door: Cor Fijma
Er zullen nog maar weinig
mensen zijn die lijn 13 in verbinding brengen met De Eilanden. Maar toch
is de route die tegenwoordig lijn 10 in de Czaar Peterstraat aflegt niet
zo nieuw als je zou kunnen denken.
Op deze foto van het Postkantoor rijdt motorwagen 1 van lijn 13 naar de
Dam om vandaar te beginnen aan een nieuwe rit naar de Czaar Peterstraat.
Er passeert een tramstel van lijn 2 met een bijwagen ex-paardentram. Op
de achtergrond is een wagen van lijn 1 te zien die zojuist is vertrokken
van het beginpunt Dam. De opname stamt uit de beginjaren van lijn 13, de
periode 1908-1910 toen op lijn 13 de oudste motorwagens 1-10 werden
ingezet.
prentbriefkaart
van Jeroen Epema
Lijn 13 met Union 20 op
de standplaats op de Dam in 1914.
Fotograaf onbekend.
Deze kaart biedt een weidse blik op het Oosterdok. Voor ons is van
belang dat op de kaart drie tramstellen van lijn 13 te zien zijn waarvan
twee stellen de wisselplaats passeren, komende uit de richting Czaar
Peterstraat. Het was daar een nauwe bedoening met in de bocht naar/van
de Prins Hendrikkade slechts ruimte voor enkelspoor. Het tramstel dat de
wisselplaats oprijdt bestaat uit een motorwagen met een voormalig
paardentramrijtuig. Het tramstel dat wacht op de wisselplaats bestaat
uit drie wagens; beide bijwagens zijn van de serie 619-700. In die tijd
werden op lijn 13 in het ochtendspitsuur extra bijwagens ingezet ten
behoeve van het drukke vervoer naar fabrieken en werkplaatsen op de
oostelijke eilanden. De afbeelding is te dateren op 1923.
prentbriefkaart
van Jeroen Epema
Een foto van de oude brug over het water van de Oude Schans. Ook daar
werd enkelsporig gereden. De foto kan zijn gemaakt in de periode
1910-1928.
prentbriefkaart
van Jeroen Epema
Lijn 13 op de standplaats
Mercatorplein omstreeks 1930.
Fotograaf onbekend
In 1906 maakte de
elektrische tram als lijn 13 al gebruik van de Czaar Peterstraat. De
voor lijn 13 vastgestelde lijnkleur is wit omdat de lijn immers een
ringlijn moest voorstellen. Op de vroegere lijnkleurplaten op de
wagens van lijn 13 werd dit wit verduidelijkt met blauwe vlakken op een
witte ondergrond. De koersborden van lijn 13 waren echter geheel wit.
Lijn 13, de tram uit
Sloterdijk en de tram uit Haarlem voor de Wiegbrug, 1930.
Fotograaf onbekend
Lijn 13 in de
Raadhuisstraat, ca. 1950.
Prentbriefkaart
Lijn 13 tijdens een sneeuwstorm op het Bos en
Lommerplein - 23.12.1950.
Foto:
familiealbum van Peter van Dusschoten
Van de oorspronkelijke route
van lijn 13 is niets meer over. De lijn liep van de Czaar Peterstraat
naar het Stationsplein via Oostenburgergracht Wittenburgergracht
Kattenburgergracht Kadijksplein Prins Hendrikkade. Na diverse
verlengingen in westelijke richting werd per 1 januari 1932 de
oorspronkelijke lijn 13 veranderd in de afzonderlijke lijn 19 waarmee
voor de vijfde keer sinds 1916 dit nummer op een tramlijn verscheen.
2x lijn
13 met tweerichtingmotorwagens Raadhuisstraat - 1953
Prentbriefkaart uit de verzameling van
Ad Tiggeler
Lijn 13 bij de vroegere
eindlus aan het Bos en Lommerplein, 1953
Foto H.W.E. de Bock
Lijn 13 aan de
standplaats Slotermeer, kort na de verlenging daarheen, 2-10-1954
Foto J.E. de Kok
Ook deze vijfde lijn 19 was
geen lang leven beschoren; per 1 juni 1938 is de lijn omgezet in
autobuslijn 19. Ook deze autobuslijn is al lang verdwenen, nadat de lijn
ook heeft gereden met de lijnletter M en het lijnnummer 6. Dit laatste
lijnnummer lijkt in Amsterdam geen blijvertje te zijn: tramlijn 6
verdween opnieuw in 2006.
Lijn 13 met blauwe 399
met bijwagen 743 op de Burgemeester de Vlugtlaan, 2-6-1957
Lijn 13 heeft het steeds
verder westwaarts gezocht. Dat ging niet zonder slag of stoot. De lijn
kreeg per 29 september 1921 een provisorisch beginpunt op het
Bellamyplein. De route staduitwaarts voorbij de Bilderdijkstraat was
toen nog voorbehouden aan de smalspoortrams naar Haarlem en Zandvoort.
Lijn 13 met het tramstel
374+623 aan de standplaats Slotermeer. Een bijwagen van het toen oudste
type kwam op lijn 13 zelden of nooit voor. Kort na de datum van deze
opname 20-9-1957 gingen de typewagens 619-648 voorgoed buiten
dienst.
Foto H.W.E. de Bock
Een winters plaats van lijn 13 uit 1958.
Foto Cees Pot
Lijn 13E met drieassig
stel 533+978 op de Hoofdweg, 21-3-1959
Vervolgens is lijn 13 per 5
oktober 1922 naar het Frederik Hendrikplantsoen verlegd waarbij dus,
komende van De Clercqstraat, rechtsaf werd geslagen in plaats van
linksaf. Per 3 november 1927 werd de Hoofdweg bereikt nadat de trambaan
tussen de kruising De Clercqstraat/Bilderdijkstraat en de Krommerdt was
verbouwd tot drierailig spoor waar ook, zoals gezegd, de smalspoortrams
naar Haarlem en verder reden. Per 31 oktober 1929 kreeg lijn 13 een
luseindpunt op het Mercatorplein.
Lijn 13E met drieassig
stel 534+992 aan het Bos en Lommerplein, 5-5-1959
Aangezien lijn 13 op zijn
westelijke traject meer belangstelling trok dan op zijn oostelijke
route, zijn per 8 december 1927 tussendiensten ingesteld op het traject
Mercatorplein-Stationsplein met de lijnaanduiding 13S. Nadat het
lijnnummer 19 was vrijgekomen door opheffing van de lijn met dit nummer,
kon op 12 februari 1931 lijn 13S worden vernummerd in lijn 19. Deze
nieuwe lijn 19 verdween al weer per 1 januari 1932 om onmiddellijk als
vijfde en, naar later zou blijken, laatste tramlijn 19 de route Czaar
Peterstraat-Stationsplein van lijn 13 over te nemen. Lijn 13 was daarmee
definitief ingekort tot het Stationsplein.
Lijn 13 krijgt geleed
materieel. De 602 aan de standplaats Slotermeer, 22-12-1959
Lijn 13 met de
enkelgelede wagen 587 op de N.Z. Voorburgwal, 4-6-1960.
Foto Ab van Donselaar
Op 20 juli 1950 is lijn 13
opnieuw verlengd, nu naar het Bos en Lommerplein. Daar zou het niet bij
blijven want per 30 september 1954 ging de lijn de route
Slotermeer-Centraal Station bedienen. Deze laatste verlenging betekende
dat lijn 13 een zeer drukke lijn werd die in de winterdienst die op 18
november 1956 inging, in de spitsuren niet minder dan 21 dienstwagens
had die vrijwel om de drie minuten reden.
606, 533+978, 535+953, lijn 13, eindpunt
Sloterbad
foto Hans de Haan
Als materieel moest de
lijn het stellen met de oudste motorwagens met bijwagens. Intussen was
er sinds het begin van het jaar 1956 opnieuw een lijn 13S verschenen,
maar nu als autobuslijn als versterking van de tramdienst.
Lijn 13E met de 408+822
aan het Bos en Lommerplein, 6-5-1961. Achter de voorruit staat een
minuscuul bordje met de tekst Bos en Lommerplein.
