
Door en foto's van: Joop Hamaker -
j.hamaker@chello.nl
Tja, hoe krijg
je het idee om een LGB-tram te willen veranderen in een
Amsterdamse GVB-tram?
Laat ik bij het
begin beginnen. In 1954 verhuisden we naar de Frederik
Hendrikstraat niet wetende dat de interesse in trams
daar geboren zou worden en zoals menigeen
weet heeft lijn 3 nog steeds z’n route daar doorheen.

Waarschijnlijk geen zomer, de deuren
zijn dicht
Het was in die tijd
heel gewoon als je een aantal uren uit het raam op
drie-hoog hing om naar het verkeer kijken. En uiteraard was
het heel interessant om oom agent met z’n “stopbord” midden op de
kruising van het Hugo de Grootplein het auto- en tramverkeer te
zien regelen.

De koplamp bij
LGB steekt een eind uit. Om dit toch werkend te houden moest ik de
diepte van de schakelkast aanpassen
Ook het vervoer
in de zomer naar het kinderkamp ging per
tram. Vanaf het Frederik Hendrikplantsoen naar de
President Kennedylaan en terug. Dringen om dan bij
één van de open deuren achter een hekje te
kunnen staan.

Hoewel het interieur van de
Utrechtenaar uit stoeltjes bestond heb ik de langsbanken zo
gelaten als ze waren. Dit i.v.m.
het lood wat er onder zit
Daar kwam nog bij
dat de remise Bellamyplein (jammer genoeg verdwenen) niet te ver
van ons huis af lag dus als het even kon… ja precies, er even naar
toe.

Reclame-, kop-,zij-
en interieurborden zijn afkomstig van internet. Uiteraard in
afmetingen aangepast in verhouding met de tram. De enige complete
set kop- en zijborden die ik kon vinden was van lijn 24
Zo’n remise heeft
nog steeds dezelfde uitwerking op mij als toen, heel moeilijk om
te beschrijven maar ik denk dat jullie dat wel begrijpen. Imposant
en dynamisch (woorden die ik toentertijd niet eens kende).
Vanaf m’n 6e t/m m’n 12e hebben we in de Frederik
Hendrikstraat gewoond.

Zowel de hoeklantaarns als de koppelingen
zijn in 3d gespoten bij Shapeways
Zodoende
heb ik ook de verandering van de “Blauwe Tram” naar de GESLOTEN
gelede tram meegemaakt. Deze werden per segment op een truck door
onze straat gereden naar de remise. Dat deze tram helemaal dicht
was vond ik ontzettend erg. GEEN open deuren met hekjes zomers
. . . . maar ja wist ik veel.

Rechts van de bestuurder is nog net een
stukje van het wisselijzer te zien
Zoals je ziet loopt
het tramgebeuren als een rode draad door het belangrijkste deel
van m’n jeugd.
En omdat ik nog weleens iets deed met modelbouw had ik het
voornemen om als ik met pensioen zou gaan iets van een Amsterdamse
tram te bouwen.

Ook hier is duidelijk de concessie te
zien met de originele LGB uitvoering
Zo kwam ik later op
het idee om een LGB-tram te veranderen in een GVB-tram. Het blijft
in bepaalde details een LGB-tram maar voor mij is het een GVB-tram
uit m’n jeugd MET hekjes.
Joop
Hamaker - 30 augustus 2012 -
j.hamaker@chello.nl
|