Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 12

Share |

De eerste gelede (190509)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In het voorjaar van 1957 arriveerde de eerste gelede wagen, de 551, in Amsterdam. De kranten stonden er vol van met niets anders dan lovende verhalen. De 551 was ook wel erg verschillend als je hem vergeleek met het oude, overbekende bejaarde Amsterdamse trammaterieel, waar we met z’n allen zo erg aan waren gewend.

De 551 was niet de eerste van de nieuwe gelede trams, die ik zag rijden. Dat was de 552. Ik weet ook nog precies waar. Een keer in de week, op woensdagmiddag, bezocht ik de postzegelmarkt en daar kwam hij voorzichtig, door de vele bochten op de Nieuwezijds Voorburgwal, voorbij. De bestuurders, die instructie kregen op dit nieuwe en totaal veranderde materieel, wisten natuurlijk niet wat er gebeurde. Alle Amsterdamse motorwagens hadden een gangwiel maar de nieuwe trams hadden een rijstang, die was gekoppeld aan de servomotor en op die manier de motor bediende. Het oude materieel was tochtig, langzaam, niet comfortabel en in de meeste gevallen van een hoge leeftijd. De bestuurders van het oude materieel droegen, zeker ’s winters, vaak zware bedrijfskleding. Op de nieuwe gelede wagens kon je gewoon in je zondagse pak of je korte broek gaan rijden. Maar dat vond het GVB niet OK. Door de nieuwe trams was in een keer het imago van het GVB veranderd.


de 579 op het Mercatorplein - 19 april 1960 - foto Hans de Haan

Van een oud bedrijf met erg oud materieel in een vervoerbedrijf met ultramoderne en comfortabele trams. Het duurde even voordat gewone passagiers in de nieuwe geleden werden uitgenodigd omdat alle bestuurders moesten worden bijgeschoold. Maar toen het zover was, wisten wij niet wat we zagen. Een en al luxe. Zachte comfortabele stoelen en banken en een plezierige rijstijl door de veranderde rijtechnieken. Als je voorin zat, hoorde je de tikkende tachometer, die pas stopte als de tram al stil stond. De trams werden gebouwd door de firma Beijnes in Beverwijk. Ik heb ze daar wel eens gezien toen de gelede trams nog in aanbouw waren. De fabriek stond vlakbij het Noordzeekanaal. Maar bij die enkelgelede wagens zou het niet blijven. Al redelijk snel na hun aflevering fietste ik naar de remise Havenstraat om een glimp op te vangen van de verlengde 551. Ik had in de krant gelezen, dat er proeven werden genomen met een dubbelgelede tram. Ik kwam na de avondspits op de fiets de Zeilstraat uit en zag hem wegrijden. Wat een lengte! Ik kon mijn ogen niet geloven! Als dat maar goed zou gaan!

VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


20 afbeeldingen van de 452 t/m 456
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Maar al redelijk snel was de proef geslaagd en de 551 werd nu de 601. Dat zou mooi aansluiten aan bij de eerste serie dubbelgelede trams: de 602-634. Hoewel het uiteraard fantastisch was, dat Amsterdam zulke mooie trams zou krijgen zou het ook het einde betekenen van veel bijna 50 jaar oude trams. Er was een ding zeker bij al die nieuwe trams. Er zouden geen voorbalkons meer worden afgereden.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker