MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1923
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1923
19 januari 1922
Gisteravond is op de Weteringschans een dame, die nog uit de tram wilde
stappen, terwijl de bestuurder hem reeds in beweging had gezet, gevallen
en met haar voet onder de wielen gekomen. Haar man die haar wilde
helpen, werd tegen de grond geslagen. De tram moest opgevijzeld worden
om de vrouw te bevrijden. Man en vrouw zijn beide naar het ziekenhuis
gebracht.
3 februari 1923
“Het Volk” meldt dat eerdaags in de commissie van bijstand voor de
gemeentebedrijven een voorstel zal worden behandeld om de prijs van
lijn- en netkaarten te verlagen. De directeur van de Gemeentetram is van
mening dat dit vele stadgenoten, die nu geen gebruik van de tram maken,
ertoe kan brengen dat dagelijks wel te gaan doen.
6 februari 1923
Burgemeester en wethouders overwegen aan de situatie, dat vier
tramlijnen (1, 6, 17 en 23) de Amstelveenscheweg en de Overtoom
berijden, een eind te maken, door van de lijnen 1 en 17, die hetzelfde
begin- en eindpunt hebben, er één in te korten. Daardoor kan bespaard
worden op de exploitatiekosten. Een voorziene wijziging in de
exploitatie van lijn 7 kan het mogelijk maken lijn 17 het beginpunt
Kinkerstraat toe te wijzen. Daarvan ondervinden alleen de bewoners van
een deel van de Jan Pieter Heijestraat nadeel, terwijl lijn 23 daar
blijft rijden, en een verbinding met de omgeving van de Rozengracht
biedt. Lijn 7, die door het rangeren met bijwagens veel hinder
veroorzaakt in de Rapenburgerstraat, zal met enkele motorwagens gereden
gaan worden, met een kortere tussenpoos. Deze lijn kan dan zonder
bezwaar stationeren op het doorgaande spoor in de J.P. Heijestraat. Daar
passeert dan alleen nog lijn 23, en om deze niet te hinderen dienen ter
plaatse tussen de Kinkerstraat en de Jacob van Lennepstraat twee wissels
gelegd worden. De kosten daarvan worden geraamd op f. 12.600.
Daartegenover staat een bezuiniging op de exploitatiekosten van f. 7.200
per maand.
De verkorting van lijn 17 maakt het tevens mogelijk een gewenste
verbetering aan te brengen aan het beginpunt van de lijnen 15 en 16.
Lijn 15 zou volgens het oorspronkelijke plan een kringlijn om de
gevangenis gaan rijden, wat tot dusver niet mogelijk was, omdat behalve
lijn 6 (eerst lijn 19) ook lijn 17 daar eindigt. Nu lijn 17 daar
verdwijnt zal de standplaats op het kringspoor nu niet worden toegewezen
aan lijn 15, maar aan lijn 16, die een veel groter bijwagenverkeer heeft
dan lijn 15.
18 februari 1923
Gisterenavond is er een dik pak sneeuw gevallen. Daarom rukt om 4 uur ’s
ochtends de pekeldienst uit om de tramrails sneeuwvrij te maken. Bij de
aanvang van de dienst kunnen de trams gewoon uitrijden.
20 februari 1923
Burgemeester en wethouders stellen voor de prijzen van de abonnementen
en de scholierenkaarten te verlagen.
Toen op 1 juni 1919 het 10-centstarief werd ingevoerd, werden de prijzen
van de netkaarten op f. 12,-, die van de lijnkaarten op f. 6,-, en die
van de scholierendagkaarten op f. 3,75 gesteld. Bij het op 11 december
1919 ingevoerde 12 ½ cents tarief gingen de prijzen van deze kaarten
resp. f. 15,-, f. 7,50 en f. 4,50 bedragen, en bij de invoering van het
15 cents tarief resp. f. 20,-, f. 10,- en f. 6,-. Sedert op 1 november
1921 het tarief weer verlaagd is naar 10 cent, zijn deze prijzen niet
mee verlaagd.
Bij de voorstel tot invoering van dit tarief wilden burgemeester en
wethouders oorspronkelijk alle abonnementen laten vervallen, maar na een
amendement van het raadslid Ed. Polak hebben ze die toch gehandhaafd.
Naar het zich nu laat aanzien zal het jaar 1923 geen nadelig saldo voor
het trambedrijf opleveren, en misschien zelfs een kleine winst.
