door: Cor Fijma
Lijn 10 kan zich de oudste tramlijn van
Amsterdam noemen. De oorsprong van de lijn ligt in het jaar 1875 toen de Amsterdamsche
Omnibus Maatschappij begon met de exploitatie van een paardentramlijn
Leidseplein-Plantage. Het gedeelte Leidseplein-Weesperplein van die paardentramlijn maakt
anno 2007 nog altijd deel uit van de route van lijn 10.
Lijn 10 als proefbedrijf met
trolleywagens 3 en 8 in de Marnixstraat, 1900. Wagen 8 heeft het nog lang volgehouden. Pas
in 1958 is de wagen als pekelwagen gesloopt.
Prentbriefkaart.
Per 1 januari 1900 nam de Gemeentetram de
exploitatie van de paardentramlijnen over. Het gemeentelijk trambedrijf is ingesteld in
1899 met de opdracht plannen voor elektrisch trambedrijf te verwezenlijken. Het bedrijf
trachtte dit te doen met een ontwerp voor een elektrische tramlijn met een trolleysysteem.
Lijn 10 nu met Unions met beugel tussen
Haarlemmerplein en Planciusstraat, c. 1902. Union 28 heeft het nog tot museumtram gebracht
in het vroegere trammuseum te Weert maar moest in de jaren zeventig toch worden gesloopt.
Fotograaf onbekend
Op 14 augustus 1900 begon lijn 10 als eerste
elektrische tramlijn zijn diensten op de route Leidseplein-Marnixstraat. Ook op het
grootste deel van die route is lijn 10 anno 2007 nog steeds een dagelijkse verschijning.
Lijn 10 in oostelijke richting verlengd.
Union 117 bij de Muiderpoort, ca. 1908.
Prentbriefkaart
Voor de exploitatie waren beschikbaar tien
elektrische tramwagens, genummerd 1-10 en afkomstig van Werkspoor. Deze wagens waren
bedoeld als proefwagens; zij hadden onderling afwijkende indelingen van het interieur.
Lijn 10 passeert op het Frederiksplein het vroegere Paleis voor Volksvlijt en doet
dat met een Union die is voorzien van een voormalig paardentramrijtuig als bijwagen, jaren
tien.
Prentbriefkaart.
Al vanaf het begin van de exploitatie bleek de
noodzaak bijwagens mee te voeren. Volgens de overlevering noemde men dit
fenomeen aanhaakwagens. Die aanhaakwagens reden overigens alleen bij gebleken
behoefte, in tegenstelling tot het gebruik in latere jaren waarin trams óf met óf zonder
bijwagen reden gedurende de gehele dagelijkse exploitatietijd.
Lijn 10 met een nog vrij nieuwe 277 in
de Eerste van Swindenstraat, ca. 1915. Ook toen kon het blijkbaar hard regenen.
Fotograaf onbekend.
Als aanhaakwagens kwamen in gebruik
paardentramwagens die provisorisch als aanhaakwagen waren ingericht. Later zijn de meeste
aanhaakwagens definitief tot elektrische bijwagen ingericht. De laatste
exemplaren zomerwagens verdwenen pas in 1943 uit de dienst en zijn in de
veertiger jaren gesloopt.
In de jaren dertig ontstond het plan tweelingwagens te bouwen. Het is
bij twee exemplaren gebleven. De samengevoegde Unions 161 en 162 met tussenstuk op lijn 10
aan de standplaats Eerste van Swindenstraat, 1935.
Fotograaf onbekend.
De trams waren, zoals gezegd, voorzien van
trolleys. Deze omstandigheid noodzaakte tot een ingewikkelde bovenleidingconstructie op de
brug tussen Marnixstraat en Korte Marnixstraat, ook bekend als Bullebaksluis.
Het trolleysysteem raakte al snel uit de gratie. In 1902 werd de sleepbeugel ingevoerd.
Tot de komst van de gelede trams in 1957 had de sleepbeugel het alleenvertoningsrecht.
Lijn 10, 488+804, Sarphatistraat,
23-8-1944.
Foto Brahn
N.B. Zie voor de belevenissen van de 488 het artikel
"Vordering
trams 1944".
In 1945 werden Utrechtenaren
op lijn 10 ingezet. Het werd geen succes. Wagen 3 met een boldakbijwagen, zwaar belast met
passagiers, op de Mauritskade, 1945.
Fotograaf onbekend.
Lijn 10, 12+780,
Weteringschans, 20-6-1945
Fotograaf Heijmeijer
In 1901 verscheen nog een viertal proefwagens:
de 11-12 en de 13-14. Ook deze wagens waren ingericht voor trolleybedrijf.
De 354 met boldakker op
de brug bij het Marnixplein doet ook veel herinneringen opkomen.
De wagen ook noodglas hetgeen hij dankt aan een
gedwongen verblijf bij onze Duitse vrienden in de jaren 1944-1945. Maar
in 1946 kon hij zijn krachten weer beproeven op de aloude lijn 10. De
wagen bestaat nog steeds, nu als museumwagen hetgeen hij dankt aan een
loopbaan als pekelmotorwagen. Ik ben zijn spoor een beetje kwijt. Van
restauratie is voorlopig geen sprake.
Prentbriefkaart van Jeroen Epema
Gebrek aan glas heeft van drieruiter 344
een negenruiter gemaakt. De tram van lijn 10 rukt in naar remise Lekstraat op de hoek
Stalinlaan/Amsteldijk, 26-9-1946.
Foto Cor van Mechelen †
lijnkleur 10
Het zo vertrouwd geworden nummer 10 en de rode
lijnkleur waren in 1900 nog niet aan de orde. Die zijn pas in 1903 ingevoerd. Het
enkelvoudige rood duidt aan dat lijn 10 als een ringlijn moet worden opgevat.
Lijn 10 aan zijn westelijke eindpunt Van
Hallstraat met de 339 en een boldakbijwagen, 1947.
Prentbriefkaart.
Nadat de lijn nog in 1900 was verlengd naar de
Zoutkeetsgracht zou de route Leidseplein Zoutkeetsgracht tot 1942 ongewijzigd
blijven. Alleen op dagen waarop groentemarkt op de Marnixstraat werd gehouden moest lijn
10 uitwijken naar de Bilderdijkstraat. In 1934 zou de groentemarkt worden verplaatst naar
de nieuwe markthallen.
In 1948 mogen de verbouwde
bijwagens 476-490 het op lijn 10 proberen. De 477 met een onverbouwde bijwagen aan de
standplaats Molukkenstraat, 1-8-1948.
Foto J.M. de Kok.
De 442 met boldakker in de Molukkenstraat. De foto is denkelijk
gemaakt in 1950, het jaar waarin de blauwe wagens op lijn 10 terug
kwamen. Dat kon gebeuren door het instromen van drieassers die de
blauwen van de lijnen 24 en 25 verdreven.
Prentbriefkaart van Jeroen Epema
Nadat in 1942 lijn 14 was opgeheven is de route
van lijn 10 in het westen verlegd naar de Van Hallstraat. In deze situatie is geen
verandering meer gekomen.
In 1952 is de brug over de Kattensloot
nog de enige brug zonder bovenleiding. De 473 rijdt met zwiepende beugel de brug over,
1952. Kort nadien is de brug buiten dienst gesteld en vervangen zodat lijn 10 tijdelijk
moest worden ingekort tot het Frederik Hendrikplantsoen.
Fotograaf onbekend.
Lijn 10 was voorbestemd de paardentramlijn
Leidseplein Plantage te vervangen. Op 4 februari 1904 was het zover en kreeg lijn
10 de nog steeds bereden route via Weteringschans Frederiksplein
Sarphatistraat. Het gedeelte Sarphatistraat tussen de Spinozastraat en de Muiderpoort was
toen nog niet beschikbaar voor de tram omdat er een spoorlijn lag die de oostelijke
raccordementen verbond met het toenmalige Weesperpoortstation.
Lijn 10 op het Weteringcircuit met de
460+778 op 31-7-1954. Op het klapkoersbord is duidelijk te zien dat de verf van Fr.
Hendrikplantsoen verser is dan die van de andere teksten. Dat klopt, want Van
Hallstraat is tijdelijk weggeschilderd. Leidscheplein nog met sch! In
het najaar van 1954 kreeg lijn 10 geheel nieuwe klapborden met de tekst Van
Hallstraat Leidseplein Molukkenstraat.
Dat die spoorlijn er ooit was is nog steeds te
zien aan het vlakke profiel van de brug in de Spinozastraat. Daarom moest lijn 10 omrijden
via Roetersstraat en Plantage Middenlaan om via de Mauritskade en de Linnaeusstraat de
Eerste van Swindenstraat te bereiken. Via een lusspoor Dapperplein Tweede van
Swindenstraat Pontanusstraat werd het station Muiderpoort bereikt. Dat bleef zo
toen de spoorlijn in de Sarphatistraat verdwenen was en lijn 3 via de straat naar de
Muiderpoort ging rijden.
Lijn 10 weer als vanouds op de
Nassaukade, komende van de Van Hallstraat, met de 399+858, 22-11-1954. Hoewel lijn 10 een
hoge-blauwenlijn was reed er menigmaal als aanvulling een trage lage
blauwe.
Natuurlijk zou ook lijn 10 bediend gaan worden
met de Unions, versterkt met bijwagens uit de voorraad paardentrams, later vervangen door
echte bijwagens. Menigmaal reden bij grote drukte ook tramtreinen met twee
bijwagens. Met een dergelijke tramtrein gebeurde op 4 november 1906 het eerste ernstige
tramongeluk in Amsterdam; een motorwagen van lijn 4 boorde zich op de kruising
Vijzelgracht/Weteringschans in een volbezette bijwagen van lijn 10.
Wijziging van materieelinzet op lijn 4 doet de 440 tijdelijk op lijn 10 belanden.
Frederiksplein, 21-5-1955.
Fotograaf onbekend.
Tot 1925 zou de route van lijn 10 niet meer
veranderen. Maar in dat jaar verscheen een nieuwe lijn 19 al de derde lijn met dit
nummer die de Roetersstraat en de Plantage Kerklaan van lijn 10 overnam. Zo kon
lijn 10 voortaan door de Sarphatistraat rechtstreeks naar het Alexanderplein rijden.
De nieuwe brug over de Kattensloot oogt
moderner dan zijn voorganger. Het tramstel heeft railremmen gekregen. Jaren vijftig.
Prentbriefkaart.
Wijzigingen in het oostelijk stadsdeel als
gevolg van het gereed komen van de spoorwegwerken lieten in 1940 ook lijn 10 niet
onberoerd. Het oostelijk eindpunt werd verplaatst naar de Molukkenstraat die werd bereikt
via Mauritskade, Zeeburgerdijk, Borneostraat en Javaplein. Op deze route zijn lijn 10 het
veertig jaar uithouden.
Nogmaals de brug over de Kattensloot,
maar nu geopend. De 455+807 wacht, 2-6-1957. De 807 is anno 2007 nog steeds te bewonderen
op de Amsterdamse museumtramlijn.
In 1980 moest het lusspoor aan het einde van de
Molukkenstraat worden prijsgegeven en is lijn 10 vanaf de Molukkenstraat via Insulindeweg
naar Flevopark gaan rijden.
Lijn 10 op de
Weteringschans bij de Museumbrug - 5 mei 1959.
Foto: Leo Wensveen
Gelede trams verschijnen ook op lijn 10.
De 556 in de Borneostraat bij de Zeeburgerdijk, 19-2-1961.
Voordat het zover was zou lijn 10 opnieuw kennis
maken met de Roetersstaat en de Plantage. Op 17 september 1961 was lijn 5 opgeheven. Ter
compensatie van die opheffing bereed lijn 7 sindsdien de route Amstelstation
Weesperplein zodat lijn 7 werd weggenomen uit de Roetersstraat. Op zijn beurt compenseerde
lijn 10 het vertrek van lijn 7 uit de Plantagebuurt.
Eerste dag van de drieassers op lijn 10,
voorlopig nog slechts op zondag. De 521 + 983, Van Hallstraat, 4-6-1961. De richtingfilm
is nog niet aangepast.
Ook de Spinozastraat zou een rol gaan spelen in
het leven van lijn 10. Als gevolg van de metrobouw moest de lijn per 1 juni 1972 worden
verlegd naar een tijdelijke route Spinozastraat Mauritskade Weesperplein.
Aan de omweg via de Plantage kwam toen uiteraard een voorlopig einde.
Lijn 10 in de Roetersstraat met de 441+781, 17-4-1962.
In afwachting van de opening van de metrolijn op
16 oktober 1977 kon lijn 10 op 1 mei 1977 na een tijdelijke routewijziging via
Ceintuurbaan en Oosterpark terugkeren op de rechtstreekse route Sarphatistraat
Alexanderplein. De honneurs in de Roetersstraat en de Plantagebuurt werden ingaande 16
oktober 1977 weer waargenomen door lijn 7 alsmede een nieuwe lijn 6. Sindsdien wordt het
Amstelstation bediend door een nieuwe lijn 12 en is van tramverkeer in de Wibautstraat
uiteraard geen sprake meer.
Ook lijn 10 krijgt dubbelgelede trams.
De 669 in de Roetersstraat, 29-8-1965.
In 1986 diende ook lijn 6 een functie te krijgen
in de Indische buurt. Deze lijn die inmiddels een eindpunt innam bij het station
Muiderpoort, is toen verlengd naar het Javaplein via Insulindeweg en Molukkenstraat.
Aangezien op het Javaplein geen keermogelijkheid aanwezig was, reden de aldaar aankomende
trams van lijn 6 door als lijn 10. Daarmee was lijn 10 ingekort tot het Javaplein waarbij
daar eindigende diensten van lijn 10 hun weg vervolgden als lijn 6. Deze maatregelen
werden van kracht met ingang van 22 september 1986.
Verbouwing van het Frederiksplein naar
de huidige situatie. De 556 heeft zijn pantograaf verspeeld, 27-1-1967.
In 1989 is de combinatie van de lijnen 6 en 10
ongedaan gemaakt door beide lijnen een lus door de Indische buurt te laten rijden. Lijn 10
reed sindsdien de lus Sarpahatistraat Mauritskade Zeeburgerdijk
Borneostraat Molukkenstraat Insulindeweg Wijttenbachstraat
Oosterpark s Gravesandestraat Sarphatistraat. Lijn 6 reed daar in
tegengestelde richting. Deze regeling is ingevoerd per 28 mei 1989.
lijn 10 met de 809 in
de Tidorestraat. De tram is zojuist vertrokken uit de Molukkenstraat,
kort voordat lijn 10 zou worden verlegd naar het Flevopark, 7.10.1980.
Foto P.H.
Kiers †
Lijn 10 met luchtwagen 774 onderweg naar
Flevopark, Insulindeweg, 24-10-1980. Het blok woningen bevatte tot 1949 het ouderlijk huis
van uw auteur. Anno 2007 staat er nieuwbouw.
Lijn 10
in de Plantage Kerklaan de 942 en 990 op 28 april 1970
Prentbriefkaart uit de
collectie van Olaf Horn
Lijn 10 in de
tachtiger jaren op de hoek Javaplantsoen / Flevoweg met op de
achtergrond de in de jaren negentig gesloopte Elthetokerk.
Collectie Fred Slagman
In 2004 kreeg lijn 10 nieuw werk te doen in het
voormalige oostelijk havengebied. Per 3 mei 2004 berijdt lijn 10 de gehele Sarphatistraat
om via de Czaar Peterstraat op het Azartplein te geraken. Daarmee keerde het tramverkeer
in de Czaar Peterstraat terug waar het op 1 juni 1938 door het verdwijnen van de
vijfde en laatste - lijn 19 was opgeheven. Het lusrijden in de Indische buurt
inmiddels beoefend door de lijnen 7 en 10 was daarmede ook geschiedenis geworden
door de lijnen 7 en 14 te verleggen. Lijn 14 rijdt sindsdien in beide richtingen via het
Javaplein naar Flevopark en lijn 7 doet dat via de gehele Insulindeweg.
100 jaar lijn 10 wordt op 14 augustus
2000 gevierd met inzet van museumtrams. Drieassig stel 891 + 968 in de Borneostraat.
Het bestaan van lijn 10 in het oosten van de
stad is onrustiger geweest dan dat in het westen. Zoals eerder opgemerkt is aan het
westelijk deel van de lijn sinds 1942 eigenlijk niets beduidends veranderd. Het opbreken
van de trambaan van lijn 18 op de Haarlemmerweg noodzaakte in 1951 tot een wijziging van
de eindlus van lijn 10 in de Staatsliedenbuurt via de J.M. Kemperstraat.
Lijn 10 op zijn lusroute op het
Oosterpark met de gele gelede 634, 25-2-2002.
Wel ontstond in die buurt regelmatig andere
onrust; het aantal zware aanrijdingen met trams van lijn 10 in de Van Limburg Stirumstraat
was vooral in de jaren vijftig legio.
Ook kwam het nogal eens voor dat lijn 10 moest worden ingekort tot het Frederik
Hendrikplantsoen. Dat gebeurde in de jaren 1952-1954 wegens vernieuwing van de brug over
de Kattensloot.
Lijn 10 bijna weg van het Javaplein; de
2064 aan de standplaats aldaar, 1-5-2004.
Ter compensatie reed een aanvullende buslijn 10E
door de Staatsliedenbuurt. In 1962 is de zomerdienst van lijn 10 ingekort tot het
FH-plantsoen, met als compenserende maatregel het instellen van een tijdelijke autobuslijn
6 in de Staatsliedenbuurt die ook een verbinding gaf met de Planciusstraat wegens het
ontbreken van de mede ingekorte lijn 3.
Museumtramstel 1+807 komt de nieuwe
route naar het Azartplein inwijden, Sarphatistraat, 1-5-2004. Een dergelijke combinatie
was in 1945 ook op lijn 10 op deze halte te zien.
Vooral in de jaren vijftig had lijn 10 een naam
op te houden met snelle ritten met de hoge blauwen in de avonduren. Ik
herinner mij ritten met weinig passagiers waarin met flinke snelheid over lange rechte
stukken werd gespurt. In die tijd waren er in de avonduren maar weinig werkende
verkeerslichten.
Inwijding van de tram op het Azartplein
met tweerichting-Combino 2202, 1-5-2004.
Dan was het afbellen en onmiddellijk de gang er
in zetten. Ook de omweg via de Plantage was toen niet aan de orde. De laatste snelle
avondrit op een schemerig voorbalkon met een hoge blauwe vond plaats op 4 oktober 1963 met
de 463. Na die datum zouden de blauwe wagens nog slechts in de spitsuren rijden, ook op
lijn 10.
de
2019 op de noodbrug van de Hogesluis - 12 augustus 2011
Routegeschiedenis van lijn 10
14-08-1900 |
Leidscheplein-Marnixstraat (Brouwersgracht) |
04-09-1900 |
verlengd:
Haarlemmerplein-Planciusstraat (Zoutkeetsgracht) |
04-02-1904 |
verlengd:
Station Muiderpoort (kringspoor 1e/2e van Swindenstraat)-
-Plantage-Roetersstraat-Sarphatistraat-Frederiksplein-
Weteringschans |
16-03-1907 |
verlegd:
krinspoor Zoutkeetsgracht, Houtmankade, 1e Breeuwersstraat |
23-07-1925 |
verlegd:
Sarphatistraat, niet meer via Plantage-Roetersstraat |
14-07-1940 |
verlegd:
Molukkenstraat-Borneostraat-Zeeburgerdijk-Mauritskade
(kringspoor
Soerabajastraat) |
23-01-1942 |
verlegd:
Van Hallstraat-Van Limburg Stirumstraat-Nassaukade
(kringspoor
Haarlemmerweg) |
12-12-1943 |
opgeheven
op zondagen |
09-10-1944 |
opgeheven
op werkdagen |
18-06-1945 |
dienst
hervat op werkdagen |
18-08-1946 |
dienst
hervat op zondagen |
26-04-1951 |
verlegd:
kringspoor Joan Melchior Kemperstraat |
06-10-1952 |
tijdelijk
ingekort tot Frederik Hendrikplantsoen, met aanvullende
busdienst
10E naar Staatsliedenbuurt |
16-10-1954 |
verlegd
naar Van Hallstraat, lijn 10E opgeheven |
17-09-1961 |
verlegd:
Roetersstraat-Plantage |
06-05-1962
|
tijdelijk
ingekort tot Frederik Hendrikplantsoen, met aanvullende
busdienst 6
naar Staatsliedenbuurt |
09-09-1962 |
verlegd
naar Van Hallstraat, lijn 6 opgeheven |
17-04-1972 |
tijdelijk
verlegd: Westeinde-Van Woustraat-Ceintuurbaan-
Ruyschstraat-‘s
Gravesandeplein-Oosterpark-Linnaeusstraat |
01-06-1972 |
tijdelijk
verlegd: Frederiksplein-Sarphatistraat-Mauritskade-
Spinozastraat-Sarphatistraat-Alexanderplein-Mauritskade |
20-04-1976 |
tijdelijk
verlegd: Westeinde-Ceintuurbaan-Oosterpark-Linnaeusstraat |
01-05-1977 |
verlegd:
Sarphatistraat-Alexanderplein |
01-03-1978 |
tijdelijk
ingekort tot Mauritskade |
01-11-1978 |
weer naar
Molukkenstraat |
09-10-1980 |
verlegd:
Insulindenweg-Flevoweg-Flevopark |
17-10-1980 |
tijdelijk
ingekort tot Frederik Hendrikplantsoen |
24-12-1980 |
weer naar
Van Hallstraat |
22-09-1986 |
ingekort
tot Javaplein |
29-05-1989 |
verlegd:
luslijn Sarphatistraat-Alexanderplein-Mauritskade-
Zeeburgerdijk-Borneostraat-Javaplein-Molukkenstraat-Insulindeweg-
Wijttenbachstraat-Oosterpark-(Korte)‘s Gravesandestraat |
03-05-2004 |
verlegd:
Alexanderplein-Sarphatistraat-Czaar Peterstraat-J. van
Hengelstraat-Verbindingsdam-Azartplein |
Fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
27.8.2007
zie ook: Kopkoersborden en zijkoersborden van lijn10 >>
laat een berichtje achter
|