TRAMS NAAR SLOTERDIJK
Erik Swierstra
contact e-mailadres:
erikswierstra@amsterdamsetrams.nl
Het dorp Sloterdijk kreeg zijn
eerste tramverbinding in 1882. Sinds 20 september 1839 werd het dorp
al doorkruist door de spoorlijn Amsterdam – Haarlem (de eerste
spoorlijn van Nederland), doch slechts enkele treinen stopten hier.
In het laatste kwart van de 19e eeuw werden op vele plaatsen in
Nederland nieuwe tramlijnen aangelegd. Voor het lokale vervoer
tussen het dorp en de stad Amsterdam werd een tramlijn aangelegd. In
Amsterdam was na de eerste paardentramlijn sinds 1875 een heel
netwerk aan lijnen ontstaan, onder andere met een lijn naar het
Haarlemmerplein in 1879.
Stoomtram
In 1881 vertrok ook de eerste stoomtram, van Amsterdam naar het
Gooi, en de tweede stoomtramlijn vanuit Amsterdam werd de verbinding
naar Sloterdijk, die een jaar later ging rijden. Op 22 augustus 1882
startte de stoomtramdienst vanaf het Nassauplein via de
Haarlemmerweg tot bij het dorp Sloterdijk. De lijn was enkelsporig
aan de noordkant van de weg, langs het water van de trekvaart
aangelegd. De exploitatie werd verzorgd door de C.V.
Stooomtram-Maatschappij Amsterdam – Sloterdijk.

Paardentram (AOM-rijtuig 51) van de dienst Nassauplein -
Sloterdijk op het vertrekpunt bij de brug over de Haarlemmervaart bij
het Rechthuis van Sloterdijk. Circa 1916.
Paardentram
De stoomtractie was geen succes en al zes jaar later, op 8 mei 1888,
werd de stoomtram door een paardentram vervangen. In 1892 werd de
exploitatie overgenomen door de (Tweede) Noord-Hollandsche
Tramweg-Maatschappij, die in 1888 een stoomtramdienst van
Amsterdam-Noord naar Edam was gestart. Ook in 1892 werd de
paardentram verlengd over de Singelgracht naar het Haarlemmerplein,
waar aansluiting werd verkregen op de paardentramlijnen van de
Amsterdamse Omnibus-Maatschappij (AOM).

De pas geëlektrificeerde tramlijn
Nassauplein - Sloterdijk met Union-motorwagen 41 op lijn 12 aan het
eindpunt op de Haarlemmerweg te Sloterdijk. Rechts is zichtbaar de
in 1904 geopende tramlijn Amsterdam - Haarlem, die hier van de
Haarlemmerweg rechtsaf boog via de Admiraal de Ruijterweg. Circa
1916.
Gemeentetram
Per 25 oktober 1905 werd de dienst naar Sloterdijk overgenomen door
de in 1900 opgerichte Gemeentetram Amsterdam. Tussen 1900 en 1906
werd het hele toen bestaande paardentramnet geëlektrificeerd,
behalve de lijn naar Sloterdijk, die pas in 1916 aan de beurt kwam.
Vanaf 1906 was het eindpunt ook weer op het Nassauplein, waar kon
worden overgestapt op de elektrische tramlijn 5, die van de
Spaarndammerbuurt, via het Haarlemmerplein, richting het Centraal
Station en verder reed. De lijn naar Sloterdijk was tevens de
laatste paardentramlijn die door de Gemeentetram Amsterdam werd
geëxploiteerd, totdat per 1 januari 1921 door annexatie van de
gemeente Sloten de paardentram naar Sloten in handen van de gemeente
Amsterdam kwam. Toen was de tram naar Sloterdijk ook geen
interlokale lijn meer, omdat deze nu geheel binnen Amsterdam kwam te
liggen.

De tramlijn Nassauplein - Sloterdijk in zijn
nadagen als lijn 18, met eenmanwagen (Union-motorwagen 74) aan het
eindpunt op de Haarlemmerweg te Sloterdijk. Deze foto is ongeveer op
dezelfde plaats genomen als de vorige. Rechts net buiten beeld ligt
de Admiraal de Ruijterweg. Circa 1950.
Foto: J.C.T. van Engelen.
Elektrische tram
Toen per 4 augustus 1916 de elektrische tram van de Gemeentram naar
Sloterdijk ging, kreeg deze het lijnnummer 12 (lijnkleur
wit-rood horizontaal). De lijn kreeg ook meer wisselplaatsen, terwijl het deel
tussen Nassauplein en Van Hallstraat dubbelsporig werd. Daardoor kon
met een hogere frequentie dan voorheen worden gereden. Tot 28
september 1922 bleef lijn 12 naar Sloterdijk rijden, daarna nam lijn
18 (lijnkleur blauw-wit verticaal) het over. Deze lijn verbond toen
Sloterdijk via de Haarlemmerweg, Haarlemmerdijk- en straat, Centraal
Station en Prins Hendrikkade met het Mariniersplein op Kattenburg.
Deze verbinding bleef zo bestaan tot 1 januari 1932, toen lijn 18
werd ingekort tot het traject Sloterdijk – Nassauplein. Tussen 9
oktober 1944 en 28 april 1947 was de dienst stilgelegd, daarna reed
lijn 18 nog tot 1 januari 1951, toen de tramdienst definitief werd
vervangen door een busdienst. Aanvankelijk was dit buslijn L, doch
op 5 september 1965 keerde het lijnnummer 18 weer terug op de
Haarlemmerweg, nu als buslijn die het Nassauplein via Sloterdijk en
Bos en Lommerplein met Slotervaart verbond.
Haarlemse tram
De tweede tramverbinding met Sloterdijk was die van de Electrische
Spoorweg Maatschappij (ESM), die vanaf 6 oktober 1904 een
metersporige elektrische tramlijn opende tussen Haarlem, Sloterdijk
en Amsterdam. Deze lijn bediende het gedeelte van de Haarlemmerweg
waar nog geen tram langs reed. Bij het dorp Sloterdijk boog deze in
zuidoostelijke richting af via de nieuw aangelegde trambaan naar de
Wiegbrug, waarlangs in 1908 de Admiraal de Ruijterweg werd
aangelegd. Naast de doorgaande dienst Amsterdam – Haarlem –
Zandvoort, was er vanaf 1913 ook een lokaaldienst Amsterdam –
Sloterdijk, die met losse motorwagens reed en op meer haltes stopte
dan de trams richting Haarlem. Hiertoe werd een emplacement met
opstelsporen bij Sloterdijk aangelegd. Vanaf 1924 werd de dienst
door de Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg Maatschappij verzorgd.
Precies vijftig jaar na de opening van de lijn werd de lokaaldienst
naar Sloterdijk op 6 oktober 1954 vervangen door buslijn 14 van het
Gemeente Vervoerbedrijf (GVB). Drie jaar later, op 31 augustus 1957
reden de laatste trams langs Sloterdijk naar Haarlem, waarna bussen
hun taak overnamen. Zie ook het aparte artikel over ‘De tramlijn
Amsterdam – Haarlem in Amsterdam-West’.

Kort voor de ingebruikname van de nieuwe tramlijn naar Station
Sloterdijk reed drieassige motorwagen 902 met reclamepanelen om het
publiek opmerkzaam te maken op de nieuwe tramlijn 14 en de
gewijzigde tramlijnen 12 en 5. Molenwerf; 17 september 1982.
Foto: Erik Swierstra.

Op de eerste dag van de tram naar Sloterdijk rijdt gelede wagen
738 op lijn 12 vanaf Molenwerf, dit is het plein voor het toenmalige
in 1956 geopende station, in de richting van de Admiraal de
Ruijterweg; 20 september 1982.
Foto: Erik Swierstra.

De beide tramlijnen 12 en 14 op hun nieuwe
eindpunt voor het Station Sloterdijk, met de gelede wagens 668 en
658; 24 september 1982.
Foto: Erik Swierstra.

Tramlijn 12 met gelede wagen 770 in de keerlus bij
de overweg in de oude spoorbaan bij het dorp Sloterdijk, met een
zojuist passerende trein van Haarlem naar Amsterdam, kort voor de
verlegging van de spoorlijn naar het nieuwe station Sloterdijk; 31
mei 1985.
Foto: Erik Swierstra.

Enige weken later is de oude spoorbaan opgebroken
en een nieuwe trambaan op een gedeelte hiervan aangelegd, zodat de
tramlijnen 12 en 14 kunnen doorrijden naar het nieuwe station
Sloterdijk. Gelede wagen 803 op lijn 12 passeert het oude dorp
Sloterdijk met de Petruskerk op de achtergrond; 19 juli 1985.
Foto: Erik Swierstra.

Gelede wagen 669 op lijn 14 in een winters
landschap nabij Sloterdijk. Rechts op de achtergrond is de Boomkerk
aan de Admiraal de Ruijterweg te zien; 28 november 1985.
Foto: Erik Swierstra.
Opnieuw trams naar Sloterdijk
Een kwart eeuw kwamen er geen trams in Sloterdijk, doch in 1982 werd
over de route van de vroegere Haarlemse tram een nieuwe trambaan
over de Admiraal de Ruijterweg aangelegd, nu voor het GVB. Op 20
september 1982 werd de al bestaande tramlijn 12 vanaf de De
Clercqstraat via de Wiegbrug en de Admiraal de Ruijterweg naar het
(oude) in 1956 geopende station Sloterdijk aan de Molenwerf
verlengd. Het was dus de tweede maal dat een tramlijn 12 in
Sloterdijk verscheen. Op dezelfde dag ging ook de nieuwe tramlijn 14
(lijnkleur rood-wit verticaal) deze route berijden en verder
richting de Dam (en verder), net als de vroegere lokaaldienst van de
NZH.

Lijn 12 met gelede wagen
790 onder het viaduct van de Ringweg A10 met een zojuist passerend
transport van auto's; 28 november 1985.
Foto: Erik Swierstra.

Gelede wagen 886 heeft enige tijd met
proefmiddenbak met verlaagde vloer gereden, als voorbereiding op de
BN-trams die ook zo'n voorziening zouden krijgen. De 886 reed in
deze periode voornamelijk op lijn 12. Later werd deze bak weer
verwijderd een uiteindelijk werd deze tram als enkelgelede
museumtram 586 bewaard. Op de achtergrond het viaduct van de
spoorlijn naar Schiphol; 24 februari 1987.
Foto: Erik Swierstra.

Aanleg van wissels voor de aansluiting van de
sporen over de Bos en Lommerweg op de Admiraal de Ruijterweg. Lijn
14 verruilde in 1989 de route naar Sloterdijk voor die naar
Slotermeer. Gelede wegen 812 op lijn 14 onderweg van Sloterdijk naar
het Flevopark; 26 oktober 1988.
Foto: Erik Swierstra.
Naar het nieuwe Station
Sloterdijk
Op 7 juli 1985 werden de tramlijn 12 en 14 over een afstand van
circa een kilometer in noordwestelijke richting verlengd via de
Arlandaweg en Radarweg naar het nieuwe Station Sloterdijk. Lijn 14
verdween hier echter vier jaar later weer, toen deze naar Slotermeer
werd verlegd. Sindsdien verzorgt alleen lijn 12 de tramverbinding
naar Sloterdijk. Wel heeft deze in 1997 gezelschap gekregen van de
metroringlijn 50 die vanaf Sloterdijk (Isolatorweg) over de
Ringspoorbaan is gaan rijden.

Sinds de jaren negentig zijn er diverse grote
kantoorgebouwen verrezen langs de trambaan van lijn 12 tussen het
dorp en het nieuwe station van Sloterdijk. Gelede wegen 810 op lijn
12 de Arlandaweg. Hier bevindt zich sinds 2004 ook het hoofdkantoor
van het GVB; 12 juli 2001.
Foto: Erik Swierstra.

De markante constructie van het uit 1983 daterende
station Sloterdijk vormt de achtergrond van gelede wagen 783 die op
lijn 12 de keerlus op het Orlyplein berijdt. In 2010 vervalt deze
lus en wordt vervangen door een nieuwe lus naast het station; 22
september 2003.
Foto: Erik Swierstra.

Tramlijn 12 op de eerste dag van het nieuwe eindpunt bij de Changiweg
bij Station Sloterdijk. Rechts het viaduct van metrolijn 50; 15 november
2010.
Foto: Erik Swierstra.
Nieuwe keerlus bij Station
Sloterdijk
Met ingang van 15 november 2010 ging lijn 12 gebruik maken van een
nieuwe keerlus langs en onder de viaducten van de metroringlijn 50
en de Schipholspoorlijn. Ook werd hier een nieuw busstation
aangelegd. De bestaande trambaan via de Radarweg naar het Orlyplein
werd buiten dienst gesteld. Ook het busstation op het Orlyplein
verdwijnt. Dit om ruimte te maken voor nieuwe kantorenbouw. Het
nieuwe eindpunt van tramlijn 12 is voorzien van twee haltesporen en
een derde inhaalspoor.
© Erik Swierstra,
22 maart 2010 - update, 21 november 2010.
Geraadpleegde literatuur:
De data van wijzigingen in de tramlijnen zijn ontleend aan de
publicatie 'Lijnenloop Openbaar Vervoer Amsterdam, 1839 - 1989',
door H.J.A. Duparc (1989).
< Naar index van Erik Swierstra
 laat een berichtje achter |