Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 125

Share |

(BIJNA) TWEE NIEUWE TRAMLIJNEN! (050911)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

We leven in een andere tijd. De Combino’s maken de dienst uit en ze werden uitgekozen door een directie, die daar lang over had nagedacht en zelfs verschillende andere trams uit Belgie en Duitsland (Brussel, Duisburg en Mannheim) in Amsterdam had uitgeprobeerd. De Combino’s zijn lang, groot, voordelig en technische wonderen der techniek en kunnen in 30 jaren heel veel passagiers vervoeren.


vergroot

foto: Cor Fijma

vergroot

foto: Cor Fijma

Het GVB-personeel is erg tevreden over de kwaliteiten van de moderne Combino’s. Natuurlijk kwam de GVB-directiebeslissing op het juiste moment. Siemens had de trams op dat moment in de markt , waarbij eventuele afnemers van de trams allerlei variaties konden aanbrengen in de uitvoering. In Duitsland rijdt er zelfs een (kleinere) dieselversie! Daarnaast was een groot deel van het GVB-materieel of hoogbejaard of van zo’n slechte kwaliteit dat vervanging de enige optie was. Los nog van de onderling grote verschillen in de bediening van de GVB-series.


vergroot

vergroot

Toen de 1,4 miljoen Euro per stuk kostende Combino’s eenmaal in dienst waren, kwamen er zeer ernstige ontwerpproblemen naar boven, die er zelfs toe leidden dat alle geleverde Combino’s terug naar de fabriek moesten. Er werd zelfs over sloop gesproken! In Nederland ontstonden de problemen na ongeveer 100.000 gereden kilometers. Er bleken scheurtjes in het casco te zitten door verkeerd ontworpen draaistellen, die een te grote druk op de trams uitoefenden. De reparaties kostten 1,1 miljoen Euro per stuk!!!! Door hun afmetingen kunnen de Combino’s heel veel passagiers meenemen, waardoor de noodzaak voor hoge frequenties (dus meer duur personeel) op bijvoorbeeld de lijnen 3 en 10 en andere lijnen minder groot is. Ik schets alleen de situaties in 2011 op de twee lang bestaande tramlijnen van het GVB. Daar tegenover staat de succesvolle tramlijn 1 (samen met lijn 17), die door de lengte van de lijn en de algemeen jongere leeftijden van de passagiers in nieuwbouwwijken natuurlijk een vervoerstechnisch succes is gebleken. In tegenstelling tot lijn 3, en in mindere mate lijn 10, waar de passagiers kleiner in getal en in het algemeen wat ouder zijn.


vergroot

vergroot

Sommige lezers zullen mogelijk verbaasd zijn over de vervoersaantallen van de lijnen 1 en 17. Als de landelijke politiek er anders had uitgezien en we zouden in een andere tijd hebben geleefd, waarin het geld niet op kon, dan was er nog een derde lijn naar Osdorp gaan rijden! Er bestonden officiële, serieuze plannen voor de tweede lijn 27, die nu het Osdorpplein met de oude stad zou verbinden tijdens de spitsuren. Waar heb ik dat lijncijfer meer gehoord en gezien? Dat hoor ik je niet roepen over lijn 29. Die zou op hetzelfde ogenblik als de nieuwe lijn 27 beginnen! Het zou een versterkingslijntje voor lijn 9 moeten worden op het traject Centraal Station-Artis. Dus eigenlijk een ontlasting voor lijn 9, die af en toe (te) veel Artispassagiers moet vervoeren terwijl de lijn alleen maar langer, dus drukker, is geworden. Daarnaast bestonden er ook nog plannen om lijn 10 van de Van Hallstraat naar Station Sloterdijk te verlengen. In een ver verleden maakte het GVB zich zorgen over te veel aan tramcapaciteit, waardoor zelfs op sommige lijnen met losse motorwagens werd gereden. Tegenwoordig kunnen trams niet groot genoeg zijn.


vergroot

vergroot

Hobbyisten vinden nieuwe trams bijna nooit interessant. Dat geldt niet alleen voor de Combino’s, maar dat was ook van toepassing op eerdere tramseries. Ook bij alle nieuwe series gelede trams werden de neuzen hoog opgetrokken. Maar op den duur kwam dat in de meeste gevallen allemaal goed. Zouden destijds de neuzen ook zijn opgetrokken in 1929 in de tijd van de nieuwe twee-assige motor en bijwagens? Dus waren de blauwe wagens destijds te modern in vergelijking met de historische Unions? De blauwe wagens waren natuurlijk schitterende trams. Alleen de later meegevoerde kleinere bijwagens (716-880) pasten totaal niet bij de blauwe wagens. Ze waren veel te klein en minimaal 15 jaar ouder dan de blauwen en de plaatsvervangers van de echte blauwe bijwagens, die legendarische en succesvolle motorwagens werden. Wat zouden de blauwen gekost hebben?

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker