INLEIDING
JOS WIERSEMA: "DE WEBSITE AMSTERDAMSETRAMS.NL"
Niet dat ik een
zo'n grote tramkenner ben, in
tegendeel. Maar de oude Amsterdamse trams brengen bij mij een
zeker nostalgisch gevoel teweeg.
Als kind vond ik het heerlijk en spannend om tramritjes door de stad te maken. Voor een paar kwartjes
kon je uren lang met het GVB over de
Amsterdamse rail zwerven. 's Zomers op het trambalcon
staan en uitwaaien.
Tot op de dag van vandaag kan ik genieten bij trammuseum,
weer eens rijden met zo'n prachtige historische tram. Maar natuurlijk het
liefst met een Amsterdamse tram.
Jos en Cor
FOTO PAUL LE CLERCQ
Deze website is ontstaan doordat ik nog een
aantal tekeningen had liggen die ik in de 80-er
jaren heb gemaakt. Na publicatie van deze tekeningen op het web kreeg ik al
snel reacties van mensen die zich voor mij ontpopten als echte tramliefhebbers
met een grote kennis van de Amsterdamse tram. Hans Meijer was de eerste die aanbood eigen
fotomateriaal voor deze website ter beschikking te stellen, daarna meldde
Cor Fijma zich die mijn pentekeningen van commentaar voorzag. Zijn eerste
bijdrage was de pagina "De Blauwen", waar naar
de website destijds naar genoemd is. Hij voorzag zes door hem gemaakte foto's van tekst en
uitleg. Hij kreeg de smaak goed te pakken en al snel volgden meer inzendingen.
Inmiddels werken
ook Cees Pot (mediatijdlijn), Tom Mulder
(tramcolumns), Jeroen Epema (prentbriefkaarten), Hans de Haan
(sneeuw- en raildiensten), Erik Swierstra
(trams in West) en Jan Loman (Paardentram), aan
dit project mee.
Allen hebben zo hun eigen invalshoek die de website tot een smakelijk geheel
maken.
Jos
Wiersema
e-mail: joswiersema@amsterdamsetrams.nl
Cor en Jos
FOTO PAUL LE CLERCQ
INLEIDING
COR FIJMA
†: "AMSTERDAMSE TRAMGESCHIEDENIS TOT LEVEN"
Cor Fijna is op 23 januari 2021 overleden
Amsterdam is net een huiskamer. Je kunt er zo
heerlijk in rondstruinen, langs bekende en onbekende plekken. Amsterdam is
ook traditie. Tot de dingen van alledag die altijd leuk zijn om te zien
behoren de routes en lijnkleuren van de tramlijnen.
Neem lijn 10. Die rijdt al bijna 108 jaar langs de binnenring.
Lijnkleur rood. Of de tram in de Leidsestraat. Ook al ruim 100 jaar en al veel langer
als je ook de paardentram meerekent. Als die trams er niet meer zouden zijn
ga je echt iets missen.
Amsterdammers zijn zeer vertrouwd met hun tramlijnen. Met
de 4 en de 25 ga
je naar de Rivierenbuurt en de 3 komt langs het Concertgebouw, dat weet
iedereen. Geen Amsterdammer waagt zich dus in rare tramlijnen die de
gemeente af en toe probeert, zoals “circletram” lijn 20 die enkele jaren
bestaan heeft. Die lijn ging nergens naar toe. Ook lijn 6 heeft het moeten
afleggen tegen de onwil om met die lijn mee te gaan. Lijn 6? Waar heb je het
over? Lijn 5 is daarentegen een succeslijn. Hoe zou dat komen? Leuker dan de
sneltram?
Tja, en er zijn de liefhebbers die niet alleen met de tram rijden maar het
verschijnsel ook bestuderen, beschrijven en documenteren.
Jos en Cor
FOTO PAUL LE CLERCQ
Er is veel
geschreven over het bedrijf. Er bestaan vele duizenden foto’s van de tram en
zijn omgeving. Die foto’s vormen ook een fraaie weergave van hoe de stad
veranderd is en nog steeds verandert.
De ware liefhebber zal je moeiteloos mededelen van welke wagens geen foto
bestaat. Dat zijn er overigens maar weinig. De 14 is er een van. Nee, niet
lijn 14, maar wagen 14 uit 1901. Dus, mocht u nog ergens oude plaatjes
hebben liggen, gooi ze niet weg want je weet maar nooit. En als
u toch
rommel opruimt: je weet nooit of er niet toevallig een ansichtkaart in zit
die de eerste lijn 19 laat zien. Van die lijn bestaat namelijk geen foto,
voor zover bekend.
Op de site www.amsterdamsetrams.nl wordt geprobeerd de Amsterdamse
tramgeschiedenis tot leven te brengen met behulp van tekeningen, foto’s,
teksten en video’s. Ik vind het leuk daar een bijdrage aan te leveren vanuit
mijn intussen in ruim een halve eeuw opgebouwde tramdocumentatie. Er komen
aardige reacties op, vaak van oud-Amsterdammers die nu in verre windstreken
wonen. Cor Fijma
|