Lijn 13 met de
61? op het Stationsplein
prentbriefkaart Olaf Horn
Ook lijn 13 werd in de jaren
vijftig object van studie naar busexploitatie. De naar Slotermeer
verlengde lijn zou het lot van de in 1955 en 1956 verbuste tramlijnen
12, 11 en 17 delen. Als een bussenproef op lijn 13 zou slagen kon
eigenlijk iedere tramlijn in een busdienst worden omgezet. Het wachten
was op het verdwijnen van de interlokale trams naar Haarlem en Zandvoort
om een totale busexploitatie op de Rozengracht in te voeren, overigens
zonder interlokale bussen. Pas in die situatie zou een goed beeld
ontstaan van de zegeningen die het Amsterdamse openbaar vervoer te
wachten stonden. Maar de bus is op lijn 13 nimmer verschenen.
Lijn 13 op de
Burgemeester de Vlugtlaan met twee typen gelede wagens, 17-6-1962
Bolkop 637 op de Prins Hendrikkade op
12-06-62
foto Hans de Haan
Intussen werd het tijd om
voor lijn 13 om te zien naar trammaterieel met meer vervoerscapaciteit
dan de kleine motorwagens konden bieden. In december 1956 maakten de
blauwe wagens hun entree op de lijn, voorlopig als aanvulling op de
oudere trams. Sinds 9 maart 1959 reden op lijn 13 nog slechts blauwe
wagens.
De 432 met bijwagen op het stationsplein voorjaar 1965
foto Hans de Haan
Lijn 13 met de 651 op de
Dam. De wagen is defect geraakt en is geduwd door drieassig
stel 519+959, 27-8-1966
De drieassers niet alle
kregen sinds 1968 grote filmkasten. De 493 was de eerste die dat
overkwam, hier met bijwagen 999 op het Stationsplein, 12-4-1968
De 683
van lijn 13 na een zware aanrijding met bus 423 van nachtlijn 72 op de
Bm de Vlugtlaan, halte Bm. Fockstraat op 12 augustus 1978 omstreeks
06.30 uur.
Foto Evert
van Bunnik
Intussen was ook een
herhaling op touw gezet van tramlijn 13S nu met de aanduiding 13E
die per 19 november 1956 het deeltraject Bos en Lommerplein Centraal
Station bereed, alleen in de ochtendspits, maar vanaf 9 maart 1959 ook
in de avondspits c.q. de zaterdagmiddagspits. Op die 9e maart maakte
lijn 13E kennis met de drieassers. Lijn 13 zelf kreeg drieassers vanaf 7
februari 1960, als aanvulling op de intussen verschenen dubbelgelede
trams. Lijn 13E heeft het nog uitgehouden tot 5 januari 1968 met nog
slechts één dienstwagen.
Gelede wagens 681 en 721
op lijn 13, De Clercqstraat, 10-9-1978. De 681 was een van de laatste
grijze gelede trams.
Een
experiment van het GVB met de 886 in 1987 voor de invoering van de lagevloertrams.
Deze reed gedurende 2 maanden zonder tussenbak en onder zijn oude
nummer 586. De tussenbak werd verbouwd tot lage-vloerbak.
De 586 bestaat nog steeds als museumwagen, als hij tenminste niet
intussen verrot is in de open lucht.
foto uit 'trams 1988' - geplaatst met toestemming van uitgeverij De Alk Alkmaar
Luchtwagen (of
zuchtwagen) 754 op lijn 13 op het Stationsplein, 1989.
Fotograaf onbekend.
Ook lijn 13 kreeg in 1963 te
maken met een herziene materieelindeling die de blauwe wagens alleen nog
duldde tijdens de spitsuren. Op 7 oktober 1963 verschenen de blauwen
nogmaals op lijn 13. Hun inzet duurde met onderbrekingen tot en met de
winterdienst 1966/1967. De spitsuurdiensten waren sindsdien voorbehouden
aan de drieassers tot ook daaraan een einde kwam met ingang van de
zomerdienst van 1975.
