door: Cor Fijma
Lijn 7 kwam sinds 16 juni 1904 bij
gedeelten in dienst op de route Weesperzijde – J.D. Meijerplein –
Stationsplein. Spoedig werd de lijn “overbodig” verklaard en besloot men
het nummer 7 te geven aan een in te stellen lijn langs wat tegenwoordig
de “binnenring” heet. Zo ging lijn 7 op 1 april 1905 van start op die
route. Aangezien bij nader inzien de oude lijn 7 werd gehandhaafd, kreeg
die lijn het nummer 8 dat aanvankelijk was bestemd voor de
“binnenringlijn”.
De eerste lijn 7 op de Nieuwmarkt in 1904 of
1905. Per 1 april 1905 zou de lijn Weesperzijde-Stationsplein lijn 8
genummerd worden. De sporensituatie is hier door de jaren heen
onveranderd gebleven. Hier hebben gereden de lijnen 6, 7, 8, 19, 21 en
26 tot lijn 11 hier als laatste lijn verdween in 1955. In 1960 zijn de
sporen buiten dienst gesteld. Nu kun je daar in de ondergrondse lijnen
51, 53 of 54 stappen.
Fotograaf onbekend.
Vandaag de dag (nov.
2007) is lijn 7, samen met lijn 14, de langste tramlijn van het
net met 12,5 km lijnlengte. In het verleden was lijn 7 een minder
belangrijke lijn waarop zelfs met eenmanwagens werd gereden.
De tweede lijn 7 op het Weesperplein in 1905 of 1906. Ook hier zijn
de tramsporen verdwenen. Op de achtergrond het toenmalige station
Weesperpoort dat in 1940 zou verdwijnen.
Fotograaf onbekend.
Ongeveer 1911
met trams van lijn 7
Prentbriefkaart uit de verzameling van
Ad Tiggeler
De beide trams links zijn wagens van
lijn 7 die toen naar het Mariniersplein reed. De derde tram is
waarschijnlijk een lijn 13. Dus moet de foto zijn gemaakt na 25-11-1906
(instelling van lijn 13) maar voor 1911 omdat in het laatste jaar alle
open balkons dicht waren gemaakt.
Prentbriefkaart uit de verzameling van
Ad Tiggeler
Lijn 7 in de Kinkerstraat omstreeks 1923.
Fotograaf onbekend.
De route van lijn 7 per 1 april 1905 was
Kinkerstraat-Marnixstraat-Weteringschans-Sarphatistraat-Weesperstraat-J.D.
Meijerplein. De lijn rijdt dus nu al langer dan een eeuw tussen
Kinkerstraat en Weesperplein. De lijnkleur is “blauw” omdat lijn 7 als
ringlijn wordt gezien.
Lijn 7 met EMW 64, standplaats Rapenburgerplein,
16-8-1924.
Fotograaf Quanjer
In de jaren twintig reden EenManWagens op lijn 7. Voor IN. achter
UIT, was het devies. EMW 53 in de Marnixstraat, c. 1925.
Fotograaf
onbekend.
Reeds in 1905 is de lijn twee keer verlengd; de eerste keer naar het
Markenplein, de tweede keer naar het Rapenburgerplein. Op 25 november
1906 vond verlenging plaats naar het Mariniersplein via Kadijksplein en
Kattenburgerkade. Gelijktijdig werd als laatste elektrische tramlijn
lijn 13 ingesteld op de route Czaar Peterstraat-Stationsplein die op een
deel van die route de sporen met lijn 7 deelde.
Op 23 juli 1925 kreeg lijn 7 als ondersteunende
tramlijn een nieuwe lijn 19 op de route
Kinkerstraat-Plantage Kerklaan waartoe een
keerlus Borgerstraat-Lootsstraat (terug via Jan Pieter Heijestraat)
werd aangelegd. Daarmee had lijn 19 geen hinder van de eventueel
geopende Kinkerbrug. Per 28 oktober 1926 wisselden beide lijnen
van eindpunt: lijn 7 reed voortaan naar de
Plantage Kerklaan en lijn 19 naar het
Rapenburgerplein. Per 15 januari 1931 is lijn 19 echter opgeheven.
Op deze prentbriefkaart zijn beide lijnen op het Weesperplein te
zien. Er wordt met EenManWagens gereden. Die van
lijn 7 voert een bijwagen uit de serie 619-700
mee.
Prentbriefkaart uit de collectie van Jeroen Epema
Deze prentbriefkaart toont het Mercatorplein
omstreeks 1930. Rechts wachten twee EMW’s van lijn 7 hun vertrektijd af. Geheel links op de
Hoofdweg bevindt zich het beginpunt van lijn 13 waar een wisselbijwagen
staat. In het midden een tramstel van lijn 13 onderweg naar dat
beginpunt.
Op 9 juli 1939 raakte bijwagen 809 van lijn 7
het spoor bijster op de hoek Witte de Withstraat/Jan Evertsenstraat. De
schuldige is een tram van lijn 13 die de wagen de rails uitdrukte. Op
deze foto is goed te zien dat de bijwagens in vroeger tijden ook
lijnkleurglaasjes voerden, in dit geval het blauw op wit van lijn 7.
Collectie René Brantenaart
Later werd het nodig geoordeeld het Kattenburgerkwartier een directe
verbinding met het Centraal Station te geven. In 1913 is daartoe lijn 18
op die route gaan rijden. Lijn 7 is toen ingekort tot het
Rapenburgerplein.
Lijn 7 op de Weteringschans in 1953. De komst
van de drieassers op lijn 24 heeft de blauwe wagens van die lijn doen
doorschuiven naar lijn 7. Een nieuwerwetsheid is de weggenomen
koppelbeker aan de voorzijde van de 410, afgekeken van de drieassers. De
410 is verbouwd tot eenrichtingwagen, maar de treeplanken aan de blinde
zijde zijn nog aanwezig.
Fotocollectie Hans Meijer.
In 1923 is lijn 17 – die naar Station Willemspark reed – ingekort tot de
Kinkerstraat bij de Lootsstraat. Aangezien ook lijn 7 in de Kinkerstraat
een eindpunt moest vinden leverde dit een probleem op. Daarom is lijn 7
toen verhuisd naar de J.P. Heyestraat waar bij de Borgerstraat een
beginpunt werd ingenomen.
Lijn 7 aan de standplaats Plantage Parklaan met de 247+833 op
zaterdagmiddag 27 maart 1954. In die tijd waren lang niet altijd
voldoende blauwe wagens beschikbaar voor lijn 7. De 247 is nog een
tweerichtingwagen en zou dat blijven. Na 1954 zouden geen
tweerichtingwagens meer rijden.
Trams van lijn 23 die sinds 1921 door de J.P.
Heyestraat reden konden dit blijven doen door, met gebruikmaking van
tussenwissels, om halterende wagens van lijn 7 heen te rijden.
Wegens werkzaamheden aan de Hogesluis rijdt lijn 7 met de 337+846
over de Nieuwe Amstelbrug op 14-4-1957. Hoewel dit niets met lijn 7 te
maken heeft, kan de datum worden geboekstaafd als de laatste dag waarop
de middeninstapbijwagens 931-950 reden, op lijn 5.
De ware bestemming van lijn 7 (en lijn 17) lag natuurlijk in de sprong
over de Kostverlorenvaart. Op 5 juni 1924 zijn beide lijnen verlengd
naar de Witte de Withstraat. De vele brugopeningen van de Kinkerbrug
verstoorden de dienst op lijn 7 in die mate dat een versterkingslijn 19
ging rijden tussen Borgerstraat en Plantage Kerklaan via het grootste
deel van de route van lijn 7.
Een extra dienst i.v.m. druk vervoer
naar/van Artis verlaat op Tweede Pinksterdag 20 mei 1956 remise
Havenstraat, gereden door de 445+733. Een blauwe wagen op lijn 7
behoorde in de periode 1955-1958 tot de uitzonderingen. De 445 was in
menig opzicht een buitenbeentje in de blauwe familie; de wagen was nog onverlengd, net als de 405 en de 429, maar was voorzien van rollagers.
Vanwege die rollagers kon de 445 slechts met een bijwagen rijden als die
bijwagen was voorzien van aardingsborstels. De 733 was zo’n bijwagen,
net als de 766 en de 783. Nog in 1956 is de 445 alsnog verlengd.
Foto H.W.E. de Bock †.
Lijn 7 met de 385+844 op het
Frederiksplein, 19-1-1958.
In 1926 vond men aanleiding de oostelijke
eindpunten van de lijnen 7 en 19 te verwisselen zodat sindsdien lijn 7
in de Plantage Kerklaan eindigde. In 1927 is lijn 7 verlengd naar het
Mercatorplein waarmee de lijn geboren was die het lange jaren heeft
uitgehouden.
Nogmaals het Frederiksplein zoals het was in 1958. Het blok woningen
en winkels aan de linkerzijde zou later plaats maken voor DNB. Tramstel
390 met een onbekende bijwagen uit de reeks 827-880.
Foto Van Donselaar.
In 1931 is het rondrijden Plantage Kerklaan-Plantage
Doklaan-Plantage Parklaan-Plantage Middenlaan ingevoerd. Het beginpunt
Plantage Parklaan werd geacht zo dicht bij het Rapenburgerplein te
liggen dat lijn 19 gevoegelijk kon worden opgeheven waarmee al de derde
lijn 19 sneuvelde.
Lijn 7 met de 1289+830 aan de Plantage Parklaan
op 20-9-1958. De 289 is met 24 seriegenoten voorzien van een nummer dat
1000 hoger is dan het oorspronkelijke omdat de oude nummers nodig waren
voor nieuwe autobussen.
Een plaatje van de nauwe bocht Jan
Evertsenstraat/Witte de Withstraat met de 1287+875 op 15-12-1959.
Foto F.P. Boom.
De 1288 en de 869 op
het Mercatorplein op 01-02-59
foto Hans de Haan
Olieverfschilderij van Jim Gijbels
meer info op:
Treinen en trams op
doek
Bijwagen 735 en motorwagen 413 op het Mercatorplein op 14-09-60
foto Hans de Haan
In 1945 behoorde lijn 7 tot de tien lijnen waarop op 18 juni de dienst
werd hervat. Daar lijn 17 vooreerst niet in dienst kwam reed lijn 7
tijdelijk via de route Postjesweg-Hoofdweg naar het Mercatorplein.
Hoge blauwe wagens waren niet vaak op lijn 7 te
zien. Een niet geheel juist ingetuigde 471+728 op het Frederiksplein op 28-2-1960.
Foto
C. van Mechelen.
In de vertelsels op deze site is al meermalen de “bussenpijn” van de
jaren vijftig van de gemeente aan de orde geweest. Gemeend werd dat de
tram de oorzaak was van alle narigheid op verkeersgebied of minstens dat
het verdwijnen van de tram de gang van zaken in het verkeer aanmerkelijk
zou verbeteren.
Deze foto laat een historisch moment zien: het
binnenlopen van de 1238+875 in remise Havenstraat op 10-3-1960.
Historisch in drieërlei zin: de laatste rit van een grootbordeswagen, de laatste rit van een
tramstel zonder railremmen en de laatste rit van een langsbank(bij)wagen.
Foto P.H. Kiers †.
Een plan om lijn 7 in 1955 te verlengen naar Slotermeer
via de Burgemeester Roëllstraat ging “voorlopig” de ijskast in. “De
bus”, dat was pas je ware vervoer. In 1958 dreigde dit “ware”
werkelijkheid te worden, wat lijn 7 betreft. Gelukkig ging dit niet
door.
De komst van nieuwe gelede trams maakt het
mogelijk ook lijn 7 van modern materieel te voorzien. Drieassig stel 531+957 en gelede wagen 573
aan de standplaats Plantage Parklaan, 22-7-1961.
Een nieuwe taak kreeg lijn 7 te vervullen in 1961. Lijn 5 verdween uit
de dienst en men trachtte dit te compenseren door lijn 7 de route
Amstelstation-Weesperplein toe te bedelen.
Lijn 7 verlegd naar het
Amstelstation. Drieassig stel 507+973, 10-5-1962.
Lijn 7 met gelede wagen 616 op het
President Steijnplantsoen op 2-9-1962. Thans is de tram daar verdwenen.
Het verdwijnen van lijn 7 uit
de Plantagebuurt werd gecompenseerd door de omweg die lijn 10 toen ging
maken via Plantage Middenlaan en Roetersstraat. Hoewel nog in 1961 lijn
5 terugkeerde als spitsuurtramlijn, bleven de maatregelen voor de lijnen
7 en 10 gehandhaafd.
De blauwe wagens terug op lijn 7, maar
nu als extra wagens tijdens de spitsuren. De 423+775 verlaat remise
Lekstraat op 21-12-1962.
Foto Hans Meijer.
Zo werd het 1969 en verscheen de nota “Lijnen voor morgen” die insloeg
als een bom. Lijn 7 zou worden vervangen door een busdienst. Het heeft
weinig gescheeld; lijn 7 redde het op het nippertje dank zij een besluit
van de gemeenteraad. Daarmee was lijn 7 opnieuw de dans ontsprongen.
Nogmaals een “blauwe spitsdienst” op lijn 7 met
de 447+823 op het Weesperplein, 16-1-1964. Let op de verkeersagent met
het stopbord.
Fotograaf K.Hoorn
Intussen werd het tijd voor metrobouw. Daaraan dankte lijn 7 jarenlang
omleidingen, aanvankelijk via de Ruyschstraat, later zelfs via de
Vrijheidslaan waarmee lijn 7 zowaar in de Rivierenbuurt belandde. Want
je moet toch ergens de Amstel over, hetzij via Hogesluis, hetzij via
Nieuwe Amstelbrug, hetzij via Berlagebrug.
