door: Cor Fijma
Als derde elektrische tramlijn kwam op 25 juni
1902 lijn 3 in dienst op het traject 1e Constantijn Huijgensstraat - Bilderdijkstraat -
Rozengracht - Raadhuisstraat (Nieuwezijds Voorburgwal).
Lijn 3 op de Rozengracht met Union 24 en
een open bijwagen ex-paardentram, 1902.
Fotograaf onbekend.
Lijn 3 in de De Clercqstraat met Union
29, c. 1902.
Prentbriefkaart.
Daarmee was lijn 3 de opvolger van de in 1896
ingestelde paardentramlijn Dam-De Clercqstraat. Al op 8 augustus 1903 kon lijn 3 via de
Paleisstraat de Dam bereiken. Teruggaande reed de lijn via de Mozes en Aäronstraat, in
feite de situatie die anno 2007 bij lijn 14 aan de orde is.
Unionwagen
27 op de lijn Dam - Bilderdijkstraat - 1e Constantijn Huygensstraat. De
begintijd van lijn 3. De foto is uit 1903.
Foto: familiealbum Guido Schouten
De lijnkleur van lijn 3 was en is geel zodat de
lijn als een ringlijn moet worden opgevat. Het maken van die ringlijn stuitte in de 1e
Constantijn Huijgensstraat direct op de aanwezigheid van het Vondelpark.
Lijn 3 onderweg naar de
DAM op de Nieuwezijds Voorburgwal, 1904
Prentbriefkaart.
Lijn 3 in de Van Baerlestraat met Union
120, c. 1905.
Prentbriefkaart.
Lijn 3 en dateert uit de peiode 1905-1910.
Bijwagen 20 is als zodanig in 1905 in dienst gekomen.
Prentbriefkaart uit de verzameling van
Ad Tiggeler
Het daar heden ten dage aanwezige viaduct was
nog in geen velden of wegen te bekennen. Vanaf de Overtoom kreeg lijn 3 de route
Leidsebosje - Hobbemastraat - P.C. Hooftstraat - Ceintuurbaan - Weesperzijde -
Sarphatistraat bij het Weesperplein. Deze omweg via het Leidsebosje is tot in 1958 blijven
bestaan. Het eindpunt aan het Weesperplein lag bij het toenmalige Weesperpoortstation.
Deze maatregelen gingen in op 30 januari 1904.
Lijn 3 op de Weesperzijde bij de Nieuwe
Amstelbrug met Union 225 en een open rijtuig ex-paardentram, ca. 1906.
Prentbriefkaart.
Al op 12 maart 1904 werd lijn 3 opnieuw
verlengd, nu van de Dam naar het Stationsplein via Damrak. Er werd doorgereden naar het
IJveer, heengaande via het westelijk viaduct, terug via het oostelijke. Bij het IJveer
trof lijn 3 ook de lijnen 1, 2 en 9.
Lijn 3 met een tramstel met een
voormalige paardentrambijwagen op de Nieuwe Amstelbrug, omstreeks 1910. Op de brug een
tram van lijn 5, onderweg naar de Weesperzijde. Op de hoek Ceintuurbaan/Amsteldijk trams
van lijn 4. De St. Willibrordus buiten de veste moet het nog stellen zonder toren.
Prentbriefkaart. Zie ook de foto hieronder
Een foto,
van exact dezelfde locatie als de afbeelding hierboven, gemaakt
vanuit de voormalige
woning van uw webmaster, Jos Wiersema, begin tachtiger jaren.
Foto Jan Loman
Op deze lokatie kwam ook de 631 op 20
augustus 1973 tot stilstand tegen het pand Ruyschstraat 1, waar uw
webmaster ooit woonde.
Foto afkomstig uit het boekje Trammelant van René Platjouw
en met diens toestemming geplaatst op deze wesite
fotograaf:
Theo Hoogendijk
†
De 631 vanuit een andere hoek. De tram
maakt nog steeds deze slinger vanaf de Nieuwe Amstelbrug de Ruyschstraat in.
Foto afkomstig uit het boekje Trammelant van René Platjouw
en met diens toestemming geplaatst op deze wesite
fotograaf:
Theo Hoogendijk
†
Vier tramlijnen bij het IJveer was wellicht iets
te veel van het goede. Op 18 maart 1906 werd lijn 3 (en ook lijn 2) weggenomen van het
IJveer om te worden ingekort tot het Stationsplein waarbij de route via het Damrak werd
vervangen door die via de Nieuwezijds Voorburgwal.
Lijn 3 met een zo goed als nieuw
grootbordes-motorrijtuig, voorzien van paardentrambijwagen, gaat de Raadhuisstraat in. Op
de voorgrond een Union van lijn 2, omstreeks 1913.
Prentbriefkaart.
Ook in het oostelijk stadsdeel stuitte verdere
verlenging van lijn 3 op hindernissen. De goederenspoorlijn van het Weesperpoortstation
via Mauritskade - Andrieszstraat - Sarphatistraat verhinderde die verlenging van lijn 3.
In 1906 was die goederenspoorlijn eindelijk opgeruimd en kon lijn 3 via het tracé van die
lijn worden verlengd naar de Sarphatistraat bij de Muiderpoort. De lijn begon toen al
aardig te lijken op de lange lijn zoals hij in latere jaren bekend werd.
Lijn 3 op de Ceintuurbaan met een
grootbordestramstel in 1923. De toren van de St. Willibrordus buiten de veste is in
aanbouw. In de beginjaren zeventig is de kerk gesloopt.
Fotograaf onbekend.
Verdere verlenging volgde op 6 april 1907 toen
de lijn een beginpunt kreeg in de Linnaeusstraat bij de Mauritskade.
Lijn 3 op de Overtoom, onderweg van het
Javaplein naar het Stationsplein in de jaren 20. Op de achtergrond het hoofdkantoor van de
Gemeentetram.
Fotograaf onbekend.
Het jaar 1913 bracht Amsterdam niet minder dan
vier nieuwe tramlijnen, de lijnen 15, 16, 17 en 18. Lijn 15 werd ingesteld op de route Jan
Willem Brouwersplein (thans: Concertgebouwplein)-Van Baerlestraat-P.C. Hooftstraat -
Museumbrug - Weteringschans - Sarphatistraat - Roetersstraat - Plantage Kerklaan.
Een grootbordes-tramstel van lijn 3
onderweg naar het Javaplein op de N.Z. Voorburgwal. Een tramstel van lijn 14 met een open
bijwagen in de Mozes en Aäronstraat. Lijn 17 met de 144 onderweg naar het Stationsplein,
omstreeks 1925.
Fotograaf onbekend.
N.B. De 144 bevindt zich anno 2007 als
museumtram bij de Amsterdamse museumtramlijn.
Daartoe moesten sporen worden gelegd in de P.C.
Hooftstraat tussen Hobbemastraat en Stadhouderskade en reden de lijnen 3 en 2 voortaan via
P.C. Hooftstraat en Stadhouderskade naar het Leidsebosje in plaats van via de
Hobbemastraat. Tramverkeer in twee richtingen via de Hobbemastraat anno 2007 is dus niets
nieuws; het bestond voor 1913 al.
Lijn 3 met de 240 op zijn vooroorlogse route:
Stationsplein- Linnaeusstraat
(de prentbriefkaart is gedateerd op 1921)
met dank aan Jeroen Epema
Lijn 3 met de omgebouwde bijwagen 476 op
het Javaplein, 1937.
Fotograaf onbekend.
Al in 1923 is lijn 15 via Van Baerlestraat en
Ceintuurbaan in oostelijke richting verlegd. Het spoor van die lijn in de P.C. Hooftstraat
gaande van Stadhouderskade in de richting Van Baerlestraat is, dichtgegoten met asfalt,
nog tot in lengte van jaren aanwezig geweest. Pas nadat in 1958 de P.C.
tramloos was geworden zijn de sporen in die straat verwijderd.
In 1932 staan bijwagens van lijn 6 in
de Pontanusstraat in afwachting van aankoppeling. Sinds 1940 gebeurde dit op deze plaats
met bijwagens van lijn 3. De bijwagen 716 is in 1935 verbouwd tot motorwagen. Daarna
verscheen er een nieuwe 716, de vroegere 708.
Fotograaf onbekend.
Lijn 3 verlegd naar
Krugerplein; 386+618, Weesperpoortstraat (thans
Wibautstraat), 1942.
Fotograaf onbekend
Tot 18 oktober 1958 hebben lijn 3 (en lijn 2) de
P.C. Hooftstraat bereden waarbij in de richting Leidsebosje de route via de
Stadhouderskade voerde.
