Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 2
Verzameling Jeroen Epema

Van 12-03-1904 tot 23-07-1904 heeft lijn 2 gereden van de Koninginneweg naar het eindpunt IJveer. Op het zijkoersbord is deze route aangegeven. Een kaart met poststempel 1909. In het midden staat Naatje van de Dam, die moest verdwijnen voor de elektrieke tram! (in 1914).

Een kaart gestempeld in 1908; verstuurd van Amsterdam naar Brussel :"Mon petit coco, je vous envoie beaucoup d'amitié en esperant que vous allez bien." (De internationale voertaal, 100 jaar geleden, was Frans, zoals nu het Engels.) Het Leidseplein was stil, met 2x paard en wagen en twee open Unions op lijn 2 (Koninginneweg - Dam 1904-1906).

Het Leidsebosje begin 20ste eeuw. De fiets, de auto en de tram ( lijn 2 ) zijn modern. De voetganger en de man op de bok bestaan al eeuwenlang. De koepelkerk werd in 1884 in gebruik genomen en in 1971 gesloopt.

Wat verder in de tijd (de motorwagen van lijn 2 is al gesloten). De fotograaf van de vorige kaart lijkt zich te hebben omgedraaid.

Lijn 2 (motorwagen 174 ) buigt af naar het eindpunt "Dam" (1904-1906). Daarvoor een bijwagen ex-paardetram.

Van 1911-1921 hadden de lijnen 2 en 4 de "De Ruijterkade" achter het CS als eindpunt. Deze kaart (afgestempeld in 1917) laat een wagenstel op weg naar het IJveer zien. Links boven een tramstel van lijn 13, komend van de Czaar Peterstraat, en een motorwagen van lijn 8.

Een kaart uit 1905 met elkaar passerende trams bij de IJveren.

De "De Ruijterkade" van de andere kant met veel volk op de brug en "een krul" op de hoek'.

Beeld van het stationsplein en het Damrak tussen 1913 en 1924, toen een tramspoor vlak voor het Victoriahotel liep. De kaart is gestempeld in 1937. Op de voorgrond een tramstel van lijn 2 (of 1). Het Victoriahotel werd in 1890 geopend.

Een Union met typebijwagen 438 (nog niet vernummerd). Spui, ca.1915

Lijn 2 kreeg na de Koninginneweg het Hoofddorpplein als eindpunt (vanaf 1948 tot 1968). Daarna kwam de verlenging naar Sloten. Deze kaart toont motorwagen 311 (stoeltjeswagen) met een typebijwagen. Let op het haltehuisje (met rustend personeel) en de telefooncel in de stijl van de Amsterdamse School.

Weer het Hoofddorpplein met een zelfde soort combinatie op lijn 2. De bijwagen heeft als nummer: 620. Haltehuisje en telefooncel weer aanwezig.

Nogmaals het Hoofddorpplein met een motorwagen uit de ombouwserie 476-490 (5 ramen). Als bijwagen een kleine middeninstapper (899) uit de serie 881-900 (Linke Hofmann, Breslau, 1921). Het personeel kan nog steeds bellen! De reclame op de bijwagen is voor: Ça Va Seul, een Belgische boenwas.

Jeroen Epema - 10 augustus 2009

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker