Tramcolumn
118

LIJN 20: bijna 15 jaar geleden! (180711)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Het leek wel of
de trambelangstellenden van crisismanager Jonkheer Andre Testa, eerder
werkzaam als directeur van de NZH, op 25 maart 1997 een mooi tramcadeau
leken te krijgen in de vorm van een echte tramlijn onder het
wonderbaarlijke lijncijfer 20! Eerder zou de lijn het cijfer 8 (een
dubbele cirkel...) krijgen, maar vanwege het negatieve oorlogsverleden
van de toenmalige lijn 8 kwamen er veel protesten, waardoor 8 werd
veranderd in 20.

Het scheelde maar
een haar of lijn 8 had zijn frequente rondjes rond het Amsterdamse
centrum gedraaid in plaats van lijn 20. Onder meer met de VVV in
Amsterdam werd de afspraak gemaakt om gedurende drie jaar bij wijze van
proef en gedeeltelijke financiering door het bedrijfsleven een soort
toeristische tramlijn te starten, die in beide richtingen een cirkel
rond het Amsterdamse centrum draaide.

Naast lijn 20 heette de tramlijn,
afhankelijk van de richting, ook CIRCLETRAM A en CIRCLETRAM B, namen die
eigenlijk alleen maar voor verwarring zorgden. Afhankelijk van de
rijrichting. Vanaf de eerste dag stond het personeel onder grote druk en
werden er zelfs instructeurs als bestuurders ingedeeld.

Lijn 20
opereerde 7 dagen per week tot in de vroege avond, waarna de tramlijn
weer in de Remise Lekstraat verdween. Behalve de toeristen zouden
natuurlijk ook de ‘gewone’ Amsterdammers tegen het normale tarief van
deze tramlijn gebruik kunnen maken. Want bijvoorbeeld ’s winters zijn er
natuurlijk nauwelijks toeristen te vinden in Amsterdam.

Vanzelfsprekend
moest het GVB zich in allerlei bochten wurmen om zo’n lijn voor elkaar
te krijgen en te houden. Er moesten vlug nog railwerkzaamheden
plaatsvinden, Leidseplein en Van Woustraat, en wissels werden, indien
nodig, elektrisch gemaakt. Er volgde ook nog een uitgebreide
marketingactie om lijn 20 bij de toekomstige passagiers bekend te maken.
Belangrijke toeristenpunten werden aangedaan zoals het Leidseplein en de
Dam, die eerst kruiselings werd gepasseerd. Na enkele maanden werd lijn
20 rond de Dam weer rechtgetrokken.

Ondanks zijn 3-jarig bestaan werd
het aantal passagiers voor lijn 20 niet voldoende om een continuering te
rechtvaardigen. Op 23 september 2002 viel het doek voor lijn 20! Meestal
waren de trams maar zeer matig bezet geweest. Het was opvallend, dat
lijn 20 op voor de hand liggende trajecten door het centrum van
Amsterdam veel drukker was dan op andere. Er werd op het toenmalige lijn
7-eindpunt Plantage Parklaan personeel gewisseld, waardoor er plotseling
lange wachtpauzes voor lijn 20-passagiers ontstonden! Een ander
opmerkelijk feit was, dat uitsluitend 780-ers door het GVB zouden worden
ingedeeld omdat alleen in die serie de richtingfilms waren aangepast.

Binnen de kortste keren verschenen echter ook (tijdelijk) de 602-ers,
635-ers en de 725-ers. Die series hadden niet de juiste
bestemmingsfilms. Lijn 20 had een paar maal ook grappige
routewijzigingen toen bijvoorbeeld een paar dagen de Leidsestraat werd
bereden wegens railwerkzaamheden op andere punten van de route. Na
verloop van tijd begonnen de Amsterdammers een beetje aan lijn 20 te
wennen, maar toen was het al te laat.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |