MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1909
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1909
4 januari 1909
Op 1 januari heeft ’s avonds de traditionele voorstelling van de
“Gijsbrecht” in de Stadsschouwburg plaats, gevolgd door de “Bruiloft
van Kloris en Roosje” met de Nieuwjaarswens van Thomasvaer en
Pieternel. In die wens wordt ook aandacht besteed aan het
tramgebeuren in de Hoofdstad:
“Pieternel vraagt bescheiden om wat haast te maken met het voorzien
der trams van beschermde balcons, een goed hart als ze heeft voor de
wagenbestuurders, in oud-Hollandsch: voor de wagenaars. Thomas
strijdt voor een uniform tarief van 5 cents voor iederen tramrit”,
schrijft het Nieuws van den Dag.
5 januari 1909
De Gemeentetram vervoerde van 1 Januari tot en met 31 December 1908
49.587.528 passagiers, onder wie 4.772.104 passagiers met vroegrit-
en vroegritretourkaarten (zonder abonnementen). Over hetzelfde
tijdvak in 1907 werden vervoerd 42.245.150 passagiers, onder wie
4.521.889 passagiers ïnet vroegrit- en vroegritretourkaarten (zonder
abonnementen). Vervoer op 1 Januari 1909: 178.893 passagiers, tegen
162.603 op 1 Januari 1908.
15 januari 1909
Iemand, die gistermiddag in de Middenlaan van een rijdende tramwagen
wilde springen, werd een eind meegesleurd en bezeerde zich hierdoor
aan zijn rug. In het gebouw van de G.G.D. aan de Plantage
Muidergracht werd hem hulp verleend.
23 januari 1909
De heer Batelt, hoofdinspecteur bij de recherche, heeft
woensdagavond een ongeluk gehad. Met de tram van het bureau naar
huis gaande is hij te vroeg afgestapt, met het gevolg dat hij viel
en een arm brak.
23 februari 1909
Tramstoring.
Zaterdagavond heeft een halfuur lang het gehele Amsterdamse
tramverkeer stil gestaan. Even voor zessen had een wagen van lijn 8,
die van het Centraal Station kwam, op de Kamperbrug, vóór de
Gelderschekade, een ongeluk met den beugel, welke zó krachtig tegen
de geleiddraad werd aangedrukt, dat deze brak en er kortsluiting
ontstond. Het verschijnsel ging gepaard met een geweldig knetteren
en hoog opslaan van blauwachtige vlammen, wat echter maar kort
duurde. Zó hevig was echter de uitwerking, dat in de Centrale aan de
Hoogte Kadijk de automatische „veiligheid"' in werking kwam en op
hetzelfde e blik het net over zijn gehele uitgestrektheid stroomloos
gemaakt werd.
Maar meteen stonden als door een toverslag alle tramwagens stil. Van
Schulpbrug tot het Spaarndammerplein, van Kattenburg tot het
Vondelpark, overal zag men langs den weg de zware wagens hulpeloos
staan en daarbij in een droevig donker gehuld, want tegelijkertijd
waren natuurlijk de lichten uitgegaan. De eerste vijf à tien minuten
bleven de passagiers nog zitten, denkende, dat er wel weer
plotseling een aanschieten van de lampjes en van de beweging zou
komen, maar toen dat uitbleef en de conducteurs en wagenbestuurders
geen andere opheldering konden geven dan „dat „hij" 't niet doen wou
en er zeker wat haperde aan de stroom", verliet men mopperende de
wagen om de thuisreis maar per voet te doen. 't Was dan ook wel een
ongelukkig uur voor een algemene tramstoring, dat uurtje van zessen,
juist als zowat iedereen tramt en tal van huismoeders al met
zichzelf overleggen of zij maar zullen „opdoen" of niet.
Voor de aapjeskoetsiers en voor de stalhouders was 't echter een
buitenkansje. Mensen die den trein nog wilden halen, bedachten zich
niet lang maar namen een „bakje" en trokken zich de zaak niet verder
aan.
Intussen was men, zo spoedig als de oorzaak bekend was geworden, van
de zijde van het trambedrijf aan de arbeid getogen. De elektrische
reparatiewagen werd uitgestuurd, en weldra was 't op de Kamperbrug
een gehamer en getimmer, waarvan ai na verloop van een half uur het
gunstige resultaat zichtbaar was. 't Eerst werd de stroom weer
aangevoerd voor het Stationsplein en het Damrak en toen volgden
gaandeweg de andere lijnen. Er moest namelijk voorkomen worden, dat
niet, door liet plotseling aanzetten van zoveel trams tegelijk, de
kabel opnieuw in het ongerede zou geraken. Na het Damrak kreeg de
Haarlemse tram, die in de stad op het Amsterdamse net rijdt, weer
stroom en zo ging 't voort totdat een uurtje na het ongeluk weer
alle wagens reden. Alleen over de brug die het oponthoud had doen
ontstaan, kon pas tegen ruim 10 uur weer gereden worden, maar toen
waren dan ook alle sporen van liet ongeval uitgewist. Intussen was
't voor het technisch personeel van de tram, dat onder leiding van
de heren Van Putten, onderdirecteur, en Stoffels, ingenieur, met de
herstellingen doende was, een allesbehalve vrije zaterdagavond, maar
integendeel een van ingespannen arbeid geweest.
3 februari 1909
Gemeentetram. — Gedurende de maand Januari werden vervoerd 4,192,196
passagiers, onder wie 297,930 passagiers met vroegrit- en
vroegritretourkaarten. In Januari 1908 werden vervoerd 3,779,781
passagiers, onder wie 310,576 passagiers met vroegrit- en
vroegritretourkaarten.
8 februari 1909
STORM.
De Hevigte storm, die gisteren omstreeks vier uur over de stad
loeide, heeft aan de IJkant hier en daar nogal schade veroorzaakt.
Zo is de in aanbouw zijnde steiger voor de Gemeente-stoomponten
omgeslagen en in het water terechtgekomen, in zijn val een
heimachine meeslepend. In de kade daar ter plaatse werden door de
woedende golven gaten geslagen.
Dank zij het optreden van den heer Broerse, den chef van de
stoomponten, werden de gaten spoedig met planken gedicht en werden
lantaarns geplaatst ter waarschuwing waar gevaar dreigde.
De stoomponten zelf hadden het ook zwaar te verduren. Van een pont
werd de schoorsteen weggeslagen, zodat tijdelijk met slechts één
pont gevaren werd, maar dat duurde maar een goede vijf kwartier.
Toen was de schade op de gehavende boot weer hersteld.
23 februari 1909
Tramstoring.
Zaterdagavond 20 februari heeft het hele Amsterdamse tramverkeer een
half uur stil gestaan. Even voor zessen had een wagen van lijn 8,
die van het Centraal Station kwam, op de Kamperbrug, vóór de
Gelderschekade, een ongeluk met de beugel, die zo hard tegen de
bovenleiding sloeg, dat deze brak en er kortsluiting ontstond. Dit
ging gepaard met een geweldig geknetter en hoog opslaande
blauwachtige vlammen, wat echter maar kort duurde. In de Centrale
aan de Hoogte Kadijk kwam de automatische veiligheid in werking kwam
en werd eensklaps het hele net stroomloos gemaakt.
Daardoor stonden als door een toverslag meteen alle tramwagens stil.
Van Schulpbrug tot het Spaarndammerplein, van Kattenburg tot het
Vondelpark, overal zag men langs de weg de zware wagens hulpeloos
staan en daarbij in het donker gehuld, want tegelijkertijd waren
natuurlijk de lichten uitgegaan. De eerste vijf à tien minuten
bleven de passagiers nog zitten, ze dachten dat er wel weer beweging
in de trams zou komen, maar toen dat uitbleef en de conducteurs en
wagenbestuurders geen andere opheldering konden geven dan „dat „hij
't niet doen wou en er zeker wat haperde aan de stroom", verliet men
mopperende de wagen om de thuisreis maar per voet te aanvaarden. Het
was dan ook wel een ongelukkig uur voor een algemene tramstoring,
omstreeks zessen, juist als zowat iedereen tramt en tal van
huismoeders al met zich zelf overleggen of zij maar zullen opdienen
of niet.
Voor de aapjeskoetsiers en voor de stalhouders was 't echter een
buitenkansje. Mensen die de trein nog wilden halen, bedachten zich
niet lang maar namen een rijtuig en trokken zich de zaak niet verder
aan.
Intussen was personeel van het trambedrijf met een
bovenleidingwagen, onder leiding van onderdirecteur Van Putten en
ingenieur Stoffels, aan de slag gegaan, en na een half uur kon op
het Damrak en het Stationsplein het net weer onder stroom gezet
worden, en daarna achtereenvolgens de overige lijnvakken. Dat kon
niet al te snel gebeuren, want voorkomen moest worden dat de
elektriciteitsvoorziening weer in het ongerede zou raken, als alle
trams tegelijk weer zouden inschakelen. Na het Damrak volgde route
van de E.S.M., en na een uur reden alle lijnen weer. Alleen bij de
Kamperbrug duurde het tot 10 uur, voordat daar weer trams konden
passeren.
3 maart 1909
Van 1 Januari tot en met 28 Februari 1909 werden vervoerd 7,974,337
passagiers, onder wie 744.083 met vroegrit- en vroegritretourkaarten.
Over hetzelfde tijdvak in 1908 werden vervoerd 7,388,475 passagiers,
onder wie 532,273 met vroegrit- en vroegritretourkaarten.
6 maart 1909
Ongewenst oponthoud.
Vanmorgen in de drukste tramtijd, tussen half 9 en 9 uur, als de
wagens vol passagiers zijn die naar school of kantoor gaan, is op
het gemeenschappelijke spoor van lijn 2 en 3 in de Van Baerlestraat
een oponthoud in het verkeer geweest. De asbus van een wiel van een
bijwagen van lijn 3 was gebroken en door dat die bleef staan kwam
het hele tramverkeer tot stilstand. Men deed alle moeite, de wagen
in het spoor en aan de gang te krijgen; maar telkens was het weer
mis; hij kon niet in evenwicht blijven. De conducteurs wisten echter
raad. Zij verschaften zich een troep gratis passagiers, — jongens
van de straat. Die moesten allemaal, samengepakt als haringen in een
ton, op het voorbalkon van de bijwagen gaan staan. Toen bleef de
wagen in evenwicht, en zo werd hij onder vrolijk gelach en gejuich
van de jongens, die veel plezier hadden in hun gratis ritje, naar
het spoor naast het Concertgebouw gebracht. Daarna kon de lange rij
wagens van 3 hun weg weer vervolgen.
8 maart 1909
Lentemaand draagt haar naam tot dusverre niet met ere.' Eerst een
pak sneeuw zoo dik als we de gehele winter nog niet gehad hebben en
nu zowaar nog een ijsdag ook. De Linnaeuspark-ijsbaan had vandaag de
hekken weer geopend; het vlaggetje op de tram heeft heden menigeen
verrast. Ook de ijsbaan op Het Diep achter de zweminrichting aan den
Zeeburgerdijk werd heden in orde gemaakt.
10 maart 1909
Op de Ceintuurbaan sprong zondagavond (8 maart) een heer van een
tramwagen, waardoor hij kwam te vallen en de wielen van de bijwagen
over zijn benen kreeg. Hij is, na door drie doktoren voorlopig te
zijn behandeld, per automobielziekenwagen naar liet Wilhelmina
Gasthuis vervoerd.
11 maart 1909
Verbetering van Singelbrug en Spui.
Men is begonnen met de werkzaamheden voor de verbreding van de brug
over het Singel vóór de Heiligenweg en de verbetering van het Singel
tussen deze brug en het Spui. De mannen van de plantsoenendienst
hebben om te beginnen de bomen langs de verhoogde trambaan op het
Singel gerooid.
De brug tussen Heiligenweg en Koningsplein zal verlaagd en aan de
zijde van de Munt verbreed worden.
Door deze werkzaamheden zullen binnenkort de lijnen 1 en 2 gestremd
worden.
30 maart 1909
In de Spaarndammerstraat werd gisteravond een man door een tramwagen
aangereden, waardoor hij aan het achterhoofd werd verwond. Na aan
het politiebureau in de Spaarndammerstraat met snelverbanden
voorlopig te zijn verbonden, is de man per automobielbrancard naar
het Binnen-Gasthuis vervoerd.
3 april 1909
Van 1 januari tot en met 31 maart 1909 werden vervoerd 12,302.705
passagiers, onder wie 1,188,517 passagiers met vroegrit- en
vroegritretourkaarten. Over hetzelfde tijdvak in 1908 werden
vervoerd 11,214,639 passagiers, onder wie 973.542 passagiers met
vroegrit- .en vroegritretourkaarten.
12 april 1909
Het blijkt, dat men algemeen van mening is, dat, nu de
plaatskaartenbureaus, waar de entreekaarten voor de (voetbal-)
wedstrijd Nederland-Engeland op a.s. maandag verkrijgbaar waren,
gesloten zijn, geen entreebewijzen meer te kopen zijn. 't Is daarom
niet overbodig te melden, dat Maandag van half één af aan de
loketten op het wedstrijdterrein achter Oud-Roosenburgh voor alle
rangen nog kaarten in voldoende hoeveelheid verkrijgbaar zijn. Men
wachte zich voor het kopen der biljetten bij opkopers, die zich niet
zullen ontzien aan het begin van de Watergraafsmeer de mededeling
rond te strooien, dat de loketten uitverkocht zijn. De ingang zal om
half een geopend worden, de wedstrijd begint om half drie. De
Gooische stoomtram zal om het kwartier een extra tram van hot
station Weesperpoort en van de spoorwegovergang in de Linnaeusstraat
naar Oud-Roosenburgh laten rijden en ook de Amsterdamse Gemeentetram
zal extra wagens naar het einde van de Linnaeusstraat laten lopen.
Ook voor het vervoer van de drommen bezoekers, die na afloop van de
wedstrijd stadwaarts trekken, worden maatregelen genomen. Het zal in
't algemeen belang zijn er nog eens op te wijzen, dat de toegang tot
het terrein — dat niet-voetballers zich nog 't best zullen
herinneren als hel. terrein waar de tenten van Barnum en Bailey
hebben gestaan — gevormd wordt door een vrij smalle laan met een
diepe sloot erlangs. Daar moet na afloop de grote stroom van
toeschouwers langs. Dus: kalm aan en niet dringen.
Overtoom - 1909
Prentbriefkaart
NEDERLAND- ENGELAND.
Voor deze voetbalinterland zullen maandag vanaf half een aan de
loketten op het terrein achter Oud-Roosenburgh nog volop
plaatskaarten voor alle rangen verkrijgbaar zijn. De wedstrijd
begint om half drie en de ingang gaat om half een open. De Gooische
tram rijdt met extra trams om het kwartier vanaf Station
Weesperpoort en ook de Gemeentetram zal met extrta trams naar het
eindpunt in de Linnaeusstraat rijden. Ook voor het vervoer van de
ongetwijfeld vele toeschouwers na afloop zullen uitgebreide
maatregelen worden getroffen.
13 april 1909
De Paasdagen. — Het was op de Eerste Paasdag alsof het al zomer was,
heerlijk, zonnig weer dat vele mensen naar buiten lokte.. Heel wat
Amsterdammers trokken met de trein, elektrische spoor en tram naar
de omgeving van de stad, terwijl ook duizenden mensen langs de
straten wandelden en de parken vulden. De volgende dag was het een
stuk slechter, guur en tegen de avond storm met zelfs af en toe
hagel. Toch trokken de mensen er weer op uit, want op de stations
was net zo druk als de Eerste Paasdag. Er togen ook uit alle delen
van het land mensen naar Amsterdam om de grote wedstrijd Holland -
Engeland in de Watergraafsmeer bij to wonen, die een buitengewone
drukte met zich bracht. Door de gemeentetram zijn op beide dagen
363,391 passagiers vervoerd, tegen 300,111 op Pasen 1908.
Nederland – Engeland 0 – 4
Om half drie was gisteren het begin van de wedstrijd gesteld en
reeds lang tevoren begon de uittocht uit Amsterdam naar de
Watergraafsmeer. Om goed 10 uur was 't al dringen aan den ingang van
Oud-Roosenburch en om half een, toen de hekken open gingen, stroomde
een dichte menigte binnen. Na enen was er bijna geen plaats meer te
krijgen in de trams van lijn 9 en lijn 11 naar het einde van de
Linnaeusstraat en de extra treinen van de Gooische stoomtram bij het
station Weesperpoort werden letterlijk bestormd. De lange Middenweg
door de Watergraafsmeer was geheel gevuld met drommen mensen. Gezien
van de brug bij het Rechthuis, van waar men de lager liggende weg
geheel kon overzien, leek deze één grote menscenmassa, waar de
rijtuigen en auto's zich slechts met moeite een weg door konden
banen.
Op de Vijzelgracht heeft een 33-jarige kleermaker geprobeerd
zelfmoord te plegen door zich voor een tram van lijn 4 te gooien. De
oplettende wagenbestuurder wist dit echter door sterk te remmen te
voorkomen, en de man raakte alleen lichtgewond. Hij werd in het
Wilhelmina Ziekenhuis opgenomen, waar zijn lichamelijke toestand
bevredigend is. Nader bleek dat hij langdurig werkeloos was, dat
zijn vrouw net van een dood kind bevallen was en nog in de het
O.L.V.G. in de Camperstraat lag, dat hem wegens opgelopen huurschuld
de huur van zijn woning in de Quellijnstraat opgezegd was, en dat
hij zojuist bericht had gekregen dat zijn oude moeder in Groningen
plotseling blind was geworden.
Overigens was hij al eerder wegens geestesziekte in Medemblik
opgenomen geweest.
21 april 1909
Aan het handige “Statistisch zakboekje van de gemeente Amsterdam”
over het jaar 1908 ontlenen wij:
De tram vervoerde 55,758,750 reizigers hetgeen een opbrengst gaf van
f 2,748,584.
22 april 1909
Gemeentetram.
In verband met de werkzaamheden op en bij de brug vóór de
Heiligenweg, zal, te beginnen op een nader te vermelden dag begin
mei, op lijn 1 moeten worden overgestapt. De wagens van lijn 2
zullen dan gedurende enige tijd, evenals verleden jaar gebeurd is,
niet over de Leidschestraat en de N.Z. Voorburgwal lopen, doch over
de Rozengracht en Raadhuisstraat.
27 april 1909
Op de Ceintuurbaan is gistermiddag een bejaarde man door een
tramwagen aangereden. Hij kwam te vallen en geraakte bewusteloos. Na
in een apotheek te zijn behandeld, is hij per automobiel-ziekenwagen
naar zijn woning vervoerd.
29 april 1909
Gemeenteraad
Verzoek van J. Hellingman Cz. e. a., om de Marnixstraat van
Haarlemmerplein tot Raambarrière niet weder met keien te bestraten,
maar te asfalteren. De VOORZITTER stelt voor, dit adres te stellen
in handen van B. en W. ter afdoening. De heer NOLTING vraagt welk
bezwaar er is, dit stadsgedeelte te asfalteren. Als de cijfers in
het adres juist zijn, is asfalt toch goedkoper. De heer TER HAAR
zegt, dat in een straat, waardoor een tram gaat, asfalt zeer duur
is. In vier jaren is 't versleten, zodat dan ook te Berlijn de
trammaatschappij de schade aan de gemeente vergoedt, iets wat bij
ons natuurlijk niet kan. Het profiel van deze straat is ook voor
asfalteren ongeschikt. De heer v. d. BERGH, Wethouder van P. W.,
beaamt deze laatste opmerking volkomen en zegt dat daarom van het
verzoek niets komen kan. Het adres wordt gesteld in handen van B. en
W. ter afdoening.
Lijn 10 in
oostelijke richting verlengd. Union 117 bij de Muiderpoort
- 1909.
Prentbriefkaart
27 mei 1909
Gemeenteraad
Praeadvies van B. en W. op het adres van de heer Boom e. a.
betreffende een tramlijn Willems- Parkwegkwartier-Artis. De
conclusie strekt tot afwijzende beschikking. De heer ZWART merkte
op, dat uit het advies blijkt, dat de directeur van de Tram
eigenlijk niet tegen het verzoek is en dat het enige bezwaar is het
gebrek aan remise-ruimte. Wethouder DELPRAT gaf dit vrijwel toe en
voegde er aan toe dat de aanbouw ener nieuwe remise in gunstige
overweging is bij B. en W. Daarna werd het praeadvies goedgekeurd.
De overige punten der agenda werden wegens het gevorderd uur
aangehouden.
30 april 1909
Gemeentetram.
De datum, waarop het overstappen op lijn 1 bij het werk aan de brug
vóór de Heiligenweg en het niet rijden van lijn 2 door de
Leidschestraat begint, is bepaald op 3 mei a.s. In verband met de
werken aan het westelijke spoorwegviaduct zullen de wagens van lijn
4 met ingang van 13 mei a.s. gedurende geruime tijd niet het hele
middenstationseiland rond rijden. Zij gaan dan heen en terug langs
het oostelijk viaduct tot de plaats van het vroegere IJ-veer.
1 mei 1909
Vals geld. — Door een beambte van de gemeentetram zijn gisteren bij
de politie twee valse rijksdaalders, drie valse kwartjes en 71 valse
dubbeltjes gedeponeerd.
3 mei 1909
Gemeentetram. — Van 1 januari tot en met 30 april 1909 werden
vervoerd 16,777,946 passagiers, onder wie 1,673,923 passagiers met
vroegrit- en vroegritretourkaarten.
Over hetzelfde tijdvak in 1908 werden vervoerd 15,209,041
passagiers, onder wie 1,345,085 passagiers met vroegrit- en
vroegritretourkaarten.
Zaterdagmiddag 1 mei omstreeks 3 uur raakte een beladen meubelwagen
uit Haarlem onklaar op de tramrails Marnixstraat hoek Rozengracht,
zodat de passagiers van lijn 1 en 10 moesten overstappen. Het duurde
geruime tijd voordat de baan weer vrij was.
4 mei 1909
Woensdag 6 mei a.s. hoopt de heer W. J. H. Vermolen te herdenken,
dat hij 25 jaar geleden als conducteur geplaatst werd bij de A. O.
M., thans gemeentetram.
13 mei 1909
Gemeenteraad, zitting van woensdag 12 mei.
Ingekomen stukken o.a. :
Verzoek van de buurtvereniging »Westerkwartier«, om de voordracht
tot het exploiteren eener tramlijn van de Van Hallstraat naar de Dam
te willen aannemen.
Tramverbinding tussen Dam en Haarlemmerpoortkwartier en doortrekking
van lijn 2.
Na de opheffing der motor-omnibuslijn (lijn 14) is meermalen in de
gemeenteraad de vraag ter sprake gekomen om de noordwestelijke wijk
der stad van een tramverbinding te voorzien. Burg. en Weths. stellen
thans de raad voor, hen te machtigen:
a. het tramwegnet uit te breiden door
1. de aanleg van een elektrische tramlijn: Van Hallstraat (met een
kringlijntje door de Groen van Prinstererstraat, heen Van
Hallstraat, terug Haarlemmerweg, Groen van Prinstererstraat) en
langs de Haarlemmerweg, Van der Hoopstraat, Van Limburg Stirumplein,
Van Limburg Stirumstraat, 2e Nassaustraat, Nassaukade en Marnixplein
en aldaar aansluitend aan de sporen in de Marnixstraat;
2. de aanleg van verbindingsbogen tussen de Marnixstraat en de
Rozengracht, benevens van een vak tweede spoor op de Dam bij het
Monument;
b. zes bijwagens aan te schaffen;
c. voor de sub a bedoelde werken enz., een krediet te verlenen van
ƒ190,000.
Tevens wordt voorgesteld, lijn 2 door te trekken naar de De
Ruyterkade, heen door het Westelijk en terug door het Oostelijk
Viaduct.
Op lijn 14 zullen ook vroegritten ingesteld worden. De gewone enkele
rit Van Hallstraat—Dam zal 7½ cent gaan kosten.
De heer SCHELTEMA juicht de voordracht toe, hoewel hij vindt dat de
wethouder een boekhoudkundige truc toepast, die verhult dat er een
verlies zal zijn van ƒ 8000 op de exploitatierekening. Spr. meent
dat dit verlies kleiner zal worden als men de lijn laat doorlopen
tot Sloterdijk.
De heer SUTORIUS zegt, dat men na het grote fiasco met de
motorbuslijn niet had moeten komen met een voordracht om bijna 2 ton
uit te geven voor een tramverbinding die eenvoudig bespottelijk is.
De heer TER HAAR zal voor stemmen, al weet hij niet, of deze lijn,
die zeker niet voordelig zal zijn, inderdaad grote verliezen zal
opleveren. Maar in ieder geval dienen B. en W. de noodzaak het oog
te houden van een verbreding van het gedeelte Westerstraat en
omgeving en van de even noodzakelijke verbeteringen van andere nauwe
verkeerswegen in dat stadsdeel.
De heer HARMSEN vindt deze oplossing nu niet bepaald financieel
voordelig, maar vreest dat bij doortrekking tot Sloterdijk de zaak
onhaalbaar zal worden.
De heer VLIEGEN vindt de route niet de meest praktische en zou de
Frederik Hendrikstraat ook in de route willen zien opgenomen. Hij
zal echter voor stemmen.
De Heer SUTORIUS herinnert dat bij de aanbeveling van de vervallen
motorbuslijn de nadruk is gelegd op de behoefte van de Jordaan aan
een tramverbinding. En thans wordt dat kwartier geheel verwaarloosd.
De enig mogelijke verbinding is het oude plan: een lijn door
Prinsen- en Heerenstraat en over de te dempen Blauwburgwal door de
verbrede Lijnbaansstegen naar de N.Z. Voorburgwal.
De heer v. d. VELDEN bepleit de wenselijkheid van een tramlijn die
het Koningsplein met het Rembrandtplein verbindt door de
Reguliersdwarsstraat,, en zou daarvoor deze lijn willen zien
aangewezen, komende uit de Raadhuisstraat en verder over de N.Z.
Voorburgwal, Spui, Singel naar het Koningsplein.
Weth. DELPRAT verdedigt de voordracht en deelt mee dat het plan is
overwogen om de lijn te laten doorlopen tot Sloterdijk, maar dan zou
het vervoer naar dat dorp niet meer over de Haarlemmerdijk, maar
over de Dam gaan en daartegen zijn de winkeliers van de
Haarlemmerdijk en -straat in het geweer gekomen. Het opnemen van de
Frederik Hendrikstraat zou de route van de lijn te duur hebben
gemaakt. Die ervaring, opgedaan met de motoromnibussen heeft
aangetoond dat de Jordaan niet zo’n behoefte heeft aan een
tramverbinding met het centrum als men wel dacht. Een doortrekking
van de lijn over Koningsplein tot Rembrandtplein ligt zover af van
de bedoeling, dat daarop niet zal behoeven te worden gerekend. Nadat
de heren v. d. VELDEN en VLIEGEN nog het woord hebben gevoerd, wordt
de voordracht zonder hoofdelijke stemming goedgekeurd.
15 mei 1909
Op het Waterlooplein werd gisterenavond een man door een tramwagen
aangereden, waardoor hij kwam te vallen, onder het houten raam van
de wagen geraakte en enige meters werd voortgesleept. Door krachtig
remmen wist de bestuurder erger te voorkomen. De man, die klaagde
over pijn in rug en hoofd, is in het Binnen-Gasthuis opgenomen.
25 mei 1909
Gemeentetram.
Met ingang van zondag 30 mei is het overstappen op lijn 1 bij de
brug voor de Heiligenweg voorbij, en zullen de wagens van de lijnen
1 en 2 weer de gewone weg volgen. Evenwel zullen zij ook na de
Pinksterdagen tijdelijk nog over een vak enkel spoor rijden tussen
Koningsplein en Spui.
27 mei 1909
Gemeenteraad, zitting van woensdag 26 mei.
Tramlijn Willemsparkkwartier - Artis.
Preadvies van B. en W. op het adres van W.E. Boom e. a. betreffende
een tramlijn tussen Willemsparkwegkwartier en Artis. De conclusie
van het advies strekt tot afwijzende beschikking.
De heer ZWART merkte op, dat uit het preadvies blijkt, dat de
directeur van de tram eigenlijk niet tegen het verzoek is en dat het
enige bezwaar is het gebrek aan remiseruimte.
Weth. DELPRAT gaf dit vrijwel toe en voegde er aan toe dat de bouw
van een nieuwe remise in overweging is bij B. en W. waarna het
preadvies werd goedgekeurd.
27 mei 1909
Op de Ceintuurbaan is gistermiddag een bejaarde man door een tram
aangereden. Hij kwam te vallen en raakte bewusteloos. Na in een
apotheek te zijn behandeld, is hij per automobielziekenwagen naar
huis vervoerd.
1 juni
1909
Pinksteren
Het vervoer met de Gemeenteponten over het IJ-veer gedurende de
Pinksterdagen was op de 1e dag 37.182 personen en op de 2e dag
44.987. In 1908 waren de cijfers resp. 22.408 en 29.790.
De Gemeentetram alhier vervoerde op de 1e Pinksterdag 186.621
passagiers, tegen 158.965 in 1908 en op de 2e dag 231.251
passagiers, tegen 205.790 in 1908.
Door het mooie weer zaten de café-terrassen vol, evenals de trams,
die bijna alle met twee grote bijwagens reden, de parken en
plantsoenen, en zorgden dus dat Amsterdam, ondanks de algemene
uittocht, niet uitgestorven was. Dat Haarlem, Bloemendaal en
Zandvoort met de heerlijke bos- en duinomstreken duizenden en
duizenden trokken, spreekt vanzelf. De treinen en trams, die in die
richting vertrokken, konden de stroom reizigers nauwelijks
vervoeren. De Hollandsche Spoor liet vele extratreinen lopen en de
Haarlemse tram onderhield gedurende een groot deel van de dag een
vijf minutendienst.
2 juni 1909
Van 1 januari tot en met 31 mei 1909 werden vervoerd 21.540.424
passagiers, onder wie 2.155.497 met vroegrit- en
vroegritretourkaarten. Over hetzelfde tijdvak in 1908 werden
vervoerd 19.440.829 passagiers, onder wie 1.736.289 met vroegrit- en
vroegritretourkaarten.
12 juni 1909
De Gemeenteraad is bijeengeroepen voor een openbare vergadering op
woensdag 16 juni, ter behandeling van o.a.: — 570. Voordracht van B.
en W. tot verbouwing en verhuring van de voormalige tramremise aan
de 2e Leeghwarterstraat;
18 juni 1909
In de Raadhuisstraat werd gisteravond een man door de Haarlemmer
tram aangereden, waardoor hij kwam te vallen en een bloedende wond
aan zijn achterhoofd kreeg. Hij werd na door de geneeskundige dienst
te zijn verbonden, per rijwielbrancard naar het Binnen Gasthuis
vervoerd. Naar diezelfde inrichting werd gisteravond per
rijwielbrancard vervoerd een man die bij het afstappen van de tram
was gevallen en op zijn hoofd terechtkwam.
23 juni 1909
Op de Keizersgracht bij de Vijzelstraat kwam gistermorgen een auto
van de brandweer in botsing met een tram, waardoor van de tram het
spatbord beschadigd en een lantaarn verbrijzeld werden en de rem
verbogen raakte. Persoonlijke ongelukken deden zich hierbij niet
voor.
25 juni 1909
„Ons Huis buiten de Muiderpoort.”
Bezoek remise Tollensstraat. — Zondag 27 Juni a.s., ‘s morgens 10
uur, zal de hoofdremise der gemeentetram in de Tollensstraat
bezichtigd mogen worden door een groep leden van “Ons Huis buiten de
Muiderpoort” Bewijs van toegang, zolang de voorraad strekt, voor
leden, op vertoon van diploma, is verkrijgbaar in »Ons Huis« (ingang
Domselaerstraat 63) Zaterdag 26 juni, ‘s avonds tussen 8 en 10 uur.
29 juni 1909
Faillissementen.
Insolvent is verklaard de boedel van E.H.K., onderinspecteur bij de
gemeentetram, Weesperzijde 48 III, alhier.
6 september 1909
IIn verband met klachten van trampassagiers over het schelle geluid
van conducteursfluitjes is bij wijze van proef op een bijwagen van
lijn 9 en een van lijn 2 een installatie ingebouwd, waarmee door
trekken aan een koord (fluit)signalen kunnen worden gegeven.
1 oktober 1909
Valsch geld. Door een beambte van de gemeentetram zijn gisteren bij
de politie een valse gulden, 2 valse halve guldens en 10 valse
dubbeltjes gedeponeerd.
2 oktober 1909
Gemeentetram. Het aantal vervoerde passagiers (zonder abonnementen
enz.) bedroeg: Van 1 Januari tot en met 30 Sept. 1909 40.954.023,
onder wie 4.426.618 met vroegrit- en vroegritretourkaarten; over
hetzelfde tijdvak in 1908: 36.910.340, onder wie 3.521.645 met
vroegrit- en vroegritretourkaarten.
lijn
8 - Sint Antoniebeestraat - 1909
Prentbriefkaart
3 oktober 1909
Eergistermorgen ontstond in de Czaar Peterstraat een botsing tussen
een tramwagen en een sleperswagen. De bestuurder van laatstgenoemd
voertuig geraakte daarbij onder de tram en kreeg daardoor een diepe
wond aan z’n rechterbeen. Hij is, na met een snelverband te zijn
verbonden, in het zittinglokaal van de Geneeskundigen dienst in de
Kl. Wittenburgerstraat behandeld.
4 oktober 1909
Lijn 14. De bewoners van het „Staatsliedenkwartier", de wijk buiten
de Haarlemmerpoortbuurt. zullen nog enig geduld moeten oefenen,
alvorens zij hun directe tramverbinding met de Dam hebben. Een begin
is er echter al: de rails zijn namelijk reeds besteld. Verschillende
takken van gemeentedienst zijn bezig in verband met de ontworpen
tramlijn buizen of kabels te verleggen. Is dit klaar en heeft P W.
de bruggen over de De Wittenkade en de Kattensloot versterkt, dan
kan eindelijk, nadat de grond eerst weer wat tot rust gekomen is,
een begin gemaakt worden niet het leggen van de betonlaag voor de
baan van lijn 14.
Trambotsing. Gistermorgen omstreeks 10 uur passeerde een wagen van
lijn 10, komende uit de Sarphatistraat, het kruispunt op de hoek van
de Kerklaan en Middenlaan. Een wagen van lijn 9, komende van de Dam,
kwam gelijktijdig bij genoemd kruispunt, zodat een botsing
onvermijdelijk was. De wagen van lijn 9 derailleerde; hierdoor
ondervond het tramverkeer een oponthoud van een half uur.
5 oktober 1909
Op het Frederiksplein botste een motorwagen van lijn 10 op een van
lijn 5, die daardoor ontspoorde en dwars op de weg kwam te staan.
Een uit de Utrechtschestraat komend rijtuig reed vervolgens tegen de
ontspoorde wagen. Het paard raakte lichtgewond, verder was er alleen
glasschade, en het tramverkeer ondervond enige tijd vertraging.
7 oktober 1909
Aan de Algemene beschouwingen ontleenden wij het volgende:
Kan, zo werd gevraagd, het publiek dat aan het hoofdbureau van de
Tram abonnementskaarten komt afhalen, niet wat vlugger bediend
worden. Gevraagd werd, tegen wanneer er gerekend kan worden op het
tot stand komen van een lijn Willemsparkkwartier—Rembrandtplein Een
lid vroeg, of het leggen van beton onder de rails enkel daar plaats
vindt waar het plaveisel juist vernieuwd moet worden, of dat dit een
stelsel is welks algehele invoering wordt beoogd. Ditzelfde lid zou
gaarne zien, dat, nu het verboden is in de wagens een brandende
sigaar of pijp mee te brengen, de plaatsen op de balkons uitsluitend
voor rokers beschikbaar moeten worden gehouden, en dat buiten op de
wagens wordt vermeld dat dames verplicht worden naar binnen te gaan,
om plaats te maken voor rokende heren. Een ander lid vroeg, of het
totaal wat voor het trampersoneel wordt uitgegeven niet te hoog moet
worden geacht.
Onder de viaduct in de Planciusstraat werd gisteravond eon elfjarig
meisje door een tramwagen aangereden. Het kind, dat daardoor
bewusteloos raakte, is per rijwielbrancard naar het Binnen-Gasthuis
vervoerd.
Aangereden door de tram. Gisteravond omstreeks 9 uur is op de
Haarlemmerdijk een 11-jarig meisje door een tramrijtuig aangereden,
zodat ze zwaar gewond raakte . In het dichtstbijzijnde lokaal van de
Geneeskundigen Dienst werd haar de eerste hulp verleend, waarna zij
zo spoedig mogelijk per brancard naar het Wilhelmina-Gasthuis is
vervoerd.
8 oktober 1909
Gistermiddag wilde een meisje op de Overtoom uitwijken voor de tram,
toen uit tegenovergestelde richting een rijtuig aankwam, met het
noodlottig gevolg, dat het meisje door dit voertuig overreden werd.
Het arme kind werd een apotheek binnengedragen, vanwaar het per
rijwiel-brancard naar Wilhelmina-Gasthuis werd overgebracht.
Gemeentetram.
Onlangs is de halte van het Leidscheboschje opgeheven en thans is
een nogal veelvuldig gebruikt stoppunt verplaatst, nl. de halte bij
het feestgebouw „Bellevue" aan de Marnixstraat. Men zal nu moeten
in- en uitstappen aan de brug over de Leidschegracht. Daar de halte
bij dè Passeerdergracht is gebleven, zijn derhalve op dit gedeelte
der Marnixstraat twee stopplaatsen vlak bij elkaar gekomen.
Ingezonden
Geachte Redactie,
In tegenstelling met de door U in het Avondblad van gisteren
uitgesproken meening, meent ondergeteekende dat de verplaatsing van
de halte-Bellevue naar de brug-Leidschegracht een goede maatregel
is. Het kan zijn dat de nieuwe halte dicht op die van de
Passeerdersgracht volgt, bij den ouden toestand werd de
halte-Bellevue onmiddellijk door die van het Leidscheplein gevolgd.
Als zeker mag echter m.i. wel worden aangenomen, dat van de nieuwe
halte meer trampassagiers zullen profiteeren (men denke aan de
bewoners van Leidschegracht en Leidschekade) dan van de vroegere
halte.
Hoogachtend, Uw dw. dr., V. W.”
(Wij hebben feitelijk geen mening uitgesproken, slechts feiten
geconstateerd. Red.)
12 oktober 1909
Ingezonden
Aan de Redactie. Waarom staat aan ket wachthuisje van de tram,
Sarphatistraat bij het Amstel-hotel, op grote borden vermeld, dat
het verboden is tussen dit huisje en de tramwagens te rijden?
Dagelijks kan ieder waarnemen, dat nagenoeg alle voertuigen bij
voorkeur die weg nemen. Hedenmiddag zag ik nog, hoe een heer, die
uit de tram stapte, bijna door een atax werd overreden. Ik geloof,
dat het wenselijk is, dat aan gemeld verbod de hand wordt gehouden.
Anders zou het verstandig zijn, die borden zo spoedig mogelijk te
verwijderen. Dankend voor de opname, Uw dw. Dr. S. A. NORDEN. Adam,
11 okt. 1909.
16 oktober 1909
Botsing. Gistermiddag zijn bij de brug over de Buitensingelgracht
nabij de Muiderpoort een tram en een bespannen vrachtwagen op elkaar
gebotst. De koetsier van de vrachtwagen viel door de schok van de
bok en liep een bloedende hoofdwond op. Door een verpleger van de
GGD werd hij ter plaatse verbonden.
20 oktober 1909
Gistermiddag omstreeks vijf uur werd door een tramwagen van lijn 3
in de Roelof Hartstraat nabij de Pieter Baststraat een 9-jarig
jongetje meegesleurd. De jongen werd per rijwielbrancard naar zijn
woning vervoerd. Zijn toestand is tamelijk goed.
21-10-1909
Gemeentebegroting 1910
Uit de Memorie van antwoord inzake het afdelingsverslag:
B. en W. achten 't niet gewenst, de raadsleden toe te staan
kosteloos gebruik te maken van de gemeentetram. Zij zijn van
oordeel, dat men met 't verlenen van dergelijke vrijstellingen zeer
zuinig moet zijn en dat, vooral waar het tarief zoo laag is, dat dit
voor niemand een bezwaar kan zijn van de tram gebruik te maken, de
kring van hen, aan wie kosteloos vervoer is toegestaan, niet behoort
te worden uitgebreid buiten de personen, die door hun ambtsplichten
daarvoor in aanmerking komen.
De bezwaren omtrent oponthoud bij het afhalen van abonnementskaarten
van de Gemeentetram aan het hoofdbureau verminderen geleidelijk,
doordat de belanghebbenden zich meer vertrouwd maken met de daarvoor
gestelde bepalingen en de aanvraagformulieren beter op tijd
inzenden, zodat de kaarten in groten getale gereed gelegd kunnen
worden. Plotselinge toeloop van scholieren na afloop van een
schooltijd en onduidelijke vragen om inlichtingen door nieuwe
abonnees verstoren echter nu en dan de snelle afgifte van kaarten.
Waar moeilijkheden blijken, wordt naar verbetering gestreefd. Een
verzoek voor de aanleg van een tramlijn Willemspark-kwartier—Rembrandtplein
is verleden jaar tot B. en W. gericht. Deze aangelegenheid kan
echter eerst overwogen worden, zodra bergruimte voor een groter
aantal motorwagens door de bouw van een derde hoofdremise verkregen
zal zijn.
In hoofdzaak gaat de aanleg van betononderbeddingen onder de rails
samen met noodzakelijk geachte vernieuwing van het plaveisel;
intussen wordt algemene voortzetting van die aanleg beoogd, waarvan
men vermindering van onderhoudskosten en van de storingen in de
exploitatie meent te mogen verwachten.
Het opleggen van een verplichting aan dames — bedoeld zal wel zijn
niet-rokende passagiers in het algemeen — om binnen in de wagen
plaats te nemen, ten einde op de balkons plaats te verschaffen aan
rokende heren, wordt niet wenselijk geacht.
22 oktober 1909
Ongevallen. In de 1e van Swindenstraat wilde gistermorgen een
10-jarige jongen op een rijdende tram springen; hij greep echter
mis, waardoor hij kwam te vallen en een hoofdwond opliep. De jongen
is, na door een politieagent met een snelverband te zijn verbonden,
per rijwielbrancard naar het O. L. V. Gasthuis vervoerd en na aldaar
te zijn behandeld naar zijn ouderlijke woning in de Balistraat
gebracht.
24 oktober 1909
Tramvertraging. Öp de brug voor de Martelaarsgracht ontspoorde
gisteravond omstreeks acht uur een motorwagen van lijn 3. Hierdoor
ondervond het tramverkeer een aanzienlijke vertraging. In een lange
rij stonden aan weerszijden van de brug de wagens van verschillende
lijnen. Ruim een kwartier duurde het eer het verkeer weer hersteld
was.
26 oktober 1909
Bij de Nieuwe Amstelbrug laat een trampassagier van lijn 8 de tram
even stoppen om sigaren te kunnen kopen.
Vermoedelijk door de kou bevangen is gistermiddag de bestuurder van
een tram van lijn 2 op de Koninginneweg op zijn wagen in elkaar
gezakt. Aangezien opname in het gasthuis niet noodzakelijk werd
geacht is hij door een rijwielbrancard naar huis gebracht.
Haarlemmerpoort - 1909
Prentbriefkaart
28 oktober 1909
Kortsluiting
Op de Rozengracht bleef gisteravond een wagen van de elektrische
tram naar Haarlem door kortsluiting staan. De Gemeentetram heeft die
wagen tot in de Spuistraat opgeduwd, vanwaar hij door een van
Haarlam ontboden motorwagen is weggehaald. De Gemeentetram had geen
vertraging.
Ongelukken. Een jonge vrouw die op het Weesperplein in een tram
onwel werd en bloed opgaf, is per rijwielbrancard naar het O.L.V.G.
gebracht.
30 oktober 1909
Gemeentetram.
Met ingang van maandag 1 Nov. a.s. worden bij wijze van proef op
lijn 8 vroegritten ingevoerd. Er wordt aan herinnerd, dat alle
vroegritten per die datum 's morgens om 6 uur beginnen.
31 oktober 1909
Bij de politie zijn zaterdag, een valse gulden, twee valse halve
guldens en 5 valse dubbeltjes gedeponeerd die aan personeel van de
gemeentetram in betaling waren gegeven.
1 november 1909
Een niet alledaags voorval had vanmiddag plaats bij de brug over de
Prins Hendrikkade bij de Kalkmarkt. Door onbekende oorzaak ging de
elektrische stroom van de bovenleiding van de tram boven de brug
door de leuning van de brug, waardoor deze dus gevaar voor het
publiek opleverde. Direct werd daarom het trottoir langs deze
leuning door de politie afgezet, waarna werklieden van de
Gemeentetram begonnen de storing te verhelpen.
2 november 1909
Tramvertraging. Door het breken van een elektrische
bovenleidingdraad van de Gemeentetram ondervond het tramverkeer op
het Nassauplein gisterenavond circa 1½ uur vertraging.
4 november 1909
Gemeenteraad, zitting van 3 november
Gemeentebegroting, inkomsten
Bij post 31, Gemeentetram, die geen uitkering aan de Gemeente doet,
had de heer ZWART kritiek op de gang van zaken bij de Gemeentetram.
Het enige resultaat van de 11 miljoen kapitaal door de Gemeente in
dit bedrijf gestoken, is de magere rente van 3½ of 4 procent. Maar
feitelijk is er een verliessaldo van f 174,000, terwijl ook tegen de
activa op de balans bezwaren bestaan. Als we zo doorgaan krijgen we
op de balans activa ver boven de waarde. Er moet meer worden
afgeschreven. Wat de tarieven betreft, de net- en lijnkaarten
brengen per persoon 2,9 cent per rit op, terwijl de
exploitatiekosten op 3,8 cent berekend zijn. Hier is dus per persoon
per rit een verlies van 0,9 cent, zodat verhoging van dit tarief
noodzakelijk is.
De heer SCHELTEMA meent ook dat er feitelijk een verliespost is van
ƒ174,000 en als zo’n een post niet meteen wordt afgeschreven, zullen
onze kleinkinderen de schulden van de tram van de huidige generatie
moeten betalen. De ramingen van het vervoer zijn allemaal
uitgekomen, een bewijs dat de tarieven niet deugen en die de schuld
zijn van het verlies. Hij geeft de vorming van een reserve in
overweging. Hij heeft uitgerekend, dat het uniform tarief van zes
cent per rit f 291.817 meer in kas zou hebben gebracht. Het verlies
zou dan gedekt zijn. En dan zou het aantal passagiers echt niet
verminderd zijn. Spr. gelooft, dat de tram productiever kan worden
gemaakt. Men kan meer mensen in de tram toelaten vooral op de drukke
uren. Men is hiermede veel teterughoudend. Meer materieelheeft
bezwaren, maar het bedrijf wordt reeds commerciëler beheerd als per
wagen het vervoer toeneemt. Bij zijn tariefberekening heeft spreker
de prijs voor vroegrittenkaarten van 3 op 4 cent gebracht. Grotere
bijwagens zouden ook beter zijn.
Wethouder DELPRAT: Het afgelopen jaar was een buitengewoon jaar,
door de invoering van de nieuwe tarieven. Deze zijn zo gauw niet
ingeburgerd. 1908 was een ongelukkig jaar. Maar 1909 wordt veel
beter, zodat dan ook de afschrijvingen vergroot zullen kunnen
worden. Elke maand van dit jaar worden de verschillen tussen
ontvangsten en uitgaven groter. De resultaten tonen aan dat de
invloed der nieuwe tarieven gunstig zal zijn. De huidige bijwagens
hebben we nu eenmaal. Nieuwe kosten geld.
De heer SCHELTEMA blijft zich afvragen of over 1909 wel de nodige
afschrijvingen zullen kunnen geschieden. Op de bijwagens wordt per
jaar 2 % afgeschreven Moeten wij deze dus 50 jaar behouden? De
wethouder DELPRAT : Neen, geen 50 jaar. Voor goed geld kunnen we ze
nu en dan kwijt. Maar voor nieuwe is nu geen geld. De post wordt
goedgekeurd, evenals het gehele hoofdstuk.
The Amsterdam en N.-Holl.-Electr. Tramw.-Mij.
De Staats Courant. No. 258 bevat een beschikking van de Minister van
Waterstaat, waarbij, beschikkende op een adres van de “Amsterdam en
N.-Holland Electr. Tramweg-Mij.”, te Amsterdam, met de strekking om
de intrekking te verkrijgen van de concessie voor elektrische
spoorweglijnen van Amsterdam naar Krommenie, van Zaandijk naar Wijk
aan Zee en van Wormerveer naar Purmerend, aan genoemde maatschappij
verleend d.d. 28 Maart 1905, de machtiging tot deze concessie wordt
ingetrokken.
Op het Damrak werd gistermiddag een dame, terwijl zij van een
tramwagen stapte, aangereden door een Atax, met het gevolg, dat zij
kwam te vallen en het linkerbeen brak. Zij is per rijwielbrancard
naar het Binnen-Gasthuis vervoerd.
7 november 1909
Tramvertraging. Gisteravond omstreeks kwart voor twaalf weigerde
plotseling do elektrische wissel op de N. Z. Voorburgwal tussen
Raadhuisstraat en Paleisstraat. Pogingen om de wissel met stangen to
verzetten, faalden; rookwolken die uit de wisselbak opstegen, deden
vermoeden dat door kortsluiting brand ontstaan was. Besloten werd de
wagens van lijn 1, die van de Dam, en die van lijn 2, die van het
Centraal station kwamen, de Paleisstraat te doen inrijden en daar te
doen uitwisselen, zodat ze na omzetting van de beugel de N. Z.
Voorburgwal weer konden oprijden in de richting van het Spui.
Zodoende was het tramverkeer vrij spoedig hersteld.
10 november 1909
Ongeluk.
In de kliniek in de Marnixstraat is gistermiddag een man verbonden
die in die straat op de tram wilde stappen, toen was gevallen en
daardoor aan zijn hoofd gewond was geraakt.
12 november 1909
Het fanfarekorps van conducteurs en wagenbestuurders der
gemeentetram alhier, „Kunst na Inspanning", heeft een goedgeslaagde
uitvoering gegeven in Bellevue, ter gedegenheid van zijn driejarig
bestaan.
Lijn 3.
Ingezonden
Sta mij toe, mijnheer de redacteur, hierbij aan de directeur der
gemeentetram te vragen: Moet de toestand van lijn 3, zoals hij de
laatste weken is, nog langer duren? De oorzaak (de werkzaamheden aan
de riolering) zal nog wel maanden duren. Moeten we nu al die tijd zó
lang wachten op een wagen om eindelijk een 4 à 5-tal wagens tegelijk
te zien arriveren? De gemeente lijdt schade — velen nemen de benen
op en zijn wandelende eerder op hun toestemming dan wanneer ze op de
tram wachten. En deze lijn als vervoermiddel is een paskwil. Waarom
tijdelijk dat toch al te lange traject niet in tweeën gesplitst,
door een tweede aanvangspunt in de Constantijn Huygensstraat te
maken? Zoals het nu gaat, is het al te gek! X.
13 november 1909
Tijdens een storm woei vanmorgen aan de stille zijde van de
Vijzelgracht een van de oude bomen om en kwam dwars over het water
tot aan de andere oever te leggen, van waar de takken en de kruin
moesten worden verwijderd om geen oponthoud aan de tram te bezorgen.
Voorts vernamen we dat van de kettingboot de ketting brak, zodat
slechts één vaartuig de dienst over het IJ kan onderhouden, wat
nogal vertraging veroorzaakt.
15 november 1909
Ongelukken. Op het Damrak is Zaterdagmiddag een rijtuig bekneld
geraakt tussen een bovenleidingpaal en een motorwagen van de
gemeentetram. Het rijtuig werd hierdoor bijna geheel in elkaar
gedrukt en het balkon van de motorwagen licht beschadigd.
Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats.
16 november 1909
In de Sarphatistraat kwam gisteravond een auto in aanrijding met een
motorwagen van de gemeentetram, waardoor de beide voorwielen van de
auto werden ingedrukt, zonder dat persoonlijke ongelukken plaats
vonden.
Gistermorgen kwam op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat de
gemeentetram met een oliewagen in botsing. Van de tram werd een
zijschot ingedrukt en van de oliewagen brak de lamoen.
17 november 1909
Tramvertraging,
Gisteravond is een tramwagen van lijn 3 ontspoord op de westelijke
brug voor het Stationseiland, waardoor een half uur het verkeer
gestremd was van de lijnen 2, 3, 5, 9, 11 en 13. Het onaangenaam
gevolg was, dat de hele avond op deze lijnen de loop van de
tramwagens zeer onregelmatig was.
18-11-1909
D heer B., abonnee van het N.v.d.D. schrijft in een ingezonden brief
het voorstel om lijn 8
van af het Weesperplein te laten doorlopen over de brug Weesperpoort
en door de Camperstraat tot Iepenweg, dus: Centraal Station—lepenweg.
Dit zou een enorme verbetering voor de bewoners van het
Oosterparkkwartier zijn, en tevens voor de exploitatie van lijn 8,
daar men dan een goede verbinding krijgt met de verschillende Joodse
wijken, waar vele bewoners van het Oosterparkkwartier hun
werkzaamheden hebben. Daar de schrijver zeer veel gebruik maakt van
lijn 8, is het hem gebleken dat deze lijn van de Van Woustraat
komende de meeste passagiers krijgt op het Weesperplein, en van af
het Centraal-Station de meeste uitlaat op het Weesperplein.
Gistermiddag ontdekte een conducteur van lijn 4, toen een passagier
hem een boekje van 25 kaartjes vroeg, tot zijn niet geringe schrik
dat hij zijn portefeuille kwijt was, waarin hij al zijn boekjes had
opgeborgen. Hij had voor een waarde van ongeveer f 20 aan boekjes in
zijn portefeuille gehad. Zijn passagier kreeg met hem te doen,
informeerde hoeveel schade hij had opgelopen en gaf hem de twintig
gulden. De conducteur was dolblij, en vroeg de naam en het adres van
de royale gever, voor het geval, dat hij de verloren portefeuille
terugkreeg, maar daar wilde de man niet van weten. Hij verdween,
zonder zich bekend te maken. Toen de conducteur thuis kwam vond hij
daar zijn verloren portefeuille. De eerlijke vinder had de
portefeuille, waarin de naam en het adres van de conducteur
voorkwamen, terug laten brengen. De conducteur ging meteen naar het
kantoor van de Gemeentetram, om van het gebeurde kennis te geven, en
de f 20 af te geven, die hij meende nu niet te mogen houden, maar
weer aan de onbekende gever terug te moeten geven.
Op de Weesperstraat sloeg gistermiddag een voor een vrachtwagen
gespannen paard op hol, waardoor de wagen in botsing kwam met een
tram. Hiervan werd een ruit verbrijzeld en het voorbalkon
beschadigd. Het dier, dat zich inmiddels had losgerukt, holde langs
de Weesperzijde en door de Mauritsstraat waar het tegen een hek
liep, zwaar gekneusd werd en hierdoor tot staan gebracht. Het paard
werd naar de stal geleid. De koetsier, die van de bok was gevallen,
werd licht verwond.
ln een tramwagen van lijn 10 werd gistermorgen in de Marnixstraat
een vrouw onwel. Overgebracht naar het gebouw van de GGD in die
straat, bleek zij bij aankomst aldaar reeds te zijn overleden. Haar
identiteit is onbekend, en de politie vraagt daaromtrent dan ook
inlichtingen
Gisteravond is per automobiel-ziekenwagen een vrouw naar 't
Wilhelmina-gasthuis vervoerd, die in een tramwagen van lijn 3 onwel
was geworden.
Overtoomsche IJsclub
Ten slotte besprak de secretaris de middelen om het aantal leden uit
te breiden. O. a. werd het denkbeeld geopperd op de wagens van lijn
1 en 2 van de Amsterdamsche tram bordjes te plaatsen, hetgeen echter
door het bestuur vanwege de vrij hoge kosten werd ontraden.
25 november 1909
Een weerspannige advocaat.
De te Bussum wonende advocaat Mr. A.R.H. maakte het op 3 juli rond
het afterdinner-uur in de tram enige medepassagiers lastig. De
conducteur verzocht hem de tram te verlaten; hij weigerde, de hulp
van een agent werd ingeroepen en met veel moeite — beklaagde hield
zich aan het afsluithekje vast — werd hij op straat gedeponeerd,
terwijl hij de agent enige beledigingen zoals „vuile schooier"
toevoegde, waardoor deze zich in zijn „eer en goede naam gekrenkt"
voelde. Daarom wilde hij beklaagde arresteren, maar deze, die zo al
niet volslagen dronken, dan toch wel ongeveer halverwege was,
verdedigde zich met zijn stok, zodat ook dit moeite kostte, en de
agent een viertal tikken opliep. Aan het politiebureau op het Singel
werden nu ook, op dezelfde wijze een brigadier en een inspecteur
beledigd. De advocaat was heel lastig, en het duurde een uur, voor
hij bedaard was en men hem weg kon laten gaan. Schriftelijk bood hij
de volgende dag de inspecteur zijn verontschuldigingen aan, maar „de
ambtenaar in functie" was beledigd, zodat ook zonder klacht van de
zijde van de beledigde de zaak werd vervolgd.
De zaak diende heden voor de arrondissementsrechtbank, maar de
beklaagde was niet verschenen.
De ambtenaar van het O. M., mr. Bruijn, betoogde dat altijd
beledigingen van, en verzet tegen het gezag hem verdriet deden; te
meer was dit het geval waar het iemand gold die een klassieke
opleiding had ontvangen; en nog meer, waar het nu iemand betrof van
wie men mocht verwachten, dat hij alleszins de handhaving der
openbare orde zou steunen in plaats van tegenwerken. Hij eiste een
gevangenisstraf van 45 dagen. Uitspraak over 14 dagen.
28 november 1909
Ongeluk. Zaterdagmiddag is per auto van de gemeentetram een 7-jarig
jongetje naar het Wilhelminagasthuis gebracht, dat op de Over toom
door een bespannen rijtuig, doordat het paard op hol sloeg, was
aangereden en daardoor aan zijn rechterbeen gewond was geraakt.
Ingezonden
Aan de Redactie.
“Vanavond stapte ik op een tramwagen van lijn 8. Ik maakte het
aantal passagiers dat op het voorbalkon wordt toegelaten, juist vol
en had het ongeluk rechts van de bestuurder terecht te komen. Bij
iederen zwaai, dien hij met de rem maakte, ontving ik een stomp en
niet onzacht ook. Op mijn vraag, of hij dat niet laten kon, zei hij:
„Dan mot je maar niet voor die rem gaan staan.'' „Gaan" staan, alsof
je daar iets te gaan had.. Ja, één kant kon ik nog uit — 5 c.M. naar
rechts — en dan kon ik op de straat gelegen hebben, 't Hekje voorop
is ook haast nooit dicht. ln dien benauwden toestand werd ik door
een ongeduldig getik van den conducteur tot betalen gemaand. Als een
slangenmensch heb ik me toen moeien staan wringen en kronkelen om
ten eerste uit de stfer van invloed van den bestuurder te blijven,
om mijn portemonnaie vlak tegen me aan te kunnen houden, ten einde
niet door een onverwachten schok van den wagen plotseling geruïneerd
te worden en eindelijk om mijn leven niet in gevaar te brengen. Nu
is 't zeker waar. dat de bestuurder flink de ruimte moet hebben, om
rustig de rem te kunnen hanteeren. En als dat niet kan doordat 't
aantal passagiers te groot is, dan moet 't maar gauw met één
verminderd worden. Maar als een beest hoeft niemand te worden
vervoerd. Hoogachtend, Uw dw. dn. A. D., Johannes Verhulststraat
192.”
30 november 1909
Op het Stationsplein raakte een motor van een tram van lijn 4 in
brand. Het trampersoneel slaagde er in deze met zand te blussen. Het
tramverkeer ondervond slechts een geringe vertraging.
2 december 1909
Van 1 januari tot en met 30 november 1909 werden vervoerd, zonder
abonnementen, 50.584.392 passagiers, onder wie 5.493.275 passagiers
met vroegrit- en vroegritretourkaarten.
Over hetzelfde tijdvak in 1908 werden vervoerd, zonder abonnementen,
45.287.410 passagiers, onder wie 4.367.702 passagiers met vroegrit-
en. vroegritretourkaarten.
Per rijwielbrancard is gisteren naar het O. L. Vrouwe Gasthuis
vervoerd een man, die in de Plantage Middenlaan van een door hem
bestuurde kar was gevallen, doordat deze door een tramwagen werd
aangereden.
3 december 1909
Bij een flinke storm liepen de weilanden bij de Amstelveenscheweg
onder water doordat de Schinkel buiten zijn oevers trad.
In de stad hadden bestuurders van voertuigen 't natuurlijk in deze
hevige wind ook hard te verantwoorden, ook de trambestuurders
kampten met de storm, want telkens sloeg de beugel van de
bovenleiding af.
Een vreemd schouwspel gaf vanochtend een bijwagen van een tram van
lijn 3 te zien, die voorbijgangers op de Stadhouderskade nabij het
hoofdkantoor der Gemeentetram plotseling uit de rails zagen
springen. Van de bijwagen brak de koppeling en hij gleed de straat
over om in het andere spoor terecht te komen. De inzittenden werden
flink door elkaar geschud en schrokken behoorlijk. De vermoedelijke
oorzaak is vermoedelijk, dat de die bijwagen juist nog op de
elektrische wissel stond, toen een achter hem aankomende motorwagen
van lijn 1 de wissel verzette, waardoor de bijwagen opzij geslingerd
werd. Het ongeval veroorzaakte geen lang oponthoud.
Per automobiel-ziekenwagen is gisteravond een man naar het
Binnen-Gasthuis vervoerd, die op de Ceintuurbaan, doordat hij van
een rijdende tram sprong, met zijn linkerbeen onder de bijwagen was
geraakt, waardoor dit lichaamsdeel ernstig werd gekneusd.
Tramvertraging
In de 1e Const. Huygensstraat bij de Jacob v. Lennepkade ondervond
het tramverkeer gisteren ongeveer 20 minuten vertraging doordat daar
ter plaatse de rails waren verzakt.
4 december 1909
Aankoop van percelen aan de Brouwersgracht, Nieuwe Wagenstraat en
Vinkenstraat.
Door B. en W. zijn — na vooraf het advies te hebben ingewonnen van
de commissie van bijstand in het beheer der gemeentebedrijven — in
openbare veiling aangekocht de percelen Brouwersgracht Nrs. 302—308
en Nieuwe Wagenstraat Nrs. 3—19, tezamen groot 6 A. 23 CA., voor de
som van f 19,000. Zij zijn er voorts in geslaagd, het aangrenzende
perceel Brouwersgracht 300, alsmede de percelen Vinkenstraat Nrs.
197—201 en Nieuwe Wagenstraat 1 die de aangekochte percelen van de
Vinkenstraat scheiden, ondershands aan te kopen, en wel het perceel
aan de Brouwersgracht, groot 58 ca, voor de som van f 10,000, en de
percelen aan de Vinkenstraat en Nieuwe Wagenstraat, tezamen groot 2
A 17 CA., voor de som van f 20,000.
Het complex van vorengenoemde percelen wordt aan de Oostzijde
begrensd door de bijremise der gemeentetram aan de Brouwersgracht.
In verband met het toenemende bijwagenverkeer op de lijnen 5 en 10
komt het B. en W. gewenst voor, door aankoop van deze percelen een
eventuele uitbreiding van die bijremise mogelijk te maken.
ln de Haarlemmerstraat liep gisteren van een met stenen beladen
wagen een wiel af, waardoor de lading op de trambaan terecht kwam.
Het tramverkeer ondervond hierdoor circa een kwartier vertraging.
5 december 1909
De onhoudbare toestand op lijn 2.
Een inwoner van het Willemsparkkwartier vraagt of de tramdirectie
wanneer zij blijft weigeren die wijk door middel van een tweede lijn
met de binnenstad te verbinden, dan tenminste de volgende
maatregelen te nemen:
1. Alle motorwagens van bijwagens te voorzien;
2. Uitsluitend bijwagens van het grootste type te gebruiken;
3. De conducteurs te gelasten een ongelimiteerd aantal personen op
de balkons toe te laten;
Dit laatste is in het buitenland algemeen gebruikelijk; veel zal het
niet helpen.
Deze wijk breidt zich nog steeds uit, en de toestand is zo
langzamerhand onhoudbaar geworden.
6-12-1909
Van de Muiderstraat is zaterdag 4 dec. per rijtuig naar zijn woning
vervoerd een conducteur van de gemeentetram, die in die straat van
het achterbalkon van een bijwagen gevallen en hierdoor bewusteloos
geraakt was.
Bij het oversteken van de tramrails aan de Weteringschans werd, door
eigen onvoorzichtigheid, een man door een motorwagen aangereden,
waardoor hij kwam te vallen en zich aan het hoofd verwondde. Nadat
hem door een beambte van de Gemeentelijke Geneeskundige Dienst de
eerste hulp was verleend, kon de man zijn weg vervolgen.
7 december 1909
Zaterdagavond viel op de Stadhouderskade een man van een motorwagen
van lijn 4. waardoor hij zijn linkerbeen brak. Hij is na eerst in
het politiebureau in de Ferd. Bolstraat te zijn binnengedragen, per
rijwielbrancard naar het Binnengasthuis gebracht en aldaar ter
verpleging opgenomen.
In de Plantage Middenlaan ontstond Zaterdagavond een botsing tussen
een uit de Lepellaan komend rijtuig en een tramwagen. Het rijtuig,
waarin drie dames zaten werd omver geworpen waardoor do inzittenden
lichte verwondingen aan hoofd en benen bekwamen.
Onhoudbare toestand op lijn 2.
Met de schrijver van het ingezonden stuk in uw ochtendblad van
zondag j.l. ben ik het volkomen eens,
schrijft H. in een reactie. Ook hij vindt de exploitatie van lijn 2
niet deugen. In de gemeenteraad is al meermalen opgemerkt, dat aan
het aantal toe te laten passagiers niet zo strikt de hand gehouden
moet worden. Waarom wordt dat dan niet gedaan? Eergisteren nog
maakte hij mee, dat een bejaarde dame in storm en regen op de halte
moest blijven staan, omdat de conducteur weigerde één persoon meer
dan het voorgeschreven aantal toe te laten. Het zou al een hele
verbetering zijn als de passagiers van lijn 2, die lijnkaarten
bezitten, op het traject Spaarbank – Leidscheboschje ook van lijn 3
gebruik zouden mogen maken, die daar meestal leeg is. Hij heeft dat
al eens aan de tramdirectie voorgesteld, maar dat stuitte, zo kreeg
hij ten antwoord, op………….administratieve bezwaren. Zouden die nou
niet met wat goede wil overwonnen kunnen worden?
Ongelukken Op het Spui kwam gisteravond een conducteur van de
Haarlemse tram bij het aankoppelen tussen twee wagens gekneld. Hij
brak zijn rechtersleutelbeen en liep nog verdere kneuzingen op. Hij
werd in het Binnengasthuis opgenomen.
Ernstig tramongetuk.
Zaterdagmiddag 4 december heeft een ernstig ongeval plaats gehad,
dat wonderlijk goed is afgelopen. Toen een motorwagen van lijn 9,
door een bijwegen gevolgd, uit de Muiderstraat kwam en de Hortusbrug
opreed, sloeg het zware ijzeren hek dicht en kwam juist tussen beide
tramwagens terecht Het hele voorbalkon van de bijwagen werd
ingedrukt en van de deur en de ramen bleef geen ruit heel.
Tengevolge van de schok sloeg de conducteur van de bijwagen van liet
achterbalkon en bleef bewusteloos liggen in. Hij werd spoedig
opgenomen en in een huis binnengedragen. Zijn toestand is thans
redelijk. De vernielde bijwagen werd afgehaakt en op de Nieuwe
Heerengracht neergezet. Het was een groot geluk, dat tengevolge van
het gure weer, niemand op het voorbalkon van de bijwagen stond toen
het ongeluk plan plaatsvond. De eerste lezing van de oorzaak van het
ongeval was. dat een jongen het hek zou hebben laten dichtvallen.
Een nauwkeurig onderzoek door de politie heeft echter aangetoomd,
dat geen jongen hier de schuldige is, maar dat het dichtvallen van
het zware hek aan de sterken wind moet worden toegeschreven.
9 december 1909
Bij het Gerechtshof te Den Haag eist het openbaar ministerie
bevestiging van het vonnis van de rechtbank te Amsterdam, waarbij
een los werkman werd veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf
wegens mishandeling van een tramconducteur en verzet tegen een
politieagent die hem wilde arresteren, en dat alles omdat hij niet
voor een tramrit wilde betalen. Op 24 december 1909 vonnist het
Gerechtshof conform de eis.
Gemeenteraad, zitting van woensdag 8 december
Remise-ruimte Gemeentetram.
1179. Voordracht van B. en W., in zake de aankoop van percelen aan
Brouwersgracht, Nieuwe Wagenstraat en Vinkenstraat, met het oog op
een eventuele uitbreiding der bijremise van de Gemeentetram. (B. en
W. vragen goedkeuring van den aankoop der percelen Brouwersgracht
302—308 en N. Wagenstraat 3—19, in openbare veiling voor f 19.000
gekocht, en machtiging om het perceel Brouwersgracht 300 te kopen
voor f 10.000 en de percelen aan de Vinkenstraat 197-201 en N.
Wagenstraat 1 voor ƒ20.000. Het voornemen is deze percelen te
bestemmen voor uitbreiding der bij-remise Brouwersgracht, wat met
het oog op het toenemende bijwagenverkeer op de lijnen 5 en 10
noodig wordt.)
De heren Posthumus Meijjes, Harmsen en Wibaut vinden de koopprijs
veel te hoog.
Wethouder Delprat antwoordt, dat de huizen thans zo goed verhuurd
zijn, en daarom is de prijs hoog. Men kan ze voor de uitbreiding der
remise niet missen. De heer Posthumus Meijjes vindt dit niet
voldoende motief voor zo’n dure koop. De heer Serrurier zegt. dat
hij als lid der Comm. van bijstand heeft toegestemd in de koop van
deze percelen alleen op voorwaarde, dat de remise niet goedkoper
gebouwd kon worden op ander terrein. Waarom heeft de wethouder dat
niet uiteengezet? Wethouder Delprat zegt, dat hij net had willen
zeggen, wat de heer Serrurier zojuist zei. Het is inderdaad niet te
verwachten, dat de gemeente goedkoper aan ander remiseterrein zal
komen. Punt 1 van de voordracht (goedkeuring der in veiling gekochte
huizen) wordt goedgekeurd. Punt 2 (de aankoop van de 5 percelen)
wordt verworpen met 20 tegen 13 stemmen.
De halte van Lijn 2 aan de Paleisstraat, waar de halve tram altijd
leegstroomt, zodat zij op een goede plek leek te liggen, is
opgeheven. De passagiers zullen voortaan vijfenzeventig meter verder
achter het koninklijk paleis de tram moeten verlaten en dan voor
Paleisstraat, Dam en omgeving een stuk terug moeten lopen.
De toestand, die alleen nu en dan een wagen van Lijn 1 even ophield,
zal nu worden als destijds op de hoek van de Raadhuisstraat, toen de
passagiers voor de Dam onnodig een honderd meter te ver werden
meegenomen, tot vlak voor de Nieuwe Kerk! Gevolg was, dat bij die
hoek steeds vele passagiers een min of meer gewaagden sprong deden
en hetzelfde kan men nu reeds bij de opgeheven halte voor de
Paleisstraat constateren.
In de richting Leidscheplein blijkt de halte Paleisstraat
gehandhaafd te worden.
Op den Singel bij de Heiligenweg had gistermiddag een aanrijding
plaats tussen een tramwagen en een handkar. Het spatbord van de tram
werd hierdoor beschadigd en er brak van de handkar een wiel.
10 december 1909
Rechtszaken.
Vonnissen
D» 4e kamer der Rechtbank alhier veroordeelde gisteren bij verstek
de in Soerabaja geboren advocaat en procureur mr. A.J.H. uit Bussum,
wegens mishandeling van een ambtenaar, twee malen gepleegd en
eenvoudige belediging van een ambtenaar, drie malen gepleegd, tot 45
dagen gevangenisstraf, overeenkomstig den eis van het O M.
Op de Marnixstraat werd gistermorgen een lijnwerker der gemeentetram
door een tramwagen aangereden, waardoor hij een hoofdwond bekwam en
bewusteloos geraakte. Na geneeskundig behandeld te zijn is hij onder
geleide van een collega per tram naar huis gegaan.
11-12-1909
Het Damplan is thans door B. en W. bij de gemeenteraad ingediend.
T.a.v. de tram staat in dit plan het volgende
“Volgens het plan wordt dus de Dam aan de oostzijde over de geheele
breedte afgesloten, ten einde aan het Damplein een intiem karakter
te geven, dat thans ten eenenmale ontbreekt. Ook voor het verkeer is
deze oplossing gewenscht. Zij brengt dit voordeel, dat het verkeer
langs den grootverkeersweg Damrak—Rokin op het Damrak zal kunnen
worden geleid langs beide zijden van de trambaan én aan de zuidzijde
van het Dampiein zal worden opgenomen in een weg, die op dat punt
een breedte zal verkrijgen van 25 meter. En moge het minder
rationeel schijnen den Vijgendam te doen uitmonden tegenover het
perceel-Hajenius, in plaats van op den Dam tegenover de
Paleisstraat, men verlieze niet uit het oog, dat bij de bedoelde
oplossing de stopplaats van de tram geheel zal komen te liggen
tusschen de straat, ontworpen in het verlengde van de Vischsteeg en
den Vijgendam, waardoor de uitmondingen dier straten niet door
stilstaande tramwagens zullen worden versperd en de Dam niet belast
zal worden met het verkeer, dat naar het Rokin en het Damrak
afbuigt.”
