MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1914
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1914
9 januari 1914
’s Avonds doet een passagier van een tram van lijn 3, als hij bij de
halte Postspaarbank uitstapt, een lugubere ontdekking. Hij ziet iets
onder de wagen uitsteken en waarschuwt de conducteur. Deze ontdekt
het lijk (van naar later blijkt) een 11-jarige jongen. De wagen moet
opgevijzeld worden, en met veel moeite lukt het om het stoffelijk
overschot te bergen, dat vervolgens door de G.G.D. naar het
Wilhelminagasthuis wordt vervoerd.
Passagiers en trampersoneel herinneren zich in de scherpe bocht op
het Roelof Hartplein een schok gevoeld te hebben. Vermoed wordt dat
de jongen in die bocht geprobeerd heeft aan de blinde zijde op de
tram te springen, gevallen is en onder de wagen terecht is gekomen.
Het lichaam is daarna zo’n 10 minuten onder de wagen meegesleurd.
Dit ongeval is aanleiding om de treeplanken opklapbaar te maken,
zodat ze aan de blinde zijde niet meer gebruikt kunnen worden.
11 januari 1914
Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor een krediet
beschikbaar te stellen van ƒ
171.000,- voor de verbouwing van de
remise Tollensstraat. Het gebouw is nu ruim 10 jaar in gebruik, en
er dreigt voor diverse onderdelen een ruimtetekort. Vergroting door
aankoop van naburige percelen blijkt niet mogelijk te zijn vanwege
de buitensporig hoge prijzen die er voor betaald zouden moeten
worden. Daar de remise annex werkplaats op een zeer gunstige plaats
ligt, is nagegaan, of door opoffering van een deel van het
emplacement, de remiseruimte, en de werkplaatsen en magazijnen
kunnen worden uitgebreid. Door verlenging van de remise en het
plaatsen van een verdieping blijkt dit inderdaad mogelijk te
zijn. Bij de kostenraming zijn de kosten van centrale verwarming,
gas-, water-, en electrische leidingen en van wijziging van het
emplacement inbegrepen.

Lijn 3 -
Overtoom - ong. 1914
Prentbriefkaart
21 januari 1914
Op de Rozengracht bij ’t Lootsje' wordt om
ongeveer kwart voor zes in de middag een ongeveer 40-jarige vrouw,
die haar zoontje van drie jaar op de arm heeft, ten gevolge van
onvoorzichtig oversteken - achter een stilstaande tram om - door een
tram van lijn 3 gegrepen. Op het laatste moment weet zij het kind
nog van zich af te gooien, zodat dat het het ongeluk met slechts enkele
schrammen overleeft. Het duurt bijna 20 minuten voordat de tram
zover opgevijzeld is, dat de vrouw er onder vandaan gehaald kan
worden. Zij leeft nog, maar overlijdt kort daarop in de apotheek van
Het Witte Kruis. Men vraagt zich af waarom het zo lang moest duren
voordat zij bevrijd kon worden, en of haar leven niet gered had
kunnen worden. Kan de tramdirectie er niet iets aan doen om die
vertraging een volgende keer te voorkomen?
6 februari 1914
Op de Overtoom wil een 17-jarige jongen op een rijdende tram
springen. Hij mist en wordt zo’n 30 meter meegesleurd. Als gevolg
daarvan moet hij in het Wilhelminagasthuis worden opgenomen.
Op het Weesperplein wijkt een koopman met een handkar vol aardewerk
voor een tram uit. Z’n kar raakt in een kuil in het wegdek en valt
om. Het aardewerk valt grotendeels aan gruzelementen. De koopman
zegt de gemeente aansprakelijk te willen stellen voor de schade.
27 februari 1914
De nieuwe derde hoofdremise Havenstraat zal morgen in gebruik worden
genomen, hoewel het gebouw nog niet helemaal klaar is. De
remiseritten van de lijnen 1, 2, 15, 16 en 17 zullen er vanaf
morgenavond naartoe rijden, en niet meer naar de Tollensstraat.

Leidsestraat - ong. 1914
Prentbriefkaart
4 maart 1914
Een vrouw die op de Weteringschans bij de Vijzelgracht van een
rijdende tram wil springen, komt te vallen, en moet wegens een
hoofdwond in het Binnengasthuis behandeld worden.
De rechtbank doet uitspraak in een zaak tegen een 47-jarige
metaalarbeider in dienst van de gemeente, die op 20 juli 1913 als
tijdelijk wagenbestuurder bij de tram dienstdeed. Die dag is hij met
een tram van lijn 4 op de Ceintuurbaan bij de 2e Sweelinckstraat
achterop een rijdende tram van lijn 3 gebotst, waardoor een
passagier op het achterbalkon een hersenschudding opliep waarvoor
hij in een sanatorium in Zeist verpleegd moest worden, en enige
weken niet kon werken. Het Openbaar Ministerie vindt dat er sprake
is van roekeloos gedrag, en eist een maand gevangenisstraf, maar de
rechter spreekt de trambestuurder vrij, omdat hij roekeloosheid niet
bewezen acht en er geen sprake is van overtreding van de
rij-instructies.
8 maart 1914
In de Marnixstraat verliest een man door een windvlaag zijn hoed,
die wegwaait en op de tramrails blijft liggen. De man wil zijn hoed
nog net voor een aankomende tram weggrissen, maar is te laat. Hij
raakt onder de tram en beide handen worden hem nagenoeg afgereden.
In een winkel krijgt hij eerste hulp van de G.G.D. om vervolgens in
een ziekenhuis opgenomen te worden.
12 maart 1914
Ten aanzien van het vonnis van 4 maart wordt nader meegedeeld dat
het element van overtreden van de rij-instructies niet letterlijk in
het vonnis voorkomt. Beklaagde is pas op 35 à 40 meter gaan remmen,
in plaats van op 100 meter, heeft de handrem onoordeelkundig
vastgezet en de zandstrooier niet gebruikt. Het materieel waarmee
hij reed, was in goede staat, en de voor hem rijdende tram was een
duidelijk waarneembaar en geen plotseling opdoemend object, terwijl
hij mocht verwachten, dat deze zou gaan stoppen, omdat zich daar een
halte bevindt. Weliswaar moet de aanrijding geweten worden aan
roekeloos en onvoorzichtig gedrag van beklaagde, maar niet is komen
vast te staan, of die roekeloosheid bestond uit het niet in acht
nemen van een of meer in de dagvaarding genoemde maatregelen.
15 maart 1914
Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor een
beslissing te nemen ten aanzien van het reeds eerder geopperde idee
om lijn 5 van de Stadhouderskade en Amsteldijk te verleggen naar Van
Woustraat – Ceintuurbaan. De herbestrating van de Van Woustraat is
na de opgravingen in verband met rioleringswerken nu aan de orde.
Reeds in 1908 is door de buurtvereniging “Sarphati” gevraagd om een
tram door het noordelijk deel van de Van Woustraat. Als hoofdstraat
van de buurt komt deze daar zeker voor in aanmerking, terwijl
onderzoek heeft uitgewezen, dat op de Stadhouderskade en Amsteldijk
slechts weinig passagiers in- en uitstappen. Een bijkomend voordeel
is, dat de sporen aldaar niet van een betonnen onderlaag hoeven te
worden voorzien, maar alleen het – kortere – stuk in de Van
Woustraat. Verder zullen de onderhoudskosten dalen door de kortere
baan en het vervallen van twee bogen. De totale kosten worden
exclusief de bestratingwerken en het aandeel van andere diensten,
geraamd op ƒ
40.500,-.

Bilderdijkstraat / De Crercqstraat - ong. 1914
Prentbriefkaart
16 maart 1914
Op de Koninginneweg springt een man, ondanks waarschuwingen van de
bestuurder, van een rijdende tram van lijn 2. Hij raakt onder de
wagen, maar als men aanstalten maakt om die op te vijzelen, kruipt
de man er ongedeerd onder vandaan.
1 april 1914
Het socialistische raadslid Loopuit heeft een nota aan burgemeester
en wethouders gestuurd over de onaanvaardbare aantasting van het
stedenschoon door een door het college voorgestelde nieuwe
verkeersweg Spui – Nassaukade via de Passeerdersgracht en verder via
nieuwe doorbraken. Deze moet enerzijds de Kinkerbuurt met de
binnenstad verbinden, en anderzijds het tramverkeer door de
Leidschestraat ontlasten door lijn 1 in tenminste één richting langs
de nieuwe weg te leiden, en voor lijn 2 iets dergelijks te
overwegen. Loopuit stelt als alternatief voor:
Spui-Heisteeg - Huidenstraat
- Runstraat-(gedempte) Looiersgracht
- nieuwe
brug over de Lijnbaansgracht -
Bosboom Toussaintstraat. Deze straten
hoeven alleen maar wat verruimd te worden. Ook een verbinding
Spuistraat - Wolvenstraat
- Berenstraat -
Elandsgracht is een oplossing,
die bovendien het voordeel biedt, dat zij via de te verbreden
Lombardstegen en Agnietenstraat aansluiting kan bieden aan de
oostelijke stadsdelen.
Aan de verbetering van de verbinding tussen de Heerengracht en de
Spuistraat moet voorrang gegeven worden. Daarlangs kan dan lijn 1 in
één richting worden gevoerd, en eventueel lijn 2. Via de
Elandsgracht kunnen namelijk de sneldiensten van lijn 2 gevoerd
worden, die hoeven dan niet meer over de Rozengracht te rijden. Lijn
1 moet dan in één richting via Constantijn
Huijgensstraat - Kinkerstraat
- Elandsgracht -
Berenstraat - Wolvenstraat
gaan rijden, en kan dan aansluiten op de Nieuwezijds Voorburgwal..
6 april 1914
Een 65-jarige kantoorloper doet bij de politie aangifte, dat hem
op de Dam, toen hij in een tram instapte, een portefeuille met ƒ410,- is ontrold.
Op de Weteringschans botst ’s avonds een rijtuig op een tram van
lijn 7. Het paard slaat op hol, maar kan bij het Rijksmuseum weer
tot staan gebracht worden. Het rijtuig is beschadigd, de tram niet.
17 april 1914
Op het Frederiksplein raakt een vrouw onder de tram en moet met
een ernstige beenwond in een ziekenhuis worden opgenomen.

Leidseplein - ong. 1914
Prentbriefkaart
24 april 1914
De gemeentetram maakt via een advertentie in de kranten de
maatregelen bekend, die zondag 26 april a.s. ter gelegenheid van de
voetbalwedstrijd Holland-België voor het vervoer naar het nieuwe
stadion zullen worden genomen:
De lijnen 1, 2 en 17 worden versterkt.
Er zullen van 12 tot 2 uur en na de wedstrijd drie buitengewone
lijnen rijden, met een “B” in de beugel, en borden op het balkon:
B-geel: Centraal Station – Stadion v.v.
B-blauw: Leidscheplein – Stadion v.v.
B-rood: Concertgebouw – Stadion v.v.
Na de wedstrijd zullen de trams als volgt opgesteld worden:
B-geel: In de Havenstraat links van de Amstelveenscheweg;
B-blauw: Op een terrein rechts van de Amstelveenscheweg;
B-rood: Op de Amstelveenscheweg, links instappen.
Instappen lijnen 1 en 17 en verdere ritten lijnen B-geel en B-blauw
op de Amstelveenscheweg ten noorden van de kringlijn.
Instappen lijn 2 en verdere ritten lijn B-rood op de Koninginneweg
ten oosten van de kringlijn.
Op de kringlijn zelf wordt niet gestopt.
25 april 1914
Volgens een bericht in het Handelsblad zijn er plannen in
voorbereiding om op het Stationsplein meer ruimte voor de tramsporen
te creëren door verbreding van het plein door middel van demping van
een deel van het Open Havenfront.
3 mei 1914
’s Middags botst een tram ban lijn 1, die de brug van de
Prinsengracht komt afrijden, op een tegemoetkomende tram. Deze
ontspoort en raakt aan het balkon beschadigd. Persoonlijke
ongelukken doen zich niet voor.
7 mei 1914
In de Raadhuisstraat valt een met planken geladen wagen om op de
tramrails. Het lichten van de wagen kost zo veel tijd, dat het
tramverkeer enige tijd via de Leidschestraat geleid moet worden.

Het
Mariniersplein, een vergeten hoek in de Amsterdamse
tramgeschiedenis. De lijnen 7 en 18 hebben daar gereden. Lijn 18
begon op 18 november 1913.
Prentbriefkaart
22 mei 1914
De gemeenteraad behandelt het voorstel voor de verlegging van
lijn 5 door de Van Woustraat.
De raadsleden Zwart, Fabius en Sutorius verklaren tegen deze
verlegging te zijn, maar na een pleidooi van wethouder Serrurier
wordt het voorstel met 24 tegen 11 stemmen aangenomen.
23 mei 1914
De gemeentetram maakt via een advertentie in de kranten de
maatregelen bekend, die morgen, 24 mei, ter gelegenheid van de
officiële opening van het stadion voor het tramverkeer zullen
gelden:
Op de lijnen 1, 2, 3, 10 en 17 zal een versterkte dienst worden
gereden.
Er zullen drie buitengewone lijnen rijden, met een “B” in de beugel,
en borden op het balkon:
B-geel: Centraal Station – Stadion v.v.
B-blauw: Leidscheplein – Stadion v.v.
B-rood: Concertgebouw – Stadion v.v.
Na afloop zullen de trams als volgt opgesteld worden:
B-geel: In de Havenstraat links van de Amstelveenscheweg;
B-blauw: Op een terrein rechts van de Amstelveenscheweg;
B-rood: Op de Amstelveenscheweg, links instappen.
Lijn B-geel: rijdt via de normale route naar het Centraal Station.
Lijn B-blauw: rijdt rond, heen via Overtoom, terug via Koninginneweg.
Lijn B-rood: rijdt rond, heen via Koninginneweg, terug via Overtoom.
Instappen: lijnen 1 en 17 en lijnen B-geel en B-rood op de
Amstelveenscheweg bij de Sluisstraat.
Instappen lijn 2 en lijn B-blauw op de Koninginneweg bij de Saxen
Weinarlaan.
De laatste halte op de de Amstelveenscheweg en de Koninginneweg
worden tijdelijk opgeheven.
27 mei 1914
De gemeentetram maakt per advertentie bekend, dat op 31 mei en 1
juni a.s. ter gelegenheid van de vliegvertoningen op Rozenoord (aan
de Amsteldijk. C.P.) een tijdelijke lijn zal rijden met een “B” in
de beugel, van Frederiksplein langs Westeinde, Stadhouderskade en
Amsteldijk tot de Tolstraat.
10 juni 1914
Het tramverkeer is ’s middags op het Kattenburgerplein gedurende
ongeveer een uur gedeeltelijk onderbroken, omdat een beladen
vrachtwagen een as breekt.
15 juni 1914
Bij raadsbesluit van 20 augustus 1913 werden aan burgemeester en
wethouders ter advisering in handen gegeven de adressen van de Bond
van Nederlandsche Gemeentewerklieden, afd. Amsterdam, en van “Ons
Belang”, vereniging van conducteurs en wagenbestuurders van de
Gemeentetram, waarin werd verzocht om loonsverhoging van het rijdend
personeel wegens invoering van het nieuwe tramtarief. Op dezelfde
zaak hadden voorts betrekking de adressen van de Ned. R.K.
Gemeentewerkliedenbond “St. Laurentius”, onderafd. Tram, en van de
Christelijke Gemeentewerkliedenbond.
Het college deelt nu mede, dat ook na de tariefswijziging van 1907
de lonen zijn verhoogd, maar dat dat tevens gebeurde om de
loonregeling los te maken van de fooienkwestie. De tramdirectie
heeft dat toen aan het personeel meegedeeld met de kennisgeving dat
geen prijs werd gesteld op handhaving van het nog uit de A.O.M.-tijd
stammende voorschrift, dat conducteurs verplichtte de helft van hun
fooien aan de koetsiers af te staan.
Niettemin bleef het misverstand bestaan dat het loon van de
conducteurs lager was van dat van de bestuurders met het oog op de
ontvangen fooien. Wagenbestuurders verdienen meer, omdat hun taak
inspannender en verantwoordelijker is.
Het geven van fooien schijnt na 1907 toch niet zo verminderd te
zijn, als indertijd werd verondersteld. Er wordt nu althans wederom
geklaagd over vermindering van inkomsten.
Voor loonsverhoging zou nu alleen aanleiding zijn, als de lonen van
trampersoneel lager zouden zijn dan die van met hen op één lijn te
stellen andere gemeentewerklieden. Dit is niet het geval, eerder het
omgekeerde.
Indien bij de belastingaanslagen rekening gehouden wordt met de
ontvangst van fooien, dan zouden die aanslagen bij het wegvallen
daarvan verminderd moeten worden.
Burgemeester en wethouders stellen dus nu voor de genoemde verzoeken
af te wijzen, en deze door hen te laten afdoen.
16 juni 1914
Een bejaarde man, waarvan op 1e Pinksterdag in de Van Baerlestraat
door een tram een been werd afgereden, is aan de gevolgen van dit
ongeval in het Wilhelminagasthuis overleden.
8 juli 1914
Nu burgemeester en wethouders voorstellen de verzoeken om
loonsverhoging (zie 15 juni) af te wijzen, dient de S.D.A.P.-fractie
in de gemeenteraad een voorstel in om wagenbestuurders een
loonsverhoging toe te kennen van ƒ
0,54 en conducteurs van ƒ
1,08.
In de gemeenteraad dreigt het raadslid Boissevain, dat het door het
lawaai van passerende trams wel eens afgelopen zou kunnen zijn met
de populaire concerten in de tuin van het Concertgebouw. Wethouder
Serrurier antwoordt dat er geen klachten zijn ontvangen.

Linnaeusstraat met Muiderkerk - ong. 1914
Prentbriefkaart
11 juli 1914
In de Weesperstraat wordt een bejaarde vrouw door de tram
aangereden en raakt daardoor aan hoofd en voeten gewond.
Met ingang van dinsdag 14 juli zal lijn 18 gedurende enkele dagen
niet geëxploiteerd worden omdat de brug in de Prins Hendrikkade bij
de Kalkmarkt van bovenleiding wordt voorzien.
Passagiers op het traject Kattenburgerplein – Stationsplein kunnen
voor 2½ cent gebruik maken van lijn 13, die wel blijft rijden.
14 juli 1914
’s Middags wordt een vrouw op een fiets op de Haarlemmerdijk
door een tram aangereden. Ze raakt onder de tram en wordt in
bewusteloze toestand en licht aan het hoofd gewond per ziekenauto
naar het Binnengasthuis overgebracht.
’s Avonds raakt een 16-jarig meisje in de Raadhuisstraat bij de
Keizersgracht onder de tram en wordt meer dan 10 meter meegesleept.
Per ziekenauto moet zij naar het Binnengasthuis gebracht worden.
3 augustus 1914
De directie van de Gemeentetram beschikt blijkens een
krantenbericht over voldoende hulpkrachten, die als tramconducteur
dienst kunnen doen. Zij waardeert de vele aanmeldingen van personen,
die zich aanmelden om tijdelijk en belangeloos te assisteren, maar
laat weten, dat zij er geen gebruik van zal maken.
26 augustus 1914
Momenteel bevinden zich zo’n 500 man van het trampersoneel onder de
wapenen. Daar het vervoer met circa 90.000 personen is gedaald, is
de tramdienst sinds enige dagen aanmerkelijk ingekrompen.
28 oktober 1914
Met ingang van 2 november zullen de vroegritten in de wintermaanden
niet meer om 6 uur, maar net als in de zomer om 5 uur beginnen.
6 november 1914
’s Middags botst een motorwagen van lijn 3 op een bespannen
wagen die uit de 1e Bloemdwarsstraat komt en de Rozengracht
oversteekt. De bestuurder belt aanhoudend, maar kan niet meer tijdig
remmen. De voerman raakt onder de tram. Hij loopt een hoofdwond op
en moet in een apotheek verbonden worden, voordat hij per ambulance
naar het ziekenhuis kan worden vervoerd. Ook zijn paard raakt
gewond.
10 november 1914
Eerdaags worden de tramconducteurs, net als in vele andere
steden, uitgerust met dopjes, die op onbeschermde hoedenpennen
moeten worden bevestigd. De dopjes kosten 5 cent per stuk.
Er wordt nog eens aan herinnerd dat het ingevolge art. 75 van de
Algemene Politieverordening verboden is om zich met onbeschermde
hoedenpennen op de tram te bevinden.
10 december 1914
In het centrum wordt een Rode Kruis oefening gehouden, waarbij
voor het vervoer van “gewonden” onder meer gebruik gemaakt wordt van
een tram die is ingericht voor gewondenvervoer.
26 december 1914
Op Oudejaarsavond zal bij wijze van proef de dienst een uur
langer worden onderhouden. Er zullen alleen losse motorwagens
rijden, en de verkeerstussenpoos zal het dubbele bedragen.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
 |