Nu er geconstateerd is dat het gebruik van abonnementen en
scholierenkaarten het laatste jaar belangrijk gedaald is, trekken
burgemeester en wethouders daaruit de conclusie, dat voor velen de
huidige prijzen daarvan te hoog liggen in relatie tot de prijs van een
enkele rit. Zij achten daarom een verlaging gewettigd, en stellen de
raad voor de prijzen voor een netkaart, en lijnkaart en een
scholierenkaart te stellen op resp. f. 15,-, f. 7,50 en f. 4,50
(dagkaart), resp. f. 1,50 (ochtend/avond).
22 februari 1923
De gemeenteraad behandelde gisteren het voorstel om lijn 17 in te korten
van Havenstraat tot Kinkerstraat.
Het raadslid Boekman betoogde dat de lijnen 1 en 23 hierdoor zwaarder
belast zullen worden. Het ongerief voor de passagiers is niet gering, en
er zullen meer bijwagens nodig zijn. Hij verzet zich tegen deze
wijziging.
Het raadslid Douwes bepleitte een betere verbinding van de
Spaarndammerbuurt met het centrum, en wil lijn 5 doorgetrokken hebben
tot de Oostzaanstraat. Ook wenste hij trajectkaarten voor
Spaarndammerstraat – Haarlemmerplein, en vroeg hij om doortrekking van
lijn 23 naar de Spaarndammerbuurt.
Wethouder Wibaut ontkende de bezwaren tegen de voorgestelde maatregel.
Bovendien is lijn 17 voorbestemd om verlengd te worden over de
Kostverlorenvaart, waar momenteel een buurt verrijst, die nog geheel van
een tramverbinding verstoken is. Hij had bezwaar tegen de invoering van
een trajectkaart. Een kaart, zoals de heer Douwes wenst, zal ertoe
leiden dat ze ook elders gewenst zullen worden, en dan niet geweigerd
kunnen worden. De andere wensen van de heer Douwes zullen nader bekeken
worden.
De heren Boekman en Ophorst dienden een voorstel in om lijn 17 niet in
te korten en de raadsleden Vliegen en Ophorst drongen aan op een
spoedige tramverbinding met de nieuwe buurt over de Kostverlorenvaart
door middel van lijn 17.
Het voorstel-Boekman werd verworpen met 29 tegen 4 stemmen, en het
voorstel van burgemeester en wethouders werd zonder hoofdelijke stemming
aanvaard.
Verder stemde de gemeenteraad zonder hoofdelijke stemming in met de
voorgestelde verlaging van de abonnementen en scholierenkaarten. Deze
zal 1 maart ingaan.
4 maart 1923
Het Amsterdamse Drankweer Comité heeft er met spijt kennis van genomen,
dat er in de tram toch weer reclame wordt gemaakt voor alcoholische
dranken, hoewel burgemeester en wethouders in 1918 hebben besloten dat
deze reclames niet meer in de tramwagens zouden worden toegelaten.
6 maart 1923
In de Marnixstraat is gisteren een jongen van 10 jaar om het leven
gekomen, toen hij een eind door een tram werd meegesleurd. Hoe het
ongeluk gebeurd is, wordt niet vermeld.
7 maart 1923
Bij de behandeling van een voorstel tot de bouw van een centrale
markthal merkt een raadslid op, dat er aan de Marnixstraat geen
spoorverbinding te krijgen is, maar dat de tram wel vracht-aanhangwagens
zou kunnen inzetten.
12 maart 1923
Op de Overtoom springt een 17-jarig meisje van een rijdende tram, juist
op het moment dat deze door een auto wordt ingehaald. Ze wordt overreden
en overlijdt enkele ogenblikken later.
De chauffeur van de auto heeft geen schuld aan het ongeval.
20 maart 1923
Het is gebleken dat 11 motorbussen niet genoeg zijn voor de dienst op
lijn A. De dagelijkse 7 ½-minutendienst vereist er acht, terwijl er door
het drukke vervoer vaak nog twee nodig zijn, die wegens noodzakelijk
onderhoud niet kunnen worden ingezet. Er moeten daarom nog eens drie
bussen worden aangeschaft, waarmee f. 36.000 is gemoeid.
Over de resultaten van de exploitatie kan nog geen definitief oordeel
worden geveld, maar wel is al gebleken, dat het nadelig saldo de kosten
van rente en afschrijving niet zal overschrijden.
Het college stelt voor tot aanschaffing van drie motorbussen over te
gaan.
21 maart 1923
In de Groen van Prinstererstraat wordt een kind van vier jaar door een
tram van lijn 14 overreden en overleeft het niet.
22 maart 1923
Gisterenmiddag zijn op het Jonas Daniël Meijerplein twee meisjes van
naar schatting 5 en 7 jaar door een tram van lijn 14 aangereden. De
bestuurder van de tram verklaarde, dat hij bij het nemen van een bocht
de kinderen op de rails zag staan, vaart minderde en meteen herhaald
gebeld heeft. Toen de kinderen bleven staan, heeft hij uit alle macht
geremd maar niet meer kunnen voorkomen dat beide onder de tram
terechtkwamen. Het oudste meisje was op slag dood, het jongste werd zeer
zwaar gewond. Beiden zijn naar het Binnengasthuis overgebracht. Waar ze
thuishoren was toen nog niet bekend.
Sommige getuigen hebben verklaard dat de tram zeer langzaam reed. Andere
getuigen hebben verklaard, dat omstanders begonnen te gillen toen de
tram naderde, dat de kinderen in de war raakten en ieder een kant op
wilden, waarbij het jongste meisje viel. Het oudste probeerde haar nog
gauw overeind te helpen, terwijl de tram al heel dichtbij was. Weer een
ander verklaarde dat de kinderen op de rails liepen omdat ze voor een
auto wilden uitwijken.
Alle getuigen waren het er over eens, dat de trambestuurder alles heeft
gedaan om een ongeluk te voorkomen.
’s Avonds om half acht, toen ook het tweede slachtoffer was overleden
kwam een jongen op het politieburau J.D. Meijerplein vertellen, dat zijn
zusjes van 9 en 2 jaar ’s middags naar de zuigelingenkliniek op dat
plein waren gestuurd om melk te halen, maar nog steeds niet thuis waren.
Daarop liet de dienstdoende inspecteur de moeder halen om haar het
treurige nieuws mee te delen.
Lijn 7 in de Kinkerstraat
omstreeks 1923.
Fotograaf onbekend.
30 maart 1923
Het maandbericht van het gemeentelijk bureau voor statistiek over
januari vermeldt een opgave van verkeersongevallen in 1922. Het springen
op of van de tram eiste 22 slachtoffers, waarvan 5 dodelijke. Veertien
keer was een trampassagier slachtoffer van een ernstig ongeval.
10 april 1923
Gisterenavond tussen half zeven en half acht stond het tramverkeer
plotseling vast ten gevolge van een gebroken voedingskabel. Het euvel
was door inschakeling van een reservekabel spoedig verholpen.
29 april 1923
Nu de proef met brievenbussen aan de tram bijzonder gunstige resultaten
blijkt op te leveren, is men van mening dat hieraan uitbreiding moet
worden gegeven. (Noot van de samensteller:. Brievenbussen werden pas in
oktober 1923 ingevoerd!)
31 mei 1923
De gemeenteraad heeft besloten in te stemmen met het voorstel tot
verlenging van de lijnen 7 en 17 naar de Witte de Withstraat bij de Jan
Evertsenstraat.
30 juni 1923
In de gemeenteraad zijn twee verzoeken aan de orde om vergunning voor
een auto-omnibusdienst van de Buiksloterweg naar Tuindorp Oostzaan.
Burgemeester en wethouders stellen voor één van die verzoeken in te
willigen, en de andere af te wijzen.
Het raadslid Weiss zegt zich hiermee niet te kunnen verenigen. Hiermee
wordt een monopolie toegekend aan de firma die de dienst reeds uitvoert
(Gebr. Jaarsveldt & Co), terwijl de andere firma (Bakhuis) als eerste
een aanvraag heeft ingediend. Hij is tegen een dergelijk monopolie. Het
raadslid Rits zegt dat in de eerste plaats de firma in aanmerking moet
komen die de beste waarborgen geeft voor een goede exploitatie. De
gemeente moet voorwaarden stellen voor een regelmatige dienst, ook op
uren dat er weinig passagiers zijn. Uit een oogpunt van
verkeersveiligheid is er geen bezwaar tegen beide firma’s een vergunning
te geven. Het raadslid Van Meurs merkt op dat er in sommige stadsdelen
reeds meer particuliere autobussen rijden langs trajecten waar de tram
al rijdt of komt te rijden. Deze autobussen moeten een standplaats
krijgen aan de rand van de stad. Aan de overkant van het IJ zou de
gemeente ook zelf autobuslijnen moet inleggen, naar de Van der Pekbuurt
en de Vogelbuurt. Die lijnen zouden moeten rijden vanaf het Beursplein.
Wethouder Wibaut antwoordt dat al in 1922 is overwogen een gemeentelijke
busdienst tussen het Beursplein en de overkant van het IJ in te stellen.
Maar dat is niet doorgegaan, omdat deze lijn zichzelf niet zou kunnen
bedruipen. Het instellen van autobusdiensten moet geleidelijk gebeuren,
maar zal nu opnieuw in de commissie van bijstand worden aangekaart.
De burgemeester zegt dat de standplaatsen voor de particuliere
autobussen zijn bepaald in overleg met de verkeerspolitie. Zodra de
Amsteldijk is verbreed zal aan particuliere autobussen het eindpunt van
lijn 4 als standplaats worden aangewezen.
Het advies van burgemeester en wethouders wordt hierop zonder
hoofdelijke stemming goedgekeurd.
6 juli 1923
Ter gelegenheid van een vliegfeest op Schiphol op 14 juli a.s. zal de
auto-tram naar Sloten dan met een halfuurs-dienst rijden.
21 juli 1923
Op de agenda ven de raadsvergadering van 25 juli a.s. staan op de agenda
een interpellatie van het Raadslid Weiss inzake de busdienst naar
Tuindorp Oostzaan en een voorstel tot instellen van twee autobuslijnen
naar de overkant van het IJ, van Beursplein naar Distelplein en naar
Nieuwendam.
28 juli 1923
In de gemeenteraad is het voorstel van burgemeester en wethouders tot
het op proef instellen van twee buslijnen in Amsterdam Noord aan de orde
geweest.
Het raadslid Weiss vreest een grote financiële tegenvaller als voor deze
lijnen 18 autobussen worden aangeschaft. Indertijd was al een verlies
van f 165.000,- geraamd. Bovendien rijdt langs het traject van de lijn
naar Distelplein al de buslijn van de firma Jaarsveldt. De lijn naar
Nieuwendam zal concurrentie ondervinden van de tramlijn van de
Noordhollandsche Tram. Een eerdere busonderneming heeft het al niet
kunnen bolwerken. Hij wil het voorstel aanhouden. Het raadslid Gulden is
daarentegen blij met dit voorstel. De overkant van ’t IJ is steeds een
stiefkind geweest. Nu zal men daar toch een verbinding krijgen. De
bussen zijn geen nieuw experiment en de Kraaienknip is goed geslaagd.
Hij wil de buslijn wel doorgetrokken hebben tot Oostzaan. Het raadslid
Van Lingen is het met Gulden eens, en zegt dat het vroegere lijntje naar
Nieuwendam gebrekkig werd geëxploiteerd. Dat reed alleen als er
voldoende passagiers waren. Het raadslid Prins zegt dat er vanuit Noord
een overweldigend aantal mensen iedere dag naar Amsterdam gaat. Het
raadslid Carels vreest dat de tramdirectie deze lijnen eigenlijk niet
wil.
Het voorstel-Weiss wordt niet gesteund en dus verder niet behandeld.
Wethouder Wibaut betoogt, dat met deze lijnen de belofte wordt ingelost
dat de geannexeerde gemeenten een goede verbinding met de stad krijgen.
De exploitatie van lijn A gaat in de richting van kostendekkend. Maar
zelfs als deze lijnen in Noord nu verlies op gaan leveren is de gemeente
er toch toe verplicht, omdat het hier gaat om belangrijke
bevolkingscentra, die niet zonder verbinding kunnen. Het college heeft
de raad indertijd, toen de firma Jaarsveldt vergunning vroeg,
gewaarschuwd dat deze gemeentelijke lijnen er zouden komen. Hij kan met
volledig vertrouwen verklaren dat ze kostendekkend zullen zijn. Voor
doortrekking naar Oostzaan is het nog te vroeg. De huidige veerbootjes,
die vier keer per uur varen, voorzien redelijk in de behoefte. De vrees
van de heer Carels noemt hij ongegrond.
Het voorstel wordt vervolgens zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
6 september 1923
De feestelijkheden rond het 25-jarig regeringsjubileum van Koningin
Wilhelmina brengen vele duizenden bezoekers op de been. De drukte is zo
overweldigend dat het tramverkeer gaande kan worden gehouden, maar ook
niet meer dan dat.
20 september 1923
De Telegraaf meldt dat maandag 24 september a.s. op lijn 15 de
eerste vijf eenmanwagens (die tot nu toe alleen op lijn 22 dienst doen)
gaan rijden. Het is de bedoeling deze lijn geleidelijk aan geheel met
eenmanwagens te gaan bedienen.
24 september 1923
Op de hoek van de Keizersgracht en de Leidschestraat botst een auto op
een tram van lijn 2.
Het voorbalkon van de motorwagen wordt ernstig beschadigd, en de auto
zit aan de voorkant geheel in elkaar. Een van de inzittenden van de auto
raakt lichtgewond door glasscherven en moet naar het Wilhelmina-gasthuis.
25 september 1923
De exploitatie van het trambedrijf heeft in 1922 een verlies opgeleverd
van f 144.642,45, dat kan worden gedekt uit het gereserveerde overschot
van 1921.
Vooral de personeelslasten drukten zwaar op de exploitatie, terwijl veel
concurrentie werd ondervonden van het zo veel gebruikte rijwiel, en
weersomstandigheden een belangrijke invloed op het vervoer hadden.
Lijn 8 is op 13 december 1923
verlengd naar de Rijnstraat bij de Amstellaan en heeft ook daar een
kopeindpunt gekregen. Er wordt nog gereden met de voormalige
paardentramrijtuigen waarvan de 535 er een is van de serie 501-562. Maar
het einde van de inzet van deze rijtuigen is nabij. Een aantal wagens
van deze serie zal nog elders goede diensten doen maar de 535 is dat
niet gegund; het rijtuig is in 1926 gesloopt.
Prentbriefkaart
18 oktober 1923
Met ingang van maandag 23 oktober zullen de trams van lijn 1 worden
voorzien van brievenbussen, die van 8 tot 22 uur gebruikt kunnen worden.
De brievenbussen langs de route van lijn 1 zullen dan nog slechts twee
maal per dag worden gelicht, in plaats van zeven keer thans.
1 november 1923
De gemeentetram heeft in oktober 11.467.000 passagiers vervoerd, tegen
11.021.504 in oktober 1922 en 11.803.251 in september 1923. Van 1
januari tot en met 31 oktober 1923 bedroeg het vervoer 108.535.000 tegen
106.406.179 in 1922.
3 november 1923
In de memorie van toelichting op de begroting voor 1924 schrijven
burgemeester en wethouders dat de teleurstelling over het 10
cents-tarief die door sommige raadsleden is geuit, door hen niet gedeeld
wordt. Kort na de invoering hiervan zijn de economische omstandigheden
aanzienlijk slechter geworden, en het staat vast dat als het hogere
tarief zou zijn behouden, het vervoer belangrijk zou zijn teruggegaan en
de resultaten nog slechter zouden zijn geweest. De tram zou dan niet
hebben voldaan aan de eis, dat het tarief in de eerste plaats dient aan
te sluiten op de ontwikkeling van het vervoer en het gerief van de
ingezetenen. Behalve de ongunstige omstandigheden heeft vooral de
buitensporige toeneming van het aantal rijwielen een sterke invloed
gehad op de bedrijfsresultaten. Het college hoopt er in te slagen het
bedrijf ongeveer dekkend te houden. Het nadelig saldo over 1923 zal
vermoedelijk de f. 50.000,- niet te boven gaan. Ondanks de invoering van
de 48-urige werkweek is door de verschillende bezuinigingsmaatregelen de
hoogte van de uitkering uit het bedrijf te verdedigen.
21 november 1923
Burgemeester en wethouders schrijven aan de gemeenteraad, dat de
constructiewerkplaats aan de Bilderdijkkade te klein en door haar
ligging ondoelmatig is. Vergroting van de ruimte in combinatie met een
opslagplaats is mogelijk door een ijzeren loods op het terrein van de
remise Havenstraat als werkplaats in te richten en de in de
onmiddellijke nabijheid gelegen opslagplaats te vergroten door
gebruikmaking van een stuk gemeentelijk terrein. De ruimte aan de
Bilderdijkkade kan dan gebruikt worden voor stalling van autobussen.
Daar is dringend behoefte aan. Voor het verplaatsen van de
constructie-ruimte was al in de begroting voor 1922 een bedrag
opgenomen, maar daarvan is geen gebruik genaakt. De kosten worden in
totaal geraamd op f. 170.000,-, en burgemeester en wethouders vragen de
gemeenteraad dit bedrag beschikbar re stellen.
In de afgelopen nacht is een 27-jarige man aangehouden,
die in het tramhuisje op het Muntplein een ruit had ingeslagen met het
doel zich daar een slaapplaats te verschaffen.
23 november 1923
De directeur van de Gemeentetram ontsnapte gisterenavond in Den Haag aan
een aanrijding, omdat de chauffeur van de auto, waar hij samen met de
directeur van de H.T.M. en een vertegenwoordiger van de firma Allan in
zat, tijdig het stuur omgooide, toen op de Groenmarkt een bijwagen van
lijn 10 ontspoorde.
29 november 1923
Bij de begrotingsbehandeling zegt wethouder Wibaut toe, dat de komende
jaren een kwart van de straten van een geruisloze bestrating zal worden
voorzien, waardoor er meer met motorbussen kan worden gereden, en de
aanleg van een dure ondergrondse niet nodig zal zijn.
5 december 1923
Op lijn 15 rijden thans 15 eenmanswagens, en die voldoen zo goed, dat
burgemeester en wethouders de gemeenteraad voorstellen f. 400.000,-
beschikbaar te stellen om nog eens 80 motorwagens te verbouwen, die dan
op vier andere lijnen zullen gaan rijden.
13 december 1923
De gemeenteraad behandelde gisteren het voorstel van burgemeester en
wethouders om een krediet van f. 400.000 beschikbaar te stellen om 80
motorwagens te verbouwen tot eenmanwagen. Het raadslid Jansen verklaart
tegen dit voorstel te zijn, omdat hierdoor een groot aantal conducteurs
bij de arbeidersreserve zal moeten worden geplaatst.
Het raadslid Wijnkoop meent dat de proef op lijn 15 mislukt is.
De eenmanswagens vormen geen vooruitgang der techniek. Ze verminderen de
verkeerssnelheid, en de arbeidsvoorwaarden worden erdoor verslechterd,
alleen maar om meer winst te maken. Hij wil nu geen poging doen om
verdere invoering te voorkomen, om dat die toch geen succes zal hebben.
Wel steunt hij een verzoek van de vakvereniging van trampersoneel om
voor de bestuurders een zesurige arbeidsdag in te voeren. Hun taak eist
veel meer verantwoordelijkheid en vergt meer van hun zenuwen. Dat
compenseer je niet met alleen een beetje meer loon. Daarna is het
raadslid Abrahams aan het woord. Hij wijst op een aantal gebreken van de
eenmanwagens, o.a. het onaangename geluid, dat de deuren bij openen en
sluiten maken, waardoor het publiek ze huilebalken is gaan noemen. Het
in- en uitstappen is voor gebrekkigen en moeders met kinderen lastiger
geworden, omdat er niemand is om ze te helpen. Het is de bedoeling om ze
op stillere lijnen in te zetten, maar ze zullen toch ook op lijnen gaan
rijden die over de Rozengracht rijden. Het werk van de bestuurders is
zwaarder geworden, en een andere werktijdenregeling is gewenst, al wil
hij niet voor een zesurendag stemmen. Vervolgens noemt het raadslid
Boekman de proef op lijn 15 geslaagd, ondanks de bezwaren. De
eenmanwagen is zeker niet geschikt voor alle lijnen, en hij betwijfelt
of een lijn als lijn 7, die langs de groentemarkt rijdt, er wel geschikt
voor is. Maar hij zal toch voor de verdere invoering stemmen. Het
raadslid Weiss wijst er op, dat de eenmanwagens bij het publiek
impopulair zijn, en mevrouw Van Zelm zegt het met alle bezwaren eens te
zijn. Corpulente heren als haar collega-raadslid Boissevain kunnen er
niet in- of uitstappen. Het raadslid Douwes vindt dat er geen sprake is
van “technische verbeteringen” als de gebruikswaarde van de wagens
vermindert. Hij wil daarom een langere proefneming, eventueel op nog een
andere lijn. Lijn 18 komt daarvoor het meest in aanmerking.
Wethouder Wibaut antwoordt, dat B & W de proefneming geslaagd achten.
Klachten zijn er bij elke nieuwigheid altijd. Als B & W menen dat als er
met minder personeel gewerkt kan worden, dan moet dat ook gebeuren, met
inachtneming van de belangen van betrokkenen. Als er morgen een
verkeersveilige en voor het bedrijf economische eenmanswagen wordt
uitgevonden, dan zullen B & W voorstellen om die in te voeren. Wat het
personeel betreft is niemand beter af dan het gemeentepersoneel. Als er
in het particuliere bedrijf door een verandering van techniek mensen
overbodig worden, krijgen ze ontslag. Bij de gemeente gaan de mensen dan
in de Arbeidsreserve, en bij de tram is zoveel te doen, dat ze dan aan
bijna hun volle loon toekomen. De tourniquets zijn berekend op
corpulente mensen, en als gebrekkigen of moeders met kinderen hulp bij
het instappen nodig hebben, dan is het publiek altijd bereid even te
helpen, net zoals op de gewone trams. In elke eenmanswagen hangt voor de
passagiers een aanwijzing hoe men de wagen in geval van nood kan
stoppen. De eenmanswagens zullen hoofdzakelijk gebruikt worden om
tijdens de spitsuren een snellere opeenvolging van wagens mogelijk te
maken. Een trambedrijf moet met lage tarieven werken en toch geen tekort
opleveren, zodat iedere poging tot economischer werken aangewend moet
worden. Het is B & W niet bekend, dat bij de wagenbestuurders van
eenmanswagens meer beroepsziekten voorkomen. Het wordt onderzocht, maar
waarschijnlijk is het niet. De bestuurders worden streng geselecteerd,
en als ze het toch niet aan blijken te kunnen, worden ze teruggeplaatst
naar tweemanwagens. De eis van een zesurendag is volkomen onredelijk ten
opzichte van het overige personeel. Inwilliging daarvan brengt de
geraamde besparing in gevaar, die alleen voor lijn 15 al geraamd wordt
op f. 50.000 per jaar.
Daarop dient het raadslid Wijnkoop een motie in om toch een zesurige
werkdag in te voeren, terwijl het raadslid Douwes voorstelt de proef te
beperken tot 20 motorwagens.
Wethouder Vos gaat vervolgens in op enkele opmerkingen van de heer
Abrahamsz. Hij wijst op de verbeterde arbeidsomstandigheden en de
scherpe psychologische keuring, waardoor alleen de meest geschikte
bestuurders voor de eenmanswagens in aanmerking komen. Door de
aaneengesloten werktijd krijgen deze bestuurders nu een langere
rusttijd.
Wethouder Wibaut zegt nog dat het beperken van de proef tot 20
motorwagens er waarschijnlijk toe leidt dat verbouwing veel duurder
wordt.
Het voorstel-Wijnkoop wordt vervolgens verworpen met 34 tegen 4 stemmen,
en het voorstel-Douwes met 26 tegen 12 stemmen.
Daarna volgt de stemming over het voorstel van B & W, dat wordt
aangenomen met 27 tegen 11 stemmen.
14 december 1923
Bij de behandeling van de begroting voor de Gemeentetram dringt het
raadslid Solkesz aan op het plaatsen van bestellingen van met name
wisselmateriaal in Nederland, het liefst in Amsterdam. Het raadslid Von
Freytag Drabbe herhaalt zijn eerdere verzoek om een kringlijn om het
Vondelpark. Het raadslid Gulden meent dat snelverkeer met de tram in
Amsterdam een illusie is, en vindt dat de trams in de binnenstad door
autobussen moet worden vervangen. De autobussen op lijn A zijn echter
niet ingericht voor snelverkeer. Snel in- en uitstappen is niet
mogelijk. Voorts dringt hij aan op een verbinding van de wijk achter de
Van Woustraat met de binnenstad.
Wethouder Wibaut antwoordt dat B & W reeds de voorkeur geven aan een
binnenlands product mits dit gelijkwaardig is aan een buitenlands, en
zelfs als het Nederlandse product iets duurder blijkt te zijn. Een
kringlijn om het Vondelpark is reeds aan de directeur ter overweging
gegeven, maar de kosten ervan wegen niet op tegen de baten. B & W denken
er niet aan om de tram in de binnenstad door bussen te vervangen. Het
Amsterdamse publiek is niet gewend aan snel in- en uitstappen, men neemt
nog te veel en te lang afscheid. Welk type autobus voor Amsterdam het
meest geschikt is, wordt nog bestudeerd. De buurt achter de Van
Woustraat heeft een verbinding met het station met lijn 8.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
|