Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 119

Share |

DE STAD VAN DE LEUKE TRAMUITZONDERINGEN! (250711)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Trambelangstellenden kunnen alleen maar bestaan dankzij de bereidheid van het GVB om (zonder dat het GVB-personeel dat beseft) voor ‘uitzonderingen’ te zorgen. Dus door afwijkende materieelindelingen, die al decennia lang gesprekstof vormen voor de enthousiaste hobbyisten. Het leek wel of sommige hobbyisten bijvoorbeeld in de jaren 60 alleen maar konden leven dankzij de uitzonderingen. En het grappige is, dat 10 jaar geleden er net zo vaak uitzonderingen voorkwamen als waarschijnlijk 30, 40 of 50 jaar eerder.

Jammer genoeg deed ik 80 jaar terug ander werk anders was ik toen ook op de hoogte geweest. Die uitzonderingen waren de dagelijkse gespreksonderwerpen voor de enthousiaste hobbyisten die bij het CS het trambedrijf in de gaten hielden in de nadagen van het twee-assig materieel. Enkele van de dagelijkse hobbyisten genoten ook in de jaren 50 al. Decennia eerder waren er natuurlijk ook al trambelangstellenden, maar in de jaren ’60 leken er steeds meer bij te komen.

Hier zijn enkele uitzonderingvoorbeelden zonder volledig te willen zijn: enkelgelede trams op de lijnen 3, 9 of 25. Lage blauwen op lijn 3 of 10. Een of meerdere blauwe stellen in de avonddienst van lijn 10 waar normaal gelede wagens moesten rijden. De terugkeer van de blauwe wagens op de lijnen 9 en 24 als voetbalextra’s.

De komst van losse blauwen op de lijnen 1 en 2. Een twee-assig stel op lijn 1. De terugkeer van de twee-assers op lijn 25. Een twee-assig tramstel op lijn 17. De komst van de wachtwagens bij het CS. Twee-assige avondstellen als extra trams voor winkelend publiek voor de winterse feestdagen op lijn 13.

Extra blauwe stellen in de winterdienst op de lijnen 3, 7 of 10. De terugkeer van de 411 en de 440. Eerst als losse motorwagens en later met bijwagens. De komst van de voormalige lijn 10- hoge blauwen als losse motorwagens in de wachtwagendiensten. Drie-assige diensten op lijn 17 naar Osdorp. Losse drie-assers op lijn 27- diensten.

Enkelgelede diensten op lijn 13 of lijn 17. De terugkeer van de blauwe diensten op de lijnen 4, 7, 9. De komst van de hoge blauwen op spitslijn 5. Enkel- en dubbelgeledes op lijn 27. Haagse PCC’s op de lijnen 4 en 14. RET-trams op lijn 4. GVB-museumtrams op de lijnen 4, 16 en 24. Als we een blik werpen in de moderne tijd gebeurde eigenlijk hetzelfde als in de 60s.

Alleen waren de happenings niet zo spectaculair. Wat te denken van de 780-ers op de Havenstraatlijnen 1, 2, 7, 10, 13, 16, 17 of 24, terwijl ze normaal in de Remise Lekstraat thuishoorden. Of de 602-634 op de lijnen 3, 4, 9, 12, 14 of 25 terwijl het Remise Havenstraattrams waren. In de loop van de tijd zijn er zoveel uitzonderingen geweest dat de gebeurtenissen bijna normaal leken. En ze waren alleen uitzonderlijk in de ogen van de echte tramkenners omdat alleen zij daarover kunnen oordelen.

De in mijn ogen belangrijkste uitzonderingen waren de terugkomst van de twee-assers op lijn 25 en de komst van de twee-assers op de lijnen 1 en 2 en natuurlijk de grootste uitzondering (ik heb het geestelijk nog steeds niet verwerkt) het eenmalig verschijnen van de 453+bijwagen als officiële winterextra op lijn 17 in de jaren ’60.

Een andere opvallende gebeurtenis was de komst van lijn 27, terwijl geen enkele hobbyist het nieuwe lijncijfer kende. Ze zagen het pas toen de lijn 27-trams enkele dagen eerder waren ingetuigd en iedereen ze door de ramen van Remise Havenstraat kon zien staan. Ooh, kon het nog maar een keer 11 september 1962 zijn..............................

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker