Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 7
Verzameling Jeroen Epema

Een kaart geschreven op 31-12-1913: "Wij wenschen U alle goeds voor het jaar 1914" Vooraan 2x lijn 7 (van 1906-1913 Kinkerstraat-Mariniersplein ). Achterop de Kattenburgerbrug lijn 13 die van 1908-1921 van de Czaar Peterstraat naar de Dam reed.

Trams van lijn 7 op het Kadijksplein. De afzender zegt in 1915: "Ik heb gisteren al spoedig werk gevonden op de rijtuigfabriek van Trompenburg Amsteldijk.Donderdagmorgen moet ik met proefwerk beginnen, dus dat is al gauw. Voor bankwerkers is in de stad overigens weinig werk te vinden, voor draaiers des te meer!"

Kaart van 1913. Motorwagen 24 komend van het Kadijksplein. Vermoedelijk een ingetekende kaart.

Brug Nieuwe Heerengracht 1905. Vanaf 1905 begon lijn 7 in de Kinkerstraat met eerst het J.D.Meyerplein, daarna het Rapenburgerplein en tenslotte het Mariniersplein als eindpunt (tot 1913). Van 1913-1924 werd de lijn weer ingekort tot het Rapenburgerplein.

Op 23 juli 1925 kreeg lijn 7 als ondersteunende tramlijn een nieuwe lijn 19 op de route Kinkerstraat-Plantage Kerklaan, waartoe een keerlus Borgerstraat-Lootsstraat (terug via Jan Pieter Heyestraat) werd aangelegd. Daarmee had lijn 19 geen hinder van de eventueel geopende Kinkerbrug. Per 28 okt.1926 wisselden beide lijnen van eindpunt: lijn 7 reed voortaan naar de Plantage Kerklaan en lijn 19 naar het Rapenburgerplein. Per 15 jan. 1931 is lijn 19 echter opgeheven. Op deze kaart zijn beide lijnen op het Weesperplein te zien. Er wordt met EenMansWagens gereden. Die van lijn 7 voert een bijwagen uit de serie 619-700 mee. Men lette op het wachthuisje annex toilet uit de Amsterdamse School (ca.1925) van P.L.Marnette.

Lijn 7 in de Kinkerstraat (1915).

Lijn 7 ( achtergrond )+ lijn 10 (voorgrond) op de Hoogesluis in de jaren 30.

Lijn 7 op de Hoogesluis eind jaren 40.

Lijn 7 +eenzame fietser op Mercatorplein. Kaart gestempeld 1932.

Leidseplein met Koepelkerk, Hirschgebouw en Stadsschouwburg met lijn 7 links op het Kleine-Gartmanplantsoen. Let op het onlangs verdwenen logo van de RVS-verzekeringen, rechts onder.

Spitsuur in de jaren 50, met lijn 7 op het Leidseplein. De foto is genomen vanuit “Americain”.

Lijn 7 in de Marnixstraat naast het American Hotel.

Plantage Kerklaan eind 50-er jaren. De 289 is met 24 seriegenoten voorzien van een nummer dat 1000 hoger is dan het oorspronkelijke, omdat de oude nummers nodig waren voor nieuwe autobussen.

Lijn 7 (547+996) op 15 mei 1960 op het Weteringcircuit (+2CV en Renault 4). In 1953 werd de kruising Vijzelgracht-Weteringschans getransformeerd in een rotonde.

Lijn 7 Plantage, mw.586; 19 februari 2000

Jeroen Epema - 18 november 2009

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker