Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 20
Verzameling Jeroen Epema tenzij anders vermeld

De eerste lijn 20 startte op 7 november 1922 en liep van het Cornelis Troostplein via het Leidseplein naar de Noordermarkt. We zien hier lijn 20 met mw.12 op de Weteringlaan, omstreeks 1926. Het Weteringcircuit is pas van 1953. De tram slaat linksaf, de Weteringschans op.

Lijn 20 (mw.38) op de Weteringschans omstreeks 1926, met op de hoek dezelfde kiosk als op de vorige kaart. De verkeersagent op het midden van de kruising heeft alles nog in de hand.

Lijn 20 (mw.6) vóór de lijnen 13S (versterking), 13 en 3 op de Rozengracht, september 1928. ‘s Ochtends moest omgereden worden i.v.m. markt in de Marnixstraat via Stadhouderskade, 1e Constantijn Huygensstraat, Bilderdijkstraat, De Clercqstraat, Rozengracht. Het eindpunt was dan veelal het Frederik Hendrikplantsoen. Er worden sporen vernieuwd: let op de NZH- rails en de verkeerslichten.

Op 4 juli 1929 werd lijn 20 verlengd naar de Amstellaan. Een vage foto van mw.4 op de dag van de verlenging.

De derde mutatie was op 3 april 1930: Lijn 20 werd weer verlengd, nu naar de Trompenburgstraat. Tenslotte deden de bezuinigingen de lijn de das om: van 1 januari 1932 - 16 juni 1932 bleef slechts de route Trompenburgstraat - Frederiksplein over. Op deze foto lijn 20 (mw.57) op de Amsteldijk, juni 1932; foto H.J.A.Duparc.

Lijn 20 (mw.432) Leidsebosje, 8-10-1966, met de Koepelkerk op de achtergrond. Rit gehouden t.g.v. het 6-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging Railvervoer.

Een foto van lijn 20 (mw.798) in een tijd dat er geen lijn 20 bestond..... Voor het CS een tramlijn-begeerte naar de Plantage Parklaan in 1988. foto P.J.Wippoo. Van 3 juni 1991 tot 13 september 1993 reed de tweede lijn 20 als ochtendspitslijn van CS naar het Weteringscircuit.

Pendeltramlijn 20 (mw.914), Munt/Rokin, 17-10-1996. Door een gat in de brug van het Muntplein pendelden van 14 tot 28 oktober 1996 twee 11G-tweerichtingtrams tussen de kop van het Damrak en de Munt. Ze reden elk op een spoor, hielden de helft van de tijd links en reden in de verkeerde richting. Er werden wisselende lijnnummers gebruikt.

Waarschuwing voor de ongewone situatie!

De derde lijn 20 was de circle-tram 20A+B van 25 maart 1997 tot 23 september 2003. Deze lijn werd mede ingesteld voor de vele toeristen die Amsterdam bezoeken. De lijn werd in twee tegengestelde richtingen geëxploiteerd 20A en 20B. Begin- en eindpunt was CS. (dienst van 9.00-19.00 uur)
Circle-tram A, mw.792, Rokin, 25-11-1999. foto: Piet Jan Wippoo.

Circle-tram B, mw.808, Stationsplein, 30-11-1997.

Lijn 20 (mw.891). Open Huis AOM, remise Tollensstraat op 29 juni 2003. De 891 onderhield een pendeldienst tussen Bellamyplein en de Plantage, alwaar een overstap was op een bus richting garage Oost aan de Transvaalkade. foto: Piet Jan Wippoo.

Lijn 20 (mw.891), met GVB-bus, lijn 11 op de Plantage Parklaan, 29 juni 2003.

Lijn 20 (465+731) gespot op 4 augustus 2013 op het Roelof Hartplein. Foto: Hergen Epema.

Lijn 20 (465+731) op het Roelof Hartplein. Het koersbord is een fantasie-model voor de touristtram: Centraal Station-Leidseplein-Artis-Dam-Centraal Station. 4 aug.2013. Foto: Hergen Epema.
 

Jeroen Epema - 28 augustus 2012

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker