
Lijn 18 bestond van 1913 tot 1951
door: Cor Fijma
Hoewel de geboortegrond van lijn 18 in
het oostelijk deel van het centrum van de stad ligt, leeft de lijn in de
herinnering toch vooral voort als de tramlijn langs de Haarlemmerweg. De
thans (2008) bestaande autobuslijn 18 – die voor een deel parallel loopt
met de vroegere tramlijn 18 - houdt zich bezig met vervoer in nog
westelijker gedeelten van de stad.
In zijn pogingen de geschiedenis van
de Amsterdamse tramlijnen te beschrijven put uw
auteur vooral uit zijn persoonlijke herinneringen uit de jaren na 1945.
Ook lijn 18 als tramlijn past daarin aangezien de lijn heeft bestaan in
de jaren 1947-1950. Er is echter een handicap in die zin dat hij woonde
in het uiterste oosten van de stad. Even naar lijn 18 gaan kijken in het
onmetelijk ver weg liggende westen van de stad is er dan niet bij en
zeker niet voor een jeugdig persoon van nog geen 10 jaar oud. De lezer
is dus gewaarschuwd.

Lijn 18 met een motorwagen van de serie 1-10 op het Damrak bij het
Beursplein, 1916. In latere jaren was het spoor in de Beursstraat nog
slechts berijdbaar komende uit de richting Dam en nu bestaat het niet
meer. “Een Bijenkorfje pikken” is er dus niet meer bij.
Prentbriefkaart (detail)
Lijn 18 dus. De lijn is in 1913
ontsproten uit de gedachte lijn 7 niet langer naar Kattenburg te laten
rijden. Het gedeelte Mariniersplein – Schippersgracht van lijn 7 werd
gekoppeld aan de tramlijn langs de Prins Hendrikkade en daarmee was lijn
18 geboren op de route Mariniersplein – Stationsplein. Ook lijn 13
bediende de route Kadijksplein – Stationsplein. Deze achtergrond
verklaart de lijnkleuren van lijn 18; deze werden vastgesteld op
blauw/wit vertikaal verdeeld, het blauw van lijn 7 en het wit van lijn
13.
Lijn 18 had het niet bijzonder druk. Dit verklaart waarom de lijn nooit
bijwagens heeft gekend. De motorwagens waren die van het kleinste type,
enige korte perioden van grotere wagens daargelaten.

de 235 op het
Mariniersplein in omstreeks 1923
fotograaf
onbekend
Een verlenging naar de Dam in 1915 zou lijn 18 wel eens goed kunnen
doen, was de gedachte. Per 16 augustus van dat jaar voerde de route van
lijn 18 via het Damrak naar de Beursstraat waar in 1918 ook lijn 16 zou
verschijnen.

We zien een solo-Union van lijn 18 op het Haarlemmerplein omstreeks
1924. Ook lijn 23 is aanwezig met een motorwagen
van de serie 301-320 die een grootbordesbijwagen trekt, onderweg naar
het eindpunt Zoutkeetsgracht. Lijn 5 rijdt op de Willemsbrug, onderweg
naar de Spaarndammerbuurt. Op de voorgrond zien we de aftakkende sporen
die naar de remise Brouwersgracht leiden.
met dank aan Jeroen Epema
Tot twee keer toe moest lijn 18 zich een tijdelijke opheffing laten
welgevallen. Tussen 18 december 1918 en 16 maart 1919 reed lijn 18 niet
als gevolg van de “Spaanse griep” die ons land teisterde. Op 22 januari
1922 was het opnieuw raak; lijn 18 zou tot 28 september 1922 niet meer
rijden.

Onder grote publieke belangstelling wordt motorwagen 9 uit de Buitensingelgracht gehesen nadat de wagen op 2-1-1924 te water is
geraakt.
Fotograaf onbekend
Met ingang van laatstgenoemde datum is lijn 18 opnieuw in dienst
gesteld, maar nu met een westwaarts gerichte route. Vanaf het
Stationsplein werd nu gereden via de Haarlemmerstraat, het
Haarlemmerplein en de Haarlemmerweg naar Sloterdijk. Zo ontstond de
lange lijn 18 tussen Mariniersplein en Sloterdijk die leidde tot de
opheffing van lijn 12. Uit die periode stamt ook de beroemde waterduik
van motorwagen 9 van lijn 18 die op 2 januari 1924 op het Nassauplein
het spoor verliet en in de Buitensingelgracht terecht kwam.

Lijn 18 met EMW 42 op de Prins Hendrikkade, onderweg naar het
Mariniersplein omstreeks 1925.
Collectie K. Hoorn
Intussen had het EenManWagensysteem zijn intrede gedaan. Ook lijn 18
ontkwam daar niet aan als minder goed beklante lijn. Het ongeval met
motorwagen 9 was de aanleiding de tourniquets op de achterbalkons van de
EMW’s te verwijderen. Een ongeval als de 9 was overkomen zou immers wel
eens kunnen leiden tot problemen indien passagiers de wagen snel zouden
moeten verlaten.

Een artikeltje over de bruggenbouw in
die krant gaf een indruk, hoe het overstappen op het
Haarlmmerplein-Nassauplein in zijn werk ging: Als een eenmanswagen van
lijn 18 op het Haarlemmerplein arriveerde, stapten bestuurder en
passagiers uit, en begaven zich in optocht over de noodbrug naar het
Nassauplein waar de tram van Sloterdijk wachtte. In omgekeerde richting
ging dat net zo. De bestuurder, met zijn trommel met kaartjes, nam zijn
passagiers mee naar de overkant, zoals een onderwijzer die met zijn
schoolklas op stap gaat.
Alg. Handelsblad 17 februari 1928

Lijn 18 met motorwagen 11 op het Nassauplein komende van het
Mariniersplein in 1931. Op de brug een tram van lijn 5 onderweg naar de
Spaarndammerbuurt.
Prentbriefkaart
Lijn 18 heeft zijn bestaan als lange lijn nog kunnen rekken tot 1
januari 1932. Per die datum werd een forse ingreep in het tramnet gedaan
die onder meer de oostelijke delen van de routes van de lijnen 13 en 18
deed verdwijnen. Lijn 18 werd ingekort tot het traject Sloterdijk
- Nassauplein en zo is het sindsdien gebleven.

Lijn 18, EMW 45, Nassauplein, 28-4-1942.
Foto NJvWJ
Tegen het einde van de jaren dertig verschenen busvisioenen bij de
Gemeentetram. Lijn 19 (Czaar Peterstraat -
Stationsplein) werd daarvan het eerste slachtoffer en ook lijn 18
stond op de nominatie voor busexploitatie. De in 1940 begonnen Duitse
bezetting betekende een voorlopig uitstel van het bussenplan. Zo haalde
lijn 18 de datum 9 oktober 1944 als tramlijn toen alle tramverkeer in
Amsterdam gestaakt moest worden.

Tweelingtramstel 161/162 als lijn 18
aan de standplaats Sloterdijk, 10-5-1947.
Foto C. van Mechelen
Pas op 28 april 1947 kwam lijn 18 weer als tramlijn in dienst. Maar niet
voor lang. Het bussenplan werd opnieuw aktueel toen men voor de keus
stond de trambaan langs de Haarlemmertrekvaart te vernieuwen of de lijn
te wijzigen in een autobuslijn. Inmiddels verschenen nieuwe autobussen
maakten het mogelijk per 1 januari 1951 lijn 18 te wijzigen in
autobuslijn L. Nog enige tijd bleef een deel van de Haarlemmerweg nog
het terrein van lijn 10 die over een stukje Haarlemmerweg zijn eindpunt
in de Van Hallstraat bereikte. Nadat op 26 april 1951 lijn 10 kon
“lussen” via de J.M. Kemperstraat kwam ook daaraan een einde en konden
de sporen van de Haarlemmerweg verwijderd worden. Hiermee verdween een
van de oudste Amsterdamse tramlijnen. Immers, al in 1882 reed de
stoomtram over de Haarlemmerweg.

Lijn 18 met de Unions 96 en 139, beide met crème geschilderde
balkons, aan de standplaats Nassauplein, 5-6-1949.
Fotograaf onbekend
Het lijnnummer 18 kwam in 1960 terug als nummer van een autobuslijn die
grotendeels samenliep met autobuslijn 17. De laatste lijn is in 1962
opnieuw als tramlijn in dienst gekomen zodat voor lijn 18 nog slechts
het stukje Johan Huizingalaan -
Hoofdweg resteerde. Maar deze lijn 18 werd in 1965 samengevoegd
met lijn L en ziedaar……lijn 18 verscheen opnieuw op de Haarlemmerweg en
het Nassauplein.
Vooral in de naoorlogse jaren was lijn 18 een tramreservaat in de ware
zin. Er reden Unions als EMW, zowel wagens met blauwe balkons als crème
balkons, op geen andere lijn meer te zien. De laatste dankten die kleur
aan hun dienst op lijn 22 die na 1944 niet meer als tram heeft gereden.
Dat die balkons crème geschilderd waren had alles te maken met de
donkere onderdoorgangen aan weerszijden van het Centraal Station; lijn
22 was immers de kringlijn rondom dat station.

Lijn 18 op de wisselplaats langs de Haarlemmerweg met Bergmann-wagen
391 en tweelingstel 178/177, 19-2-1950.
Fotograaf onbekend
Het naoorlogse materieelpark van lijn 18 bestond uit de Unions 59, 72,
73, 74, 96, 137, 138, 139, 150 en 179, de tweelingstellen 161/162 en
177/178 en de Bergmann-wagens 391-395. Totaal dus 17 eenheden, ruim
bemeten voor een lijn met zes dienstwagens. Al in 1947 ging het stel
161/162 aan de kant en halverwege het jaar 1950 reed ook de 177/178 voor
het laatst. In 1950 zijn beide tweelingstellen gesloopt en in de jaren
1951/1952 volgden de overige Unions dit lot. De Bergmann-wagens werden
bewaard en een dezer wagens (393) heeft nog korte tijd in
gemoderniseerde vorm op lijn 11 gereden. Nadat dit experiment was
mislukt is de gehele serie Bergmanns in 1954 naar de sloper verdwenen.
Op oudejaarsavond 31 december 1950 kwam een einde aan al dit moois.
Union 150 reed als laatste lijn 18 het Union-tijdperk uit en de
tramgeschiedenis in. Maar niet alleen het Union-tijdperk; er kwam tevens
een einde aan de EenManWagen en aan de kopeindpunten. Maar niets is
definitief: in 1967 verschenen opnieuw “EenManWagens” maar toen op lijn
27 als “conducteurloze motorwagen”, alias “bloedneuzen”. Nog later zou
de eenmanbediening bij de tram de regel worden en nog weer later kwamen
de conducteurs terug. Toen was er ook weer een kopeindpunt, maar nu in
Amstelveen voor tramlijn 5. Er is zelden iets nieuws onder de zon.

Lijn 18 met EMW 72 op Sloterdijk, 26-10-1950.
Foto L. Albers
Het moet als bijzonder worden beschouwd dat in 1985 een van lijn 18
afkomstige EMW-Union is teruggevonden in een schuur te Vijfhuizen. De
eigenaar had iets opgevangen over een oude NZH-tram die naar Haarlem was
vervoerd. Hij nam contact op met de NZH-liefhebbers met de mededeling
dat hij nog een oude tram in zijn schuur had staan. Het bleek de
Amsterdamse EMW-Union 72 van lijn 18 te zijn die toen onmiddellijk als
museumtram is veilig gesteld. De restauratie van de 72 is in Amsterdam
helaas niet goed van de grond gekomen. De wagen bevindt zich nu in
gerestaureerde staat in Den Haag als motorwagen 2 van de Haagse tram en
speelde een rol in de herdenking van 100 jaar beugeltram in Den Haag in
2004. Overkomst naar Amsterdam als Union 72 is niet uitgesloten.

Amsterdamse EMW-Union 72 van lijn 18
als motorwagen 2 in Den Haag in 2006
Na 1950 hebben Unions nog een rol gespeeld als werkwagen door ingezet te
worden als pekelwagen bij sneeuwval. Als zodanig waren de wagens grijs
geschilderd en vernummerd in de P-serie. Union 42 was de laatste in
Amsterdam aanwezige Union die als P1 in 1962 gesloopt is. Ook hebben nog
twee Unions dienst gedaan als magazijnwagen. Dit waren de 22 en de 111.
Beide wagens zijn (helaas) in de vijftiger jaren ook gesloopt.
Routegeschiedenis lijn 18
1913 november 18 |
ingesteld |
Mariniersplein-Kadijksplein-Prins
Hendrikkade-Stationsplein |
1915 augustus 16 |
verlengd |
Damrak-Beursstraat-Visschersdam (terug
Damrak) |
1918 december 18 |
tijdelijk opgeheven |
|
1919 maart 16 |
dienst hervat |
|
1922 januari 22 |
tijdelijk opgeheven |
|
1922 september 28 |
dienst hervat |
Mariniersplein-Stationsplein
-Middentoegangsbrug-Prins
Hendrikkade
-Haarlemmerplein-Haarlemmerweg-Sloterdijk
(zie ook
routebeschrijving van lijn 12) |
1932 januari 1 |
ingekort |
Sloterdijk-Nassauplein |
1943 december 12 |
opgeheven |
op zon- en feestdagen |
1944 oktober 9 |
opgeheven |
op werkdagen |
1947 april 28 |
dienst hervat |
|
1951 januari 1 |
opgeheven |
vervangen door autobuslijn L (deze lijn L is
thans
(2011) een deel van autobuslijn 18) |
Alle fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
11.8.2008
zie ook: Kopkoersborden en zijkoersborden van
lijn 18 >>
laat een berichtje achter
 |