licht. Het
opvallendst is het ‘eindpunthuisje’ van lijn 17 aan het Dijkgraafplein
dat in een gewoon modern winkelpand is gevestigd.

eindhalte lijn 5
Als we deze tegenwoordige dure en grote eindpuntvilla’s (nog net niet
met zwembad en sauna) vergelijken met de goedkope, armoedige en zeer
eenvoudige eindpunthuisjes met houten, oncomfortabele banken, een vloer
van houten stenen en nauwelijks verwarming van weleer kun je het lachen
niet laten. In de meeste huisjes kon het personeel van de veel lijnen in
eerdere jaren van de vorige eeuw moeilijk met een paar collegae
gelijktijdig naar binnen en echt nauwelijks zitten, terwijl hun job in
de meeste gevallen een baan was waar tijdens de hele dienst werd
gestaan.

De lijnen
11 en 12
op het Stationsplein bij het toenmalige wachthuis
-
1954.
Fotograaf onbekend
De huisjes boden zitplaatsen voor maximaal een man of vijf,
zes. En nu reken ik de af en toe aanwezige imposante lijnchefs nog niet
eens mee en schrijf ik in gedachten niet eens over de eindpunthuisjes
van bijvoorbeeld de erg drukke lijnen 3 of 10. Moet je je voorstellen
hoe dat toeging in de uren, dat er uitgebreid werd afgelost! En het
personeel gekleed was in dikke GVB-winterjassen.

een "imposante lijnchef" bij eindhalte lijn 13 - Sloterpark
Dan probeerden ze ook nog de meegebrachte koffie te drinken uit hun
glazen flessen met beugelsluiting. In latere jaren werd het wat
comfortabeler door een extra, ruimer en moderner huisje. Voor de
tramlijnen met relatief veel vrouwelijk personeel (bijvoorbeeld de
lijnen 1 en 2) kwamen er zelfs speciale huisjes voor de dames. Waar
trouwens weer nauwelijks gebruik van werd gemaakt, omdat iedereen het
toch gezelliger vond om bij elkaar te gaan zitten.

Oostzaanstraat halte lijn 12 - 9
januari 1955
foto: Jeroen Epema
Maar ook in beide remises en in het voormalige hoofdkantoor aan de
Stadhouderskade overleefde nog lang het meubilair uit de begindagen van
het GVB. Dat gold trouwens ook voor de al eerder genoemde gelaste
handkarren uit het begin van de vorige eeuw (10 jaar geleden na 100 jaar
vervangen) waar het remzand in werd bewaard. Een en ander heeft
natuurlijk te maken met de geschiedenis van een lang
bestaand en groot gemeenteambtenarenbedrijf. In het nieuwe zeer
moderne hoofdkantoor op Sloterdijk is niets meer te merken van de lange
GVB-historie. Sommige ruimtes in de remises leken toch meer op ruimtes
waar de politie arrestanten huisvestte.

Eindhalte lijn 9 - Middenweg
foto: Cor Fijma
Het ouderwetse imago was destijds ook van toepassing op de toenmalige
garages oost en noord en in de Centrale Werkplaatsen. Ik mag het
personeel van de grote veerponten achter het CS en de veerbootjes van
het IJ natuurlijk ook niet vergeten. Deze bootjes waren een avontuur op
zich maar hadden toch de GVB-sfeer. Om dat als jeugdige, enthousiaste
hobbyist te kunnen ervaren was natuurlijk prachtig.

Eindpunt
aan het
Stadionplein, 3-6-1963
foto: Cor Fijma
Het was jammer, dat
het GVB geen petten en conducteurfluitjes verkocht als
marketingartikelen voor heel jonge, enthousiaste tram en busfans. Het
begrip marketing dat tegenwoordig veel gebruikt wordt bestond destijds
nog niet. Als je het goed beschouwt, ontstond door de tijd een wereld
van groot verschil. Ik ben ervan overtuigd, dat GVB toen de afkorting
was voor Gemoedelijk Vervoer Bedrijf.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |