MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1917
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1917
15 februari 1917
Tegen de chauffeur die op 26 oktober 1916 op een tram van lijn 14 botste
en daarbij ernstig gewond raakte, is zes weken gevangenisstraf geëist,
omdat de Officier van Justitie paal en perk wil stellen aan het woeste
rijden. De rechter veroordeelt hem tot 14 dagen hechtenis.
2 maart 1917
De directie van de Gemeentetram kondigt aan, dat de tramdienst in
verband met de kolenschaarste dringend beperkt moet worden. Daarom
zullen bij sportwedstrijden en andere evenementen geen speciale
maatregelen meer worden genomen. Voorts zal de dienst met ingang van
zondag 4 maart om 11 uur ’s avond worden beëindigd. Verder zal met
ingang van maandag 5 maart de verkeerstussenpoos op alle lijnen op
werkdagen (ook zaterdags) na 8.00 ’s avonds worden verdubbeld. Verder
zal het stroomverbruik worden beperkt door langzamer rijden, en zal op
bepaalde dagdelen de ruimte tussen de vertrektijden worden vergroot.
Deze laatste maatregelen zullen zodra mogelijk lijnsgewijze worden
ingevoerd.
Op de Hooge Sluis wil een man van 60 jaar op een rijdende tram van lijn
11 springen. Hij valt eraf en komt onder de bijwagen terecht.
Zwaargewond wordt hij voor eerste hulp het Amstelhotel binnengedragen en
daarna naar het ziekenhuis vervoerd.
Leidseplein - 1917
prentbriefkaart
3 maart 1917
Kort na 9.00 uur valt op een groot deel van het tramnet de stroom uit.
De technische dienst wordt er op uit gestuurd om het malheur op te
sporen en te verhelpen.
21 maart 1917
Op de Overtoom komt een 8-jarige jongen bij het spelen onder een
bijwagen van een tram van lijn 17. Als hij onder de wagen vandaan
gehaald wordt, blijkt hij reeds te zijn overleden.
17 april 1917
In verband met werkzaamheden aan het Oostelijk Viaduct zal het
tramverkeer op de lijnen 2, 4 en 9 op de De Ruijterkade op 19 april
a.s.gestremd zijn vanaf het begin van de dienst tot zolang het voor het
uitvoeren van het werk noodzakelijk is.
8 juni 1917
Het “Nieuws van de Dag” verneemt, dat burgemeester en wethouders
eerdaags met een voorstel zullen moeten komen om het tramtarief van 5
tot 6 cent te verhogen, omdat bij het trambedrijf verlies geleden wordt.
Damrak - 1917
prentbriefkaart
uit de verzameling van Cees Pot
19 juni 1917
Er is over de verhoging van het tramtarief nog geen overeenstemming
tussen het college van B&W, de Commissie van Advies en Bijstand voor de
Gemeentebedrijven en de tramdirectie.
23 juni 1917
Wegens de sterk gestegen materiaalprijzen en de hogere lonen en
salarissen heeft het trambedrijf op 31 mei reeds een tekort van ¦
75.000,-. Burgemeester en wethouders stellen daarom voor de tramtarieven
van 2 ½ en 5 cent te verhogen tot resp. 3 en 6 cent, de
vroegritretourkaarten te doen vervallen (wat een belangrijke
administratieve vereenvoudiging betekent), de net- en lijnkaarten te
verhogen tot resp. ¦ 8,50 en ¦ 4,25, de ochtend-scholierkaarten op ¦
0,75, en de dag-scholierenkaarten op ¦ 2,50, alles per maand. De
avond-scholierenkaarten blijven ¦ 0,75. De tariefsverhoging zal op een
nader te bepalen datum ingaan. Voor de ongebruikte 2 ½- en
5-centskaartjes uit meerrittenboekjes zal men na die datum op het
kantoor van de gemeentetram zijn geld terug kunnen krijgen.
28 juni 1917
De gemeenteraad behandelt het voorstel tot verhoging van het tramtarief.
Het raadslid Loopuit zegt, dat de raad dit voorstel pas vier dagen
geleden kreeg. Dat is een veel te korte termijn voor beoordeling van
zo’n belangrijke lastenverzwaring (het voorstel behelst eveneens
verhoging van de tarieven voor gas en electra). Voor het indienen van
amendementen was nu geen gelegenheid meer. De verhoging wordt met enkele
nietszeggende zinnen toegelicht, de afschaffing van de vroegritretours
helemaal niet. Hij wil graag aanvullende gegevens.
De voorzitter zegt inwilliging van deze wensen te willen overwegen. Hij
waarschuwt echter dat de financiële toestand van de gemeente lang
uitstel niet toelaat. Wellicht zal hij de raad op donderdag 4 juli al
weer bijeen moeten roepen.
3 juli 1917
Een bericht in “Het Volk” vermeldt de vernieling van tramwagens bij het
eindpunt van lijn 13 in de Czaar Peterstraat. Daar heeft zich een
menigte van zo’n 5 à 600 meest opgeschoten jongens verzameld, die iedere
tram onderzoekt op aanwezigheid van politie, en de ruiten van
verschillende tramwagens ingooit. Als men in een tramwagen een
reserve-luitenant opmerkt, wordt deze tram tot staan gebracht, alle
ruiten worden ingegooid, en de luitenant wordt eruit gesleept en in
elkaar geslagen. De verslaggever in dezelfde tram ontloopt eenzelfde lot
alleen, omdat hij met zijn perskaart kan tonen, dat hij bij het
socialistische dagblad werkt.
Willemsparkweg - 1917
prentbriefkaart
7 juli 1917
Op woensdag 11 juli as. zal de gemeenteraad de voordracht tot verhoging
van het tramtarief behandelen.
20 augustus 1917
De stroombesparing bij de tram heeft er toe geleid, dat in juli 709.836
KWU is gebruikt, tegen 972.215 KWU in juli 1916.
7 november 1917
De gemeenteraad behandelt de begroting voor het trambedrijf voor 1918.
Raadsleden Vos en De Vries vragen naar een spoedig rapport over het hoge
ziekteverzuim van de trambestuurders, huns inziens een gevolg van
overspanning door de lange werktijden.
Het raadslid Fabius wil op de gesloten achterbalkons het roken
verbieden.
Het raadslid Gulden vraagt of de trams niet weer op volle kracht kunnen
rijden. Als niet-roker geeft hij er de voorkeur aan, dat de bijwagens
geheel voor rokers worden bestemd, dan kunnen ze daar lekker bij elkaar
hokken.
Wethouder De Vries antwoordt, dat hij het ziekteverzuim ook zorgelijk
vindt, en dat hij streeft naar verkorting van de arbeidstijd. De kwestie
van het roken zal hij met de tramdirectie bespreken, hoewel hij de
huidige regeling nog niet zo slecht vindt. Sneller rijden gaat niet
wegens de noodzaak tot stroombesparing door kolenschaarste.
De begroting van het trambedrijf wordt goedgekeurd.
24 november 1917
Door een defect in een kabelhuisje van de elektrische centrale valt
omstreeks 17.00 uur de stroom uit, waardoor de het tramverkeer geheel
tot stilstand komt. Omstreeks 18.00 uur wordt in sommige stadsdelen de
stroomvoorziening hersteld, en kunnen de trams weer gaan rijden. In
bepaalde delen van de stad duurt het echter tot vrij laat in de avond
tot alles weer normaal is.
Aanhangrijtuig 780 van Werkspoor bouwjaar 1917, In 1968 in gebruik
genomen als mobiele kantoorwagen
foto: Spoor en tram
27 november 1917
Burgemeester en wethouders hebben de gemeenteraad opnieuw voorgesteld de
tramtarieven te verhogen. In “Het Volk” wordt met kracht tegen deze
verhoging geprotesteerd. De G.E.W. brengen op dit moment aan de tram 3 ½
cent per KWU in rekening, en wil die prijs nu koppelen aan de
kolenprijs, waardoor dit nu 8 ½ cent per KWU zou moeten worden. Volgens
Burgemeester en Wethouders zou 7 cent eigenlijk wel genoeg zijn, maar
met het oog op mogelijke komende stijgingen van de kolenprijs willen ze
de prijs op 7 ½ cent per KWU stellen.
“Het Volk” is het daar totaal niet mee eens. Het leidt tot een verhoging
van de prijs van een vroegrit, resp. vroegritretour van 3 naar 4 cent,
resp. 6 naar 8 cent. Het trammen is in een grote stad als Amsterdam voor
arbeiders geen luxe, maar een noodzaak om tijdverlies en onnodige
vermoeidheid te voorkomen. Zes cent per dag is al een zware last, en de
nu voorgestelde tarieven zullen te zwaar op het loon drukken. “Het
Volk”eist daarom handhaving van het bestaande vroegrittarief. Dit geldt
evenzeer voor de door het college voorgestelde herinvoering van het
veergeld voor de IJ-ponten. De ontwikkeling van Noord met zijn grote
arbeidersbevolking en talloze industrieën zal er door tegengehouden
worden, en de arbeiders zullen geen gebruik meer kunnen maken van het
Vliegenbos, dat daar met grote kosten juist voor hen is aangelegd.
“Het Volk” hoopt dat de Gemeenteraad het voorstel zal afwijzen.
28 november 1917
De gemeenteraad behandelt het voorstel tot verhoging van de tramtarieven
(tot 7 ½ cent per rit, en 4 cent voor een vroegrit). Het raadslid Ed.
Polak zegt, dat het voorstel veel ontsteltenis heeft gebracht bij de
bevolking, die toch al zwaar onder de huur- en prijsstijgingen lijdt.
Het college zegt dat 7 cent per KWU eigenlijk genoeg is, terwijl het
trambedrijf steeds beweerd heeft, dat het toch al te veel voor de stroom
betaalde. De passagiers betalen nu dus de winst van het trambedrijf. In
de berekening zit bovendien het aan Duitsland verleende krediet, dat
later terugbetaald wordt, terwijl het Rijksbrandstoffenverrekenkantoor
heeft gemeld dat het bij een latere verrekening de verbruikswaarde van
de kolen zal laten meetellen. Die is voor een elektrisch bedrijf gering.
Dan komt er nog bij, dat het trambedrijf ¦ 60.000,- zal besparen door
minder ritten. Als dit alles in aanmerking wordt genomen zou een prijs
van 6 ½ cent per rit voldoende zijn. Met een verhoging van de
vroegritprijs is hij het helemaal niet eens. Dit wordt alleen maar
gedaan, omdat men een koppeling met het gewone tarief wenst, en daardoor
wordt het trammen nodeloos duur voor arbeiders en kantoorbedienden, die
de vroegritten niet kunnen missen. Hij gelooft niet dat er zoveel mensen
vroeger dan voorheen opstaan om maar goedkoop met de tram te kunnen, en
zal dus in ieder geval tegen de verhoging van de vroegritprijs stemmen.
Raadslid Van Dien merkt op, dat vorige maan het aantal “gewone”
passagiers met 4 ½ % is gedaald, terwijl het aantal vroegritten met 15 %
steeg. Verder is de tram helemaal geen voordelige klant van het
electriciteitsbedrijf.
Het raadslid Ter Haar Jr. zegt altijd een voorstander van lage tarieven
te zijn geweest, maar hij ziet nu toch geen mogelijkheid die te
handhaven. Vier cent voor een vroegrit is nog beneden de kostprijs, en
handhaving van 3 cent betekent, dat er iedere maand ¦ 15.000,- op
toegelegd zou moeten worden.
Wethouder De Vries betoogt, dat ook voor de gemeente alles duurder
wordt. Vier cent voor een vroegrit is eigenlijk nog te laag. Hij ontkent
op gezag van de tramdirecteur, dat er te veel voor de stroom betaald
wordt. Wordt het aan de tram berekende bedrag niet verhoogd, dan zullen
particulieren meer moeten gaan betalen. Over eventuele terugbetaling van
de kolenprijs zal nog een harde strijd moeten worden geleverd., maar het
staat al wel vast, dat er nu al twee maanden teveel betaald wordt.
Overigens blijven de prijzen voor o.a. materialen voor de tram stijgen,
zodat 7 ½ cent voor een tramrit niet te veel is.
Ed. Polak repliceert dat het Rijk als leverancier allerlei
levensmiddelen beneden de kostprijs levert. De gemeente mag dat
voorbeeld best volgen. Moet een arbeider straks 12 cent per week betalen
om te trammen? Raadslid Van Dien zegt daarop dat die arbeider ook kan
gaan lopen.
Hierop zegt Polak, dat de bourgeoisie niet zo cynisch moet zijn in een
tijd dat de mensen moeten trammen om onbetaalbare schoenreparaties te
ontlopen, en dat beter gesitueerden best iets meer mogen betalen om de
arbeiders te laten trammen.
Loopuit zegt dat de tram het moet hebben van rijdende mensen, niet van
lopende. Door een tariefsverhoging vermindert het aantal passagiers, en
zal straks het tarief tot 10 of 12 ½ cent verhoogd moeten worden.
Van Dien vindt dat er een hoop mensen van de vroegritten gebruik maken,
die best meer kunnen betalen. Het is niet goed als een bedrijf met
verlies werkt.
Raadslid Nolting zegt dat Van Dien ’s ochtends maar eens moet kijken
naar al die mensen die van hun werk op de Hembrug komen, die zijn zo
moe, dat ze echt niet kunnen lopen.
Wethouder De Vries zegt dat het trambedrijf in deze tijd geen winst
hoeft te maken, maar verlies is ook niet goed. De werklieden van de
Hembrug moeten ook meer voor hun treinkaartje betalen. Als het leven
duurder wordt moeten we via duurtetoeslag of loonsverhoging iets doen.
Het raadslid Abrahams wijst er op, dat de E.S.M. die een toeslag eiste
op de kaartjes in reeds uitgegeven boekjes, een proces daarover verloren
heeft.
Uiteindelijk wordt de verhoging van de vroegritprijs met 20 tegen 10
stemmen verworpen. Tegen stemmen alle sociaal- en vrijzinnig democraten,
en het liberale raadslid De Man.
De gewijzigde voordracht wordt vervolgens aangenomen.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
|