Lijn 23 bestond van 1921 tot 1944
(Stadionvervoer tot 1958)
door: Cor Fijma
Lijn 23 heeft tussen
1921 en 1944 de verbinding onderhouden tussen het “nieuwe Zuid” en de
omgeving van het Haarlemmerplein. Op 9 oktober 1944 kwam ook voor lijn
23 het einde. Pogingen van belanghebbenden, na 1945 in het werk gesteld
de lijn weer in exploitatie te doen nemen, stuitten op het
onverbiddelijke “nee” van het gemeentebestuur (lees: de tramdirecteur).
De enige tegemoetkoming
aan de wensen van de adressanten was de verlenging van lijn 3 van het
Frederik Hendrikplantsoen naar de Zoutkeetsgracht in 1951. Bedenk
daarbij dat de Marnixstraat tussen Marnixplein en Haarlemmerplein sinds
9 oktober 1944 niet bediend werd voordat lijn 3 daar aantrad. Een ritje
met een overstap van lijn 1 op lijn 3 werd voldoende compensatie geacht
voor een overstaploze rit met lijn 23.
Lijn 23 met Union 100 en een typewagen op de Overtoom bij de J.P.
Heijestraat, ca. 1925.
Collectie J.M. de Kok
Toch heeft lijn 23 na
1945 nog wel gereden tijdens dagen waarop drukbezochte wedstrijden in
het stadion werden gespeeld. De lezer neme kennis van hetgeen daarover
is opgenomen bij “Stadionvervoer” op
deze site.
Ook “Stoeltjeswagens” verkeerden op lijn 23. Hier rijdt de 318 met
een boldakker in de Bilderdijkstraat, ca. 1925. De dubbele spoorbogen
zorgen voor de verbinding met de centrale werkplaats Tollensstraat. In
latere jaren zijn die bogen verminderd tot enkelspoor en na de
ontruiming van de “Tollensstraat” zijn de bogen verwijderd.
Collectie J.M. de Kok
Nog in 1943 had lijn 23
over belangstelling niet te klagen, zoals een foto uit dat jaar laat
zien. Bijwagen 824 heeft het zwaar te verduren als gevolg van
“vertrossing”.
Gezien richting de Overtoom met op de achtergrond rechts de Baarsjesweg
- 21 maart 1933.
Fotograaf onbekend
Nadat in 1942 lijn 8 was
opgeheven kwamen de op die lijn dienstdoende “Utrechtenaren” 1-12 voor
lijn 23 beschikbaar. Daarmee waren deze wagens sinds hun komst in 1940
al aan hun derde “vaste lijn” bezig. Merkwaardig is dat inzet van
“Utrechtenaren” in veel gevallen werd gevolgd door het opheffen van de
betrokken lijnen; dit overkwam achtereenvolgens de lijnen 4, 8, 23 en 5.
Veel gegadigden voor de trams van de lijnen 6 en 23 op het
Stadionplein in de jaren dertig.
Collectie Ab van Donselaar
Lijn 23 is ingesteld op 4
augustus 1921, gelijktijdig met lijn 22. De lijn begon op de
Amstelveenscheweg bij het Station Willemspark. Op de op de openingsdag
gemaakte foto staat de bestuurder zijn tijdklok in te stellen. In die
jaren waren de trams voorzien van “tijdklokken” die aangaven waar de
betrokken dienst zich op enig moment moest bevinden.
Bominslag op de
Overtoom hindert de dienst op de lijnen 1, 6 en 23 tijdens het
oorlogsjaar 1942.
Collectie T. Hogendijk †
Lijn 23, 119,
Haarlemmerplein, 28-4-1942.
Foto NJvWJ
De verdere route was
Overtoom – Jan Pieter Heyestraat – Kinkerstraat – Marnixstraat –
Haarlemmerplein – Planciusstraat waarbij in die richting werd gereden
via de Zocherstraat, zoals ook de lijnen 1, 17 en 19 (later 6) plachten
te doen. In de loop van augustus 1921 is het kopeindpunt in de
Planciusstraat vervangen door het rondrijden via het kringspoor
Zoutkeetsgracht – Houtmankade.
238+604 als lijn 23 op
het Haarlemmerplein, 7-7-1942
NJvWJ †
Per 7 mei 1922 is de
route verlegd naar de Bilderdijkstraat en De Clercqstraat en per 12
april 1928 is de route definitief via de Frederik Hendrikstraat verlegd.
Utrechtenaar 2 met
bijwagen 728 in de Stadionstraat, 1943.
Foto Brahn †
Een
Utrechtenaar op de Bullebak in de Marnixstraat,
periode 1942-1944.
prentbriefkaart
Op 9 januari 1930 bleek
er behoefte te zijn aan een verlengde lijn 23 en werd de lijn vanaf het
Haarlemmerplein naar de Oostzaanstraat gevoerd. Al een jaar later bleek
die behoefte kennelijk niet meer te bestaan zodat lijn 23 per 15 januari
1931 werd ingekort tot de Zoutkeetsgracht.
“Tramtrossen” zijn
in de oorlogsjaren en ook nog na 1945 een vertrouwd verschijnsel
geworden. Bijwagen 824 en een Utrechtse motorwagen als lijn 23 op de
Overtoom, 1943.
