Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 154

Share |

DE NS, DE GOOISCHE, DE GVB-TRAMS EN DE METRO IN/ONDER EEN STRAAT!
(240312)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het leek wel of de Wibautstraat en alles wat er omheen gebeurde visueel een aparte republiek binnen de Amsterdamse gemeentegrens was. Dat kwam natuurlijk door de wijde oppervlakte van de Wibautstraat. Hier stond eerst het Weesperpoortstation. Later maakten de trage, charmante Utrechtenaren van lijn 5 hier de dienst uit. Het Weesperplein was al vele jaren een belangrijke overstaphalte voor de lijnen 5, 7 en 10.


GoTM 14+50er Station Weesperpoort circa 1938 Stigter-204-856C
foto verzameling: Ab van Donselaar

Misschien kwam het aparte ook door de combinatie van de opvallende aroma’s van cacao en eau de cologne, die jarenlang in het straatbeeld overheersten en de sfeer bepaalden van dit zuidoostelijk deel van Amsterdam. Die twee geuren werden sterker naarmate je dichter bij het winderige Amstel Station kwam. Dat kwam door de cacao en de eau de cologne-fabrieken.


GVB 309+936 Ln 5 Wibautstraat circa 1955
foto verzameling: Ab van Donselaar

Ik moet wel zeggen, dat ik de sfeer van de voormalige spoorlijn naar het Weesperpoortstation proefde, zonder dat ik die meemaakte, in de erg brede, nieuwe en kaarsrechte Wibautstraat. Een klein gebeeldhouwd restant van het Weesperpoort Station vindt je in de leuning van de brug over de Singelgracht. De bijzondere Utrechtenaren van lijn 5 hadden de ruimte in de Wibautstraat in die dagen van weinig verkeer, nadat de ze de enkelsporige Weesperstraat met de op één na dubbelsporige vaste bruggen waren ontsnapt. Na het Weesperplein, met het gelijknamige ziekenhuis, volgde een zee van ruimte in die straat met die oerlelijke, afschuwelijke jaren ’50-kantoorkolossen en het NBM-busstation.


foto: J.E.de Kok

Plus een overstapmogelijkheid op lijn 3 bij de kruising met de Ruyschstraat. De Wibautstraat was eigenlijk een grote vlakte, waar je nog lang de contouren van de verdwenen sporen van de NS-spoorlijn en de Stoomsche Gooitram zag. Maar aan alles komt een eind. Ook aan de vredige lijn 5 met de Utrechtenaren en de lage blauwen. Daarvoor in de plaats kwamen heel onwennig op 17 september 1961 de enkelgeledes en de drieassers van lijn 7, die op het Weesperplein nu rechtsaf sloegen in plaats van dat ze rechtdoor gingen naar de Plantage Parklaan. Gelukkig bleven de blauwen niet lang weg. Binnen enkele maanden, op 11 december 1961, waren zij terug.


foto: J.E.de Kok

Toen lijn 5 werd herboren als spitsuurtramlijn met losse, blauwe motorwagens. Na weer enkele maanden waren ook de bijwagens van lijn 5 weer teruggekeerd. Na jaren van betrekkelijke rust, omdat de metrobouwers aan de Weesperstraat en de IJtunnel bezig waren, was ook de Wibautstraat aan de beurt. Met een via de Ceintuurbaan en de Van Woustraat omgelegde lijn 7 en de zeer tijdelijke, verlegde lijn 10 sporen via een deel van de Mauritskade, de zogenaamde Ponsebaan (genoemd naar de initiatiefnemer van de trambaan), bleven de Wibautstraat en het Weesperplein een chaos. De nog niet afgezonken tunneldelen van de metrolijn overheersten in die dagen in het straatbeeld van de Wibautstraat. Toen de metro klaar was, leek er geen behoefte meer te bestaan aan een gelijklopende tramlijn. En lijn 7 ging weer als vanouds naar de Plantage Parklaan. In de 70s zag ook lijn 12 het licht en kreeg nu op het Amstel Station zijn eindpunt. Eind(punt) goed al goed.


foto: J.E.de Kok

De Sarphatistraat werd een nog belangrijkere tramstraat met de komst van de herboren lijn 6. Dankzij de komst van de metro. Veel later verschenen, deels op dezelfde route, de altijd matig bezette 780-ers (plus soms hun broeders en zusters) van lijn 20. Waar ik me nog dagelijks over verbaas is, hoe het toch mogelijk was, dat in de Roetersstraat eerst TWEE tramlijnen, 6 en 20, regeerden en daarna geen enkele meer. Waar is de tramlogica? Het blijft wel apart, dat je tot in lengte van dagen de loop van de Stoomsche Gooitram kunt herkennen in de huizenbouw in de Wibautstraat. Onder meer aan de boog ter hoogte van de achterkant van het Het Paroolgebouw. Je kunt stellen, dat binnen een halve eeuw VIER vormen van railvervoer in de Wibautstraat opereerden: de NS-stoomloks, de Gooische Tram, de GVB-trams en de metro.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker