
door: Cor Fijma
Lijn 16 zal op 15 augustus
2013 honderd jaar bestaan. Het is echter de vraag of de lijn dit
jubileum mag beleven. Er lopen geruchten over opheffing. Iets in verband
met de in aanleg zijnde Noord-Zuidlijn?

Trams van de
lijnen 16 en 15 aan hun beginpunt in een nog landelijke Cornelis
Krusemanstraat in 1919. Uiterst links ziet men een stukje gevel van de
in 1890 gebouwde gevangenis aan de Amstelveenseweg.
Fotograaf onbekend.
Op 15 augustus 1913 was de
tijd rijp een nieuwe tramlijn in te stellen op de route Gabriël
Metsustraat Thorbeckeplein via Albert
Cuypstraat - Ferdinand
Bolstraat - Vijzelstraat
- Reguliersdwarsstraat. Lijn 16 was maar
een lijntje met weinig vervoer. Zelfs het oudste materieel uit 1900 was
nog goed genoeg voor lijn 16.

Lijn 16 met Union 149
omstreeks 1921 op het Rokin.
Fotograaf onbekend.
Als lijnkleur werd
rood/groen horizontaal verdeeld gekozen, heel logisch gezien de
samenloop met lijn 4 in de Vijzelstraat en de Ferdinand Bolstraat. Maar
daar kwam het bedrijf op terug; de kleuren van de lijnen 4 en 16 leken
te veel op elkaar.

Lijn 16 in de Vijzelstraat omstreeks 1927. Het gebouw van de Nederlandsche Handelmaatschappij (nu Stadsarchief) is nog maar enkele
jaren oud.
Fotograaf onbekend.
Ruilen van lijnkleur met de ook in 1913 ingestelde
lijn 17 was de oplossing. Zodoende rijdt de 16 nog altijd met het
blauw/geel diagonaal. De Concertgebouwbuurt was
in de jonge jaren van lijn 16 nog volop in ontwikkeling. In een aantal
stappen is de lijn verlengd.

Een blik op het
Valeriusplein van 1932. Lijn 16 rijdt inmiddels
met de blauwe wagens, op de foto in onverlengde toestand.
Prentbriefkaart.
Vanaf 30 november 1913 reed
lijn 16 vanaf het Jan Willem Brouwersplein (nu Concertgebouwplein)
richting centrum. Sinds 1 januari 1914 was de De Lairessestraat bij de
Cornelis Schuytstraat het beginpunt.

Lijn 16 met een grote
middeninstapbijwagen in de beginjaren dertig op het Damrak. In die tijd
waren enkele van die bijwagens aan lijn 16 toegewezen.
Prentbriefkaart.
Vanaf dit beginpunt reed ook lijn
15 die via de route P.C. Hooftstraat -
Museumbrug -
Weteringschans -
Sarphatistraat een verbinding met de Plantage gaf.

Lijn 16 actief met
stadionvervoer in de Stadionstraat, 1935. De 396 trekt een blauwe
bijwagen serie 901-930.
Fotograaf onbekend.
Sinds 7 oktober 1915 reden
beide lijnen vanaf het Valeriusplein.
Het lag natuurlijk voor de
hand lijn 16 te verlengen naar het Stationsplein. Het emplacement op dit
plein liet echter de komst van een nieuwe tramlijn niet toe. Als
compromis kwam verlenging naar het Beursplein uit de bus.

Tramdrukte op het
Muntplein. Lijn 16 met blauw tramstel 407+901, omstreeks 1935.
Fotograaf onbekend.
Via de Beursstraat keerde
lijn 16 terug op zijn weg naar zuid. Inmiddels was daar ook lijn 18
verschenen die vanaf de Dam via Stationsplein naar de oostelijke
eilanden koerste en op zijn terugweg, net als lijn 16, door de
Beursstraat reed.
Jacobus Gijsbertus Tukker - trambestuurder op lijn 16
met dank aan kleindochter
Marjon Tukker

Jacobus
Gijsbertus Tukker is gepensioneerd op 3 februari 1938
foto: familiealbum Marjon Tukker

Jacobus
Gijsbertus Tukker met enkele collega's
foto: familiealbum Marjon Tukker

Lijn 16 met de combinatie
van blauwe wagen met een boldakker, vele
jaren op deze lijn te zien geweest, begin jaren vijftig.
Prentbriefkaart.
Sinds 15 juli 1919 bereed de
16 de Cornelis Krusemanstraat en kreeg de lijn een beginpunt bij de
Amstelveenseweg, net als lijn 15. Beide lijnen ontmoetten daar een
inmiddels ingestelde lijn 19 die via Overtoom en Weteringschans naar het
oostelijk stadsdeel reed. Deze lijn, later bekend als lijn 6, liet in
1942 het leven welke gebeurtenis in 2006 werd herhaald. Lijn 15 was al
in 1932 verdwenen.

Weigerend elektrisch
wissel op de westelijke toegangsbrug dwingt de bestuurder van de 444 de
wissel met de hand om te zetten, 1952. De kenner ziet dat de bestuurder
van zijn zitplaats af moest komen; op de schakelkast staat immers het
draaiwiel dat alleen zittend mocht worden gebruikt.
Foto H.W.E. de Bock
In 1921 was er dan eindelijk
ruimte voor lijn 16 op het Stationsplein. Op 29 september van dat jaar
werd de lijn naar het CS verlengd waarmee zij de route had gekregen die
anno 2007 nog steeds wordt onderhouden. Per 15 maart 1923 werd via een
kringspoor Vaartstraat-Baarsstraat naar station Willemspark gereden. Een
restant van dit spoor is nog steeds te zien in het asfalt van de
Amstelveenseweg.

In de jaren vijftig
was het nogal eens nodig grootbordeswagens in te
zetten als vervangers van blauwe wagens. De 388 voert zelfs een
typewagen mee als bijwagen, een unieke gebeurtenis, althans op lijn 16.
Weteringcircuit, 5-4-1954.
Foto H.W.E. de Bock
Pas in 1971 kreeg lijn 16 er
werk bij. Per 17 oktober 1971 is de lijn verlengd naar het Stadionplein.
Lijn 1 was van daar verhuisd naar Osdorp en lijn 16 vulde de leemte op.
Sinds 7 november 2003 rijdt de lijn door naar de Gustav Mahlerlaan. Daar
had lijn 16
aanvankelijk het rijk alleen tot ruim een jaar later lijn 6 ook dit
eindpunt kreeg. Na het verdwijnen van lijn 6 verscheen daar lijn 24
waarmee dit vrij recent geopende tramtraject al aan zijn derde tramlijn
bezig is.

Op 5-5-1954 doet een
grootbordesser dienst als extra tram op lijn 16, westelijke
toegangsbrug.
Foto J.E. de Kok
Een kortstondig uitstapje
van lijn 16 naar de Piet Heinkade vond plaats in de periode 30 mei 2005
tot 28 mei 2006. In die periode kon men met lijn 16 enige tijd vanaf het
Stationsplein in twee richtingen vertrekken. Daar is een einde aan
gemaakt door lijn 16 vanaf het Damrak rechtstreeks naar de Piet Heinkade
te voeren.

De laatste blauwe wagen
die onverlengd gereden heeft, de 429, in de
voor lijn 16 zo karakteristieke De Lairessestraat, 1955.
Foto H.W.E. de
Bock
Nu neemt lijn 25 daar de
honneurs waar. Ook over het voortbestaan van lijn 25 verschenen
inmiddels sombere berichten.

Lijn 16 met een extra
tram in het Vaartstraatboogje, 5-5-1956.
Foto C. van Mechelen. Ooit reed aldaar een Duitse automobilist zijn
kever in de prak tegen een afslaande lijn 16. De man was van
beroep
..trambestuurder.
Lijn 16 heeft in het
verleden een rol gespeeld in het vervoer naar en van het Olympisch
stadion. In de bijdrage Stadionvervoer op deze site is daarover te
lezen.

In de kleine uurtjes
wachten spoorwagens op het Stationsplein op late passagiers, 1958.
Foto L. Albers.
Over de op lijn 16 dienst
gedaan hebbende trams is op te merken dat de lijn begon met Unions
zonder bijwagens. Toen de lijn in de jaren twintig een drukker vervoer
kreeg te verwerken verschenen er grootbordessers tot
..in 1929 de blauwe
wagens verschenen die het op lijn 16 zeer lang hebben volgehouden,
aanvankelijk met de blauwe bijwagens 901-930, later met de boldakkers
716-880 nadat de blauwe bijwagens tot motorwagens 446-475 waren
verbouwd.

Lijn
16 met het tramstel 450+769 in de Stadionstraat op 4 mei 1958.
Foto Cees Pot
Zonodig reden op extra stadiondiensten wel grootbordessers.
Uniek was het feit dat op 13 juni 1954 twee tramstellen van lijn 2
(476-490 met 881-900) op lijn 16 in dienst kwamen.

Gelede wagens maken hun entrée op lijn 16; de 582 in de Havenstraat,
31-5-1959.
Pas in 1959 kwam er wat
afwisseling in het op de lijn dienstdoende materieel toen op zondagen
gelede trams verschenen. Sinds 1960 reden ook op andere dagen in de
avonduren gelede wagens op lijn 16 die afkomstig waren van na de spits
binnenlopende diensten van lijn 1. In die tijd begon het vervoer in de
avonduren sterk te dalen zodat, ook wat lijn 16 betreft, kon worden
volstaan met vijf dienstwagens in een kwartierdienst.

Olieverfschilderij van Jim Gijbels
meer info op:
Treinen en trams op
doek

De 434 met bijwagen 739 op het Stationsplein op 29-05-60
foto Hans de Haan

De drieassers verschijnen voor het eerst op lijn 16; 525+977 in de
Ferdinand Bolstraat, 24-6-1962.
De winterdienst 1962/1963
was de laatste waarin lijn 16 volledig tweeassig reed met in de
avonduren gelede wagens.
Ingaande de winterdienst 1963/1964 is de materieelverdeling op het
gehele net zodanig gewijzigd dat tweeassers slechts in de spitsuren te
zien waren. Daarmee werd na vele jaren afscheid genomen van het systeem
een type materieel per lijn.

Ook dubbelgelede trams krijgen met lijn 16 te maken; de 625 op het
Stationsplein, 16-9-1962.
Ook de drieassers raakten toen al uit de
gratie hoewel zij nauwelijks 15 jaar oud waren; zij werden zo veel
mogelijk op dagdiensten ingezet. Voor lijn 16 betekende dit inzet van
drieassige stellen
met alleen in de spitsuren aanvulling met tweeassers. In de avonduren
werd geleed gereden.

Zelfbedieningstram 699
als lijn 16 op de standplaats in de Havenstraat, 19-9-1970. Destijds
lagen ter plaatse drie sporen.
Met ingang van de
zomerdienst 1967 werd lijn 16 met gelede wagens gereden met tijdens de
spitsuren aanvulling met drieassers. De winter 1967/1968 zou voor de
laatste maal blauwe wagens op lijn 16 te zien geven tijdens de
spitsuren, naast de drieassers die op de lijn reden.

Een mistige dag op het circuit Amstelveenseweg. Lijn 16 is verlengd
naar Stadionplein, 22-1-1972. In die tijd werd nog niet door het circuit
gereden.
Met ingang van de
zomerdienst van 1975 behoorden ook de drieassers, wat lijn 16 betreft,
tot het verleden. Sinds 1991 konden op lijn 16, naast de oudere gelede
trams, ook de toen kort voor 1991 in dienst genomen wagens van de
817-serie worden aangetroffen.

Spitsuurdrieasser 934+988 met grote lijnfilmkast, Damrak, 30-3-1972.
Vandaag de dag heeft lijn
16, wat dienstdoend materieel betreft, een wat
bijzondere positie, net als de lijnen 5 en 24. Deze drie lijnen rijden
zonder conducteur en dus rijden er voornamelijk trapwagens, oftewel
trams van de series 817-841 en 901-920, ook wel hangbuiken genoemd of
meer prozaïsch, 12G en 11G die geen conducteursloge bezitten. De
tweerichtingwagens 901-920 zijn speciaal bestemd voor lijn 5, maar ook
op 16 en 24 kan men ze tegenkomen. Sporadisch ziet men op 16 en 24 een
Combino.

Op 11 september 1983 is
het tijd om zeventig jaar lijn 16 te vieren. Museumtramstel 896+961
naast een tram van lijn 6 in de Stadionstraat.
Bepaalde diensten worden
echter gereden door blokkendozen 780-816 teneinde voor invaliden
moeilijk toegankelijke trams wat meer dan vroeger over het lijnennet te
verdelen. Maar de blokkendozen hebben na bijna dertig jaar hun tijd
ongeveer gehad. Het wordt dus binnenkort kiezen: ofwel nieuw materieel
aanschaffen ofwel tramlijnen opheffen
Mogelijk is lijn 16 voor het
laatste een kandidaat. Maar wellicht gaan we dat pas beleven in 2013
zodat de 16 nog zijn honderdste verjaardag kan halen.

Trapwagen
841 als lijn 16 op het Stationsplein, 26-1-1992. De wagen bevindt zich
in de kleurstelling van de aflevering en was toen de nieuwste tram van
het GVB
Over de dienstregeling is
nog op te merken dat trams van lijn 16 in de vroege ochtenduren
aansloten op aankomende treinen van de Haarlemmermeerlijnen. Deze
dienstverlening werd speciaal vermeld op de in de wagens aanwezige
routekartons die toen nog in de lijnkleur waren uitgevoerd.

Een tweerichtingtram op
lijn 16, de 905 op de Vijzelgracht, 15-3-1998.
Over de belevenissen van de
bestuurders van lijn 16 is te lezen in Niet spreken met de bestuurder
van Gerard van Westerloo, uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, 2003.
Aanbevolen!

De laatste loodjes van
lijn 16 met de 823 op het kringspoor Stadionplein/Amstelveenseweg, nieuwe sporensituatie in aanleg,
4-10-2003.

Lijn 16 met de 829 aan de standplaats Piet Heinkade,
14-8-2005.

Lijn 16 met blokkendoos 810 in de Cornelis Krusemanstraat,
28-10-2007

15.10.11 - Gustav Mahlerlaan met de 818

15.10.11 -
Niet zo vaak te
zien: een combino
op lijn 16, Gustav Mahlerlaan

oktober 2011 - GVB
lijn 16 en lijn 24 op De Boelelaan
Alle foto’s van de auteur,
tenzij anders vermeld.
Routegeschiedenis lijn 16
15.8.1913 |
ingesteld |
Gabriël Metsustraat-Albert
Cuypstraat-Ferdinand
Bolstraat-Vijzelstraat-Reguliersdwarsstraat
-Thorbeckeplein |
30.11.1913 |
verlengd |
Jan Willem Brouwersplein |
1.1.1914 |
verlengd |
De Lairessestraat (Cornelis Schuytstraat) |
7.10.1915 |
verlengd |
De Lairessestraat (Valeriusplein) zie
ook
routegeschiedenis van lijn 15 |
30.5.1918 |
verlengd |
Vijzelstraat-Rokin-Damrak-Beursplein
(terug via
Beursstraat) |
15.7.1919 |
verlengd |
Cornelis Krusemanstraat tot
Amstelveenscheweg |
29.9.1921 |
verlengd |
Damrak-Middentoegangsbrug-Stationsplein
(terug via
Westelijke toegangsbrug) |
15.3.1923 |
verlengd |
Station Willemspark (terug via
Vaartstraat) |
12.12.1943 |
opgeheven |
op zon- en feestdagen |
9.10.1944 |
opgeheven |
tijdelijk |
18.6.1945 |
ingesteld |
Station Haarlemmermeer-Centraal Station
(niet op zon-
en feestdagen) |
18.8.1946 |
ingesteld |
op zon- en feestdagen |
17.10.1971 |
verlengd |
Stadionplein-Amstelveenseweg (terug via
Stadionstraat) |
1.9.1980 |
verlegd |
heengaand via Kamperbrug, teruggaand via
Middentoegangsbrug |
07.11.2003 |
verlengd |
Stadionplein-Amstelveenseweg-De
Boelelaan-Gustav
Mahlerlaan (VU-ziekenhuis) |
30.5.2005 |
verlengd |
Middentoegangsbrug-Prins
Hendrikkade-Kamperdam
-De Ruijterkade-Piet Heinkade (Passengersterminal)
(terug Stationsplein-Middentoegangsbrug-Damrak) |
11.7.2005 |
gewijzigd |
van Damrak rechtstreeks naar Piet
Heinkade |
28.5.2006 |
ingekort |
Stationsplein zie ook routegeschiedenis
van lijn 25) |
31.10.2011 |
verlegd |
beginpunt De Boelelaan |
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
10.11.2007
bijgewerkt: 2.11.11
zie ook: Kopkoersborden en zijkoersborden van
lijn 16 >>
Laat een berichtje achter
 |