Ongelukken
Gistermorgen braken op de trambaan in de Sarphatistraat de
achterwielen van een vrachtwagen, waardoor de tramwagens van de
lijnen 7, 10 en 11 gedurende 40 minuten moesten omrijden.
14 december 1909
Gistermiddag brak op de Weesperzijde op een hulpwissel, de vooras
van een tramwagen, waardoor de dienst ongeveer 2 uur vertraging
ondervond.
15 december 1909
INLICHTINGEN.
A.S., te A. — De loop van lijn 14 — welke tramverbinding
vermoedelijk Mei 1910 gereed zal zijn — is als volgt: Van Hallstraat
(met een kringlijntje door de Groen van Prinstererstraat, heen Van
Hallstraat, terug Haarlemmerweg, Groen van Prinstererstraat) en
langs de Haarlemmerweg; van der Hoopstraat, van Limburg Stirumplein,
van Limburg Stirumstraat, 2e Nassaustraat, Nassaukade, Marnixplein
en van daar, aansluitende in de sporen der Marnixstraat, langs deze
straat, Rozengracht en Raadhuisstraat naar de Dam.
16 december 1909
Tram in brand
Op het Frederiksplein raakte gisteravond een motorwagen van lijn 10
van onderen in brand. Het tramverkeer ondervond hierdoor ongeveer
vijf minuten vertraging. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats.
18 december 1909
In de Reguliersbreestraat heeft gisterenmiddag een aanrijding plaats
gehad tussen een met een paard bespannen rijtuig en een tram,
waardoor van eerstgenoemd voertuig een der achterveren brak. Het
tramverkeer ondervond hierdoor enige minuten vertraging.
In de St. Anthoniesbreestraat ontstond donderdagavond een botsing
tussen een tramwagen en een met twee paarden bespannen vrachtwagen,
waardoor van de tram hot voorbalkon werd beschadigd en twee ruiten
werden ingedrukt en het tramverkeer ruim vijf minuten vertraging
ondervond.
19 december 1909
Open tramdeuren.
Een onzer lezers klaagt er over, dat vele conducteurs de
achterdeuren van de trams, ook bij slecht weer, niet sluiten, zelfs
niet wanneer zij het luikje van de voordeur openen of naar het
voorbalkon gaan. En hij deelt mede op een klacht aan de tramdirectie
ten antwoord gekregen te hebben: „Indien een passagier afsluiting
verlangt. behoort de conducteur daaraan te voldoen." Men kan dus het
sluiten van de achterdeur verlangen — wij hopen zeer, dat men het zo
min mogelijk doen zal. De lucht die men in een volle, geheel
gesloten tramwagen inademt, is zó slecht, dat enige verversing, al
is de toegelaten lucht koud, waarlijk te wensen is.
20 december 1909
Tramvertraging.
Het tramverkeer ondervond vanmiddag in de Weesperstraat een
belangrijke vertraging doordat een der geleidingsdraden even voor de
brug over de Nieuwe Prinsengracht sprong en tengevolge hiervan de
beugel van een tramwagen van lijn 8 brak. Door werklieden der
Gemeentetram werd spoedig een aanvang gemaakt een en ander te
herstellen
22 december 1909
Tramvertraging.
Op de Koninginneweg is gisteravond een achterwiel van een pompwagen
van het Liernurstelael gebroken, waardoor de bestuurder van de bok
viel en zijn linkerpols brak. De wagen kwam terecht op de trambaan
van lijn 2, waardoor het tramverkeer circa 20 minuten vertraging
ondervond.
23 december 1909
Te laat in de schouwburg.
Vooral in de Hollandse Schouwburg heeft men altijd veel last gehad
van telaatkomers. Behalve dat deze zelf een deel van het stuk moeten
missen, storen zij door hun verlegen pogingen, hun plaats te
bereiken niet weinig het genot der bezoekers, die wel op tijd
gekomen zijn. De directie der “Nederlandsche Tooneelvereeniging”
heeft daarom thans een zeer toe te juichen maatregel genomen. Te
beginnen met Heyermans' première a.s. vrijdag laat zij geen
bezoekers meer in de schouwburg toe zolang het scherm omhoog is. Men
moet hier dus rekening mee houden.
Wij mogen echter de gelegenheid niet laten voorbijgaan hier een
woordje te doen ten gunste van de laatkomers. Het zijn voornamelijk
bewoners van het Parkwegkwartier die inbreuk maken op de
schouwburgorde. En zeker niet voor hun eigen genoegen. In de
Stadsschouwburg ziet men dezelfde mensen altijd op tijd komen.
De schuld ligt bij de tram. Indertijd hebben de ingezetenen rond het
Concertgebouw nul op hun rekest gekregen toen zij bij de raad
verzochten om een rechtstreekse tramverbinding met het oostelijk
deel van de stad. Zij zijn genoodzaakt nog altijd de omweg over het
Leidscheplein te maken om per tram de schouwburgen in de Plantage en
„ Artis" te bereiken. Ofschoon op het overstappunt ‘s avonds voor
enige extra wagens gezorgd wordt, kunnen lang niet altijd alle
schouwburgbezoekers daarin tijdig een plaats vinden. Op drukke
avonden kan men op het Leidscheplein een geregelde worsteling
bijwonen van mensen die behoorlijk vóór de aanvang van de
voorstelling in het Paleis voor Volksvlijt, bij Carré, in de
Hollandse Schouwburg, in de Frascati-schouwburg willen zijn. Zolang
de tramverbinding niet verbeterd is, wat vroeger van huis gaan; dat
is de enige raad die wij de schouwburggangers kunnen geven.
24 december 1909
Gisteravond is per rijwielbrancard een 11-jarige jongen naar de
ouderlijke woning in de Pieter Nieuwlandstraat gebracht, die in de
Plantage Middenlaan door een tramwagen van lijn 9 werd aangereden op
het ogenblik dat hij van achter een sleperskar de trambaan op kwam
lopen. De knaap werd bewusteloos opgenomen.
25 december 1909
Op den Haarlemmerdijk ontstond vrijdagmiddag een botsing tussen een
broodkar en een tramwagen, waardoor de kar op het trottoir werd
geslingerd en terecht kwam tegen de spiegelruit van perceel 93 in
die straat, welke daardoor werd verbrijzeld.
30 december 1909
Gemeenteraad, zitting van woensdag 29 december
1241. Voordracht van B. en W. tot wijziging van art 23 (2 en 4) van
het Werkliedenreglement (extra betaling voor arbeid op feestdagen).
Werklieden, die geen vaste zondagsdienst hebben, ontvangen voor
overwerk op zondag extra betaling. Dit geldt echter niet voor b.v.
tramconducteurs, die daarover al verschillende malen geklaagd
hebben. B. en W. stellen nu voor ook deze categorie met
terugwerkende kracht onder de maatregel te laten vallen, zodat de
afgelopen kerstdagen er nog onder vallen, waarmee een bedrag van f
20.000 per jaar gemoeid is.
De heer Scheltema vindt de toelichting onvoldoende en ziet de
noodzaak er niet van in, daarin gesteund door de heer Fabius. De
heren Nolting en Douwes zijn blij met deze voordracht. De heer
Oudegeest zegt dat het betreffende verzoek al een jaar oud is, zodat
de terugwerkende kracht zich wel wat verder moet uitstrekken. Naar
aanleiding van een vraag van de heer Scheltema wat de
adviescommissie voor de gemeentebedrijven van deze voordracht denkt,
zegt de heer Van Gigch, dat de commissie hierover niet gehoord is,
en trouwens de laatste tijd helemaal niet gehoord wordt, zodat hij
er niets over kan zeggen. Wethouder Delprat merkt dienaangaande op,
dat hij de commissieleden liever niet voor alle wissewasjes van hun
werk haalt. Van een verbroken relatie met de commissie is geen
sprake. De heer Scheltema houdt vol, dat hij beter ingelicht wil
worden over de noodzaak. De heer Fabius dient een voorstel in tot
aanhouding, maar dat wordt verworpen met 33 tegen 8 stemmen.
Vervolgens wordt de voordracht aangenomen met 38 tegen 2 stemmen.
De regeling heeft terugwerkende kracht, zodat met de uitbetaling nog
met de afgelopen kerstdagen rekening zal worden gehouden.
31 december 1909
Voor het Trampersoneel.
Men schrijft ons: “Het is veelal de gewoonte om bij de aanvang van
een nieuw jaar, aan personen die ons in het afgelopen jaar diensten
bewezen, waarvoor zij door ons of anderen reeds werden betaald, een
geschenk, of wil men liever, een fooi te geven. Deze fooien worden
op zeer verschillende wijzen besteed, doch dit daargelaten. Ik wens
de aandacht te vestigen op een categorie van personen die over 't
algemeen ons dikwijls diensten bewijzen en naar mij gebleken is,
zeer zeldzaam met Nieuwjaar bedacht worden; ik bedoel nl. de
tramconducteurs en wagenbestuurders te Amsterdam. Sedert het
verkrijgbaar stel!en van abonnementskaarten, net-, lijn-,
scholierkaarten, enz., enz., zijn de bijverdiensten van deze
personen zeer miniem geworden. Maar, men kan hen op meer gepaste en
zeer doeltreffende wijze bedenken, door steun te verlenen aan de
vereniging tot stichting en exploitatie van een herstellings- en
vacantieoord voor pensioengerechtïgden in dienst der gemeente
Amsterdam, genaamd „Willen is Kunnen". Deze vereniging is nog jong:
in haar eerste jaar en kan dus nog niet alleen lopen; laten wij haar
een handje helpen. Laten wij abonnees van netkaarten b. v. ieder f 1
of f 2.50 naar believen bijdragen, houders van lijnkaarten f 0.50,
scholieren en andere abonnees ieder f 0.25 of meer naar goedvinden,
dan zou er gewis een aardig duitje in de kas van “Willen is Kunnen"
vloeien. Komaan heren doktoren, kooplieden, agenten,
handelsreizigers enz., enz. strijkt de hand eens over uw hart en
steunt dit goede werk; zeg niet, ik geef al aan die of die
vereniging, dat loopt zo op, doch bedenk dat met een opoffering van
5, 2 of 1 cent per week, nu ineens gegeven, zoveel goeds kan worden
gesticht. Uw bijdragen kunt u per postwissel zenden aan een der
bestuursleden van deze vereniging: B. van de Puttelaar, voorzitter;
conducteur lijn 3, Daniël Stalpertstraat 93 III; P. Wiedijk,
secretaris, conducteur lijn 10, Van Hogendorpstraat 128 III; M.
Lopes de Leao, 1e penningmeester, Plantage Muidergracht 45c. Een
abonné.”
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
|