Door Cor Fijma
Voor het eerst na 1930 verscheen er in de
Amsterdamse straten op 3 december 1945 een nieuw tramlijnnummer: 26. De lijn
dankte zijn ontstaan aan de drukte op tramlijn 9 die de verbinding
onderhield tussen Watergraafsmeer en Centraal Station. Deze lijn 9 kon het
vervoer in z’n eentje niet goed aan, vooral tijdens de spitsuren.
Union 30 van lijn 26 op de Prins Hendrikkade bij de Geldersekade, 1946.
De sporen op de voorgrond vormen een overblijfsel van de in 1938 opgeheven (verbuste)
lijn 19.
Prentbriefkaart
Een Union van lijn 26 op de
Nieuwemarkt rond 1946.
Fragment van een prentbriefkaart
van Jeroen Epema
Het bleek nodig te zijn ondersteuning voor lijn
9 te bieden op het traject tussen de Dapperbuurt en het Centraal Station,
ten gerieve van passagiers die vanuit Amsterdam-Noord de reis naar de
Dapperbuurt ondernamen.
In die tijd mocht er nog slechts langzaam gereden worden, in Amsterdam
“eerste afdeling” genoemd. Om die reden werd er van afgezien lijn 9 te
versterken op de route via Damrak, Dam en Rokin en werd gekozen voor de
route Geldersekade – St. Antoniesbreestraat – Muiderstraat waarmee een deel
van de in 1942 opgeheven lijn 8 opnieuw in dienst kwam. Als beginpunt in de
Dapperbuurt kreeg lijn 26 de Eerste van Swindenstraat toebedeeld.
Stoeltjeswagen 302 rijdt bij wijze van uitzondering op lijn 26 op
26-2-1947. Stationsplein.
Foto C. van Mechelen
Lijn 26 kreeg als ondersteuningslijn van lijn 9
het groen van lijn 9 als lijnkleur toegewezen, vertikaal verdeeld met het
wit van lijn 14 die tot zijn opheffing in 1942 ook de Plantage en de Eerste
Van Swindenstraat als werkterreinen had. Overeenkomstig de vroegere lijnen
6, 7 en 8 – die alle via de Geldersekade reden – kreeg lijn 26 de vertikale
vlakverdeling.
Een herinnering aan lijn 26, aangebracht op een wand van het metrostation Nieuwmarkt, 22-11-1980
Op zondag was lijn 26 niet in dienst. Ook
overigens was er een beperkte dienst op de lijn. Met acht losse motorwagens
type “Union” werd een vijfminutendienst geboden. Dit bleek toch iets te krap
bemeten zodat in 1946 een wagen werd toegevoegd waarmee de omlooptijd op 45
minuten gesteld werd. Nadien nam het aantal dienstwagens geleidelijk af tot
zes zodat per 10 november 1947 met zes wagens om de zes en een halve minuut
gereden werd. Bijwagens heeft lijn 26 nimmer gekend.
“Keulenaar” 229 op het Stationsplein, 26-6-1947.
Foto Heijmeijer
In 1946 kreeg lijn 26 grootbordesmotorwagens
toebedeeld die tot de opheffing in 1948 gehandhaafd bleven, behoudens een
korte periode in 1947 toen opnieuw met Unions werd gereden.
Lijn 26 behoort tot de eerste tramherinneringen van Uw auteur. Vanuit de
Indische Buurt was het beginpunt van lijn 26 lopend bereikbaar en ook de
step bood vervoer. De gang naar de Eerste van Swindenstraat had niet tot
doel een tramritje te maken maar werd slechts ondernomen om naar de
bijwagenloze trammetjes van de 26 te kijken. In 1948 verschenen er
plotseling drieassige tramwagens, een ongekend novum in Amsterdam, tot dan
toe een stad van louter tweeassers. Mooiere trams zouden nooit meer gemaakt
worden, dacht je toen nog in je onschuld. Het bleek te gaan om twee
motorwagens, genummerd 491 en 492, die de voorlopers zouden zijn van een
vloot aan drieassers die Amsterdam binnen zou trekken.