Lijn 13 kreeg als tweede
lijn na lijn 4 de conducteur terug, 6-5-1992 |
Lijn 13 met de 709 op
zijn nieuwe route via de Burgemeester Roëllstraat, 6-5-1992. De 709 is
thans (2008) opgenomen in het museumbestand. |
Intussen was lijn 13 nog
verder westwaarts doorgetrokken. Sinds 12 oktober 1974 begint lijn 13 in
Geuzenveld aan de rit naar het C.S. waarmee bijna opnieuw het aantal
dienstwagens het getal van 21 in de spitsuren bereikte. Het bleef steken
op 20 diensten die echter werden gereden door trammaterieel van een
grotere capaciteit dan de oude tweeassers van 1956. In latere jaren
daalde het aantal dienstwagens gestaag, mede als gevolg van de komst van
lijn 14 naar Slotermeer en de routeverandering van lijn 13 die sinds 18
september 1989 de lijn via de Jan Tooropstraat en de Jan Evertsenstraat
voert.
Combinos op lijn 13: de
2008 aan de standplaats Lambertus Zijlplein, 1-5-2002
In 2002 was lijn 13 de
primeur van de Combinos gegund. De lijnkleur uit 1906 wordt ook op de
Combinos in ere gehouden.
Routegeschiedenis lijn 13
25.11.1906 |
ingesteld |
Czaar Peterstraat-Kadijksplein-Prins Hendrikkade
-Stationsplein |
1.11.1908 |
verlengd |
Middentoegangsbrug-Nieuwezijds Voorburgwal
-Paleisstraat-Dam (terug
Mozes en Aäronstraat) |
29.9.1921 |
verlengd |
Raadhuisstraat-Rozengracht-Bilderdijkstraat-Bellamyplein |
5.10.1922 |
verlegd |
Frederik Hendrikstraat-Frederik Hendrikplantsoen |
3.11.1927 |
verlegd |
Admiraal de Ruijterweg-Mercatorplein-Hoofdweg |
8.12.1927 |
ingesteld |
lijn 13S (tijdens drukke uren) Mercatorplein-Jan
Evertsenstraat-Rozengracht-Nieuwezijds
Voorburgwal
-Middentoegangsbrug-Stationsplein (terug Westelijke
Toegangsbrug) |
12.9.1929 |
verlegd |
lijn 13S naar beginpunt Hoofdweg |
31.10.1929 |
verlegd |
lijnen 13 en 13S naar beginpunt Mercatorplein |
12.2.1931 |
|
lijn 13S vernummerd in lijn 19 |
1.1.1932 |
ingekort |
Mercatorplein-Stationsplein (zie ook routegeschiedenis
lijn 19) |
12.12.1943 |
|
dienst op zon- en feestdagen gestaakt |
9.10.1944 |
|
dienst tijdelijk gestaakt |
18.6.1945 |
|
dienst hervat (niet op zon- en feestdagen) |
18.8.1946 |
|
dienst hervat op zon- en feestdagen |
20.7.1950 |
verlengd |
Hoofdweg-Bos en Lommerplein |
30.9.1954 |
verlengd |
Burgemeester De Vlugtlaan-Slotermeerlaan-Slotermeer |
31.1.1956 |
ingesteld |
lijn 13S (sneldienst met autobussen tijdens spitsuren)
Slotermeerlaan-Centraal Station |
19.11.1956 |
ingesteld |
lijn 13E (spitsuurlijn) Bos en Lommerplein-Centraal
Station |
2.9.1957 |
verlegd |
lijn 13S 2e Hugo de Grootstraat-Jan van Galenstraat |
27.5.1961 |
opgeheven |
lijn 13E op zaterdag |
15.7.1961 |
opgeheven |
lijn 13S op zaterdag |
28.6.1965 |
opgeheven |
lijn 13S tijdelijk |
18.10.1965 |
|
lijn 13S dienst hervat met lijnnummer 45 |
15.4.1966 |
|
lijn 13 rijdt over viaduct Bos en Lommerplein |
5.6.1967 |
opgeheven |
lijn 13E |
12.10.1974 |
verlegd |
Lambertus Zijlplein-Burgemeester Röellstraat
-Slotermeerlaan |
18.9.1989 |
verlegd |
Burgemeester Röellstraat-Jan Tooropstraat-Jan
Evertsenstraat |
Fotos van de auteur, tenzij anders vermeld.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
16.2.2008
zie ook: Kopkoersborden en zijkoersborden van
lijn 13 >>
laat een berichtje achter
|