TRAMS NAAR SLOTERMEER EN GEUZENVELD
Erik Swierstra
contact e-mailadres:
erikswierstra@amsterdamsetrams.nl
Op 30 september 2004 was het
precies een halve eeuw geleden dat tramlijn 13 naar Slotermeer ging
rijden. Twee jaar nadat de eerste bewoners hun huizen in de nieuwe
tuinstad hadden betrokken konden zij ook per tram van en naar
Slotermeer.

1. Gelede wagen 672 passeert de boog van de
Slotermeerlaan naar de Burgemeester de Vlugtlaan; 1 oktober 1974.
Foto: Erik Swierstra.
Lijn 13 was in 1950 al vanaf het Mercatorplein naar het Bos en
Lommerplein verlengd, maar de grote verlenging naar Slotermeer was
de eerste uitbreiding van het tramnet buiten de Ringspoordijk en
naar de Westelijke Tuinsteden.

2. De laatste dag dat lijn 13 zijn eindpunt had
aan het Sloterpark voor de verlenging naar Geuzenveld. De juist
gereviseerde en geel geschilderde gelede wagens 854 en 855; 12
oktober 1974.
Foto: Erik Swierstra.
Al in de tekeningen van het Algemeen Uitbreidings Plan van 1935 kwamen tramlijnen in de Westelijke
Tuinsteden voor. Op het eerste uitgewerkte plan voor de tuinstad
Slotermeer uit 1939 staan twee tramroutes ingetekend. Een vanaf het
Bos en Lommerplein via de latere Burg. de Vlugtlaan naar de rotonde
bij de Anthony Moddermanstraat en een vanaf de Jan van Galenstraat
naar de latere Burg. Roellstraat en verder naar de nog te ontwerpen
wijk Geuzenveld.

3. Ook de drieassige bloedneustramstellen waagden
zich op de nieuwe trambaan naar Geuzenveld. Het stel 939 + 958 op de
Burgemeester Roellstraat; 7 november 1974.
Foto: Erik Swierstra.
Het heeft uiteindelijk een halve eeuw geduurd
voordat deze laatste route er geheel was. De aanleg van de rails
voor lijn 13 in de Burg. de Vlugtlaan en Slotermeerlaan startte in
het voorjaar van 1954 en enkele maanden later kon de nieuwe tramlijn
in gebruik genomen worden. Het eindpunt bij de Sloterplas lag nog in
een kale vlakte.

4. De aanvankelijk krappe keerlus aan het Lambertus Zijlplein in
Geuzenveld werd na ruim een jaar door een ruimere lus vervangen. Gelede
wagen 712 staat nog op het oude spoor, links is het nieuwe spoor in
aanleg; 30 december 1975.
Foto: Erik Swierstra.
De ingebruikname vond plaats op 30 september en de
zondag daarop maakten vele duizenden mensen van de gelegenheid
gebruik om per tram een kijkje te nemen in de nieuwe tuinstad. De
toeloop was zo groot dat zelfs extra trams van andere tramlijnen
gehaald moesten worden om alle kijklustigen te kunnen vervoeren. In
de afgelopen vijftig jaar is het nooit meer zo druk geweest op lijn
13 als op die dag.

5. In 1989 nam lijn 14 na 35 jaar de plaats in van lijn 13 op de
oude route door Slotermeer. Gelede wagen 870 in de boog van de
Burgemeester de Vlugtlaan naar de Slotermeerlaan; 18 september 1989.
Foto: Erik Swierstra.
Twintig jaar later, op 12 oktober 1974, vond eindelijk de lang
verwachte verlenging naar Geuzenveld plaats. Lijn 13 ging nu vanaf
de rotonde Slotermeerlaan via de Burg. Roellstraat naar het
Lambertus Zijlplein rijden. De tram had hier ook voor het eerst een
geheel vrije baan in de middenberm van de weg. Ook Geuzenveld heeft
deze maand dus een jubileum, want het is nu dertig jaar geleden dat
de tramverbinding hier in gebruik kwam. De laatste uitbreiding van
het tramnet in Slotermeer was de aanleg van de tweede tramverbinding
vanaf het Mercatorplein westwaarts.

6. In 2001 werd de hooggelegen baan in Geuzenveld vervangen door
een trambaan op straatniveau. Gelede wagen 724 berijdt de nieuwe sporen
op de Burgemeester Roellstraat; 1 oktober 2001.
Foto: Erik Swierstra.
Lijn 13 werd verlegd via de
route Jan Evertsenstraat - Jan Tooropstraat - Jan van Galenstraat -
Burg. Roellstraat. Lijn 13 verliet de oorspronkelijke route en
hiervoor in de plaats kwam lijn 14, die vanaf de Bos en Lommerweg
via de Burg. de Vlugtlaan en de Slotermeerlaan naar de Sloterplas
ging rijden.

7. De ‘Haventram’ 776 en de wit-blauw geschilderde gelede wagen
801 aan het vernieuwde eindpunt Geuzenveld; 9 maart 2002.
Foto: Erik Swierstra.
Deze wijziging ging in op 18 september 1989. Tussen
september 2000 en september 2001 reed lijn 13 weer naar het oude
eindpunt aan de Sloterplas. In deze periode werd de hoog gelegen
trambaan bij het Lambertus Zijlplein afgegraven en enkele meters
lager geheel opnieuw aangelegd.

8. De eerste dag
dat de Combino’s in de reizigersdienst verschenen reden zij op lijn 13.
Combino 2006 passeert het Lucas Andreas Ziekenhuis aan de Jan
Tooropstraat; 22 april 2002.
Foto: Erik Swierstra.
Al weer vijftien jaar heeft Slotermeer twee tramlijnen. Per 12
december 2004 kwam lijn 7 daar als derde lijn bij. Omdat de keerlus
op het Bos en Lommerplein in 2003 is verdwenen werd lijn 7 omgelegd
naar het Surinameplein. Over het te kiezen eindpunt bestond
onenigheid. Uiteindelijk werd besloten lijn 7 te verlengen vanaf het
Bos en Lommerplein via de Burg. de Vlugtlaan en Slotermeerlaan naar
het eindpunt bij de Sloterplas. Na lijn 13 (1954 tot 1989) en lijn
14 (sinds 1989) is lijn 7 de derde tramlijn die deze route berijdt.

9. Sinds 2004 is lijn 7 de derde tramlijn in Slotermeer. Zowel lijn
7 als lijn 14 verbindt het Sloterpark met het Flevopark. Combino
2147 in winterse omgeving op de Slotermeerlaan, bij het eindpunt
Sloterpark; 22 december 2007.
Foto: Erik Swierstra.
© Erik Swierstra,
15 februari 2010
Geraadpleegde literatuur:
De data van wijzigingen in de tramlijnen zijn ontleend aan de
publicatie 'Lijnenloop Openbaar Vervoer Amsterdam, 1839 - 1989',
door H.J.A. Duparc (1989).
< Naar index van Erik Swierstra
laat een berichtje achter
 |