De eerste in dienst gestelde drieasser, de 492, in de Eerste van
Swindenstraat, 10-4-1948.
Foto Voerman
N.B.: Op 25 maart 1948 werd
de 492 als eerste drieasser in dienst gesteld. De wagen bezat toen nog een
hulpcontroller op het achterbalkon. Dit verklaart waarom de wagen ook aan de
achterzijde een baanschuiver bezat, zoals op de foto is te zien. Aan de
achterzijde was ook een koplantaarn aangebracht. Deze uitrusting is in de
jaren vijftig verwijderd. Verder is te zien dat het lijnkleurglas achter de
voorruit ontbreekt. Daarover ontstond ontstemming in de stad want wat is een
Amsterdamse tram zonder lijnkleuren? Daarom zijn de drieassers alsnog met
lijnkleurglazen gaan rijden. Het is mij echter niet bekend of de drieassers
van lijn 26 - dat waren slechts de 491 en 492 - in 1948 alsnog met
lijnkleuren van lijn 26 hebben gereden. Zoals beschreven is lijn 26 nog in
1948 opgeheven. Een ander detail is het ontbreken van de lijnnummerfilm aan
de zijkant van de filmkast. Later is daarin alsnog voorzien. Ook de
stootstrip aan de blinde zijde van de wagen is nog niet aangebracht. Al deze
opmerkingen gelden ook wagen 491, de andere proefwagen.
Tegen het einde van het jaar 1948 was het opeens
afgelopen met lijn 26. De lijn werd vervangen door lijn 11 die vrijwel voor
de huisdeur van Uw auteur op de Insulindeweg het beginpunt kreeg. De
drieassers en de grootbordessers reden nu ook op de Insulindeweg. Op zondag
12 december 1948 had lijn 11 zijn diensten moeten beginnen. Roosterproblemen
waren er de oorzaak van dat dit niet haalbaar bleek zodat op die zondag en
de daarop volgende zondag 19 december lijn 26 nog reed. Lijn 26 heeft
slechts twee zondagen dienst gedaan. Ingaande maandag 20 december was het
dan zover dat lijn 11 in dienst kon komen.
De 343 op de Mauritskade, 1948.
Foto NJvWJ
Sinds 2005 rijdt in Amsterdam een nieuwe lijn 26
met de kleuren groen/wit.
Voor de geïnteresseerden hier een linkje naar de
IJtram >>
de 2134 - IJburg - 20 mei 2011
Fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Routegeschiedenis lijn 26
Eerste lijn |
|
|
|
|
|
1945 december 3 |
ingesteld |
Eerste Van Swindenstraat-Plantage
Middenlaan-Nieuwmarkt-Centraal Station
(terug: Westelijke toegangsbrug
-Middentoegangsbrug, Waterlooplein,
kringspoor Tweede
Van Swindenstraat).
Alleen op werkdagen |
1948 december 12 |
ingesteld |
op zon- en feestdagen |
1948 december 20 |
opgeheven |
zie ook routegeschiedenis van lijn 11 |
|
|
|
Tweede lijn |
|
|
|
|
|
1959 mei 31 |
ingesteld |
autobuslijn Station Haarlemmermeer-Van
Boshuizenstraat (Europaboulevard) |
1990 |
opgeheven |
na routewijzigingen sinds 1959 |
|
|
|
Derde lijn |
|
|
|
|
|
2005 mei 30 |
ingesteld |
IJburglaan (Ruisrietstraat)-Piet Heintunnel
-Piet
Heinkade-De Ruijterkade-Oostelijk
viaduct-Stationsplein (terug
Middentoegangsbrug-Prins Hendrikkade
-Kamperbrug) |
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
16.11.2008
laat een berichtje achter
|