Lijn 22 bestond van 1921 tot 1944
(Kringlijn Centraal Station)
door: Cor Fijma
Een van de
minder zegenrijke gevolgen van de bouw van het Centraal Station is het
feit dat het Open Havenfront is verdwenen. Stel je voor dat het C.S. er
niet zou zijn. Dan was er ook geen De Ruijterkade en zou het probleem
van de bereikbaarheid van die kade niet bestaan. Maar wie een
stationseiland aanlegt schept dus dit probleem.
In 1889 kwam het CS in gebruik, aanleiding genoeg om de paardentramlijn
Dam – Droogbak te verleggen naar het nieuwe station via de
middentoegangsbrug. Deze lijn kon worden opgedoekt met de komst van de
elektrische tramlijn 5 die op 17 juli 1902 de route
Haarlemmerplein-Stationsplein-Damrak ging berijden. Daarmee was lijn 5
de eerste elektrische tramlijn die op het Stationsplein verzeild raakte,
het begin van een belangrijk Amsterdams tramknooppunt. Over de indeling
van en de tramroutes op dit plein zou een boek te schrijven zijn.
Toen lijn 22 er nog niet
was. Trams op de De Ruijterkade, begin 20e eeuw
prentbriefkaart
uit de collectie van Wim van Ingen
Het bereikbaar maken van de De Ruijterkade was hiermee nog geen feit
geworden. Pas op 12 maart 1904 zijn de tramlijnen 1, 2, 3 en 9 daarheen
verlengd. “IJveer” was de benaming die aan het eindpunt werd toegekend.
De trams reden er heen via het westelijke viaduct en keerden terug naar
de stad via het oostelijke. Een op dezelfde datum ingestelde lijn 11
kreeg echter een kopeindpunt pal voor de stationsingang aan het
Stationsplein. Op 7 mei 1904 kwam ook de nieuwe lijn 4 zijn opwachting
maken bij het IJveer. Vijf tramlijnen op de De Ruijterkade was blijkbaar
toch teveel van het goede want op 23 juli 1904 zijn de lijnen 1 en 2
ingekort tot de Dam en op 1 november 1904 zijn de lijnen 4 en 9
teruggetrokken tot het Stationsplein.
Op 18 maart 1906 kwam de volgende wijziging. Ook lijn 3 werd ingekort
tot het Stationsplein. Het was nu weer lijn 4 die naar het IJveer ging
rijden. In 1911 was er weer aanleiding lijn 2 opnieuw naar het IJveer te
leiden. Deze wijziging ging in per 6 juli 1911. Ook lijn 9 keerde op 1
maart 1915 terug bij het IJveer.
Blijkbaar was met de drie tramlijnen 2, 4 en 9 een stabiele situatie
bereikt want gedurende ruim zes jaar veranderde er niets meer. Op enig
ogenblik zal de gedachte zijn ontstaan een afzonderlijke tramlijn rond
het Centraal Station in te stellen. Zo begon op 4 augustus 1921 het
bestaan van lijn 22, de Kringlijn om het Centraal Station. Onnodig te
zeggen dat de lijnen 2, 4 en 9 werden ingekort tot het Stationsplein.
betaalbus zoals in
gebruik geweest op trams van lijn 22 - krantenknipsel
van 9.8.1921
Bergmannwagen 392 op de De Ruijterkade, ca. 1923.
Collectie Karel Hoorn
Routelat van lijn 22 op
een motorwagen van de serie 391-395.
Collectie Karel Hoorn
Lijn 22 heeft het
lang volgehouden. In 1944 moest de lijn noodgedwongen worden stilgelegd.
Maar na 1945 kwam lijn 22 terug in de dienst, zij het als autobuslijn.
Ook deze lijn heeft nog lang bestaan. Pas in 1968 is voor de kringlijn
opnieuw de oplossing gekozen de lijn te koppelen aan een stadslijn maar
nu in noordelijke richting.
EMW 66, lijn 22, c. 1932.
Fotograaf onbekend
Lijn 22 was een redelijk unieke tramlijn. Kaartjes zijn op lijn 22 nooit
uitgegeven. Daarom was geen vervoer van passagiers mogelijk op
remiseritten. Het tarief bedroeg 1 cent, te voldoen in een betaalbus. De
lijn beschikte over specifiek voor de lijn gebouwde trams, de serie
motorwagens 391-395 die als de “Bergmanns” door het leven gingen.
Bergmannwagen 392 op de
De Ruijterkade, 1932.
Collectie van de auteur
De motorwagens
391-395 waren te zwak om een bijwagen te trekken. Toen in 1932 de
autobuslijnen uit Noord werden teruggetrokken tot boven het IJ kreeg
lijn 22 het zo druk dat met bijwagens moest worden gereden. Daarom zijn
de “Bergmanns” van lijn 22 vervangen door EMW-Unions met aangepaste
bijwagens. Een dergelijke bijwagen was voorzien van een installatie die
het voor passagiers mogelijk maakte de bestuurder met een druk op de
knop te waarschuwen dat men de wagen wenste te verlaten. Er moest dus
een extra kabelverbinding met de motorwagen zijn en dus een extra
contactpunt op motor- en bijwagen. Toen lijn 22 als tramlijn al lang was
verdwenen kon men nog steeds bijwagens met dat extra contactpunt op
allerlei lijnen zien rijden. Op de hierbij opgenomen foto van bijwagen
875 die in 1955 dienst doet op lijn 3 is duidelijk te zien dat aan de
dakrand twee contactpunten zijn aangebracht; een voor verlichting en een
voor de signaalinrichting.
Foto van de 391 uit 1921/22 met trolleystang in het voormalige Duitse
Breslau, nu Wroclaw (Polen). Op de achtergrond is
de zogenaamde Hala Ludowa (Jahrhunderthalle) te zien. De Gemeentetram
was overigens zeer ontevreden over de prestaties van Bergmann; toen de
wagens op lijn 22 gingen rijden moest regelmatig een Bergmann-monteur
overkomen om storingen te verhelpen. Het
spreekt vanzelf dat de trolley in Amsterdam is vervangen door de
lyrabeugel.
Waarom was er
eigenlijk een kringlijn rond het Centraal Station? De afstand
Stationsplein - De Ruijterkade was immers via de stationshal gemakkelijk
te voet af te leggen. Maar dan heeft men buiten de NS en haar
voorgangers gerekend. Immers, het betreden van het station was slechts
mogelijk na het aanschaffen van een perronkaartje.
Op de hierbij opgenomen
foto van bijwagen 875 die in 1955 dienst doet op lijn 3 is duidelijk te
zien dat aan de dakrand twee contactpunten zijn aangebracht; een voor
verlichting en een voor de signaalinrichting.
Een andere eigenaardigheid van lijn 22 was dat men op enig moment
besloot de balkons van de EMW-Unions crčme te schilderen. De reden
daartoe was het vergroten van de zichtbaarheid van de trams onder de
donkere viaducten. Toen lijn 22 in de naoorlogse jaren niet meer als
tramlijn reed kon men deze lijn 22-Unions nog op lijn 18 aantreffen,
totdat ook lijn 18 niet meer als tramlijn werd geëxploiteerd.
EMW 65, lijn 22, Stationsplein, c. 1935.
Fotograaf onbekend
Hoewel deze
bijdrage op een tramsite staat toch een plaatje van een bus op lijn 22,
temeer daar deze bussen bekend stonden als “trambussen”. Het betreft bus
119 van de serie “Twincoaches” 116-121 die op 30 juli 1950 is
gefotografeerd op het Stationsplein. Deze bussen hebben het lang
uitgehouden; zij zijn aangeschaft in 1935 en beëindigden hun werkzame
leven in 1953 op de inmiddels met “K” aangeduide kringlijn.
Lijn 22, bus 119,
Stationsplein - 30 juli 1950
foto Jan
Voerman †
Nog een foto van
een busdienst die schatplichtig is aan tramlijn 22. De opname toont bus
205 als lijn 22, compleet met brievenbus op het front van de bus, aan de
standplaats aan de Meeuwenlaan, gereedstaande voor de rit
Meeuwenlaan-IJveer-De Ruijterkade-Stationsplein.
bus 205, Meeuwenlaan, 14-7-1969
Lijn 22 begon in
1921 de dienst met de vertrouwde Union-motorwagens, met conducteur. In
december 1922 kwamen de Bergmann-wagens de Unions vervangen en werd de
eenmanbediening op lijn 22 ingevoerd. De bijwagendienst werd ingevoerd
in 1932 en in 1935 afgeschaft. Maar de Bergmann-wagens verschenen toen
niet opnieuw op lijn 22. Tot de opheffing van lijn 22 op 9 oktober 1944
bleven de EMW-Unions op de lijn dienstdoen.
De omlooptijd op het korte traject varieerde door de jaren heen tussen 9
en 14 minuten. Op werkdagen waren nooit meer dan vier wagens in de
omloop. Op zondagen kende lijn 22 een vrij druk vervoer zodat de lijn op
twee zondagen in 1935 zelfs zes wagens in de omloop had. Daarna werd op
zondagen met vijf wagens gereden tot de zondagsdienst ingaande 12
december 1943 moest vervallen.
Lijn
22 met een EMW-Union met bijwagen op het Stationsplein, c. 1934.
Collectie Cees Pot
Ter afsluiting een foto
van een nostalgische rit met lijn 22 op een ongewone plaats. Rijden op
de De Ruijterkade was toen niet meer mogelijk als gevolg van de opbraak
van de sporen. Dan moet je je behelpen met een plek waar ooit eens een
autobuslijn 22 heeft gereden. Er zijn nogal wat autobuslijnen 22 in
Amsterdam geweest. Maar dit artikel staat op een tramsite en dus ga ik
niet verder op die autobuslijnen in.
“lijn 22”, 863, Cornelis Lelylaan, 14-3-1970
Een blik in de
toekomst is op een site die zich bezig houdt met tramhistorie een
vermetele onderneming. De Noord-Zuidlijn zal in de toekomst een snelle
verbinding waarborgen tussen Amsterdam-Noord en de binnenstad. Als het
zover is spreken we elkaar wel. Het fenomeen Noord-Zuidlijn zal naar
mijn idee wel het einde betekenen van de huidige tramlijnen 16, 24 en
25. Ook lijn 5 komt in de gevarenzone.
Op het Damrak zullen dan slechts de lijnen 4 en 9 overblijven. Lijn 4
zou weer als vanouds de Vijzelstraat kunnen bedienen voor degenen die
een kort ritje wensen te maken. Dan kan lijn 14 de Utrechtsestraat voor
zijn rekening nemen.
Men zegt dat de NZ-lijn in 2017 zou kunnen rijden. Dat komt dan mooi uit
want tegen die tijd zullen de laatste gelede trams wel slooprijp zijn.
Wat dan nog van het Amsterdamse tramnet resteert zal uitsluitend met
Combino’s bereden worden.
Routegeschiedenis lijn 22
Eerste lijn |
|
tramlijn |
4.8.1921 |
ingesteld |
Stationsplein, Westelijk Viaduct, De
Ruijterkade,
Oostelijk Viaduct, Stationsplein (ringlijn) |
12.12.1943 |
dienst gestaakt op zon- en feestdagen |
9.10.1944 |
tijdelijk opgeheven |
22.6.1950 |
dienst hervat als autobuslijn |
1.1.1951 |
verletterd in lijn K |
Tweede lijn |
|
autobuslijn |
27.12.1955 |
ingesteld |
Johan Huizingalaan-Surinameplein (spitsuurlijn) |
30.1.1956 |
ingesteld als normale dienst op alle uren |
24.11.1957 |
verlengd |
Johan Huizingalaan tot Louis Bouwmeesterstraat |
19.10.1958 |
ingekort |
Johan Huizingalaan bij Hemsterhuisstraat |
31.5.1959 |
verlegd |
via Johan Jongkindstraat-Einsteinweg |
10.7.1960 |
opgeheven |
(route overgenomen door lijn 23) |
Derde lijn |
|
autobuslijn |
9.1.1961 |
ingesteld |
Osdorperban-Spuistraat (heen vanaf
Overtoom/Nassaukade-Rozengracht-Raadhuisstraat,
terug vanaf Spuistraat-Paleisstraat-Dam-Rokin
-Vijzelstraat-Stadhouderskade-Leidsebosje-Overtoom)
spitsuurlijn |
19.4.1962 |
verlegd |
tussen ringspoorbaan en Surinameplein via
Cornelis
Lelylaan |
12.5.1962 |
opgeheven |
op zaterdag |
22.4.1964 |
verlegd |
Tussen Meer-Wolbrantskerkweg |
18.10.1965 |
opgeheven |
(route overgenomen door lijn 48) |
Vierde lijn |
|
autobuslijn |
31.10.1968 |
ingesteld |
Stationsplein-Westelijk Viaduct (terug
Oostelijk Viaduct)
-De Ruijterkade-Buiksloterwegveer-Buiksloterweg-Van der
Pekstraat
(terug Mosplein)-Hagedoornweg-Havikslaan
-Meeuwenlaan-Zamenhofstraat
(hierin opgenomen lijn K =
eerste lijn 22) |
31.10.1968 |
ingesteld |
22 E: Stationsplein-Distelweg (terug via
Papaverweg)
spitsuurlijn |
1.11.1968 |
verlegd |
stadwaarts via circuit Waddenweg |
3.5.1969 |
verlegd |
Meeuwenlan-Valkenweg-Spreeuwenpark-Sperwerlaan |
27.5.1973 |
opgeheven |
(routes overgenomen door lijnen 39 en 39 E) |
Vijfde lijn |
|
autobuslijn |
1.1.1975 |
ingesteld |
Zeeburgerdijk-Stationsplein-Zaanstraat
(voormalige lijnen
11 en 12) |
7.4.1975 |
verlegd |
via Prins Hendrikkade-Oosterdokskade |
6.10.1975 |
verlengd |
Spaarndammerdijk-Transformatorweg-Basisweg
(terug
Oderweg-Basisweg, Ebroweg) alleen op maandag t/m
vrijdag
overdag |
30.12.1975 |
opgeheven |
supplementdienst Zeeburg |
26.6.1978 |
verlegd |
in de avonduren van Oostzaanstraat rechtstreeks
via
Hembrugstraat, Spaarndammerdijk |
16.5.1979 |
verlegd |
in de avonduren weer naar Zaanstraat |
3.12.1979 |
verlengd |
op maandag t/m vrijdag overdag naar Basisweg en
Ammerlaan |
18.2.1980 |
verlegd |
via Kamperbrug I.p.v. Kamperdam |
13.3.1980 |
verlegd |
Kamperbrug, Prins Hendrikkade,
Middentoegangsbrug |
16.4.1980 |
verlegd |
richting Stationsplein via Prins Hendrikkade
I.p.v.
Oosterdokskade-Kamperbrug |
6.5.1980 |
verlegd |
westwaarts via Prins Hendrikkade I.p.v.
Stationsplein |
2.6.1980 |
verlegd |
stadwaarts via Oostzaanstraat, Spaarndammerdijk |
14.7.1980 |
verlegd |
Middentoegangsbrug (terug Oosterdokskade)
-Stationsplein |
13.10.1980 |
verlegd |
Prins
Hendrikkade-Kadijksplein-Kattenburgergracht
-Wittenburgergracht-Oostenburgergracht-Zeeburgerstraat
-Mauritskade-Linnaeusstraat |
15.12.1980 |
verlegd |
Kamperbrug I.p.v. Kamperdam |
31.5.1981 |
gewijzigd |
buiten de spitsuren dienst naar Abberdaan als
pendeldienst Zaanstraat-Abberdaan |
24.6.1983 |
verlegd |
oostwaarts via Kamperbrug, Prins Hendrikkade |
17.9.1984 |
gewijzigd |
spitsuurdiensten naar Abberdaan van beginpunt
Prins
Hendrikkade |
2.6.1986 |
ingekort |
tot Zaanstraat, Spitsuurdienst Abberdaan
opgeheven |
22.9.1986 |
verlegd |
Insulindeweg-Molukkenstraat-Zeeburgerdijk
(terug
Flevoweg-Javaplantsoen-Soembawastraat-Kramatweg) |
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
21.6.2009
Fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Laat een berichtje achter
|