Tramcolumn
117

IN MEMORIAM: DE 780-816'ERS (110711)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Zoals we allen
weten, emigreerden zestien 780-ers naar Sarajevo en ze leiden daar een
zonnig trambestaan. Ze worden al bijna bruin.......Heel logisch. Maar
wat nog logischer(!!!) was, was de sloop van vijf 780-ers in Amsterdam
vanwege brand, wat nog een beetje te begrijpen is, en wat niet te
begrijpen is motor of andere schade!!

De hierdoor
gesloopte 780-ers waren de 795, 797, 806, 811 en 814. Want het lijkt zo
voor de hand te liggen om defecte motoren te vervangen door nieuwe
motoren of te repareren. Probleem opgelost! Een fluitje van een cent.
Soms lijkt het erop, dat er wel heel gemakkelijk met gemeenschapsgeld
werd omgegaan. Nu zijn 25 jaren best veel jaren, maar dat geldt niet
voor een tram (behalve de tranentrekkende 725-ers). Zelfs als de trams
waren afgeschreven, bleef het zonde om degelijke trams als de stoere
780-ers om flutreden, zoals defecte motoren, te slopen. De 780-ers
vielen onder meer op als typische lijn 20-trams, als de wagens voor de
lijnencombinatie 6 en 10, als de trams waar de bestemmingsaanduiding in
de eerste gelede werd weggemonteerd en weggeschilderd.
 |
 |
De 780-816 waren in
principe bedoeld voor uitbreidingen van het tramnet. De serie was groter
geweest omdat door het GVB tot tweemaal toe bij
overheidsinstanties is geprobeerd om nog meer 780-ers te bestellen!!
Eerst maar liefst in principe twintig stuks bij de tweede levering en
later zes stuks. Waar is de logica? Ze later naar Sarajevo sturen en
vijf stuks vroegtijdig zelf slopen? Die toestemming werd tot twee keer
geweigerd. Als we uitverbaasd en uitgemopperd zijn is het nog eens tijd
voor een 780-geschiedenisles. De 780-ers waren de eerste nieuwe
Amsterdamse trams met harde banken. Ze vervingen in principe de laatste
drie-assers.
 |
 |
Het opmerkelijke
waren verder de bankjes op het achterbalkon, die weer werden verwijderd
toen de conducteurs/trices
terugkeerden. Als je de nieuwe generaties trambestuurders van het GVB om
hun mening vraagt over de kwaliteit van de 780-ers geven zij toch de
voorkeur aan de Combino’s en vinden de 780-ers maar oude trams! Het
leven is hard. Er was door het GVB veel geleerd van alle drama’s rond de
725-ers. Onder meer rond de ventilatie. Helemaal in de tropische
bestuurdercabines. Waarna dit euvel bij de nieuwe 780-ers werd voorkomen
door het plaatsen van dakluiken, die bij warm weer werden geopend. Als
passagier dacht ik altijd, dat de luiken dienden om als passagier te
kunnen ontsnappen als de trams in de gracht of in het IJselmeer
belandden.......
De 780-ers waren gedurende jaren helaas rijdende reclamezuilen.

Nadat ze
eenmaal de nieuwe GVB-bedrijfskleuren hadden gekregen en in de meeste
gevallen reclamevrij werden, kregen ze daardoor ook een veel beter imago
en werden ze bijna aantrekkelijk. Los van de reclame werden veel 780-ers
thematram met de wonderlijkste, soms grappige en soms foeilelijke niet
te begrijpen beschilderingen. Als herinnering wordt dit artikel
geïllustreerd met de gesloopte 780-ers toen ze uiteraard nog gewoon
bestonden. Het GVB is bijna een bedrijf geworden waar vaak relatief
nieuwe trams in de tramvuilnisbak belandden, terwijl het toch
vervoermiddelen waren waarmee het aangenaam trammen was. Bij een
volgende keer zet ik mijn populaire af te voeren trams thuis in de tuin.
In mijn dromen heb ik de rails als gelegd.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |