van LGB naar GVB
Geheugen van de Amsterdamse tram

Share |

Door en foto's van: Joop Hamaker - j.hamaker@chello.nl

Tja, hoe krijg je het idee om een LGB-tram te willen veranderen in een Amsterdamse GVB-tram?

Laat ik bij het begin beginnen. In 1954 verhuisden we naar de Frederik Hendrikstraat niet wetende dat de interesse in trams daar geboren zou worden en zoals menigeen weet heeft lijn 3 nog steeds z’n route daar doorheen.


Waarschijnlijk geen zomer, de deuren zijn dicht

Het was in die tijd heel gewoon als je een aantal uren uit het raam op drie-hoog hing om naar het verkeer kijken. En uiteraard was het heel interessant om oom agent met z’n “stopbord” midden op de kruising van het Hugo de Grootplein het auto- en tramverkeer te zien regelen.


De koplamp bij LGB steekt een eind uit. Om dit toch werkend te houden moest ik de diepte van de schakelkast aanpassen

Ook het vervoer in de zomer naar het kinderkamp ging per tram. Vanaf het Frederik Hendrikplantsoen naar de President Kennedylaan en terug. Dringen om dan bij één van de open deuren achter een hekje te kunnen staan.


Hoewel het interieur van de Utrechtenaar uit stoeltjes bestond heb ik de langsbanken zo gelaten als ze waren. Dit i.v.m. het lood wat er onder zit

Daar kwam nog bij dat de remise Bellamyplein (jammer genoeg verdwenen) niet te ver van ons huis af lag dus als het even kon… ja precies, er even naar toe.


Reclame-, kop-,zij- en interieurborden zijn afkomstig van internet. Uiteraard in afmetingen aangepast in verhouding met de tram. De enige complete set kop- en zijborden die ik kon vinden was van lijn 24

Zo’n remise heeft nog steeds dezelfde uitwerking op mij als toen, heel moeilijk om te beschrijven maar ik denk dat jullie dat wel begrijpen. Imposant en dynamisch (woorden die ik toentertijd niet eens kende).
Vanaf m’n 6e t/m m’n 12e hebben we in de Frederik Hendrikstraat gewoond.


Zowel de hoeklantaarns als de koppelingen zijn in 3d gespoten bij Shapeways

Zodoende heb ik ook de verandering van de “Blauwe Tram” naar de GESLOTEN gelede tram meegemaakt. Deze werden per segment op een truck door onze straat gereden naar de remise. Dat deze tram helemaal dicht was vond ik ontzettend erg. GEEN open deuren met hekjes zomers . . . . maar ja wist ik veel.


Rechts van de bestuurder is nog net een stukje van het wisselijzer te zien

Zoals je ziet loopt het tramgebeuren als een rode draad door het belangrijkste deel van m’n jeugd.
En omdat ik nog weleens iets deed met modelbouw had ik het voornemen om als ik met pensioen zou gaan iets van een Amsterdamse tram te bouwen.


Ook hier is duidelijk de concessie te zien met de originele LGB uitvoering

Zo kwam ik later op het idee om een LGB-tram te veranderen in een GVB-tram. Het blijft in bepaalde details een LGB-tram maar voor mij is het een GVB-tram uit m’n jeugd MET hekjes.

Joop Hamaker - 30 augustus 2012 - j.hamaker@chello.nl

 

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker