MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1921
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1921
12 januari 1921
In de raadsvergadering van heden vraagt het raadslid Lisser om
inwilliging van het verzoek van een man, die via een verzoek aan de
gemeenteraad gesolliciteerd heeft naar de functie van wagenbestuurder.
Wethouder Wierdels antwoordt dat deze kwestie reeds is onderzocht, en
dat geneeskundig onderzoek heeft uitgewezen, dat de man ongeschikt is
voor deze functie. Hij is inmiddels bij de veemarkt geplaatst.
22 januari 1921
De “Nederlandsche Bond van Werklieden in Overheidsdienst” spreekt zich
uit voor een ploegendienst in het kader van een 45-urige werkweek. Het
gebruik van eenmanwagens wijst de bond niet bij voorbaat af, als deze
het trambedrijf voordelen opleveren. Deze wagens zullen vooral goede
diensten kunnen bewijzen voor het openen van nieuwe lijnen in
buitenwijken en geannexeerde gebieden. In ontslag van personeel zal in
geen geval berust worden, als besprekingen met de gemeente vooraf niet
hebben uitgewezen, dat ontslagen noodzakelijk en onontkoombaar zijn.
2 februari 1921
’s Avonds laat springt iemand in de verkeerde richting van een
motorwagen van lijn 3 op het kruispunt Rozengracht-Marnixstraat. Hij
struikelt over de straatstenen, en valt tussen motor- en bijwagen.
Ernstig gewond aan het hoofd moet hij naar een ziekenhuis vervoerd
worden.
10 februari 1921
De SDAP heeft zich gericht zich tot de gemeenteraad met het verzoek om
de Transvaalbuurt o.m. van een tramverbinding te voorzien. Naar
aanleiding hiervan verzoekt het raadslid Wijnkoop om in een advies over
deze kwestie ook aandacht te besteden aan andere buurten, die misdeeld
zijn wat tramverbindingen betreft. De voorzitter antwoordt, dat dit
verzoek niet nodig is omdat burgemeester en wethouders hier al aan
werken.
1 maart 1921
In januari en februari heeft de gemeentetram 19.326.800 passagiers
vervoerd, waarvan 1.701.700 op vroegrit- en vroegritretourkaarten. In
dezelfde periode in 1920 waren deze cijfers 20.527.903, resp. 2.918.444.
5 maart 1921
Volgen een bericht in “Het Volk” zal het binnenkort mogelijk zijn een
tramrit voor 1 cent te maken, en wel van Centraal Station naar IJveer.
De wagens van de lijnen 2, 4 en 9 die momenteel naar De Ruijterkade
rijden, lopen doorgaans op het Stationsplein leeg, om bijna zonder
passagiers hun rit naar het eindpunt te vervolgen. De tramdirectie vindt
dit een te kostbare zaak, en wil deze lijnen bij het Centraal Station
laten eindigen. Om toch een verbinding met de IJ-veren te blijven
bieden, zal een speciale lijn ingelegd CS-IJ-veer ingelegd worden, met
een tarief van 1 cent. De bestelde eenmanwagens zullen op deze lijn gaan
lopen.

betaalbus zoals in
gebruik geweest op trams van lijn 22 - krantenknipsel
van 9.8.1921
deze foto is eerder gepubliceerd bij LIJN 22
8 maart 1921
Aan het Leidscheplein komt een houten kantoorgebouwtje voor de K.L.M.,
waarin ook een wachtruimte voor de tram wordt opgenomen.
26 november 1921
De gemeenteraad behandelt de begroting voor 1922 van het trambedrijf.
Het raadslid Von Freytag Drabbe vraagt of het niet mogelijk is de trams
te laten aansluiten op de laatste treinen. Het raadslid Spier wenst het
raadhuis per tram bereikbaar te zien. Burgemeester en wethouders kunnen
nu wel zeggen dat daarvoor een nieuwe doorbraak gemaakt moet worden,
maar volgens hem is de Damstraat breed genoeg, en er zal toch eens een
verkeersweg van West naar Oost door de binnenstad moeten komen. Het
raadslid Polak wil weten of het college al een indruk heeft van de
gevolgen van het nieuwe 10-cents-tarief, en wat zij denken over
verbinding met de nieuw geannexeerde gebieden. Elders gebruikt men
autobussen om ver weg gelegen stadsdelen met het centrum te verbinden.
Hij denkt speciaal aan het Oostzanerdorp. Zijn de wegen daarheen te smal
en de bruggen niet sterk genoeg? Is er dan geen reden om daarin te
voorzien? Hij vindt dat het college te aarzelend is op dit gebeid.
Het raadslid Ophorst heeft er geen bezwaar tegen dat op sommige uren
zonder bijwagen wordt gereden, maar als dat er toe leidt dat daardoor de
motorwagens te vol worden, wil hij de bijwagens weer terug. Het raadslid
Baas wil lijn 5 naar de De Wet-buurt doorgetrokken hebben, en wijst op
de onveilige toestanden op het Stationsplein. Verbetering daarvan mag
van hem wel wat kosten. Het raadslid Loopuit merkt op, dat dat alleen
kan door demping van een deel van het Open Havenfront.
WethouderWibaut antwoordt op deze vragen, dat de aansluiting op de
laatste treinen de volle aandacht heeft van het college. De
dienstroosters zullen daarvoor gewijzigd moeten worden. Een tramlijn
door de Damstraat is niet mogelijk omdat deze straat te druk is, en
bovendien zou dan een deel van de Oudezijds Voorburgwal overwelfd moeten
worden. Ook is er geen ruimte voor een eindpunt. De eerste indruk van
het nieuwe tarief is, dat er een geringe toename van het aantal
passagiers is, maar het is nog te vroeg om er echt iets over te zeggen.
Er wordt gewerkt aan een advies over de verbinding met de
Watergraafsmeer. Een tramlijn naar de De Wet-buurt wordt bemoeilijkt
door de spoorweg, die gekruist moet worden. Alleen een autobuslijn kan
hier helpen. Voor een autobuslijn naar Buiksloot en Nieuwendam is er
niet voldoende verkeer te verwachten. Naar Oostzaan zal, zoals de raad
onlangs besloten heeft, een stoomboot gaan varen. De heer Ophorst doelt
waarschijnlijk op de extra trams van lijn 2. De dienst Publieke Werken
heeft een plan in studie voor de verbetering van het Stationsplein.
De gemeenteraad besluit daarna de begroting voor het trambedrijf goed te
keuren.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
 |