Mediatijdlijn van de Amsterdamse tram
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< naar intro mediatijdlijn

door naar 1916 >>

Share |

MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1915
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl

1915

14 januari 1915
Een 9-jarige jongen klimt ’s middags in de Reguliersbreestraat op een tram. De conducteur jaagt hem eraf; de jongen valt en raakt onder de tram. Zwaargewond wordt hij de politiepost Halvemaansteeg binnengedragen, en vandaar naar het ziekenhuis vervoerd.


Koningsplein - 1915
Prentbriefkaart

8 maart 1915
’s Middags om 3 uur valt door een defect aan een vlampijp in de centrale de stroom uit, en alle trams staan stil. Om 3.30 uur is er weer even stroom, maar al gauw is het weer mis, en staat alles weer stil. Pas om 5 uur kan er weer gereden worden.


Bilderdijkstraat - 1915
Prentbriefkaart

11 maart 1915
De afdeling Amsterdam van de Bond van Nederlandsche Onderwijzers vraagt aan burgemeester en wethouders om voor leerlingen die op grote afstand van school wonen, en waarvan de ouders niet bij machte zijn tramvervoer te bekostigen, kosteloos vervoer mogelijk te maken.


Lijn 10 met een nog vrij nieuwe 277 in de Eerste van Swindenstraat, ca. 1915. Ook toen kon het blijkbaar hard regenen.
Fotograaf onbekend.

15 april 1915
’s Ochtends raakt in de Weesperstraat een man bekneld tussen een tram en een sleperswagen.
Zwaargewond wordt hij een winkel binnengedragen, waar meteen een dokter wordt gewaarschuwd. Voordat deze komt overlijdt de man. Eenmaal aanwezig moet de dokter tot zijn grote schrik constateren, dat de overledene zijn vader is.

21 april 1915
De controleurs van de Gemeentetram ontdekken, dat er geknoeid wordt met abonnementen. Al een aantal keren is een passagier betrapt met op zijn maandabonnement een vervalst strookje met het opschrift “April 1915”.


Jonas Daniel Meijerplein - 1915
Prentbriefkaart

29 april 1915
Met ingang van 1 mei zal lijn 14 worden verlengd van Dam naar Javaplein. De route wordt dan Van Hallstraat – Dam – Javaplein.

29 mei 1915
Op de Overtoom rijdt een aannemer met zijn auto met grote snelheid aan de verkeerde kant van een tram langs. Hij rijdt daardoor een 11-jarige jongen aan, die aan de gevolgen van het ongeval overlijdt.
Later wordt 2 weken gevangenisstraf tegen hem geëist wegens dood door schuld. De rechtbank veroordeelt hem uiteindelijk tot 1 maand gevangenisstraf.


Lijn 13 met Union 20 op de standplaats op de Dam
Fotograaf onbekend.

29 juni 1915
Op het Damrak bij de Oude Brugsteeg vindt ’s middags om kwart voor vijf een ernstige trambotsing plaats. Een van het Centraal Station komende motorwagen van lijn 5 botst met grote vaart achterop een tramstel van lijn 4. Twee personen, één in de bijwagen van lijn 4, en één in de bijwagen van lijn 5, raken lichtgewond door rondvliegend glas. Bijna alle ruiten van beide trams zijn gebroken. Van de bijwagen van lijn 4 zijn voor- en achterbalkon en zelfs het dak zwaar beschadigd. Van de motorwagen van lijn 4 is het achterbalkon ingedrukt, en ook de motorwagen van lijn 5 is zwaar beschadigd. De meningen zijn verdeeld over de vraag of de tram van lijn 4 reeds helemaal stilstond. De bestuurder van lijn 5, die pas kort in dienst is als hulpbestuurder, verklaart dat de elektrische rem niet werkte. Adjunct-directeur Van Putten verklaart desgevraagd dat er blijkens onderzoek niets aan de rem mankeerde, en hij acht het mogelijk, dat misschien niet de voorgeschreven afstand van 50 meter in acht genomen is bij het remmen.


Weesperplein - 1915
Prentbriefkaart

30 juni 1915
Een aantalbewoners en kantoorhouders van de Prins Hendrikkade hebben burgemeester en wethouders gevraagd om verlenging van lijn 18 naar de Dam, bij de Bijenkorf.
Het college stelt nu de raad voor om gedurende een nader te bepalen periode, b.v. 6 maanden, een proef hiermee te nemen. Het tarief voor Mariniersplein-Stationsplein zou 2½ cent kunnen blijven, en voor Stationsplein-Dam net zoals bij andere lijnen ook 2 ½ cent moeten bedragen.
Een rit op de hele lijn kost dan 5 cent.

10 augustus 1915
’s Avonds omstreeks 8 uur wordt een man in de Haarlemmerstraat aangereden door een dame op een fiets. Hij valt en komt terecht onder een tramwagen van lijn 5, met als gevolg dat hij overreden wordt en de dood vindt.

11 augustus 1915
Met ingang van maandag 16 augustus zal lijn 18 op proef verlengd worden van Stationsplein via Damrak naar de Beursstraat, hoek Vischsteeg.


Bilderdijkstraat - 1915
Prentbriefkaart

7 november 1915
Op het kruispunt Weteringschans-Vijzelgracht, op dezelfde plaats waar vier jaar eerder ook een noodlottige trambotsing plaatsvond, botsen twee trams op elkaar. Een motorwagen met twee bijwagens van lijn 10 rijdt, komend van het Paleis voor Volksvlijt, betrekkelijk langzaam over de kruising, als een lijn 4 die van de kant van de Vijzelstraat komt, recht op de achterste bijwagen van lijn 10 inrijdt, die (het is omstreeks 11 uur ’s avonds) vol zit met huiswaarts kerende mannen, vrouwen en kinderen. Van die bijwagen breken alle ruiten, en de passagiers liggen in een kluwen in en buiten de wagen. Een paar kinderen komen onder de zitbanken terecht, en twee vrouwen vallen in zwijm.
Wonder boven wonder blijkt dat niemand letsel van enige betekenis heeft opgelopen, en alle passagiers kunnen naar huis, ook de inmiddels bijgebrachte vrouwen.
De beschadigde tramwagens moeten uit de dienst genomen worden.


Hooge Sluis met Paleis voor Volksvlijt - 1915
Prentbriefkaart

27 december 1915
Op Oudejaarsavond zal, net als vorig jaar, de dienst – alleen met motorwagens – een uur langer dan normaal onderhouden worden.

 
<< naar intro mediatijdlijn

door naar 1916 >>

Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van deze tijdlijn de database van de website "Historische kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor publicatie op deze wijze.

* Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.

laat een berichtje achter

omhoog

 

 

eXTReMe Tracker