Sinds 1942 rijdt lijn 3 van/naar
Krugerplein. Motorwagen 476 met een boldakker op het President Steijnplantsoen, 1943.
Foto Brahn.
De verdere ontwikkeling van de Indische Buurt
noodzaakte tot het inzetten van meer tramdiensten. De moeilijk toegankelijke buurt
de spoorbaan Amsterdam-Amersfoort lag in de weg kon slechts worden bereikt via de
Zeeburgerdijk. In 1925 bereikte lijn 3 via Zeeburgerdijk en Borneostraat het Javaplein.
Dit betekende tevens het einde van lijn 12 die slechts op maandag en woensdag tussen
Frederiksplein en Cruquiusweg reed.
Lijn 3 met Utrechtenaar 2 en bijwagen
830 op de Ceintuurbaan, 1946.
Foto Cor van Mechelen †
Intussen ontwikkelde de Gemeentetram een plan de
te lange lijn 3 te knippen. Er zouden dan twee lijnen ontstaan die hun voorlopig beginpunt
zouden krijgen in de J.M. Coenenstraat, de lijnen 3 en 21. Tenslotte is voor een andere
oplossing gekozen: in 1929 lijn 3 werd weggenomen van het Stationsplein en verlegd naar
het Frederik Hendrikplantsoen en via de J.M. Coenenstraat reed voortaan een nieuwe lijn 24
tussen Olympiaweg en Stationsplein die dat anno 2007 nog altijd doet.
Eindpunt Frederik Hendrikplantsoen met
een Utrechtenaar met bijwagen, 1946.
Prentbriefkaart.
In 1940 kwamen de spoorwegwerken in het
oostelijk stadsdeel gereed en konden de daarbij betrokken tramlijnen hun definitieve
routes krijgen. Voor lijn 3 moest echter een uitzondering worden gemaakt: de lijn kreeg nu
een voorlopig eindpunt in de Eerste van Swindenstraat.
Lijn 3 verlegd naar
Krugerplein; 489+716', Krugerplein, 31-7-1942.
Fotograaf onbekend
Blauwe wagens op lijn 3: de 446 met een
boldakker op het Leidsebosje, 1949.
Fotograaf onbekend.
Er werd echter niet meer gereden via de
Andrieszstraat en het te slopen Station Weesperpoort. In 1942 kreeg de lijn de route
Krugerplein-Weesperpoortstraat (thans Wibautstraat)-Ruyschstraat. In 1944 is lijn 3
met alle andere tramlijnen stilgelegd.
Lijn 3 in zijn eindlus in de Indische
Buurt bij Station Muiderpoort met de nog niet verlengde blauwe wagen 445 met een
boldakker, 1952. Pas in 1957 zou de 429 als laatste verlengde blauwe wagen in dienst
komen.
Foto H.W.E. de Bock .
In 1945 keerde lijn 3 niet terug op het
Krugerplein. Nieuwe inzichten in de netopbouw deden de lijnen 6 en 14 de das om. Lijn 3
kreeg nu de taak die de lijn nog steeds vervult en werd via Oosterpark naar het Station
Muiderpoort gevoerd. Die inzichten leidden ook tot een blijvende afwezigheid van lijn 23
in het westelijke deel van de stad. Als compensatie werd lijn 3 in 1951 verlengd naar de
Zoutkeetsgracht.
Lijn 3 passeert een tramstel van de
tijdelijk ingekorte lijn 10 op het Frederik Hendrikplantsoen, 1953. De rijrichting op het
FH-plantsoen is omgedraaid ten opzichte van de rijrichting op de foto uit 1946.
Foto H.W.E. de Bock
In 1958 is lijn 3 rechtgetrokken via de
Vondelbrug en verviel de omweg via het Leidsebosje. Daarmee ontstond een tramlijn die de
drukste van het net zou worden, een positie die lijn 3 intussen heeft moeten afstaan.
In de winter van 1954 moeten de
grootbordessers bijspringen op lijn 3. De 333 met bijwagen 802 in de Frederik
Hendrikstraat, 14-2-1954
Lijn 3 in het viaduct tussen
Planciusstraat en Haarlemmerplein met de 408+854, 10-6-1956. Bijwagen met langsbanken 854
heeft zowaar railremmen. Bij de verdere modernisering van de tweeassers heeft men afgezien
van het aanbrengen van railremmen aan bijwagens met langsbanken en zijn de railremmen van
de wagens 828, 835, 839 en 854 verwijderd.
Foto Ab van Donselaar.
In 1980 is lijn 3 opnieuw verlengd, dit keer
naar Flevopark. Maar in 1989 is de lijn ingekort tot Station Muiderpoort.
Lijn 3 maakt nog steeds de omweg via het
Leidsebosje met de 450+762, Stadhouderskade, 24-8-1958.
Foto Ab van Donselaar.
Lijn 3 met de
453 en 780 op het 's-Gravesandeplein op 6 juni
1963.
Prentbriefkaartcollectie Olaf Horn
Over het gebruik van materieel op lijn 3 is op
te merken dat de lijn in 1938 werd voorzien van de snelle omgebouwde bijwagens 476-490 die
als regel met bijwagens van de serie 716-880 reden. Op stille uren reden wel losse
motorwagens.
De laatste dag van lijn 3 op de
Overtoom. Voortaan zal via de Vondelbrug gereden worden. Tramstel 443+824, 17-10-1958.
In die tijd was het nog gebruikelijk bijwagens
naar de eindpunten van de tramlijnen te rangeren waar die bijwagens werden gekoppeld aan
de dienstdoende motorwagens. Bij lijn 3 gebeurde dat sinds 1940 in de Pontanusstraat
waarvan een foto een indruk geeft (die echter bijwagens van lijn 6 laat zien welke
lijn in 1932 nog in de Eerste van Swindenstraat het beginpunt had) en sinds 1942
uiteraard op het Krugerplein. Sinds 1943 reed lijn 3 volledig met bijwagens.
Omrijden via de Museumbrug i.v.m. de
viering van bevrijdingsdag. Tramstel 403+766, 5-5-1960.
Foto P.H. Kiers
Lijn 3 kon na de bevrijding niet direct opnieuw
in dienst gesteld worden. Pas op 30 juli 1945 kon de lijn weer rijden, opnieuw met de
vertrouwde omgebouwde motorwagens serie 476-490. In 1946 hebben de Utrechtenaren 1-12 het
enige maanden op lijn 3 geprobeerd, maar dat werd geen succes. Daarmee kwamen de
omgebouwde bijwagens terug, zonodig aangevuld met blauwe wagens.
De eerste gelede tram op lijn 3. De 602
op de Ceintuurbaan, 22-1-1961.
Foto Ab van Donselaar.
Deze blauwe wagens werden in 1949 het vaste
materieel van lijn 3, mogelijk geworden door het vrijkomen van dit materieel van de lijnen
24 en 25 die werden voorzien van de toen nieuwe drieassers. In 1954 kwam het regelmatig
voor dat op lijn 3 grootbordeswagens werden ingezet bij gebrek aan voldoende blauwe
wagens. Dat gebrek deed zich ook nog voor in 1955 maar toen werden die grootbordessers
meestal ingezet op lijn 10.
De eerste dag waarop drieassers op lijn
3 rijden. De 496+975 bij Station Muiderpoort, 16-4-1961.
Foto J.E. de Kok
Ook op lijn 3 diende de modernisering zich aan
in de vorm van de eerste gelede tram in januari 1961. Met ingang van 16 april 1961
verschenen drieassige tramstellen op lijn 3, aanvankelijk alleen op zondagen, later ook op
zaterdagen en tenslotte reed de lijn sinds juni 1963 volledig met drieassers en gelede
trams.
De 603 op lijn 3 in onzachte aanraking
met een DuitseKinderWagen. Insulindeweg, 6-5-1961. De DKW-bestuurder kwam met de schrik
vrij.
Sinds april 1964 hadden de gelede wagens het
rijk alleen, alleen in de spitsuren aangevuld met beurtelings drieassige- of tweeassige
tramstellen. De winterdienst 1967/1968 was de laatste waarin nog tweeassige tramstellen
reden, ook op lijn 3. Aanvulling met drieassige tramstellen kwam met ingang van de
zomerdienst 1973 op lijn 3 niet meer voor.
Tot slot van dit artikel nog enkele
eigen foto's.
Zondagse drieassers 518+959 op de
Bullebaksluis in de Marnixstraat, 1-4-1962.
Werkdagdienst op lijn 3 met gelede
wagens en tweeassers. De 604 en 456+757 bij het Station Muiderpoort, 19-4-1962.