Collectie Ab van Donselaar
Wat wel blijvend is
geworden was de verlenging van lijn 23 naar het Stadionplein per 12 juli
1928. Het rijden via de Zocherstraat kon per 30 juni 1933 worden beëindigd
door de verbreding van de doorgaande route Amstelveenseweg – Overtoom.
De zondagsdienst moest per 12 december 1943 worden opgeheven en op 9
oktober 1944 was het definitieve einde daar.
In 1955 zijn
het nog louter tweeassers in de Stadionstraat wat de klok slaat tijdens
de stadionzondag van 13 maart. De lijnen 1, 6, 16 en 23 zorgen voor aan-
en afvoer van voetbalpubliek.
Collectie Cor van Mechelen
Lijn 23 kreeg in 1921
Unions en bijwagens van de serie 701-880 toegewezen. Sinds 1923
vervingen de motorwagens van de serie 301-320 de Unions. Gedurende enige
maanden in 1931 reden er grootbordesmotorwagens maar in december van dat
jaar kwamen de Unions terug. In 1933 zijn de bijwagens van de serie
701-880 vervangen door typewagens serie 619-700 en sinds november 1934
werd bijwagenloos gereden. In latere jaren verschenen bijwagens alleen
op zaterdag. De sterke toeneming van het vervoer tijdens de jaren van de
Duitse bezetting leidde in 1942 tot herstel van de bijwagendienst
waarbij de Unions plaats maakten voor grootbordesmotorwagens. Op hun
beurt zijn de grootbordessers in juli 1942 vervangen door de
ex-Utrechtse motorwagens.
In de jaren dertig en veertig waren op zondagen ook blauwe wagens op
lijn 23 aktief. Deze wagens kwamen uit het surplus van lijn 24.
Op de naoorlogse stadionlijn 23 vertoonde zich meestal een allegaartje
van hetgeen voorhanden was, tot en met drieassers op de laatste dag – 4
mei 1958 – van de stadionlijn. Bekend is de rit die op 7 april 1947
plaats vond met Union 114 en bijwagen 810, de enige maal in de
Amsterdamse tramhistorie van na 1945 dat een Union met een boldakker
heeft gereden.
Autobuslijn 23 met
autobus nr. 1 in de Stadionstraat anno 1962. Achttien jaar eerder had
iemand een foto kunnen maken van Utrechtenaar 1 op tramlijn 23 op deze
plek.
Foto van de auteur
Nog in 1958 verscheen een
autobuslijn 23 die de toen nieuwe westelijke tuinsteden bediende. Deze
lijn zou kunnen worden opgevat als een verlegging in westelijke richting
van de voormalige tramlijn 23. De autobuslijn kreeg in de beginjaren 60
een verlenging van het Surinameplein naar het Stadionplein waarmee lijn
23 terugkeerde op zijn oude stek. Sinds de grote herziening van het
autobusnet in 2006 is het lijnnummer 23 vacant.
Nostalgische rit met Utrechtenaar 301+807 op lijn 23 op de
Amstelveenseweg en een echte rit van lijn 23 per autobus, 22-9-1985.
Foto van de auteur
Routegeschiedenis lijn 23
1921 augustus 4 |
ingesteld |
Amstelveenscheweg (Station Willemspark)
-(heen Zocherstraat)-Overtoom-J.P.
Heijestraat-Kinkerstraat-Marnixstraat
-Haarlemmerplein-Planciusstraat
(Tweede
Breeuwersstraat) |
1921 augustus |
verlegd |
kringspoor Zoutkeetsgracht-Houtmankade |
1922 mei 7 |
verlegd |
Bilderdijkstraat-De Clercqstraat |
1927 april 7 |
verlegd |
kringspoor Vaartstraat-Baarsstraat |
1927 juni 9 |
verlegd |
Amstelveenscheweg (Station Willemspark) |
1928 april 12 |
verlegd |
Frederik Hendrikstraat-Frederik
Hendrikplantsoen |
1928 juli 12 |
verlengd |
Amstelveenscheweg-Stadionplein
(kringspoor
Stadionstraat) |
1930 januari 9 |
verlengd |
Nassauplein-Eerste
Spaarndammerstraat
-Spaarndammerdijk-Oostzaanstraat (terug
Hembrugstraat) zie ook routegeschiedenis
van lijn 5 |
1931 januari 15 |
ingekort |
Zoutkeetsgracht |
1933 juni 30 |
verlegd |
niet meer via Zocherstraat (zie ook
routegeschiedenissen van de lijnen 1 en 6) |
1943 december 12 |
opgeheven |
op zon- en feestdagen |
1944 oktober 9 |
opgeheven |
op werkdagen |
1945 augustus 31 |
ingesteld |
alleen op dagen met verwacht druk bezoek
aan
evenementen in het stadion |
1957 april 28 |
ingekort |
Frederik Hendrikplantsoen-Stadionplein,
wegens
werkzaamheden aan de brug
Marnixstraat/Korte Marnixstraat. Nadien
blijvend ingekort tot Frederik
Hendrikplantsoen |
1958 mei 4 |
opgeheven |
laatste exploitatiedag |
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
2.10.2009
Laat een berichtje achter
|