MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1908
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1908
Geen berichten gevonden voor de
periode van 1-7 t/m 31-12-1908
1-1-1908
Na de flinke vorst van afgelopen nacht is nu op de tramwagens ook
een tweede vlaggetje verschenen, ten teken dat de Amsterdamsche
IJsclub aan de Van Baerlestraat eveneens haar poorten geopend heeft.
2-1-1908
Op de Oostenburgergracht werd dinsdagmorgen ( 31-12) een 76-jarige
vrouw door een tramwagen aangereden, waardoor zij een hoofdwond
opliep. Zij is in de kliniek op Wittenburg verbonden. Door het
breken der as van een bespannen wagen, beladen met hout, ondervond
het tramverkeer in de Marnixstraat dinsdagmiddag ongeveer 40
minuten, oponthoud.
11-1-1908
Op het Frederiksplein brak gistermiddag de beugel van een tramwagen
van lijn 5. Het tramverkeer ondervond hierdoor circa 10 minuten
vertraging.
In de Roeterstraat brak gistermiddag een wiel van een wagen van de
Stadsreiniging. Het tramverkeer ondervond hierdoor ongeveer 10
minuten vertraging.
17-1-1908
Gemeenteraad, zitting van woensdag 15 januari
Het raadslid Smit heeft verzocht een interpellatie te mogen houden
en vroeg thans aan B. en W. :
1e. waarom op de voorbalkons der motorwagens het hekje aan de
rechterhand van de wagenbestuurder niet gesloten mag worden, ook
niet als het balkon vol passagiers staat en het gevaarlijk is,
wanneer de wagen een bocht neemt;
2e. waarom op de wagens met glasbalkons deze laatste ook niet aan
weerszijden zijn afgesloten, daar die zijopeningen grote tocht
veroorzaken.
De wethouder antwoordt hierop, dat tot het jaar 1902 alle hekjes
onder het rijden gesloten zijn gehouden maar dat men van die
maatregel is gaan afwijken toen de elektrische tram hier ter stede
meer bekend was geworden en wel om het vlug in- en uitstappen te
bevorderen. Wat de vraag betreft naar de afsluiting van de
glasbalkons deelde spr. mede, dat eerlang het rapport van den
directeur omtrent de werking van die balkons verwacht kan worden en
dat B. en W. dus tot zolang daaromtrent hun oordeel wensen op te
schorten.
In de Utrechtschestraat kwam een vrachtwagen in botsing met een
tramwagen. De tram werd licht beschadigd. Er gebeurden geen
persoonlijke ongelukken.
Gistermiddag is een (vracht)wagen van de Hollandsche Spoor Mij. door
een motorwagen van de elektrische tram naar Haarlem, nabij de
Paleisstraat hoek Spuistraat, aangereden. Door de hevige schok viel
een der voerlieden van de wagen. Met een bloedende wond aan het
hoofd werd de man in een naburige winkel gedragen en verbonden. Na
een half uurtje kon hij zich naar huis begeven.
18-1-1908
Op verschillende punten van het tramnet is er gisteren en vandaag
oponthoud geweest. Hedenmorgen tussen half negen en half tien was
dit het geval op het Rokin, zodat zich bij de Munt een lange reeks
van tram wagens vormde, die niet vooruitkwamen. Hier als elders was
dit het gevolg van de snel ingevallen dooi, waardoor zich een weke
massa vormde op de nog bevroren ondergrond. Daardoor zakten de rails
als 't ware weg en verhinderden zo het voortgaan. Met behulp van een
aantal werklieden werd het kwaad verholpen en het verkeer hervat.
23-1-1908
Naar wij vernamen, wenst de directeur der Gemeentetram van de
wagenbestuurders en conducteurs te horen wat hun mening is over de
glasbalkons. Zij verschijnen deze week in groepen voor de heer
Neiszen, om hun oordeel te geven.
Tengevolge van de uitzetting van de grond waren gistermiddag op de
P. H. Kade langs de tramrails enige stenen omhoog gewerkt. Een
tramwagen reed in volle vaart tegen die stenen aan, waardoor de
baanschuiver werd beschadigd en door de schok een ruit brak.
24-1-1908
Een nieuwe tramlijn.
Eigenaren of bewoners van percelen in het Museum- en
Willemsparkkwartier, de Roelof Hartstraat en aangrenzende buurten
willen aan B. en W. het verzoek richten tot instellen van een
tramlijn tussen de Willemsparkweg of Koninginneweg via
Weteringschans, Sophiaplein en Rembrandtplein naar de Plantage. Hun
drukbevolkte buurten zijn verstoken van een verbinding met allerlei
culturele en andere instellingen zoals scholen, banken en theaters.
Zij kunnen deze alleen bereiken met overstappen, wat tijdrovend en
duurder is. Voor een lijn als door hen gewenst hoeven volgens hen
geen nieuwe sporen gelegd te worden, en ze denken, dat de
exploitatiekosten door de opbrengsten ruimschoots gedekt zullen
worden. Het adres ligt op verschillende plaatsen voor
belanghebbenden ter tekening.
1-2-1908
In de Czaar Peterstraat ondervond het tramverkeer gistermiddag
ongeveer een half uur vertraging, doordat van een wagen waarop een
machine werd vervoerd een, voorwiel afliep.
5-2-1908
Op de P. H. Kade kwam een bespannen rijtuig, door een zijsprong van
het paard, in botsing met een tramwagen. Van de tram brak een ruit,
terwijl het rijtuig enige schade beliep. In de Utrechtschestraat
gebeurde een dergelijke botsing. Daar werd echter alleen de tram
beschadigd.
6-2-1908
Ingezonden
“Geachte Heer Redacteur,
Indien u voor het onderstaande enige plaatsruimte heeft, zult U de
ondergetekende zeer verplichten. Een 14-tal dagen geleden trok een
ingezonden stuk mijn aandacht, omdat ik de schrijver rangschikte
onder hen die de bijnaam Nurks verdienen. Tot mijn spijt moet ik
denkbeeldig amende honorable maken, want werkelijk de behandeling op
lijn 1 ondervonden is stiefmoederlijk. Ik woon in het
Helmerskwartier en moet in betrekkelijk korten tijd 's namiddags
gaan middagmalen, zodat ik genoodzaakt ben van de tram gebruik te
maken; elke minuut wordt dus door mij berekend. Gewoonlijk wacht ik
aan halte Gerard Brandtstraat; is de tram nog ver af dan wandel ik
naar halte Anna Vondelstraat. Ook hedenmiddag circa 6.40 uur, na
betrekkelijk langen tijd gewacht te hebben en met mij een
verpleegster en een politieagent, naderde wagen No. 93, doch de
wagenbestuurder beduidde ons: er komt er nog een, hoewel zich weinig
passagiers in die wagen bevonden. Wij konden dan ook in een
sneeuwbui op de volgende wagen wachten, die ons opnam. Een direct
gevolg daarvan was, dat wij op het Leidscheplein en diverse grachten
moesten wachten tot de reeks wagens van de stadszijde komende ons
gepasseerd was, terwijl wagen 93 natuurlijk reeds op de Dam was. Het
indirecte gevolg was, dat ik te laat ten kantore kwam. Mijn doel is
dan te vernemen of de bestuurder van wagen 93 volgens voorschrift
handelde, zo ja, kan de Directie daarin dan geen verandering
brengen.
J. van Adelbeke, Amsterdam, 3 Febr.
(Wanneer de eerste wagen op korte afstand gevolgd wordt door een
wagen van dezelfde lijn, heeft de conducteur volgens zijn reglement
het recht de passagiers naar den volgende wagen te verwijzen. Hierin
is ook niets onbillijks. De voorste wagen heeft blijkbaar oponthoud
gehad en moet dit ter wille van zijn eigen passagiers inhalen of
althans zo gering mogelijk zien te maken. De nieuwe passagiers
verliezen er ook niets bij, omdat voor hen die eerste wagen
feitelijk niet bestaat, althans allang voorbij behoorde te wezen.
Red.)”
6-2-1908
In de Utrechtschestraat vielen gistermorgen twee paarden, gespannen
voor een brandstoffenwagen. Het tramverkeer had hierdoor enige
minuten oponthoud. Een dergelijk ongeval, waardoor het tramverkeer
circa 10 minuten vertraging kreeg, gebeurde gistermiddag op de
Ceintuurbaan bij de Ferdinand Bolstraat. Hier viel een paard van een
vrachtwagen. Het werd zoodanig aan een been gewond, dat 't naar de
stal moest worden gebracht..
7-2-1908
Het fanfarekorps van conducteurs en wagenbestuurders der
gemeentetram „Kunst na Inspanning", directeur A. G. Schoonderbeek,
geeft Zondag 16 Februari in de huize „Bellevue" een, uitvoering.
Gistermiddag werd op den Dam een 61-jarig man door een tramwagen
aangereden en daardoor aan het hoofd verwond. Hij werd in het
Binnen-Gasthuis verbonden.
12-2-1908
Op de Gelderschekade ontstond gistermiddag een botsing tussen een
tramwagen en een vrachtwagen, waardoor van de tram de verf werd
beschadigd en van de vrachtwagen het lamoen brak.
Een 10-jarige jongen was gistermiddag in de Spaarndammmerstraat
achter op een tramwagen geklommen. Hij viel daarvan af en werd
bewusteloos opgenomen. Toen de knaap bijgekomen was, bleek, dat hij
geen letsel bekomen had.
Op de Dam en op de P. H. Kade kwamen gisteren tramwagens in botsing
met een vrachtwagen. De trams werden licht beschadigd. Persoonlijke
omgelukken gebeurden niet.
19-2-1908
Wethouder van gemeentebedrijven Mr. Heemskerk heeft in verband met
zijn benoeming tot minister van binnenlandse zaken eergisteren
officieel afscheid genomen van de hoofdambtenaren en de directeuren
van bedrijven.
Het tramverkeer op de Rozengracht heeft gisteren drie kwartier
vertraging ondergaan, doordat de losse ijzeren sleepstang van een
vrachtwagen in een der tramrails beklemd raakte en zó vast zat, dat
de wagen niet heen of weer kon. Het duurde geruime tijd voordat de
staaf losgemaakt was en in die tussentijd hadden zich aan
weerskanten lange rijen tramwagens verzameld. Ook de Haarlemse tram
had door het geval nogal oponthoud.
De Damprijsvraag
In antwoord op een schrijven van een deelnemer betreffende de te
stellen eisen, wanneer meer (alle) de Dam passerende tramlijnen één
standplaats wordt gegeven, kan het volgende worden medegedeeld:
De inrichting van de op de tekeningen aangegeven tramsporen is
opgemaakt door de ambtenaren der gemeente in verband met de eisen
van het tramverkeer en het gewone verkeer.
Van deze inrichting kan wel in details doch niet in hoofdzaak worden
afgeweken. Een gehouden bespreking met de directeur der gemeentetram
heeft bevestigd, dat een vereniging van de standplaatsen tot één
enkele, met het oog op het tramverkeer niet mogelijk is.
24-2-1908
Tramgevaar.
Naar aanleiding van het ongeluk, dat Donderdag een knaapje overkwam
door een tramwagen van lijn 5 (en waaraan de wagenbestuurder
waarschijnlijk geen schuld zal hebben), verzoekt men ons toch de
autoriteiten opmerkzaam te maken op de wijze waarmee met de
veiligheid van het publiek wordt omgesprongen, wanneer de brug over
de Singelgracht bij de Haarlemmerpoort in de hoogte is geweest.
Meermalen staan er dan aan weerszijden tramwagens te wachten, die,
nadat de hekken nauwelijks geopend zijn, van beide zijden komen
opzetten om de brug zoo vlug mogelijk over te gaan. Dat hier het
publiek, bij de verbazende volte die gewoonlijk ontstaat bij een
stremming van enkele minuten, groot gevaar loopt, zal ieder wel
begrijpen.
Bij de vergadering van de Bond van Amsterdamsche Buurtverenigingen
ter gelegenheid van haar eerste lustrum wordt gememoreerd dat, dank
zij de tussenkomst van de Bond, op de trambalkons ten gerieve van de
passagiers steunpunten werden aangebracht en op de wagens de bekende
vroegrit-bordjes werden geplaatst.
25-2-1908
Meer en meer, vaker dan in het begin, wordt er op de
wagenbestuurders van onze elektrische tram druk uitgeoefend om „op
tijd te rijden". In trams en wachthuisjes hangt een dienstregeling
voor de haltes. Op de minuut af of 't een spoorweg is. Nu worden er
trampalen met klokken neergezet, om des te zekerder de regelmaat van
de dienst na te gaan.
Dit lijkt voor het publiek een reden om zich te verheugen, maar het
is wel zo dat de wagenbestuurders min of meer verantwoordelijk
gesteld worden voor de regelmatigheid van de dienst. En dat is geen
reden tot vreugde.
In welk opzicht kan een wagenbestuurder verantwoordelijk gehouden
worden voor de duur van de rit? Wie op een voorbalkon van de tram
staat, heeft nog nooit anders gezien dan dat de bestuurder
ogenblikkelijk gevolg geeft aan het sein tot vertrek na elk
oponthoud.
Hoeveel verschil echter bestaat er in dat oponthoud! Naast enkele
passagiers die vlug in- of uitstappen, heeft men er die al het
gewicht van die daad gevoelen of anderen willen doen beseffen. Wie
kent dat soort van mensen niet? Dan zijn er nog de mensen die bij
het in- en uitstappen van een tram een soort van afscheid van hun
nabestaanden nemen. Men kan ook mensen aantreffen die bij het
uitstappen eerst berekenen of ze die „hoge" trede wel kunnen nemen
en, bij nader inzien, besluiten maar achterwaarts uit te stappen.
Voeg daar nu bij de mensen met kleine kinderen, de passagiers die
eerst paraplu’s openen of sluiten, kortom, er zijn tal van elementen
waarop de wagenbestuurder, die „op tijd moet rijden", in alle
gelatenheid heeft te wachten. Hoe wil men hem dat verzuim
aanrekenen?
Maar de grootste schuldige is de tramdirectie zelf. Zij is het, die
op één spoor twee en meer lijnen in tegengestelde richting laat
rijden. Wat daarvan de gevolgen zijn, kan ieder in de Leidschestraat
en de Utrechtschestraat dagelijks waarnemen. Op bijna elke
wisselplaats staan trams te wachten op die van tegengestelde kant
komen, soms twee of drie trams. Wie berekent dat oponthoud? En dan
de grootste aller plagen: de mist! Wie heeft nooit gezien, dat een
wagen wegreed, in de veronderstelling dat de lijn vrij was tot de
eerstvolgende wisselplaats, maar moest terugrijden, omdat de andere
wagen vroeger in beweging was gekomen? Op tijd rijden, een werkelijk
vlug elektrisch verkeer hebben is niet mogelijk dan bij dubbel
spoor, of, als dat niet kan, dient men een parallelweg te scheppen.
Tot die tijd is het behelpen en helpen alle klokken langs de lijn
helemaal niets.
De storm
Een hevige storm stond er zaterdagavond 22 februari, welke hier en
daar in de stad nog al wat schade aanrichtte. Op de Weesperzijde bij
de Grensstraat werd het grote aanplakbord door een rukwind
omvergeworpen. Gedurende enkele ogenblikken was hierdoor het
tramverkeer gestoord.
Op de Wielerbaan, aan de Zeeburgerdijk, heeft de storm het dak
vernield van de tribune. De planken en latten vielen op de tramrails
en werden op last van de politie terstond opgeruimd, ten einde
storing in het tramverkeer te voorkomen.
26-2-1908
(Ingezonden)
Volgens de laatste berichten zal in de Jordaan de motoromnibusdienst
van de Gemeentetram op 1
maart a.s. gaan rijden. Met het oog op het meerdere verkeer dat
daardoor zal ontstaan, zullen vele moeders van schoolgaande kinderen
met angst die tijd tegemoet zien. Behalve het gaan rijden van de
automobielen rijdt bijna dagelijks de brandweer in het
Haarlemmerpoortkwartier, in de omgeving van de Buitensingel, ‘s
morgens, precies wanneer de scholen aangaan. Zouden heren
autoriteiten dat rijden van de brandweer een kwartier later kunnen
stellen; het zou voor vele huismoeders een grote geruststelling
zijn. Aldus schrijft “Een buurtbewoner”.
In de trams hangen dezer dagen aankondigingen van een woensdag ten
bate der werkelozen te geven concert in de Oude Luthersche Kerk,
waarin ook het bekende zangkoor «Jacob Kwast» uit Wognum zal
optreden.
13-3-1908
Gistermiddag is op de Houtmankade een bespannen groentewagen in
botsing gekomen met een tram en daardoor omgevallen, zonder dat
persoonlijke ongelukken gebeurden of schade werd aangericht.
17-3-1908
Door een brand in het gebouw van “De Telegraaf” in de St.
Nicolaasstraat is het tramverkeer langs de N.Z. Voorburgwal enige
tijd gestremd geweest.
21-3-1908
Lijn 14.
De indienststelling van de omnibuslijn 14 door de Jordaan zal niet
lang meer op zich laten wachten.
Gistermiddag heeft het dagelijks bestuur op de binnenplaats van het
stadhuis een proefrit met een van die wagens gemaakt. Burgemeester
van Leeuwen en wethouder Jos. Jitta hebben een tijdje lang een
rondje gereden om de pomp heen. De heer Van den Bergh keek uit een
der ramen van het raadhuis toe. Daarentegen was de heer Hordijk,
hoofdcommissaris van politie, wel van de partij. Men zal toch niet
van plan zijn om het gevaarlijk geachte vehikel onder
politietoezicht te stellen?
23-3-1908
Gisteren viel bij het verrichten van werkzaamheden aan de
telefoondraden van de Holl. IJzeren Spoorweg-Mij. over het Westelijk
viaduct een van die draden op de elektrische geleiding van de tram,
ten gevolge waarvan kortsluiting ontstond en een gedeelte van de
geleidedraad verbrandde. Het tramverkeer over lijn 4 langs het
IJ-veer kon daardoor gedurende een uur niet doorgaan.
24-3-1908
De man, die er zijn werk van maakt damesjaponnen te besmeuren, heeft
weer een slachtoffer gemaakt. Thans gebeurde buiten de
Concertgebouwbuurt. Mevrouw K., wonende op de Koninginneweg bij de
remise, begaf zich uit haar woning naar de tram en bemerkte, toen
zij in de wagen had plaats genomen op haar lichtgrijze japon een
blauwachtige inkt- of verfstof. Zij beschrijft den man die haar
achtervolgd had als iemand van ongeveer 25 jaar, met een bleek
uiterlijk, zwart kneveltje en als heer gekleed.
28-3-1908
De directeur der Gemeentetram deelt ons mede, dat de nieuwe
motoromnibusdienst door de Jordaan op 7 april e.k. geopend wordt. De
lijn heeft, zoals we al meedeelden, het nummer 14. Het traject is
als volgt vastgesteld: van Dam, Mozes- en Aaronstraat, N. Z.
Voorburgwal, Raadhuisstraat, Singel, Torensluis (halte op de brug),
Singel, Blauwburgwal, Heerenstraat, Prinsenstraat, Prinsengracht
(halte op de brug Prinsengracht), Westerstraat, Marnixplein,
Nassaukade, 2e Nassaustraat, Van Limburg Stirumstraat en -plein, v.
d. Hoopstraat, Groen van Prinstererstraat, Haarlemmerweg, Van
Hallstraat eindpunt. Terug door de Van Hall- en v. d. Hoopstraat
langs dezelfde weg als hierboven aangegeven, behalve dat uit de
Raadhuisstraat komend door de Paleisstraat naar de Dam wordt
gereden. De wagens zullen van 7.30 uur ‘s morgens tot 12 uur ‘s
nachts om de 10 minuten rijden. De prijs per rit is, als men niet
met een kaartje betaalt, 7½ cent, terwijl een pasje 10 cent kost.
31-3-1908
Door eigen onvoorzichtigheid overkwam gisteren in de Vijzelstraat
iemand een ernstig ongeluk. Een heer wilde van een in beweging
zijnde bijwagen op de motorwagen van een tram overstappen. Hij
stapte mis en geraakte onder de bijwagen. Zijn linkervoet werd
nagenoeg geheel afgereden, terwijl hij ook aan zijn rechterbeen
gekwetst werd. Nadat de eerste hulp in een apotheek verleend was,
werd de gewonde naar het gasthuis vervoerd.
2-4-1908
Dinsdag 31 maart werd voor het eerst door de motoromnibussen van
lijn 14 volgens de dienstregeling gereden.
Hoewel er dus nog geen passagiers waren, was 't voor de bestuurders
en conducteurs van de nieuwe lijn, alsof de dienst in vollen gang
was. ’t Was een praktische oefening, voor het personeel van de
motoromnibussen, dat blijk geeft van volkomen vertrouwd te zijn met
de wegen en vrij lastige bochten en bruggen op het traject. Met den
heer K. W. G. J. Stoffels, ingenieur der gemeentetram, chef van de
afdeling elektrische geleidingen, welke speciaal belast is met de
regeling van de motorbusdienst maakten we twee ritten mee, de éérste
in een „F.I.A.T."-wagen. en de tweede in den „Serpollet” stoomwagen.
Er zullen dagelijks vier wagens rijden op de lijn, nl. drie „F.I.A.T.'s"
en een „Serpollet”; bovendien zijn er nog reservewagens, een „F.I.A.T."
en een „Serpollet", die, zo nodig, dadelijk in dienst gesteld kunnen
worden. Onze indruk is, dat alle wagens wel zullen voldoen, doch 't
moet gezegd, dat de gang van de „Serpollet" veel rustiger is dan die
van de andere motoromnibussen. Maar dat kan ook niet anders. Een
stoomwagen heeft ook niet zo’n ratelende motor.
Het traject, door ons reeds gemeld, leggen de wagens af in zestien
minuten. Er zijn twee vaste halten, de Torensluis en de brug over de
Prinsengracht bij de Westerstraat. Op deze bruggen moet elke
automobiel, stoppen. Bij vertrek wordt uiterst langzaam en
voorzichtig de helling afgereden. De lastigste bocht is die op de
hoek van het Singel en de Blauwburgwal. De wagen die van het Singel
komt mag eerst dan doorrijden, indien de conducteur, die een eindje
vooruitlopen moet, het teken geeft, dat de weg vrij is. In de Heeren-
en Prinsenstraat hebben de autobussen nog al eens te kampen met
handkarren en wagens, die niet altijd rechts houden. 't Is te hopen,
dat allen die met voertuigen rijden op de wegen van lijn 14, zich
streng houden aan het verzoek om steeds naar rechts uit te wijken.
Dat zal veel ongerief voorkomen.
Toen we door de straten in de omtrek van den Haarlemmerweg reden,
was 't juist het moment dat de schooljeugd in groten getale op
straat was. Achter de motorbussen aanhollen was natuurlijk een
heerlijkheid, doch de kinderen gaven 't spoedig op, omdat ze aan de
achterzijde nergens houvast hebben.
De motoromnibussen blijven, zoals ze thans zijn, dus van achteren
gesloten. Er is wel een raam, zoals men weet, doch dit blijft dicht,
wijl men anders in een zee van stof komt te zitten.
Wij denken, dat 't wel gaan zal met de dienst van lijn 14. Indertijd
heeft het ongeluk met de brandweerauto op de brug van de
Prinsengracht bij de Westerstraat grote schrik te weeg gebracht. De
wagens van lijn 14 moeten ook deze brug over. Doch als men ziet met
welk een voorzichtigheid en beleid, uiterst langzaam, deze brug
afgereden wordt, zal de angst voor ongelukken wel verminderen. De
nieuwe dienst is inderdaad een hele verbetering en een groot gerief
voor de bewoners van de Jordaan en de straten bij de Haarlemmerweg.
Precies te half acht 's ochtends vertrekken de wagens van de beide
eindpunten Dam en Van Hallstraat.
De dienstregeling is geheel opgenomen in de tramgids. De wagens
vertrekken om de tien minuten. De lijn wordt, zoals reeds door ons
gemeld is, 7 april geopend.
4-4-1908
Door Burgemeester en Wethouders is met betrekking tot het vervoer
van schoolkinderen en begeleiders met de Gemeentetram bij
leertochten het volgende vastgesteld: Voor leerlingen en hun
begeleiders van de openbare lagere scholen en de leerschool en van
de bijzondere scholen, die met scholen voor gewoon lager onderwijs
gelijkgesteld kunnen worden, wordt, bij het doen van een
schoolwandeling of schoolreis, tot zes uur in de middag vervoer per
gemeentetram toegestaan, tegen den prijs van ƒ 0,02 voor een traject
van ƒ 0,07½ of minder. Aan de hoofden van die scholen zullen
kaartjes in voorraad worden verstrekt.
6-4-1908
In de Plantage Middenlaan raakte gistermiddag, ten gevolge van
kortsluiting, een motorwagen van lijn 10 in brand. Het tramverkeer
ondervond hierdoor ruim een kwartier vertraging.
8-4-1908
Op het Alexanderplein is een motorwagen van lijn 3 tegen een
bijwagen van lijn 9 gereden, waardoor een koppelstang brak. De
defecte wagen is naar de remise vervoerd. Er gebeurden geen
persoonlijke ongelukken.
Het Frederiksplein.
Men is thans begonnen aan de voorbereidende maatregelen voor de
asfaltering van het Frederiksplein en van die gelegenheid zal tevens
gebruik worden gemaakt om de rij- en voetpaden aldaar te verbeteren
en te verbreden. De tramrails uit de Utrechtschestraat kunnen worden
verlegd tot vlak bij de fontein, zodat het verkeer daar ter plaatse
aanmerkelijk verbeterd zal worden. (……….)
13-4-1908
Een jubileum — Op Maandag a.s. 13 April zal conducteur D. Terpstra
van de Gemeentetram zijn zilveren jubileum vieren. Terpstra is nog
een trambeambte van de oude garde. Hij ving zijn conducteursfunctie
aan op het lijntje P. C. Hooftstraat— Leidscheplein van de
voormalige A. O. M., bleef bij de uitbreiding van die lijn steeds
daarop rijden, ook toen het lijn 2 van de Gemeentetram werd.
De bewoners van het Parkwegkwartier, die Terpstra sinds jaren
kennen, weten dat hij op de elektrische dezelfde gedienstige en
ijverige conducteur gebleven is.
15-4-1908
Donderdag 16 April zal de heer E. H. Kramer, onderinspecteur der
gemeentetram, en chef der afdeling Nieuwe Achtergracht, kunnen
herdenken dat hij 25 jaar geleden in dienst trad als conducteur van
de toenmalige Amsterdamsche Omnibus-Maatschappij.
Gisteravond heeft de gemeenteraad de heer T.F.A. Delprat, raadslid
sinds 4 juli 1907, benoemd tot wethouder gemeentebedrijven. Hij
treedt in de plaats van de heer Heemskerk, die tot minster is
benoemd.
16-4-1908
Op de Blauwburgwal is gisteren door een motoromnibus een handkar,
waarvan de bestuurder niet gauw genoeg meer kon uitwijken, omver
gereden. De kar werd nog al beschadigd Persoonlijke ongelukken deden
zich niet voor.
Een heer, die gisteravond op het Rembrandtplein op zijn fiets naast
een wagen van lijn 9 reed om met een op het balkon staand heer al
rijdend een gesprek te voeren, kwam op het kruispunt van lijn 5 en 9
in botsing met een wagen van lijn 5, waardoor het rijwiel onder de
tram geraakte. De wielrijder werd licht gewond, terwijl een
voorbijganger nog werd aangereden en licht gewond. Door de
tegenwoordigheid van geest van de wagenbestuurder, die onmiddellijk
krachtig remde, is een erger ongeval voorkomen.
In de Rapenburgerstraat is gistermiddag een klein kind overreden
door een der wagens van lijn 7. Met een gebroken been is het naar
het Portugese Ziekenhuis gebracht. De wagen moest opgevijzeld worden
om het kind er onder uit te halen. Het ongeluk werd veroorzaakt,
doordat het kind op het laatste ogenblik voor een kar wilde
uitwijken en daardoor onder de tramwagen raakte. De trambestuurder
heeft geen schuld. Hij remde nog uit alle macht, maar kon het
ongeluk niet meer voorkomen.
Tegen half drie gistermiddag weigerde een motoromnibus van de nieuwe
lijn 14, rijdende in de richting van den Dam, in de Van Limburg
Stirumstraat bij de De Wittenkade verder te gaan door een defect aan
de motor. De passagiers moesten uit de wagen.
Een tweede storing bij een motorbus van lijn 14 vond dezelfde dag
plaats. Nu betrof het omnibus No. 6, die wegens een defect aan de
motor niet verder kon. Het geval wekte grote belangstelling.
18-4-1908
Er heeft op het traject van lijn 14 een motoromnibus dienst gedaan
met een achteringang. Zij, die misschien zullen denken, dat dit een
nieuwe omnibus is en dat de tramdirectie teruggekomen is van het
besluit om geen achteringang te hebben in de motoromnibussen,
vergissen zich. De wagen met het achterbalkon, welke gisteren dienst
deed, is een oude bekende. Men heeft deze bus — een voormalige tram
— geplaatst op het chassis van een pekelauto — al verleden jaar zien
rijden in de stad, toen n.l. voor het eerst door de tramdirectie de
plannen voor een motorbusdienst overwogen werden. In dagen van
buitengewone drukte zal deze wagen met de beide andere reservewagens
dienst doen. Vermoedelijk dus weer met de Paasdagen. De passagiers,
die op het achterbalkon van deze „oude" motoromnibus staan, hebben
natuurlijk wel veel last van opwaaiend stof
De directie der gemeentetram heeft aan de vereniging „Hulp voor
onbehuisden" toestemming verleend om, gedurende de Paasdagen in de
tramwagens bussen op te hangen om te collecteren voor genoemde
inrichting; voorts hebben B. en W. toegestaan op de 2e Paasdag op 14
drukke punten der stad grote collectebussen te plaatsen voor
hetzelfde doel.
22-4-1908
Ter gelegenheid van een galavoorstelling met koninklijk bezoek in de
stadsschouwburg zal op 25 april tussen 7 uur ’s avonds en een uur na
afloop van de voorstelling de Leidschestraat alleen mogen worden
bereden door rijtuigen van de koninklijke familie, de brandweer en
trams.
Ter gelegenheid van het vertrek van de post-harmonie naar Lille,
waar aan een concours zal worden deelgenomen is het bijzonder druk
op de N.Z. Voorburgwal, te meer omdat voor het vertrek aan de
directeur van het postkantoor een serenade wordt gebracht die grote
belangstelling trok van het publiek. Het stond zwart van de mensen
voor het postkantoor, zodat de tram zich slechts met grote moeite
door die volte een weg kon banen.
23-4-1908
In de Marnixstraat vond gisteravond een botsing plaats tussen een
handkar en een tramwagen, waardoor van de tram het balkonscherm werd
beschadigd.
De Gemeentetram vervoerde op de eerste Paasdag 143,152 passagiers en
op de tweede Paasdag 156,834. Verleden jaar waren die cijfers
onderscheidenlijk 137,668 en 160,104.
Op de nieuwe weg van Amsterdam naar Sloterdijk wilde een ruim
dertigjarig man, portier van de schoensmeerfabriek aan de
Haarlemmerweg, met zijn fiets uitwijken voor een paar meisjes.
Ongelukkig viel hij en kwam daarbij in aanraking met de volgwagen
van een van Haarlem komende tram, waarbij hij onder die wagen
geraakte en deerlijk aan benen en hoofd verminkt werd opgenomen. Bij
de aankomst te Amsterdam was hij reeds overleden. De ongelukkige
laat een vrouw met drie kinderen achter.
De wagenvoerder van de tram heeft volstrekt geen schuld aan het
ongeval; zelfs was de motorwagen de man reeds voorbij; hij viel
tussen de beide wagens.
4-5-1908
Op de Overtoom sloeg gisteravond een verhuiswagen om, door het nemen
van een te korte draai. Het tramverkeer ondervond hierdoor ongeveer
20 minuten vertraging.
11-5-1908
In het Wilhelmina-Gasthuis is gisteren een vrouw verbonden, die in
de Marnixstraat van een tramwagen was gevallen en daardoor een
hoofdwond had opgelopen.
18-5-1908
Op de Zeeburgerdijk is gistermorgen een bespannen rijtuig met een
tramwagen in botsing geweest door het schrikken van het paard. Het
voorbalkon van de tram werd beschadigd.
Op het adres dd. 14 Februari jl. van eigenaren of bewoners van
percelen in het Museum- en Willemsparkkwartier, de Roelof Hartstraat
en aangrenzende buurten, met het verzoek aan de Raad voor te stellen
een directe tramverbinding tot stand te brengen tussen genoemde
buurten en het oostelijk gedeelte van de binnenstad, is door B. en
W. aan adressanten te kennen gegeven, dat vooralsnog niet aan hun
verzoek kan worden voldaan.
Dinsdag 19 Mei herdenkt de heer L.B. Pels, thans controleur bij de
gemeente-tram, dat hij 35 jaar geleden als conducteur bij de A.O.M,
in dienst kwam.
Op de Zeeburgerdijk is gistermorgen een bespannen rijtuig met een
tramwagen in botsing geweest door het schrikken van het paard. Het
voorbalkon van de tram werd beschadigd.
20-5-1908
Gisteren is op het Rokin een bovenleidingdraad gebroken, waardoor er
een storing in het tramverkeer ontstond. Bij het lossen van een
schuit ter hoogte van de Enge Kapelsteeg, was het staaldraad van een
schuine mast in aanraking gekomen met de trambovenleiding. De draad
viel bij het afknappen zó dicht langs een werkman van de
gemeentetram, die daar aan het werk was, dat de pet van de man even
werd aangeraakt, zonder dat hij echter enig letsel kreeg. Toen de
draad contact kreeg met de rails sloegen er vlammen op. De trams
stonden meteen stil en het verkeer bleef enige tijd gestoord. Men
wist echter spoedig een tijdelijke verbinding te krijgen, zodat de
trams weer door konen rijden. In afwachting van de volledige
herstelling werd het publiek door politieagenten gewaarschuwd niet
op het spoor aan de waterkant te komen, waar de draad gesprongen
was. Dat spoor is tijdelijk buiten dienst.
26-5-1908
Een straf.
De conducteurs en wagenbestuurders van lijn 3 kunnen gedurende acht
dagen niet in hun wachthuisje, dat aan het einde van de lijn,
Linnaeusstraat bij de Mauritskade, geplaatst is. Het sluiten van het
huisje is een strafmaatregel van de tramdirectie. Er was nl. in het
wachtlokaaltje een manifest opgehangen voor de antimilitaristische
meeting. De conducteur of wagenbestuurder, die het papier opgehangen
had, werd verzocht zich aan te meloen bij de directie. De schuldige
maakte zich niet bekend, waarna de tramdirectie overging tot de
genoemden strafmaatregel. Een grappenmaker had de aardigheid op het
wachthuis je te schrijven: „Onbewoonbaar verklaarde woning".
30-5-1908
Eergisteren, op Hemelvaartdag, heeft de Gemeentetram 160.488
passagiers vervoerd, tegen vorig jaar 143.196.
In de Utrechtschestraat kwam gistermiddag een automobiel in botsing
met een tramwagen. Het voorbalkon van de tram werd beschadigd.
Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats.
4-6-1908
Gemeentetram.
Het is wellicht nuttig de bezitters van ongebruikte tramkaartjes in
stroken of boekjes, uitgegeven tijdens vroegere tariefsregelingen,
te wijzen op het raadsbesluit van 23 oktober j.l., waaruit o. a.
blijkt, dat die kaartjes aan het kantoor der Gemeentetram tegen de
prijs van uitgifte kunnen worden ingewisseld, of tot 31 juli a.s. in
de wagens in betaling gegeven kunnen worden voor ritten van
hoogstens dezelfde prijs als die waarvoor zij zijn uitgegeven, met
dien verstande, dat, indien zij in betaling worden gegeven voor
goedkopere ritten, de conducteurs het verschil in prijs niet
terugbetalen. Na 31 Juli a.s. worden die kaartjes dus in de wagens
niet meer als betaling aangenomen.
10-6-1908
Pinksterdrukte.
De Electrische Spoorweg-Mij. naar Haarlem en Zandvoort had vooral de
tweede Pinksterdag, een druk vervoer. Voor beide dagen was een
bijzondere dienstregeling ingesteld, waarbij tussen de 15 gewone
diensten, zoveel mogelijk van aanhangwagens voorzien, nog evenzoveel
diensten waren ingelast. De wagens volgden elkaar met enkele minuten
tussenpoos. ’s Morgens van Amsterdam en ‘s avonds van de richting
Haarlem waren zij overbezet.
12-6-1908
Gemeenteraad, zitting van 10 juni.
Losse Tramconducteurs.
Er is ingekomen een verzoek van de afd. Amsterdam van de Bond van
Nederl. Gemeentewerklieden inzake aantal en salaris der losse
conducteurs bij de gemeentetram. Voorgesteld wordt dit in handen van
B. en W. te stellen ter afdoening.
De heer Pothuis verzoekt preadvies, om volkomen te worden ingelicht
omtrent de positie van deze losse krachten. In het adres staat n.l.,
dat “deze menschen soms heele dagen in de remise moeten wachten,
boeten oploopen, enz.”
De heer Delprat, weth. voor de bedrijven, zegt, dat er geen sprake
is van losse gemeentewerklieden; het betreft hier mensen die een
andere werkkring hebben en af en toe maar eens dienst doen. Er is
geen aanleiding tot preadvies.
De Voorzitter voegt hieraan toe, dat deze mensen de conducteurs en
bestuurders vervangen als deze een vrijen dag hebben. Zij verzoeken
daarom zelf en verdienen dan als hulpconducteur ƒ 2 op een werk- en
ƒ2,50 op een Zon- of feestdag, en als wagen bestuurder ƒ 3 of ƒ3,
50. Zij weten, dat er maar eens in de 14 dagen plaats voor hen is en
hebben dus niets te klagen.
