Tramcolumn
125

(BIJNA) TWEE NIEUWE
TRAMLIJNEN! (050911)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
We leven in een andere tijd. De Combino’s maken de dienst uit en ze
werden uitgekozen door een directie, die daar lang over had nagedacht en
zelfs verschillende andere trams uit Belgie en Duitsland (Brussel,
Duisburg en Mannheim) in Amsterdam had uitgeprobeerd. De Combino’s zijn
lang, groot, voordelig en technische wonderen der techniek en kunnen in
30 jaren heel veel passagiers vervoeren.
Het GVB-personeel is erg tevreden over de kwaliteiten van de moderne
Combino’s. Natuurlijk kwam de GVB-directiebeslissing op het juiste
moment. Siemens had de trams op dat moment in de markt , waarbij
eventuele afnemers van de trams allerlei variaties konden aanbrengen in
de uitvoering. In Duitsland rijdt er zelfs een (kleinere) dieselversie!
Daarnaast was een groot deel van het GVB-materieel of hoogbejaard of van
zo’n slechte kwaliteit dat vervanging de enige optie was. Los nog van de
onderling grote verschillen in de bediening van de GVB-series.
Toen de
1,4 miljoen Euro per stuk kostende Combino’s eenmaal in dienst waren,
kwamen er zeer ernstige ontwerpproblemen naar boven, die er zelfs toe
leidden dat alle geleverde Combino’s terug naar de fabriek moesten. Er
werd zelfs over sloop gesproken! In Nederland ontstonden de problemen na
ongeveer 100.000 gereden kilometers. Er bleken scheurtjes in het casco
te zitten door verkeerd ontworpen draaistellen, die een te grote druk op
de trams uitoefenden. De reparaties kostten 1,1 miljoen Euro per
stuk!!!! Door hun afmetingen kunnen de Combino’s heel veel passagiers
meenemen, waardoor de noodzaak voor hoge frequenties (dus meer duur
personeel) op bijvoorbeeld de lijnen 3 en 10 en andere lijnen minder
groot is. Ik schets alleen de situaties in 2011 op de twee lang
bestaande tramlijnen van het GVB. Daar tegenover staat de
succesvolle tramlijn 1 (samen met lijn 17), die door de lengte van de
lijn en de algemeen jongere leeftijden van de passagiers in
nieuwbouwwijken natuurlijk een vervoerstechnisch succes is gebleken. In
tegenstelling tot lijn 3, en in mindere mate lijn 10, waar de passagiers
kleiner in getal en in het algemeen wat ouder zijn.
Sommige lezers
zullen mogelijk verbaasd zijn over de vervoersaantallen van de lijnen 1
en 17. Als de landelijke politiek er anders had uitgezien en we zouden
in een andere tijd hebben geleefd, waarin het geld niet op kon, dan was
er nog een derde lijn naar Osdorp gaan rijden! Er bestonden officiële,
serieuze plannen voor de tweede lijn 27, die nu het Osdorpplein met de
oude stad zou verbinden tijdens de spitsuren. Waar heb ik dat lijncijfer
meer gehoord en gezien? Dat hoor ik je niet roepen over lijn 29. Die zou
op hetzelfde ogenblik als de nieuwe lijn 27 beginnen! Het zou een
versterkingslijntje voor lijn 9 moeten worden op het traject Centraal
Station-Artis. Dus eigenlijk een ontlasting voor lijn 9, die af en toe
(te) veel Artispassagiers moet vervoeren terwijl de lijn alleen maar
langer, dus drukker, is geworden. Daarnaast bestonden er ook nog plannen
om lijn 10 van de Van Hallstraat naar Station Sloterdijk te verlengen.
In een ver verleden maakte het GVB zich zorgen over te veel aan
tramcapaciteit, waardoor zelfs op sommige lijnen met losse motorwagens
werd gereden. Tegenwoordig kunnen trams niet groot genoeg zijn.
Hobbyisten vinden nieuwe trams bijna nooit interessant. Dat geldt niet
alleen voor de Combino’s, maar dat was ook van toepassing op eerdere
tramseries. Ook bij alle nieuwe series gelede trams werden de neuzen
hoog opgetrokken. Maar op den duur kwam dat in de meeste gevallen
allemaal goed. Zouden destijds de neuzen ook zijn opgetrokken in 1929 in
de tijd van de nieuwe twee-assige motor en bijwagens? Dus waren de
blauwe wagens destijds te modern in vergelijking met de historische
Unions? De blauwe wagens waren natuurlijk schitterende trams. Alleen de
later meegevoerde kleinere bijwagens (716-880) pasten totaal niet bij de
blauwe wagens. Ze waren veel te klein en minimaal 15 jaar ouder dan de
blauwen en de plaatsvervangers van de echte blauwe bijwagens, die
legendarische en succesvolle motorwagens werden. Wat zouden de blauwen
gekost hebben?
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |