door: Cor Fijma
In 1913 werden vrijwel
gelijktijdig de tramlijnen 15 en 16 ingesteld. Beide lijnen vonden een
standplaats op het Jan Willem Brouwersplein en reden vandaar naar
respectievelijk de Plantage Kerklaan en het Thorbeckeplein.
1. Lijn 15 met EMW 110 op de Ceintuurbaan bij de Ferdinand Bolstraat in
1925. Kennelijk was toen al een verkeersagent nodig om het verkeer te
regelen. Rechts op de afbeelding is een girobus te zien waarin het
publiek opdrachtformulieren voor de Gemeentegiro kon deponeren.
Collectie J.M. de Kok
Waar lijn 16 zich heeft
ontwikkeld tot een volwaardige tramlijn die vandaag de dag nog volop
meedoet, is lijn 15 altijd een zorgenkindje gebleven dat nauwelijks
negentien jaar heeft bestaan.
2. Lijn 15 met EMW 112 op het Frederiksplein tegen de achtergrond van
het Paleis voor Volksvlijt in 1925. In die dagen voerden sommige
tramwagens dakreclame waarvan gebruik werd gemaakt om het lijnnummer nog
eens duidelijk onder de aandacht van het publiek te brengen.
Collectie J.M. de Kok
Lijn 15 reed sinds 16
juli 1913 van Jan Willem Brouwersplein (thans: Concertgebouwplein) naar
de Plantage Kerklaan via de route Van Baerlestraat – P.C. Hooftstraat –
Weteringschans – Frederiksplein – Sarphatistraat – Roetersstraat. De
lijn deed dat in een vijfminutendienst met 10 Union-motorwagens zonder
bijwagens. Al spoedig werden hiervan twee motorwagens geschrapt en bleek
een zesminutendienst voldoende te zijn.
Gaandeweg zijn de lijnen 15 en 16 via de De Lairessestraat en de
Cornelis Krusemanstraat verlengd naar het Station Willemspark. Voor lijn
15 bleek die verlenging weinig panacee op te leveren. Kennelijk gaf het
publiek toch de voorkeur aan lijn 16 die immers een verbinding gaf met
het centrum van de stad.
3. De tijdelijke lijn 15 aan de standplaats Mercatorplein met Keulenaar
224 in 1937. Het personeel pauzeert op een bankje in het plantsoen.
Collectie K. Hoorn
Het jaar 1923 was van
groot belang voor lijn 15. Niet alleen was lijn 15 de eerste lijn waarop
de EenManWagen kwam te rijden – afgezien van de bijzondere lijn 22 –
maar ook besloot men de route te wijzigen in die zin dat bij het
Concertgebouw rechtsaf werd geslagen om via Van Baerlestraat –
Ceintuurbaan – Van Woustraat te rijden. In 1927 volgde verlenging naar
de Mauritskade en in 1928 naar de Molukkenstraat. Lijn 15 bleef echter
een minder drukke lijn. Al in 1929 is de lijn ingekort tot de
Mauritskade en in 1931 tot de Plantage Parklaan. De invoering van het
algemeen overstaptarief maakte lijn 15 geheel overbodig en daarmee was
met ingang van 1 januari 1932 de lijn verleden tijd.
Een poging een deel van de dienstverlening van lijn 15 overeind
te houden met zogenaamde “Theatertrams” in de avonduren strandde per 13
juni 1932 waarmee lijn 15 geschiedenis was geworden.
4. “Tramlijnbegeerte” bij station Sloterdijk met drieasser 902 als “lijn
15”, 17-9-1982. De gebeurtenissen die de tram op het publicatiebord
aankondigt zijn van heugelijke aard maar het ontbreekt nog steeds aan
tramlijn 15……..
© Rob van Ee 2009
Een tijdelijke tramlijn
die in de jaren 1936 en 1937 nodig was op de route Surinameplein –
Hoofdweg – Postjesweg – Witte de Withstraat – Jan Evertsenstraat –
Mercatorplein in verband met vernieuwing van de Kinkerbrug kreeg het
lijnnummer 15. Ook aan die lijn bleek de behoefte niet erg groot; een
drieminutendienst met acht motorwagens werd al snel gewijzigd in een
zesminutendienst met vier motorwagens.
Een derde lijn 15 ontstond in 1965 uit de samenvoeging van de
autobuslijnen E en F tot autobuslijn 15. De plannen om deze lange lijn
te “vertrammen” zijn bekend en leken ooit werkelijkheid te worden. De
komst van metrolijn 50 in 1997 heeft die plannen definitief naar het
archief verwezen.
In 1973 wordt al gerekend op tramlijn
15, getuige de lijnfilm van de 697.
Het zal er niet van komen.
Uit: NRC van 3 maart 1973
Lijn 15 reed met
Union-motorwagens zonder bijwagen. Maar ook motorwagens van de series
1-10, 13-14 en 230-235 kwamen wel voor. Sinds 5 mei 1927 verschenen
bijwagens van de serie 701-880 in die zin dat slechts een derde deel of
de helft van het aantal motorwagens een bijwagen kreeg toebedeeld. Die
motorwagens kwamen ook wel eens uit de series 236-300/321-390 of
301-320.
5. Autobuslijn 15 met gelede bus 532 op de Hoofdweg waar ooit de
tijdelijke tramlijn 15 standplaats hield en waar de derde tramlijn 15
had moeten rijden. Niet geheel toevallig staat achter de bus
museumtramstel 1+807 als lijn 16, 17-9-2000
Foto van de auteur
De “Theatertrams” van 1932 bestonden uit drie ingerukte* tramstellen van
Unions met typewagens van lijn 1. Al na een week bleken Unions zonder
bijwagens het weinige theatervervoer ruimschoots aan te kunnen en op 13
juni 1932 zijn de Theatertrams opgeheven.
Routegeschiedenis lijn 15
Eerste lijn |
|
|
|
|
|
1913 juli 16 |
ingesteld |
Jan Willem Brouwersplein-P.C.
Hooftstraat
-Museumbrug-Weteringschans
-Sarphatistraat-Roetersstraat-Plantage
Kerklaan |
1913 november 30 |
verlengd |
De Lairessestraat (Banstraat) zie ook
routegeschiedenis van lijn 16 |
1914 januari 1 |
verlengd |
De Lairessestraat (Cornelis Schuytstraat) |
1915 oktober 7 |
verlengd |
De Lairessestraat (Valeriusplein) |
1919 juli 15 |
verlengd |
Cornelis Krusemanstraat
(Amstelveenscheweg) |
1923 mei 15 |
verlegd |
Van Baerlestraat-Ceintuurbaan-Van
Woustraat |
1924 april 26 |
verlengd |
Station Willemspark (terug via kringspoor
Vaartstraat) |
1927 mei 5 |
verlegd |
Plantage Middenlaan-Mauritskade
(Linnaeusstraat) |
1928 januari 5 |
verlengd |
Zeeburgerdijk-Borneostraat-Molukkenstraat
(terug
kringspoor Soerabajastraat) zie ook
routegeschiedenissen van de
lijnen 14 en
21 |
1929 februari 28 |
ingekort |
Mauritskade (Linnaeusstraat) |
1931 mei 28 |
ingekort |
Plantage Kerklaan-Plantage Doklaan
-Plantage Parklaan
(standplaats)-Plantage
Middenlaan (zie ook routegeschiedenis van
lijn 7 |
1932 januari 1 |
opgeheven |
|
1932 februari 17 |
ingesteld |
Theatertram Station Willemspark-Plantage
Kerklaan
(alleen in de avonduren) |
1932 juni 13 |
opgeheven |
|
|
|
|
Tweede lijn |
|
|
|
|
|
1936 augustus 11 |
tijdelijk ingesteld |
Surinameplein-Hoofdweg-Postjesweg-Witte
de
Withstraat-Jan Evertsenstraat
-Mercatorplein (zie ook
routegeschiedenissen van de lijnen 7 en
17) |
1937 september 24 |
opgeheven |
|
|
|
|
Derde lijn |
|
|
|
|
|
1965 september 5 |
ingesteld |
autobuslijn Amstelstation-Station
Haarlemmermeer-Station Sloterdijk
(Molenwerf), bedoeld als voorloper
van een
nieuwe tramlijn 15 |
Heden |
|
nog altijd autobuslijn, ingekort tot Station
Zuid en
verlengd naar Station Sloterdijk
nieuw |
Geraadpleegd: “Een
eeuw elektrische exploitatie van de tram in Amsterdam”, H.J.A. Duparc †,
Delft, 2000
* Zie voor de verklaring van “inrukken” het deel “tramjargon”
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
19 juli.2009
laat een berichtje achter
|