De heer Harmsen vraagt of 't waar is, dat sommige van die
zondagsconducteurs zich elke zondag moeten gereed houden voor het
geval zij opgeroepen worden. Zij houden zich beschikbaar, omdat als
regel het vaste personeel uit het losse gerekruteerd wordt.
De voorzitter zegt dat dit niet absoluut het geval is, al spreekt 't
van zelf dat, als er geschikte lieden zijn onder de losse
conducteurs, deze later als vast kunnen worden aangesteld. Er is dus
geen aanleiding om dezen mensen een vast loon van ƒ5.— te
garanderen.
Nadat de heer Pothuis heeft verklaard, dat hij bij deze weinig
tegemoetkomende houding van B. en W. later op deze zaak zal
terugkomen, werd het adres gesteld in handen van B. en W. tot
afdoening.
13-6-1908
De nieuwe Admiraal De Ruyterweg. — Een onzer lezers is eens gaan
kijken en begrijpt niet hoe daar vergunning tot bouwen zou kunnen
gegeven worden: alle vijf minuten een vliegende trein met
stofwolken, dat strijdt met al wat dr. Schrijver over
zenuwtoestanden enz. ooit geschreven heeft.
Wij zijn ook nog eens gaan kijken, en wel op een droge, winderige
dag. Van stofwolken bleek ons niets; wat er ligt, is duinzand met
wat aarde er over heen, en dat is niet het fijn verdeelde stof dat
stofwolken veroorzaakt.
Elke vijf minuten een „vliegende" trein, dat is zo, althans van
weerszijden genomen. Of die treinen echter daar erger op de zenuwen
zuilen werken dan in de Spuistraat, Raadhuisstraat enz. betwijfelen
wij; in de Raadhuisstraat en verdere straten komen er elke twee en
een halve minuut nog stadstrams bij, en toch schijnt men er te
kunnen leven.
15-6-1908
In een ingezonden stuk klaagt H. over het vele tramlawaai, waar hij
in zijn woning aan de Kwakersstraat last van heeft. ’s Ochtends
verlaten meer dan zestig tramwagens de remise, en dat doen ze niet
stilletjes, maar bonkend over de wissels voor zij deur en met een
voortdurend gebel, dat horen en zien je vergaat, en verder slapen
onmogelijk is. En ’s avonds na twaalven rijden ze allemaal weer
binnen met hetzelfde lawaai. En dan het stof, dat al die trams doen
opwaaien, om nog maar niet te spreken van de auto’s van de
Stadsreiniging! Er is al een klacht gestuurd naar de tramdirectie,
maar dat heeft niet geholpen, het lawaai is eerder erger dan minder
geworden.
20-6-1908
INGEZONDEN.
“Amsterdam, 16 juni 1908.
Geachte Heer Redacteur! Vergun mij door middel van uw blad even de
aandacht te vestigen op een misstand bij de Gemeentetram alhier. Met
het nieuwe tarief zijn in januari j.l. in dienst gesteld o. a.
tweeritskaarten, geldig op alle lijnen en in iedere richting
kostende 10 cent. Deze kaarten zijn zoo zeer in zwang gekomen, dat
men in de tram zittende tegenwoordig naast niet anders hoort vragen
dan »pasjes«. Nu wilde ik u even wijzen op een uitzondering op dezen
regel, n.l. op het stiefkind van de Amsterdamse tram: lijn 13 naar
de eilanden. Op deze lijn zijn pasjes niet bekend. Terwijl de
bewoners van het Concertgebouw-kwartier b. v., meest allen mensen
die niet op een dubbeltje behoeven te zien, 's morgens met de beste
en mooiste wagens van de Gemeentetram naar de midden stad rijden en
's avonds terug, te saam voor 10 cents, waarbij zij voor de 2e rit
nog de vrijheid hebben een andere lijn te nemen, betaalt de arme
eilander 's morgens met een kaartje van 6 cent en 'a avonds weer,
dus te samen 12 cent. Is hij zoo schraal bij kas, dat hij er geen
«boekje» op na kan houden hetgeen meestal het geval is, dan moet hij
voor een reis naar de Dam (immers het midden van de stad) 2 x 7 ½
cent betalen, te samen 15 cent. De A. O. M. stelde hiervoor speciale
retourkaarten verkrijgbaar voor 12 ½ cent, toen ter tijd de prijs
voor tweeritskaarten; later werd het tarief 10 cent, behalve op lijn
13. De reden is dat de tram-conducteur zoveel soorten van kaartjes
niet uit elkaar kan houden. Is dit werkelijk zo? Is een
tramconducteur dommer dan een bakkersknecht, die 50 of meer adressen
uit het hoofd moet weten waar hij 's morgens brood brengt, of dommer
dan een kruideniersbediende, die de prijzen van alle artikelen in de
winkel kent? Dit kan ik niet geloven. Verder wens ik nog te wijzen
op lijn 7, welke indertijd doorgetrokken werd tot het
Mariniersplein, teneinde de bewoners van Kattenburg en bezoekers van
de Handelskade in de gelegenheid te stellen voor 7½ cent of een
kaartje van 6 cent met lijn 7 via lijn 9 de Dam te bereiken. De
noodzakelijkheid hiervan schijnt niet meer te bestaan, immers deze
kaartjes zijn vervallen en men moet nu voor
Mariniersplein—Markenplein—Dam 10 cent betalen, of naar het
Kattenburgerplein lopen en dan vervalt men in bovengenoemde tarieven
van lijn 13. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met het
tijdrovende overstappen op beide lijnen, waardoor men meestal 2x6
minuten op een wagen moet wachten. Dezen last krijgt men bij de meer
betaling op de koop toe. 't Is werkelijk geen wonder dat de wagens
van lijn 13 zelden vol zijn. Ik hoop dat deze regels ten gevolge
zullen hebben, dat in deze grieven naar billijkheid zal worden
voorzien en teken, u, mijnheer de Redacteur mijn dank aanbiedend
voor de plaatsing,
Hoogachtend, Een Eilander.”
26-6-1908
Gemeenteraad, zitting van woensdag 24 juni.
De Voorzitter zegt thans dat hij de Raad een mededeling heeft te
doen. Op 27 maart 1907 besloot de raad een proef te nemen met een
automobiellijn door de Jordaan. Die proef heeft plaats gehad en is
zo ongunstig uitgevallen dat B. en W. verplicht zijn mee te delen,
dat de proef, te beginnen met morgen, gestaakt wordt. De oorzaak is
dat de wagens niet geschikt zijn gebleken voor de bochten en de hoge
bruggen in dit traject.
De heer Vliegen herinnert aan er juist deze zitting een adres is
ingekomen om een tram in deze buurt. Spr. wijst erop dat door de
eigenlijke Jordaanbewoners — waar de bochten en bruggen bezwaren
zijn — van de bussen weinig gebruik werd gemaakt. Wel reed men van
de Haarlemmerpoort naar de Dam en terug, maar het tussenliggende
stadsdeel voedde de lijn niet. Spr. vraagt nu of B. en W. de aanleg
van een elektrische lijn willen overwegen, die de genoemde punten
verbindt en de Jordaan vermijdt. De heer Ter Haar is B. en W.
dankbaar dat zij de proef, die nu zo veel geld heeft gekost en
levensgevaarlijk was, niet nog langer bestendigen, maar betreurt 't
toch dat deze zaak door de technische dienst in de aanvang niet
beter is onderzocht. leder technicus welke spr. er over sprak was
overtuigd dat de proef mislukken moest. Spr. vraagt of men nu niet
zou willen overwegen de aanleg van een voedingslijn naar lijn 5, b.
v. door de Sloterdijkse paardentram te veranderen in een
elektrische.
De Voorzitter zegt dat hij de mededeling deed opdat de raad op de
hoogte zou zijn, waarom de bussen morgen niet meer rijden. Thans is
het ogenblik nog niet daar om te bespreken wat voor de motoromnibus
dienst in de plaats moet komen, waar men juist overging tot deze
buslijn, omdat een tramlijn zoveel bezwaren had in dat stadsdeel.
Spr. heeft aan de mislukking geen ogenblik getwijfeld, maar dat een
andere oplossing wèl zal gelukken is voor hem ook nog niet zo zeker.
Bij een tram moet men veel, maar vooral de financiële zijde dubbel
goed in het oog houden. Hiermede was ook deze mededeling geëindigd.
27-6-1908
De bewoners van Heerenstraat, Prinsenstraat en Blauwburgwal hebben
een commissie gevormd, om te trachten in dit stadsdeel een betere
verkeersweg te verkrijgen. Zij stellen zich voor demping van de
Blauwburgwal, verbreding van de beide genoemde straten en van de
Lijnbaansstegen. In aansluiting met de Westerstraat zou dan een
bredere weg tot stand zijn gebracht als verbinding tussen de N. Z.
Voorburgwal en de Nassaukade. Men twijfelt er niet aan of daarna zou
er langs dien nieuwe weg een echte tramlijn, een elektrische, worden
aangelegd. Secretaris van de bedoelde commissie is de heer A. van
Laer, firma Mooij, op de Blauwburgwal. Op 10 Juli zal in het café
“De Pool”op het Damrak een vergadering worden belegd om dit belang
te bespreken.
Er loopt een gerucht, dat de autobussen nu binnenkort zouden
gebruikt worden voor een lijntje naar de IJkade.
B. en W. hebben een voordracht bij de raad ingediend om lijn 13 door
te trekken over de Martelaarsgracht en N.Z. Voorburgwal naar de Dam
(heen via de Paleisstraat, terug door de Mozes en Aaronstraat.
Daarvoor moet een boog gelegd worden van de Mozes en Aaronstraat
naar de N.Z. Voorburgwal, waarvoor een bedrag van f 3500 nodig is.
Het hele traject Czaar Peterstraat-Dam zal voor 7½ cent afgelegd
kunnen worden.
Bij de voordracht is gevoegd een afwijzend preadvies op een verzoek
van de fa. Hudig, Veder & Co, e.a., allen wonende of kantoorhoudende
aan de Prins Hendrikkade, om lijn 13 van het Centraal Station te
verleggen via De Ruijterkade en Handelskade naar de IJkade; lijn 4
te verlengen via Prins Hendrikkade naar Rapenburgerplein; het
traject van lijn 7 langs de Kattenburgerkade te laten vervallen, en
deze lijn via Kattenburgergracht en Czaar Peterstraat te verlengen
naar het huidige eindpunt van lijn 13.
In dit advies herinneren B. en W. aan de bezwaren tegen een trambaan
over de oostelijke Handelskade. Dit zal pas mogelijk zijn als de
zuid- en oostzijde van het Stationseiland zullen worden vergroot,
wat momenteel bestudeerd wordt door een Staatscommissie die belast
is met het onderzoek naar de verbetering van de spoorwegverbindingen
met Amsterdam.
Voorlopig kan alleen worden overwogen de Handelskade te ontsluiten
door een motoromnibuslijn vanaf de Dam of het Centraal Station die
over de oostelijke De Ruijterkade en de Oosterdoksluis zou lopen en
de hele Handels- en IJkade volgt. B. en W. menen evenwel daaromtrent
thans nog geen voorstel te kunnen doen.
Over de doortrekking van lijn 13 zijn in het verleden de nodige
discussies gevoerd, maar de verlenging is toen afgestuit op de hoge
kosten, verbonden aan invoering van de nodige 5-minutendienst. Thans
kan de 6-minutendienst op lijn 13 gehandhaafd blijven, als aan deze
een standplaats wordt toegewezen buiten de kringlijn van lijn 1, nl.
op de hoek N.Z. Voorburgwal-Mozes en Aaronstraat. De directeur
verwacht dat de meerkosten zullen worden gehalveerd en de opbrengst
van lijn 13 zeker zal stijgen. In 1907 bedroeg die f 73.800, waarvan
aan vroegritverkeer f 12.400. Als men dit vergelijkt met de
opbrengst (f 80.600) van een ongunstige lijn zonder vroegritten, die
niet naar de Dam loopt en slechts weinig langer is (lijn 8), dan mag
van doortrekking van lijn 13 zeker een meeropbrengst van f 10 à
20.000 worden verwacht.
Die doortrekking heeft wel tot gevolg, dat de standplaats van lijn 2
aan de oostelijke wachtkamer zal moeten worden verplaatst naar de
westelijke wachtkamer. Deze lijn zal dan samen met lijn 3 het
kringlijntje langs het Prins Hendrikplantsoen moeten gaan volgen.
17-11-1908
De rechter wijst vonnis in de zaak-Schoch (Zie 29 juli 1905 en 30
oktober 1907). De gemeente wordt in beginsel aansprakelijk gesteld,
en er wordt een schadevergoeding toegewezen, echter op voorwaarde
dat de heer Schoch zijn lezing van de feiten bewijst.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
|