Lijn 7 rijdt met de 641 dwars door het
circuit op het Prins Bernhardplein, 14-2-1965. Het regelmatig versperd zijn van de sporen van
het circuit door personenauto’s was de aanleiding sporen door het
circuit te leggen.
Tot de Blauwbrug heeft lijn 7
het nooit gebracht. Diezelfde metrobouw bracht lijn 7 ingaande 16
oktober 1977 terug in de Plantage Parklaan, tezamen met een herrezen
lijn 6. “Lijn 5” heette sindsdien “de metro”, tot veler afgrijzen,
vooral in de Nieuwmarktbuurt.
Lijn 7 met de 656 in de Kinkerstraat op de brug over de
Da Costakade, 14-2-1965.
Lijn 7 heeft zich de laatste twintig jaar goed verder ontwikkeld. In
1989 is de lijn verlengd naar het Bos en Lommerplein. In 1998 verving
lijn 7 zijn collega lijn 6 in de Indische Buurt door een lus
‘s-Gravesandestraat-Javaplein-Sarpahatistraat te gaan berijden.
De 770 en motorwagen 459 op het
Rhijnspoorplein in juni 1966
prentbriefkaart uit de collectie van Olaf Horn
Opnieuw is er aanleiding lijn 7 tijdelijk om te
leggen via Ceintuurbaan en Van Woustraat. De 695 is onderweg naar het Mercatorplein
op 20-7-1968. Wegens het ontbreken van spoorbogen tussen Westeinde en
Weteringschans is lijn 7 gedwongen een ommetje Frederiksplein te maken.
Later zijn die bogen alsnog gemaakt.
De 652 op het Julianaplein voor
het Amstelstation, begin jaren 70.
foto Jan Loman
Sinds 3
mei 2004 rijdt lijn 7 naar de Flevoweg via de gehele Insulindeweg in
beide richtingen. Sinds 12 december 2004 is aan de westelijke zijde
Slotermeer het beginpunt nadat tijdelijk sinds 12 mei 2003 naar het
Surinameplein was gereden.
Metrobouw in de Wibautstraat doet lijn 7 verder
uitwijken naar de route Van Woustraat-Vrijheidslaan-Amstelstation. De
856 (voorheen 556) in de Van Woustraat bij de Lutmastraat, 14-6-1975.
Wat materieelinzet betreft heeft lijn in de periode 1905-1931 met de
Unions gereden, zonodig met bijwagens afkomstig van de paardentram of
typewagens 619-700. In de jaren twintig waren de ingezette Unions
gedurende een bepaalde periode EenManWagens.
Lijn 7 aan de standplaats Bos en Lommerplein
met de 632, geflankeerd door de 782 die als lijn 14 onderweg is,
7-12-1990.
Pas in 1931 verschenen grootbordesrijtuigen en sinds 1950 ook blauwe wagens. De beschikbaarheid
van die blauwe wagens liet nogal eens te wensen over en meestal was lijn
7 dan het slachtoffer. Sedert 1960 kwamen ook op lijn 7 gelede trams in
dienst, zonodig aangevuld met drieassige stellen.
Lijn 7 staat al weer bijna twintig jaar
standplaats in te nemen in de vertrouwde Plantage Parklaan, 23-4-1997.
Lijn 7 met de 2029 op de lusroute die de lijn
in de Indische buurt reed aan de standplaats Javaplein op 1-5-2004. Twee dagen later
veranderde de route zodanig dat in beide richtingen via de gehele
Insulindeweg werd gereden.
De 781 op lijn
7 Slotermeer - 20 mei 2011
De 794 op lijn
7 Slotermeer - 20 mei 2011
Routegeschiedenis van lijn 7
Eerste lijn |
|
|
16.6.1904 |
ingesteld |
Weesperzijde
Sarphatistraat -
Roetersstraat -
Plantage
Muiderstraat (Markenplein) |
4.7.1904 |
verlengd |
Jodenbreestraat (terug:
Waterlooplein) - Sint
Antoniesbreestraat (Zandstraat) |
14.8.1904 |
verlengd |
Sint Antoniesbreestraat (Hoogstraat) |
26.8.1904 |
verlengd |
Nieuwmarkt-Gelderschekade
(Prins Hendrikkade) |
31.8.1904 |
verlengd |
Prins Hendrikkade (Kamperbrug) |
18.10.1904 |
verlegd |
via Weesperstraat I.p.v. Roetersstraat-Plantage |
19.1.1905 |
verlengd |
Stationsplein |
1.4.1905 |
opgeheven |
vernummerd in lijn 8 |
Tweede lijn |
|
|
1.4.1905 |
ingesteld |
Kinkerstraat-Marnixstraat-Weteringschans-Sarphatistraat
-Weesperstraat-Jonas
Daniël Meijerplein |
1.4.1905 |
ingesteld |
Kinkerstraat-Marnixstraat-Weteringschans-Sarphatistraat
-Weesperstraat-Jonas
Daniël Meijerplein |
21.8.1905 |
verlengd |
Markenplein |
11.10.1905 |
verlengd |
Rapenburgerplein |
25.11.1906 |
verlengd |
Kadijksplein-Kattenburgerkade-Mariniersplein |
18.11.1913 |
ingekort |
Rapenburgerplein |
9.6.1922 |
ingekort |
Rapenburgerstraat |
11.1.1923 |
verlengd |
Rapenburgerplein |
15.3.1923 |
verlegd |
beginpunt Jan
Pieter Heyestraat (Borgerstraat) |
5.6.1924 |
verlengd |
Witte de Withstraat |
28.10.1926 |
verlegd |
Sarphatistraat-Roetersstraat-Plantage Kerklaan |
14.7.1927 |
verlengd |
Jan
Evertsenstraat-Mercatorplein |
31.10.1929 |
verlengd |
Hoofdweg |
28.5.1931 |
verlegd |
kringspoor Plantage
Doklaan-Plantage Parklaan-Plantage Middenlaan |
28.7.1932 |
ingekort |
Mercatorplein |
11.8.1936 |
ingekort |
tijdelijk tot
kringspoor Borgerstraat |
24.9.1937 |
verlengd |
Mercatorplein |
12.12.1943 |
opgeheven |
op zon- en
feestdagen |
9.10.1944 |
opgeheven |
tijdelijk |
18.6.1945 |
ingesteld |
niet op zon- en
feestdagen en feestdagen en tijdelijk via Postjesweg
en en tijdelijk
via Postjesweg-Hoofdweg |
18.8.1946 |
ingesteld |
op zon- en
feestdagen |
23.1.1947 |
verlegd |
Witte de
Withstraat-Jan Evertsenstraat |
18.4.1955 |
verlegd |
tijdelijk via
Museumbrug -
Stadhouderskade -
Leidsebosje - Overtoom
- 1e Constantijn Huijgensstraat |
26.5.1956 |
verlegd |
Leidseplein
- Marnixstraat-Kinkerstraat |
17.9.1961 |
verlegd |
Amstelstation
- Wibautstraat |
20.2.1967 |
verlegd |
tijdelijk
Ruyschstraat -
Ceintuurbaan - Van
Woustraat - Westeinde |
12.3.1967 |
verlegd |
oostwaarts
rechtstreeks van Weteringschand naar Westeinde |
31.8.1968 |
verlegd |
gehele Wibautstraat
- Sarphatistraat |
13.7.1970 |
verlegd |
Ruyschstraat
- Centuurbaan -
Van Woustraat -
Westeinde |
9.8.1971 |
verlegd |
Mr. Treublaan
- Vrijheidslaan
- Rijnstraat -
Van Woustraat |
16.10.1977 |
verlegd |
Plantage Parklaan
- Frederiksplein |
18.9.1989 |
verlengd |
Hoofdweg
- Bos en Lommerplein |
24.5.1998 |
verlegd |
lusroute (Korte)
's-Gravesandestraat -
Oosterpark -
Wijttenbachstraat
-
Insulindeweg -
Molukkenstraat -
Javanplein (standplaats) -
Borneostraat -
Zeeburgerdijk -
Mauritskade -
Alexanderplein -
Sarphatistraat |
12.5.2003 |
verlegd |
tijdelijk
Kinkerstraat -
Bilderdijkstraat - De
Clarcqstraat -
Admiraal de
Ruijterweg -
Mercatorplein -
Hoofdweg -
Surinameplein |
3.5.2004 |
verlegd |
in beide richtingen
(Korte) 's-Gravesandestraat -
Oosterpark -
Wijttenbachstraat -
Insulindeweg -
Javaplantsoen -
Flevoweg |
12.12.2004 |
verlegd |
Hoofdweg
- Bos en Lommerplein
- Burgemeester De Vlugtlaan
-
Slotermerlaan en weer via Witte de
Withstraat |
Fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
21.11.2007
zie ook: Kopkoersborden en zijkoersborden van
lijn 7 >>
laat een berichtje achter
|