Bijzondere trams
Door Cor
Fijma
HUISJESTRAM
Het GVB vervoerde
vroeger ook huisjes. “Huisjes” waren conducteursverblijven die bij
gebleken behoefte werden geplaatst bij de opstappunten van de tramlijnen
op het Stadionplein als grote aantallen stadionbezoekers zo snel
mogelijk per tram dienden te worden afgevoerd. Het publiek werd met
behulp van hekken in zodanige banen geleid dat men een huisje passeerde
waarin conducteurs kaartjes verkochten.
De huisjes moesten uiteraard worden aangevoerd en na verrichte diensten
worden afgevoerd van en naar remise Havenstraat. Daartoe had men de
beschikking over een aantal lorries die door een motorwagen werden
getrokken.

Twee met huisjes beladen lorries achter motorwagen 385, Havenstraat,
3-4-1956. Daags na tweede paasdag zijn de huisjes opgehaald van het
Stadionplein.
Foto van de auteur
De hierbij geplaatste
foto’s geven een beeld van die transporten. Op de in de Havenstraat
gemaakte foto ziet men twee lorries. De achterste lorrie staat op een
truck die afkomstig is van een gesloopte bijwagen uit de serie 716-880.
De voorste lorrie staat op een onderstel van een motorwagen uit de serie
1-10 uit 1900. Laatstgenoemde lorrie is ook te zien op de foto die is
gemaakt op het Stadionplein.
Sinds 1996 bestaat het eens zo omvangrijke vervoer naar en van het
Olympisch Stadion niet meer.

* Motorwagen 286 met lorrie heeft een huisje gebracht of haalt het op in
de vroegere stadionlus van lijn 24, 3-10-1954.
Fotograaf J.C. de Jongh
Huisjes zoals hier
beschreven werden in de bezettingsjaren 1941-1944 ook ingezet bij de
tramhalten tussen het Haarlemmermeerstation en de Kalfjeslaan. Met
sportevenementen had die inzet niets te maken. De gemeentelijke
autobuslijn H (Haarlemmermeerstation-Kalfjeslaan) was opgeheven. Ter
compensatie werden de buspassagiers verwezen naar de lokaalspoorweg die
bij die gelegenheid op dit traject de status “tramweg” kreeg. Er moest 5
cent per rit worden bijbetaald. Vandaar de conducteurs langs de lijn.
Als gevolg van de op 17 september 1944 ingestelde spoorwegstaking
verviel dit vervoer.

Motorwagen 297 met lorrie heeft een huisje gebrach
Fotograaf J.E. de Kok †
* Hoewel de 286
lijnkleurplaten van lijn 13 voert was de wagen niet meer bestemd voor de
normale dienst. De 286 is een tweerichtingwagen. Deze wagens zijn medio
1954 taboe verklaard voor de normale dienst. Het merendeel van die
wagens is in 1955 gesloopt waaronder de 286.
DE ZILVERTRAM
Sinds de jaren twintig kon men in
Amsterdam de "Zilvertram" tegenkomen.
Een zilvertram was te herkennen aan de "lijnletter" Z. De bedoeling was
reclame te maken voor commerciële zaken. Ook werd de zilvertram ingezet
voor het ondersteunen van goede doelen. De tram werd veelal opgetuigd
met allerlei informatie inzake het te promoten product of goede doel en
veelal voorzien van een luidsprekerinstallatie die diende om de aandacht
van het publiek te trekken. Soms reden ook wel collectanten met de tram
mee. Vandaag de dag schijnt er geen behoefte meer te zijn aan
zilvertrams.

Zilvertram met tekst 'Ik kijk uit!.. U
ook?' 12-09-1948
Foto Ben van Meerendonk / AHF, collectie IISG,
Amsterdam

Reclame voor de galavoorstelling
in Theater Tuschinski op vrijdag 30 januari van de film van William
Wyler De beste jaren van ons leven (The best years of our lives) op de
Zilvertram, Stadionplein, Amsterdam, januari 1948
Foto Ben van Meerendonk / AHF, collectie IISG,
Amsterdam

Een motorwagen uit de serie 236-300 als
"Zilvertram" voor een goed doel, c. 1953.
Geplaatst met toestemming van het Verbond van
Verenigingen voor Veilig Verkeer Nederland.

De Zilvertram op het
Beursplein op 30 maart 1926
foto onbekend
KINDERTRAMS
Bijna zestig jaar
geleden was Uw scribent leerling in de zesde klasse van de Groen van
Prinstererschool aan de Zaaiersweg in het Amsterdamse Betondorp. Het
hoogtepunt van het cursusjaar 1951/1952 was de sportdag
die werd gehouden op sportvelden in Sloterdijk. Zo sportief als we waren
bereikten we die sportvelden niet op de fiets maar – de lezer raadt het
al – met de onvolprezen Amsterdamse tram. Logisch want je kan van een
onderwijzer niet verwachten dat hij 30 fietsende kinderen in het oog
houdt. Ouders die kinderen per auto konden vervoeren moesten in die
dagen nog uitgevonden worden.

Kindertram, Amsterdam, augustus
1947
Foto Ben van Meerendonk / AHF, collectie IISG,
Amsterdam.
Zo kon het gebeuren dat op een dag in juni 1952 een heus tweeassig
tramstel klaar stond in de keerlus van lijn 9 aan de Middenweg om ons
naar Sloterdijk te vervoeren. Een rit naar het andere einde van de stad.
De route liep via Middenweg – Linnaeusstraat – Oosterpark – route lijn 3
tot Kinkerstraat – Kinkerstraat – route lijn 7 tot Mercatorplein –
Hoofdweg – Bos en Lommerplein. Vandaar was het nog een fikse wandeling
naar de sportvelden.
Na gedane sport stonden de trams weer gereed in de keerlus van lijn 13
om de terugreis te aanvaarden.
Mijn schoolklas kreeg bijwagen 789 toegewezen. Wel een beetje een
teleurstelling want ik stond liever naast de bestuurder op het
voorbalkon. Maar als twaalfjarige had je toen nog respect voor de
bevelen van de begeleidende ambtenaren.

Lijn 9 met
“Utrechtenaren”. Maar het betreft geen echte lijn 9. De tram doet dienst
als “kindertram”. De 308+776 in de eindlus aan “De Meer”, 3-6-1960
WACHTWAGENS
Per 5 oktober 1964
stelde het GVB wachtwagens in. Een wachtwagen heeft tot taak te wachten.
Daar kan geen twijfel over bestaan. Er werd gewacht op het
wachtwagenspoor op de Prins Hendrikkade tussen Martelaarsgracht en
Damrak. Er werd gewacht op vertragingen op tramlijnen die het CS
passeerden. Indien na al dat wachten een verwachte dienstwagen van een
bepaalde lijn niet op tijd kon aankomen en vertrekken van het CS werd
een “wachtwagen” op deze dienst ingezet.
De wachtwagens waren getooid met witte “lijnkleuren”, zeg maar het wit
van de onschuld. In de beugels werden witte vierkanten getoond.
Aanvankelijk werden een tweeassig stel en een drieassige motorwagen
ingezet op de wachtwagendiensten. Later verviel de bijwagen en reden
losse motorwagens, hetzij twee- of drieassig, en nog later gelede
wagens.
Op enig moment zijn de wachtwagendiensten wegens bezuiniging opgeheven.

Wachtwagens in afwachting: 448+784 en 496, Prins Hendrikkade, 17.5.1965
foto van de auteur

Wachtwagen 439 ingezet op lijn 9, Watergraafsmeer, 22.7.1965
foto van de auteur
EEN BESLOTEN RIT IN
1959
De eerste foto toont een besloten rit
van tramliefhebbers met de nagelnieuwe gelede wagen 604 in 1959. Het kon
niet uitblijven: er moest gereden worden op de sporen van lijn 22 aan de
westelijke kant van het Stationsplein. Dat "23" op de film staat kan
alleen maar worden verklaard door het feit dat "22" ontbrak op de film.
Overigens was lijn 23 toen ook al ter ziele.

Besloten rit van tramliefhebbers met de kort geleden afgeleverde gelede
wagen 604 op het Stationsplein. Er wordt gereden op het spoor van de
vroegere kringlijn 22, 27-12-1959.
Foto C. van Mechelen †
DE ETENSTRAM - 1942
De tweede foto toont etenstrams die in
de oorlogsjaren werden ingezet om het dienstdoende personeel van warme
maaltijden te voorzien. De trams reden van de Centrale Keuken aan de
Haarlemmerweg naar hun bestemmingen. Meestal werden "Unions" ingezet
maar ook wagens serie 230-235 kwamen wel voor.

Vervoer van warme
maaltijden voor het dienstdoende personeel vond in de oorlogsjaren
plaats met "etenstrams" die hun vertrekpunt Van Hallstraat hadden nabij
de Centrale Keuken aan de Haarlemmerweg. Later werd een van de
Haarlemmerweg aftakkend spoor gelegd naar het terrein van de Centrale
Keuken. De foto toont de 109, 58 en 105 en een onbekende Union, onderweg
van remise Havenstraat naar Van Hallstraat, op het Nassauplein,
10-8-1942.
Fotograaf onbekend.

de 230 wordt in de Van Hallstraat
beladen met gamellen, 1943.
Op de achtergrond een tramstel van lijn 10.
Collectie Van Donselaar
BESLOTEN RIT VAN
TRAMLIEFHEBBERS OP: 16 APRIL 1954

De 490 in de
Eerste van Swindenstraat op de standplaats van de
voormalige lijn 26.
Fotograaf onbekend.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
17.04.2010
[terug naar index TRAMS ALLERLEI]
laat een berichtje achter

|