Door Cor Fijma
Lijn 8 begon op 1
april 1905 te rijden op de route Weesperzijde – Stationsplein via de
Weesperstraat en de Nieuwmarkt. Dit feit betekende bepaald niet dat een
nieuwe tramlijn werd ingesteld want sinds 16 juni 1904 reed de
elektrische tram al op deze route onder het lijnnummer 7.
Union 55 passeert de Schreierstoren,
rond 1906. Lijn 8 begon toen nog
op de Weesperzijde, zoals het klapkoersbord aanduidt. Over luttele
ogenblikken heeft de wagen het eindpunt Stationsplein bereikt. Zowel aan
de Weesperzijde als aan het Stationsplein had lijn 8 een kopeindpunt.
Pas in 1925 ging lijn 8 rondrijden via de bruggen van het
Stationseiland.
Verzameling Cor van Mechelen.
Union 64 onderweg naar de Weesperzijde passeert de Sint
Antoniessluis, rond 1906.
Prentbriefkaart.
Union ?? op het
Weesperplein, rond 1906.
Prentbriefkaart.
Ook in die tijd werd
al nagedacht over bezuinigingen en aldus werd besloten de lijn op te
heffen en het nummer 7 toe te kennen aan een in te stellen tramlijn die
anno 2009 nog altijd bestaat. Voordat deze wijziging werd uitgevoerd
kwam men terug op deze beslissing en werd besloten de lijn Weesperzijde
– Stationsplein te handhaven onder het lijnnummer 8. Per 1 april 1905
begon de nieuwe lijn 7 zijn diensten en ging de oude lijn 7 voortaan
door het tramleven als lijn 8.
Op de Nieuwmarkt rijdt Keulenaar
198 richting Van Woustraat. Het is inmiddels
omstreeks 1908 geworden, te oordelen naar de glasbalkons van de tram.
Lijn 8 rijdt inmiddels naar de Van Woustraat bij de Tolstraat en heeft
ook daar een kopeindpunt. Op de achtergrond de helaas gesloopte vishal.
De St. Antonieswaag is gelukkig anno 2009 nog steeds aanwezig.
Verzameling Nico Veerkamp †
Op het Weesperplein begeeft lijn 8
zich richting Sarphatistraat om vervolgens via de Weesperzijde naar het
eindpunt Van Woustraat te rijden. Kennelijk was het in die tijd
(omstreeks 1909) geen probleem een tramwachtkamer midden op het plein te
bouwen. Honderd jaar later raast daar het autoverkeer dat uit de
IJ-tunnel komt richting het Gooi en is het openbaar vervoer door de
Weesperstraat ondergronds geworden.
Verzameling P.H. Kiers †
Nieuwmarkt omstreeks
1910
prentbriefkaart
Lijn 8 was een wat
bijzondere tramlijn. Op zaterdagen was het niet bijzonder druk op de
lijn die immers de joodse wijk van de hoofdstad bediende. Daarentegen
had lijn 8 op de vroege zondagmorgen een druk vervoer te verzetten
dankzij de zondagsmarkt op Uilenburg. Andere tramlijnen dan lijn 8
hadden op die zondagochtenden niet veel te doen maar op lijn 8 werd in
alle vroegte reeds met bijwagens gereden.
Lijn 8 in de Van Woustraat ter
hoogte van de Tolstraat, omstreeks 1912. Er is daar tot op de dag van
vandaag weinig aan het straatbeeld veranderd. Lijn 4 rijdt daar nog
steeds, zij het dat de sporen nu in het asfalt liggen en dat de hinder
van karren is vervangen door die van automobielen. In 1912 moest lijn 8
enige tijd omrijden via de Roetersstraat en de Hortusbrug. In latere
jaren kwam dit nog enige malen voor.
Verzameling Nico Veerkamp †
Lijn 8 in de Van Woustraat
omstreeks 1915
prentbriefkaart verzameling
Anna Petersen
Lijn 8 op de Weesperzijde, onderweg
naar de Van Woustraat, ter hoogte
van het etablissement "De IJsbreker", omstreeks 1915.
Fotograaf onbekend
De lijn heeft tot op
de dag van vandaag een beladen geschiedenis. In 1942 werd de dienst op
lijn 8 gestaakt, een rechtstreeks gevolg van het verbod van het openbaar
vervoer gebruik te maken dat de Duitse bezetters oplegden aan Joodse
Amsterdammers. Het verbod bleek slechts een inleiding te zijn op veel
verdergaande tegen de Joodse bevolking gerichte maatregelen.
Lijn 8 is op 13 december 1923
verlengd naar de Rijnstraat bij de Amstellaan en heeft ook daar een
kopeindpunt gekregen. Er wordt nog gereden met de voormalige
paardentramrijtuigen waarvan de 535 er een is van de serie 501-562. Maar
het einde van de inzet van deze rijtuigen is nabij. Een aantal wagens
van deze serie zal nog elders goede diensten doen maar de 535 is dat
niet gegund; het rijtuig is in 1926 gesloopt.
Prentbriefkaart
Lijn 8 is op 22 oktober 1925 verder
verlengd en heeft nu als begin- en eindpunt de Trompenburgstraat. Bij
wijze van experiment is op dezelfde datum de lijn gesplitst in de lijnen
8A en 8W hetgeen betekent dat beurtelings wordt gereden via *A*msteldijk
en Van *W*oustraat, zoals ook de lijnen 4A en 4W dit deden. Bij lijn 8
heeft dit experiment maar twee maanden geduurd. Op de foto voert Union
35 op de pui een bordje met de letter "W" zodat de wagen via de Van *W*oustraat
zal rijden. De opname is gemaakt op de Zwanenburgwal tussen 22 oktober
en 21 december 1925 en is, voozover ik weet, de enige bekende opname van
lijn 8W. Van een lijn 8A heb ik nog nimmer een foto gezien. De
gevelreclame voor de Frankforter Jaarbeurs wacht kennelijk op
verwijdering.
Verzameling J.M. de Kok
Rijnstraat periode 1923-1925
verzameling Cees Pot
Rijnstraat periode 1923-1925
verzameling Cees Pot
Het onrecht dat de
Amsterdamse joden is aangedaan leeft nog altijd voort. Een in 1997
bekend geworden plan een nieuwe tramlijn het nummer 8 toe te kenen moest
na protesten worden ingetrokken. Die lijn kreeg het nummer 20 maar is
intussen al weer verdwenen.
Union 70 omstreeks 1930 op het
Daniël Willinkplein (nu Victorieplein) bij de nog in uitvoering zijnde bebouwing.
Verzameling Nico Veerkamp †
Sinds 21 december 1925 heeft lijn 8
standplaats in de Lekstraat, wederom een kopeindpunt waartoe aldaar een
extra spoor is gemaakt. Nog vrij recentelijk (we schrijven nu 2009) is
de kerk op de hoek van de Rijnstraat gesloopt. Op de foto staat Union
152 met bijwagen in 1927 zijn vertrektijd af te wachten.
Prentbriefkaart
Opnieuw heeft lijn 8 een nieuw
begin-/eindpunt. Sinds 13 juni 1929 - Anne Frank is dan 1 dag oud en
woont met haar ouders in Duitsland - is het Daniël Willinkplein
(nu Victorieplein) de
standplaats van lijn 8. De wolkenkrabber van Staal staat heel nieuw te
zijn, de Zuider Amstellaan (nu Rooseveltlaan) is nog tramloos. De foto zou gemaakt zijn in
1932. Merkwaardig is de rechtsom bereden lus die lijn 8 hier maakt, in
dit geval met grootbordesmotorwagen 263.
Verzameling J.W.A. Jekel
Lijn 8 met de 262 in de Weesperstraat, met een doorkijkje op het Jonas Daniël Meyerplein,
omstreeks 1930.
Verzameling J.W.A. Jekel
Lijn 8 in de
Weesperstraat - 1932
foto onbekend
Daniël Willinkplein
(nu Victorieplein) -
Amstellaan (nu Vrijheidslaan) 1929-1936
prentbriefkaart
Trambotsing Van
Woustraat / Lutmastraat
d.d. 26 oktober 1932
Bron: Historische Kranten Online
Terug naar het begin
van lijn 8. Naarmate de bebouwing in de zuidelijke stadsdelen vorderde
is de route van lijn 8 verlengd. Sedert 1 mei 1908 stak lijn 8 via de
Nieuwe Amstelbrug de rivier over en reed via Ceintuurbaan en Van
Woustraat naar een eindpunt in laatstgenoemde straat bij de Tolstraat.
Op 13 december 1923 volgde verdere verlenging naar de Rijnstraat bij de
Amstellaan.
Nog een opname van het Daniël Willinkplein
(nu Victorieplein) met het personeelshuisje van lijn 8 en de grootbordessers
252 en 263 die in de dertiger jaren standplaatsrust houden. Op de
achtergrond zou een tramstel van lijn 25 kunnen passeren als de
fotograaf daarop had gewacht. Wagen 263 heeft nog de oude kleurstelling
en beide wagens hebben nog langsbanken. De opname dateert van 1934.
Verzameling J.W.A. Jekel
Lijn 8 aan het
vooroorlogse Daniël Willinkplein
Prentbriefkaart
De 327 van lijn 8 op
het Daniël Willinkplein (nu Victorieplein) in
1935.
foto Lies (Saal-)Steenbeek 1935
Op 22 oktober 1925
gebeurde er iets merkwaardigs. Lijn 8 werd gesplitst in de lijnen 8A en
8W. Lijn 8A reed voortaan stadwaarts via de Van Woustraat maar
teruggaande via de Amsteldijk. Bij lijn 8W was het omgekeerde het geval.
Ook lijn 4 kende per die datum die regeling. Reeds op 21 december 1925
werd de maatregel voor lijn 8 teruggenomen en werd weer als vanouds in
beide richtingen via de Van Woustraat gereden. Bij die gelegenheid kreeg
lijn 8 als beginpunt de Lekstraat toegewezen en ging de lijn bij het
Centraal Station rondrijden over de bruggen in plaats van te eindigen op
een kopspoor op het oostelijke Stationsplein.
Lijn 8 in de Weesperstraat met de
295, nog in oude kleurstelling en met grote cijfers die het wagennummer
aanduiden, c. 1934. Op deze plaats is ook een foto gemaakt van wagen 296
als lijn 8 die echter te slecht is om op te nemen. Van de 296 die in
Duitsland is vernietigd zijn geen verdere foto's bekend.
Verzameling J.M. de Kok
De 323 van lijn 8
in de Rijnstraat thv 23. Het publiek staat niet op de tram te wachten
maar op de komst van Belgische Koning Leopold III tijdens zijn
staatsbezoek aan Amsterdam in november 1938.
Foto familie-album fam. Draaisma en met dank aan Ton Apon
Trambotsing Nwe
Amstelbrug
d.d. 1 oktober 1940
Bron: Historische Kranten Online
De laatste fase van lijn 8 is
ingetreden. Nu lijn 4 is opgeheven vinden de ex-Utrechtse motorwagens
nog emplooi op lijn 8. Maar niet voor lang. De foto toont het tramstel
11+833 op het Stationsplein in 1942. Sinds 1 juli 1936 is het
Westerscheldeplein (nu Europaplein) het begin-/eindpunt van lijn 8 waarbij uiteraard
wordt gereden via de Zuider Amstellaan (nu
Rooseveltlaan). Autobuslijn E kon als gevolg
daarvan opgeheven worden.
Fotograaf onbekend
Per 13 juni 1929 kreeg
lijn 8 als beginpunt het Daniël Willinkplein (thans Victorieplein) en
per 1 juli 1936 werd via Zuider Amstellaan (thans Rooseveltlaan) naar
het Westerscheldeplein (thans Europaplein) gereden. Autobuslijn E kon
daarmee worden opgeheven. Hoewel de tramverbinding met het
Westerscheldeplein in 1948 is hersteld kon lijn E daar in 1949 blijkbaar
niet worden gemist. Lijn E bestaat nog altijd, al sinds 1965 onder het
lijnnummer 15.
Acht juli 1942 was de laatste
exploitatiedag van lijn 8. "Utrechtenaar" 6 met open bijwagen 598 op het
Tulpplein.
Fotograaf onbekend
De Duitse bezetting
maakte een einde aan lijn 8. Op 8 juli 1942 reed de lijn voor het
laatst. Een lijn 5A die per 15 mei 1943 de route Westerscheldeplein –
Utrechtsestraat – Centraal Station (de huidige lijn 4) ging berijden
verdween reeds per 7 juli 1943.
Verzamelplaats van
joden op het Daniël Willinkplein (nu Victorieplein)
op 20 juni 1943.
Links op de foto staan trams klaar voor transport en het begin
van deportatie op de Zuider Amstellaan (Rooseveltlaan)
Foto geplaatst met toestemming van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie
Lijn 8 kreeg na 8 juli
1942 nog een sinister vervolg toen trams op die lijn werden ingezet om
joodse bewoners van de Rivierenbuurt te transporteren naar het Centraal
Station vanwaar zij hun ondergang tegemoet gingen. De bezettende macht
koos voor dit vervoer de nachtelijke uren waarin de spertijd gold.
Routegeschiedenis lijn 8
1905 april 1 |
ingesteld |
Weesperzijde-Stationsplein (voorheen lijn 7) |
1908 mei 1 |
verlegd |
Van Woustraat (Tolstraat)-Ceintuurbaan |
1923 december 13 |
verlengd |
Rijnstraat (Amstellaan)-Van Woustraat |
1925 oktober 22 |
gesplitst |
Lijn 8A Rijnstraat, Van Woustraat, terug
Amsteldijk
en lijn 8W Amsteldijk
(Trompenburgstraat), terug Van Woustraat,
Rijnstraat |
1925 december 21 |
gewijzigd |
Lekstraat-Van Woustraat-Weesperzijde
-Stationsplein
(terug Westelijke- en
Middentoegangsbrug) |
1929 juni 13 |
verlegd |
beginpunt Daniël Willinkplein |
1936 juli 1 |
verlengd |
Westerscheldeplein-Zuider Amstellaan |
1942 juli 9 |
opgeheven |
|
1943 mei 15 |
ingesteld |
vervangende dienst als lijn 5A
Westerscheldeplein-Stationsplein via
Utrechtschestraat |
1943 juli 7 |
opgeheven |
lijn 5A |
Geraadpleegde bron: "Een
eeuw elektrische exploitatie van de tram in Amsterdam", H.J.A. Duparc †,
Delft, 2000"
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
28 juni 2008
laat een berichtje achter
|