De laatste fase van de tweeassers op
lijn 3. De 470+776 op de Houtmankade, 3-10-1967. De 470 is anno 2007 op de museumlijn
aanwezig als bijwagen 916. De 776 is onder zijn originele nummer 721 museumbijwagen bij
het GVB.
Lijn 3 verlengd naar Flevopark. De 796
in de eindlus aldaar, 24-10-1980.
Lijn 3 tijdelijk via de
s-Gravesandestraat wegens vernieuwing van de Nieuwe Amstelbrug met gelede wagen 658,
3-3-1984.
Lijn 3 op de Insulindeweg met
Cobratram 619, 12-3-1989.
Lijn 3 ingekort tot het Station
Muiderpoort, 735 en 814, 25-2-1993.
Het kon niet uitblijven: Combinos
op lijn 3. Insulindeweg, wagen 2104, 1-5-2004.
Toegift: lijn 3 in de pers
Alle fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Routegeschiedenis lijn 3
26.6.1902 |
ingesteld |
Eerste Constantijn Huygensstraat
(Vondelstraat)-
Bilderdijkstraat-Rozengracht-Raadhuisstraat (Nieuwezijds
Voorburgwal) |
|
verlengd |
Paleisstraat-Dam (terug Mozes en
Aäronstraat) |
|
verlegd |
beginpunt Overtoom (Eerste Constantijn
Huygensstraat) |
30.1.1904 |
verlengd |
Sarphatistraat (Weesperplein)-Weesperzijde
-Ceintuurbaan-P.C.
Hooftstraat-Hobbemastraat-Leidscheboschje-Overtoom |
6.2.1904 |
verlengd |
Station Weesperpoort |
12.3.1904 |
verlengd |
Damrak-Stationsplein-Westelijk
viaduct-IJveer (terug
Oostelijk viaduct) zie ook
routegeschiedenissen van de
lijnen 1, 2 en 9 |
18.3.1906 |
verlegd |
Nieuwezijds
Voorburgwal-Middentoegangsbrug
-Stationsplein (terug Westelijke
toegangsbrug) zie ook
routegeschiedenissen van de lijnen 2 en 4 |
22.8.1906 |
verlengd |
Sarphatistraat (Muiderpoort)-Andrieszstraat-Mauritskade |
6.4.1907 |
verlengd |
Linnaeusstraat (Mauritskade)-Alexanderplein |
11.7.1913 |
verlegd |
heengaand P.C.
Hooftstraat-Stadhouderskade. zie ook
routegeschiedenissen van de lijnen 2 en 15 |
15.4.1922 |
verlegd |
heengaand via Westelijke toegangsbrug,
terug via
Middentoegangsbrug. zie ook
routegeschiedenissen van
de lijnen 1, 2 en 17 |
4.6.1925 |
verlengd |
Mauritskade-Borneostraat-Javaplein
(terug via
Madurastraat) zie
ook routegeschiedenis van lijn 12 |
12.9.1929 |
verlegd |
Frederik Hendrikstraat-Frederik
Hendrikplantsoen |
14.7.1940 |
verlegd |
Eerste van Swindenstraat (terug Tweede
van
Swindenstraat)-Linnaeusstraat-Sarphatistraat; niet meer
via Andrieszstraat-Station Weesperpoort. zie ook
routegeschiedenis van lijn 10 |
30.7.1942 |
verlegd |
Krugerplein-President
Steynplantsoen
-Weesperpoortstraat-Ruyschstraat |
12.12.1943 |
opgeheven |
zon- en feestdagen |
9.10.1944 |
opgeheven |
tijdelijk |
30.7.1945 |
ingesteld |
Station Muiderpoort-Oosterpark-Frederik
Hendrikplantsoen (niet op zon- en feestdagen) zie ook
de routegeschiedenis van lijn 6) |
18.8.1946 |
ingesteld |
dienst op zon- en feestdagen |
10.5.1951 |
verlengd |
Marnixplein-Marnixstraat-Planciusstraat
(Zoutkeetsgracht) |
18.10.1958 |
verlegd |
Vondelbrug. zie ook
routegeschiedenis van lijn 2 |
13.10.1980 |
verlengd |
Insulindeweg-Flevoweg-Flevopark.
zie ook
routegeschedenis van lijn 6 |
18.9.1989 |
ingekort |
Station Muiderpoort. zie
ook routegeschiedenis van lijn
14 |
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
31.8.2007
zie ook: Kopkoersborden en zijkoersborden van
lijn 3 >>
laat een berichtje achter
|