KOP- EN
ZIJKOERSBORDEN
van Amsterdamse tweeassige motorwagens
samengesteld door
Cor van Mechelen met
bijdragen van Marc van Deventer
gedigitaliseerd en op deze website gepresenteerd door Jos Wiersema
contact e-mailadres:
corfijma@amsterdamsetrams.nl
INDEX:
INLEIDING:
door
Cor Fijma
Kopkoersborden,
zijkoersborden, lijnkleuren en lijnnummerborden, deze attributen zijn
het wezen van de goede oude Amsterdamse tram. Dan heb ik het nog niet
over lijnnummers in de beugel - met zo nodig opzetbordjes - en de
routekartons in lijnkleuren die in de wagens werden gehangen. Al in mijn
vroegste jeugd vielen mij al deze zaken op en tot op de dag van vandaag
hebben ze mij bezig gehouden.
Toen ik in het begin van de vijftiger jaren toetrad tot het gilde van de
tramliefhebbers is mij duidelijk geworden wat al die kleuren te
betekenen hadden. Via via kwam ik in contact met Cor van Mechelen,
kenner bij uitstek van de Amsterdamse tram in al zijn
verschijningsvormen. U heeft een vraag over de Amsterdamse tram in
vroeger dagen? Cor van Mechelen heeft het antwoord. Van zijn kennis heb
ik dankbaar gebruik gemaakt.
In 1958 nam Cor van Mechelen, samen met wijlen Piet Kiers, het
initiatief tot het oprichten van een gestencild maandblad onder de naam
"Het openbaar vervoer", in het bijzonder gewijd aan het Amsterdamse
vervoerbedrijf, maar ook aan bedrijven elders in het land en daarbuiten.
Het blad bestaat nog altijd, nu onder de naam "Het openbaar
vervoer-railnieuws". In de loop van 2008 zal het 600e nummer
verschijnen. De verzamelde jaargangen zijn een rijke bron tot het kennen
van de geschiedenis van het GVB. Stel je voor dat het blad al in 1900
bestaan had!
Nu is er dan de website www.amsterdamsetrams.nl. Cor van Mechelen doet
niet aan "ICT" maar weet van het bestaan van de site. Zo kon het
gebeuren dat hij mij kort geleden belde met de vraag wat hij aan moest
met een documentatie, bestaande uit ongeveer 500 handgemaakte kaarten over kopkoersborden, zijkoersborden en alles wat
daarover te vertellen is. Want hij is niet meer een van de jongsten en
zou het betreuren als zijn documentatie niet toegankelijk zou worden
voor degenen die daar interesse in hebben. Hij bleek bereid tot het
beschikbaar stellen van zijn werk voor kennisneming door liefhebbers en
zij die het willen worden. Wat kun je dan beter doen dan de
mogelijkheden van internet te gebruiken?
Vandaar dat U deze documentatie nu op deze site kunt raadplegen, met
dank aan Cor van Mechelen en de vele uren werk die hij daaraan besteed
heeft.
Cor Fijma
Het werk van Cor van Mechelen gaat op
deze website van
analoog naar digitaal
INLEIDENDE AANTEKENINGEN VAN COR VAN MECHELEN:
Van ca. 1907 tot 1920 waren ook de bijwagens van zijrichtingsborden
voorzien.
Vanaf het eind van de jaren zestig voerden de drieassige motorwagens nog
sporadisch zijrichtingsborden mee. De bij die borden aangegeven
jaartallen geven bij benadering het afschaffingsjaar weer.
Notities
Op 20-7-1904 verzocht de GTr de leverancier van de Unions 180 - 229 voor
alle 50 motorwagens de koersborden niet te beteksten en ze in de
grondkleuren te bewaren tot nader bericht omtrent de routes.
Afmetingen kop- en zijborden
Opmerkingen
In de meeste gevallen werden bij een routewijziging de koersborden
aangepast indien begin- en/of eindpunt veranderde of de route tussen
die punten aanpassing behoefde op de kopborden.
Meestal gebeurde die aanpassing op de dag van de routeverandering,
doch ook vond de tekstwijziging wel later
plaats of gedurende een iets langere periode wanneer vele borden
gelijktijdig moesten worden vernieuwd (bijv.
lijnen 3, 9, 10,
11 en 14 in 1940).
Niet elke routeverlenging of -wijziging maakte een tekstverandering
op de borden noodzakelijk. Het verbouwen van
veel tweeassige motorwagens tot eenrichtingwagens
deed het aantal in omloop zijnde borden behoorlijk
dalen. Met het afvoeren van de tweeassers verdwenen
ook de kopborden uit het straatbeeld. De
zijrichtingborden deden het langst dienst (op
de drieassige motorwagens aan de instapzijde).
De kopborden t.b.v. kringlijn 22 waren slechts aan een
zijde beschilderd; de andere kant was rose zonder tekst.
Hoogstwaarschijnlijk zullen ook de kopborden van
ringlijn 19 eenzijdig uitgevoerd zijn
geweest.
Bij de zijrichtingborden was de eerst
vermelde
straatnaam altijd het beginpunt. Een station
was altijd een eindpunt, zeer zeker het
STATIONSPLEIN (CENTRAALSTATION).
Lijn 15 (1e) had echter altijd STAT.
WILLEMSPARK als beginpunt: lijn 3 kreeg in 1945 STAT.
MUIDERPOORT als beginpunt (historisch
gegroeid na 1929).
Lijn 3 heeft vanaf 1929 (teruggetrokken van
het: CS) altijd in het oostelijk stadsdeel
het beginpunt gehouden. Hiermede was deze
lijn tegendraads aan de lijnen 7(III),
10, 14, 15 (I),
19 (11), 19 (III),
20 en 6 (ex-19), die
van een westwaartse
gelegen beginpunt naar een oostwaarts gelegen
eindpunt reden. Uitzondering op deze regel was
lijn 7 in de periode 1924/1 26.
Cor van Mechelen
†
- augustus 2008
laat een berichtje achter |