Tramcolumn
119

DE STAD VAN DE LEUKE
TRAMUITZONDERINGEN! (250711)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Trambelangstellenden kunnen alleen maar bestaan dankzij de bereidheid
van het GVB om (zonder dat het GVB-personeel dat beseft) voor
‘uitzonderingen’ te zorgen. Dus door afwijkende materieelindelingen, die
al decennia lang gesprekstof vormen voor de enthousiaste hobbyisten. Het
leek wel of sommige hobbyisten bijvoorbeeld in de jaren 60 alleen maar
konden leven dankzij de uitzonderingen. En het grappige is, dat 10 jaar
geleden er net zo vaak uitzonderingen voorkwamen als waarschijnlijk 30,
40 of 50 jaar eerder.

Jammer
genoeg deed ik 80 jaar terug ander werk anders was ik toen ook op
de hoogte geweest. Die uitzonderingen waren de dagelijkse
gespreksonderwerpen voor de enthousiaste hobbyisten die bij het CS het
trambedrijf in de gaten hielden in de nadagen van het twee-assig
materieel. Enkele van de dagelijkse hobbyisten genoten ook in de jaren
50 al. Decennia eerder waren er natuurlijk ook al trambelangstellenden,
maar in de jaren ’60 leken er steeds meer bij te komen.

Hier zijn enkele
uitzonderingvoorbeelden zonder volledig te willen zijn: enkelgelede
trams op de lijnen 3, 9 of 25. Lage blauwen op lijn 3 of 10. Een of
meerdere blauwe stellen in de avonddienst van lijn 10 waar normaal
gelede wagens moesten rijden. De terugkeer van de blauwe wagens op de
lijnen 9 en 24 als voetbalextra’s.

De komst van losse blauwen op de
lijnen 1 en 2. Een twee-assig stel op lijn 1. De terugkeer van de twee-assers op lijn 25. Een twee-assig tramstel op lijn 17. De komst van
de wachtwagens bij het CS. Twee-assige avondstellen als extra trams voor
winkelend publiek voor de winterse feestdagen op lijn 13.

Extra blauwe
stellen in de winterdienst op de lijnen 3, 7 of 10. De terugkeer van de
411 en de 440. Eerst als losse motorwagens en later met bijwagens. De
komst van de voormalige lijn 10- hoge blauwen als losse motorwagens in
de wachtwagendiensten. Drie-assige diensten op lijn 17 naar Osdorp.
Losse drie-assers op lijn 27- diensten.

Enkelgelede diensten op lijn 13
of lijn 17. De terugkeer van de blauwe diensten op de lijnen 4, 7, 9. De
komst van de hoge blauwen op spitslijn 5. Enkel- en dubbelgeledes op
lijn 27. Haagse PCC’s op de lijnen 4 en 14. RET-trams op lijn 4.
GVB-museumtrams op de lijnen 4, 16 en 24. Als we een blik werpen in de
moderne tijd gebeurde eigenlijk hetzelfde als in de 60s.

Alleen waren de
happenings niet zo spectaculair. Wat te denken van de 780-ers op de Havenstraatlijnen 1, 2, 7, 10, 13, 16, 17 of 24, terwijl ze normaal in
de Remise Lekstraat thuishoorden. Of de 602-634 op de lijnen 3, 4, 9,
12, 14 of 25 terwijl het Remise Havenstraattrams waren. In de loop van
de tijd zijn er zoveel uitzonderingen geweest dat de gebeurtenissen
bijna normaal leken. En ze waren alleen uitzonderlijk in de ogen van de
echte tramkenners omdat alleen zij daarover kunnen oordelen.

De in mijn
ogen belangrijkste uitzonderingen waren de terugkomst van de twee-assers
op lijn 25 en de komst van de twee-assers op de lijnen 1 en 2 en
natuurlijk de grootste uitzondering (ik heb het geestelijk nog steeds
niet verwerkt) het eenmalig verschijnen van de 453+bijwagen als
officiële winterextra op lijn 17 in de jaren ’60.

Een andere opvallende
gebeurtenis was de komst van lijn 27, terwijl geen enkele hobbyist het
nieuwe lijncijfer kende. Ze zagen het pas toen de lijn 27-trams enkele
dagen eerder waren ingetuigd en iedereen ze door de ramen van Remise
Havenstraat kon zien staan. Ooh, kon het nog maar een keer 11 september
1962 zijn..............................
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |