Tramcolumn
12
De eerste gelede
(190509)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In het voorjaar van 1957 arriveerde de eerste gelede
wagen, de 551, in Amsterdam. De kranten stonden er vol van met niets
anders dan lovende verhalen. De 551 was ook wel erg verschillend als je
hem vergeleek met het oude, overbekende bejaarde Amsterdamse
trammaterieel, waar we met z’n allen zo erg aan waren gewend.
De 551 was niet de eerste van de nieuwe gelede trams, die
ik zag rijden. Dat was de 552. Ik weet ook nog precies waar. Een keer in
de week, op woensdagmiddag, bezocht ik de postzegelmarkt en daar kwam
hij voorzichtig, door de vele bochten op de Nieuwezijds Voorburgwal,
voorbij. De bestuurders, die instructie kregen op dit nieuwe en totaal
veranderde materieel, wisten natuurlijk niet wat er gebeurde. Alle
Amsterdamse motorwagens hadden een gangwiel maar de nieuwe trams hadden
een rijstang, die was gekoppeld aan de servomotor en op die manier de
motor bediende. Het oude materieel was tochtig, langzaam, niet
comfortabel en in de meeste gevallen van een hoge leeftijd. De
bestuurders van het oude materieel droegen, zeker ’s winters, vaak zware
bedrijfskleding. Op de nieuwe gelede wagens kon je gewoon in je zondagse
pak of je korte broek gaan rijden. Maar dat vond het GVB niet OK. Door
de nieuwe trams was in een keer het imago van het GVB veranderd.

de 579 op het Mercatorplein - 19 april
1960 - foto Hans de Haan
Van een oud bedrijf met erg oud materieel in een
vervoerbedrijf met ultramoderne en comfortabele trams. Het duurde even
voordat gewone passagiers in de nieuwe geleden werden uitgenodigd omdat
alle bestuurders moesten worden bijgeschoold. Maar toen het zover was,
wisten wij niet wat we zagen. Een en al luxe. Zachte comfortabele
stoelen en banken en een plezierige rijstijl door de veranderde
rijtechnieken. Als je voorin zat, hoorde je de tikkende tachometer, die
pas stopte als de tram al stil stond. De trams werden gebouwd door de
firma Beijnes in Beverwijk. Ik heb ze daar wel eens gezien toen de
gelede trams nog in aanbouw waren. De fabriek stond vlakbij het
Noordzeekanaal. Maar bij die enkelgelede wagens zou het niet blijven. Al
redelijk snel na hun aflevering fietste ik naar de remise Havenstraat om
een glimp op te vangen van de verlengde 551. Ik had in de krant gelezen,
dat er proeven werden genomen met een dubbelgelede tram. Ik kwam na de
avondspits op de fiets de Zeilstraat uit en zag hem wegrijden. Wat een
lengte! Ik kon mijn ogen niet geloven! Als dat maar goed zou gaan!
VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN
TOM MULDER
Maar al redelijk snel was de proef geslaagd
en de 551 werd nu de 601. Dat zou mooi aansluiten aan bij de eerste
serie dubbelgelede trams: de 602-634. Hoewel het uiteraard fantastisch
was, dat Amsterdam zulke mooie trams zou krijgen zou het ook het einde
betekenen van veel bijna 50 jaar oude trams. Er was een ding zeker bij
al die nieuwe trams. Er zouden geen voorbalkons meer worden afgereden.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |