MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1893
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1893
3-1-1893
Een man, die gisteren in de Marnixstraat van een in beweging
zijnde tramwagen sprong en daarbij viel, heeft zich zoo ernstig
bezeerd, dat hg per vigelant huiswaarts moest gebracht worden.
Een diamantslijper, die gisteren in de Marnixstraat van een in
beweging zijnde tramwagen sprong, kwam daarbij te vallen, waardoor
hem de rechterarm op twee plaatsen gebroken is. Hij is naar het
Binnen Gasthuis geleid.
4-1-1893
Ter Secretarie zijn ter lezing gelegd:
No. 1. Voorstel van het Raadslid Mr. F. S. van Nierop op het tweede
amendement van de Heer Korthals Altes op art. 13 van de voordracht
no. 474 (tramvoordracht) te lezen als volgt; „Indien in eenig jaar
de concessionaris volgens de eerste alinea van dit artikel tot geene
uitkeering aan de gemeente verplicht is en de exploitatie van lijnen
op de wijze, bedoeld bij alinea 2 van art. 10, niet heeft gedekt de
kosten van tractie en bediening, wordt dit verlies door de gemeente
aan den concessionaris vergoed , echter tot geen hooger bedrag dan
noodig is om de netto-winst aan te zuiveren tot: 1°. 5 pCt. over het
gestorte kapitaal, en 2°. het bedrag, hetwelk in vorige jaren minder
dan 5 pCt. over het destijds gestorte kapitaal mocht zijn behaald,
in zooverre dat bedrag niet reeds uit genoten winst van volgende
jaren mocht zijn aangezuiverd;" en bij aanneming van het amendement
art. 20, al. 1 der voordracht te lezen als volgt: „In de gevallen,
waarin de gemeente bevoegd is eenige handeling te verrichten of te
doen verrichten, te vorderen, dat iets door den concessionaris wordt
gedaan, toegelaten of wel nagelaten, en in éen woord wanneer deze
concessie, als gevolg van eenige handeling, van een gebod of verbod,
voorschrijft de betaling eener nader te bepalen som of eventueel de
vergoeding van te maken kosten, heeft de gemeente het recht, te
vorderen, dat de schatting dezer som of van de kosten voor 'hare
rekening door deskundigen vooraf plaats heeft, opdat de gemeente, na
van die schatting kennis gekregen te hebben, kunne besluiten, om tot
den in uitzicht gestelden maatregel al of niet over te gaan, en
alzoo zonder dat de gemeente door het vragen en verkrijgen dier
schatting gebonden is.''
Uitslaande brand in een confectiemagazijn, Vijzelstraat 53.
De politie slaagde er in, in de vrij nauwe straat, die natuurlijk
dadelijk opgepropt stond met toeschouwers en nieuwsgierigen, het
verkeer zoo goed als mogelijk was te regelen, zodat zelfs de
tramdienst geen belangrijke vertraging ondervond, hoewel de rails
vlak langs het brandende huis lopen.
5-1-1893
GEMEENTERAAD
Zitting van Woensdag 4 Jan.
(Bij de ingekomen stukken bevindt zich een)
Verzoek van J. Hellingman Cz. c. s., dat de nodige maatregelen
worden genomen tot het verkrijgen van een tram langs de
Barentszstraat en de Westerdoksdijk, in verbinding met het
Haarlemmerplein en het Centraalstation—Dam. (Zal worden behandeld)
Bij de voordracht. (No.474 inzake de tramconcessie)
6-1-1893
Zitting van Woensdag 4 Jan. 's nam. 1¼ uur.
Aan de orde is thans de voortzetting van de behandeling van de
tramvoorstellen. Alle artikelen waren vastgesteld, behalve een
nadere formulering van art. 13 en art. 26. Door den Heer Korthals
Altes was een amendement ingediend om in art. 13 de bepaling op te
nemen: (zie 4-1-1893)
De Heer v. Nierop krjjgt het woord tot verdediging van zijn
amendement. Spr. wil niet reageren op het besluit, dat er
arbeiderstrams zullen rijden, maar hij meent toch, dat dit besluit
volkomen in de lucht hangt. Men weet niets af van het uur, waarop de
trams moeten beginnen te lopen, of hoe groot hun aantal moet zijn.
De concessionaris dus kan hoegenaamd geen raming van kosten maken,
en hij zou aan de andere kant, waar niets bepaald is, ook zo weinig
mogelijk kunnen doen en dus de bepaling ontduiken. De gegadigden
zullen zich dus of onthouden van mededeling, of zij zullen zich
dekken voor de schade van de arbeiderstrams door in te schrijven
tegen een hoog tarief. Het een noch het ander acht spr. in het
belang van de gemeente. Hij meent, dat ook de gemeente de risico
voor de ochtendtreinen moet dragen. B. en W. behoeven dit niet te
doen — zoo zou sprekers wens zijn — als na een schatting door
deskundigen blijken zou, dat het risico te groot zal worden.
Sprekers amendement komt geheel overeen met dat van den Heer Altes.
De Heer Pijnappel komt erop terug, dat de zaak van de arbeiderstrams
slecht is geregeld. Wenste men dat nu nog te verbeteren, dan zou hij
meegaan, maar dit doet men niet door de schade te werpen op de rug
van de gemeente. Hij zou het dus wenselijk achten als over de zaak
de discussies heropend werden.
De Heer Korthals Altes betoogt, dat zijn amendement de strekking
heeft om de bezwaren te voorkomen, welke de Heer Pijnappel vreest:
onbekendheid van de concessionaris met de omvang van een eventueel
verlies. De Heer Korthals Altes trekt zijn amendement in, nu het
zijne door dat van de Heer v. Nierop (verduidelijkt) wordt
weergegeven.
Nadat de Voorzitter nog heeft duidelijk gemaakt, dat door het
amendement-Van Nierop de onzekerheid wordt weggenomen, en de Heer
Serrurier een redactiewijziging van dat amendement heeft voorgesteld
waardoor het meer overeenstemt met een overeenkomstige bepaling in
de concessie der A. O. M. en dus ook hier de exploitatiekosten
zullen berekend worden per treinkilometer, merkt de Heer Muller op,
dat het systeem-Van Nierop hierop neerkomt, dat men niet dan
schuchter een proef met arbeiderstrams zal nemen. De discussies
worden hierna gesloten en het (door B. en W.) gewijzigde
amendement-Van Nierop in stemming gebracht. Het werd met 21 tegen 4
stemmen verworpen. Hiermede was het gehele cahier de charges
vastgesteld. Het werd thans en bloc in stemming gebracht en met 27
tegen 8 stemmen aangenomen.
Tegen stemden de h.h.: v. Ogtrop, Vas Visser, v. Eeghen, Bake, v.
Nierop,, Geertsema, H. S. van Lennep en Heineken.
12-1-1893
De schaatsenrijders, die vanmiddag niet in de gelegenheid waren
om een tochtje te maken werden zo goed mogelijk schadeloos gesteld
door het bestuur van de IJsclub, die voor muziek had gezorgd. Het
was er druk en vrolijk op de baan. Hedenavond zal de club ook
geopend wezen Voor wie het nog niet mochten weten delen wij mede,
dat men het aan de tramwagens kan zien of 's avonds de baan open is.
De bordpapieren plakkaten blijven dan namelijk in de trams staan,
terwijl deze er in 't omgekeerde geval, als de baan 's avonds dicht
is, er 's middags om een uur of vier uitgenomen worden.
Van en naar Sloterdijk werden Zondag niettegenstaande dat, èn de
ijsbaan èn de Haarlemmerweg de helen dag als bezaaid met mensen
waren, door de tram ruim 700 personen vervoerd, een getal, dat zelfs
bij zomerdag nooit bereikt wordt.
28-1-1893
Concessie voor het leggen, hebben en exploiteren van tramwegen
op de openbare gemeentegrond en van een stoompont in het openbaar
gemeentewater.
B en W brengen ter openbare kennis, dat de bepalingen van
bovengenoemde concessie zijn te verkrijgen ter Stadsdrukkerij Nes
No. 43. Zij nodigen belanghebbenden uit, om, zo zij bereid zijn een
concessie volgens de bedoelde bepalingen te aanvaarden, hun
gezegelde biljetten van inschrijving, houdende opgave van den in
artikel 11 sub a der bijzondere bepalingen, in te vullen maximum
kilometerprijs, vergezeld van de bij § 3 der algemene bepalingen
genoemde en daarbij nader omschreven bescheiden, in gesloten omslag
uiterlijk op 1 Juni 1893, des middags te 12 uren ter
GemeenteSecretarie, afdeling Publieke Werken, kamer No. 91, in te
leveren.
31-1-1893
Een zeergeachte stadgenote is Zaterdagavond plotseling
overleden. Mevr. de Wed. C. J. Cox—Prince, hoofd der vierde klasse
Meisjesschool op het Frederiksplein, is die avond, in de tram naar
huis rijdende, onderweg ongesteld geworden en bleek, na inmiddels in
een vigilante te zijn overgebracht, bij aankomst aan de woning op
het Frederiksplein reeds te zijn overleden
6-2-1893
De schrijver van een ingezonden stuk maakte zich tot tolk van
velen, die „tegen comedietijd" van het Leidscheplein in de richting
van de Plantage willen vertrekken met de tram. Op sommige avonden
immers is het een waar gevecht om een plaats; de aankomende trams
worden bestormd en de vertrekkende zijn in een oogwenk stampvol,
terwijl er toch telkens nog een menigte ongeduldigen moet blijven
wachten. En van het instappen onderweg is daardoor volstrekt geen
sprake. De schrijver meent, dat de A. O. M., — aan wie hij overigens
allen lof brengt voor de regeling van de dienst — het „eenvoudige
middel" zou kunnen toepassen om tegen half acht nog zeven of acht
extra wagens van het Leidscheplein te doen afrijden.
Van de meest bevoegde zijde is ons verzekerd, dat de Maatschappij
inderdaad het mogelijke doet en bereid is middelen te overwegen om
het grotere verkeer op sommige plaatsen te bevorderen, maar.... er
bestaan verschillende bezwaren van praktische aard. Het middel, door
de inzender aangegeven, is dan ook inderdaad niet zoo eenvoudig, als
het hem zelf wel toeschijnt. Op de bedoelde tijd is het op andere
lijnen immers óok druk; het verplaatsen van materieel voor een korte
tijd (de wagens zouden nog weer terug moeten ook !) gaat zeer
moeilijk, zonder dat andere lijnen er onder lijden, en bovendien —
en dit is iets, wat nog 't zwaarst van al moet wegen — de
noodhulp-paarden, die hierbij nodig zouden zijn, zijn volstrekt niet
op hun gemak op een vreemde lijn. Hierdoor vooral is het middel
feitelijk niet uitvoerbaar. Het enige, wat er dus op zit, is dit dat
het publiek een beetje rekening houdt met deze moeilijkheden en zich
er aan gewent, wat vroeger van huis te gaan op tijden, dat het
tramverkeer aldus spontaan wordt vergroot. In dit opzicht is het dus
hiermede enigszins als met de vervroegde winkelsluiting: als men
kort voor negenen op inkopen uitgaat, vindt men de winkel allicht
gesloten.
9-2-1893
Gistermiddag is een 17-jarige jongen, die gezeten was op het
vélocipede-vleeskarretje van de Heer Zeehandelaar, bij het uitwijken
voor de tram ter hoogte van de Kosterbrug in de Overtoomsche vaart
gevallen. Zowel het voertuig als de berijder zijn door burgers
spoedig op het droge gebracht.
15-2-1893
Onlangs deelden we de korte inhoud mede van een ingezonden stuk,
waarin de schrijver de aandacht vestigde op het overmatig drukke
verkeer langs de tramlijn Leidscheplein—Plantage tegen „comedietijd."
De praktische bezwaren tegen zijn middel — het rijden van extra
wagens — werden toen tegelijkertijd aangeduid.
Een ander inzender, die zich de aangegeven bezwaren kan begrijpen,
meent thans een meer doeltreffend middel te hebben gevonden. Hij
stelt nl. voor een paralleltramlijn te leggen langs de gehele
Stadhouderskade, van de P. C. Hooftstraat naar de Plantage. De
bewoners van de Amsteldijk, van de gehele Stadhouderskade en alle
daarachter liggende straten zouden daarmede zeer zijn gebaat, door
de aldus verkregen kortere verbinding met het Concertgebouw, het
Vondelpark enz. Een dergelijke lijn zou dus, naar de mening van
dezen inzender, zeker renderen.
23-2-1893
Reeds jaren was er sprake van de aanleg van een stoomtrambaan
langs het Noordzeekanaal ter korte verbinding van IJmuiden naar
Amsterdam. 't Heet thans dat deze lijn door de Staat zou worden
gelegd.
Een werkman die voor een handkar liep werd aan de Katterburgergracht
door een tramwagen aangereden. Inwendig gekneusd werd de man naar
het Binnengasthuis gebracht.
3-3-1893
Door de Amsterdamsche Omnibus- Maatschappij werd heden in het
openbaar aanbesteed: Het bouwen van een stalgebouw voor 81 paarden,
met remise voor tramwagens, ziekenstal, smederij, woning en
bijkomende werken op een terrein in het Willemspark, gem. N.-Amstel.
Van de 26 inschrijvingen bedroeg do hoogste ƒ 87,400; laagste van H.
E. Hendriks, te Oss, ƒ 73,890.
10-3-1893
Dinsdagmiddag zijn in de Plantage Middenlaan twee kinderen,
(broertjes) wonende in de Kerkstraat, door de tram aangereden. Het
ene kwam met de schrik vrij, maar de andere, een vierjarig knaapje,
geraakte met een der beentjes onder de wielen. Het arme kind werd in
een der nabijgelegen huizen binnengedragen en daarna naar het Isr.
ziekenhuis vervoerd. Hij was zo ernstig gewond dat het been
waarschijnlijk geamputeerd zal moeten worden. De kinderen wilden nog
over de rails lopen niettegenstaande de koetsier luid belde en
zoveel mogelijk remde, helaas, zonder dat het baten mocht.
14-3-1893
Thans eindelijk is een begin gemaakt met de verlenging van de
trambaan Dam—P.C. Hooftstraat naar de Parkweg en het Willemspark.
16-3-1893
Gisteravond hebben onbekend gebleven jongens op verschillende
plaatsen in de stad blikken doosjes met percussies op de tramrails
gelegd, o. a. in de Paleisstraat bij de Kalverstraat, waar omstreeks
tien uur bij het passeren van een tram met een zware, rollende slag,
alsof een geweer of zwaar pistool werd afgeschoten, een van die
dingen ontplofte. Het gevolg was, dat in een oogwenk de straat
geheel vol mensen stond, die van alle kanten op het geluid kwamen
aangesneld. Maar niemand wist te vertellen wat er eigenlijk gebeurd
was, zodat de nieuwsgierigheid niet bevredigd kon worden en ieder
weldra zijns weegs ging.
Later werd door een hoofdconducteur, die op onderzoek uittoog, het
vernielde doosje gevonden.
1-4-1893
Gisteren werd in Eensgezindheid de algemene jaarlijkse
vergadering gehouden van aandeelhouders der Amsterdamsche
Omnibus-Maatschappij. Vertegenwoordigd waren 92 aandelen, recht
gevende op 82 stemmen. Het proces met de gemeente Amsterdam, sedert
1891 hangende, werd door arbiters in het voordeel der vennootschap
gewezen. Het kapitaal bleef onveranderd 1 miljoen.
Onder verschillende andere cijfers werd nog gemeld, dat 762 personen
in dienst zijn der Maatschappij; aan salarissen werd uitgekeerd
ƒ510,429; 34 personen, die 10 jaar, en 19, die 15 jaar in dienst
waren kregen ƒ 50 en ƒ 100 gratificatie.
De gezamenlijke lengte bedroeg 27,096 meter, waarvan 22,000 meter
dubbel spoor; het aantal wagens was 193; aangekocht werden 126
paarden van gemiddeld ƒ463, verkocht werden er 61; het verlies
bedroeg per paard en per dag 11 cent.
De netto-opbrengst vau het vervoer beliep ƒ 1,243,160; de opbrengst
per passagier bedroeg 6,67 cent of 0,02 cent meer dan in het vorige
jaar. De exploitatiekosten waren 75,6 %, met inbegrip van de
uitkering aan de gemeente.
De commissie, belast met het nazien der rekening, deed hierna
verslag en verklaarde de balans en winst- en verliesrekening
volkomen akkoord te hebben bevonden.
De Heer C. V. Gerritsen verkreeg nu het woord tot het doen van
enkele beschouwingen en herinnerde daarbij aan hetgeen hij vorig
jaar reeds had ter tafel gebracht. Toen echter was men daarop niet
voldoende voorbereid. Nu zou het Bestuur wel voldoende gelegenheid
hebben gehad tot voorbereiding. Spreker bracht alleszins hulde aan
het bestuur voor het gehouden beheer, waardoor zulke financiële
resultaten werden bereikt: gemiddeld 9 ½ pCt. gedurende een bestaan
van 20 jaar. De maatschappij is in dit opzicht schier onovertroffen.
Wij, aandeelhouders, zijn hogelijk ingenomen — zei spr. — met een
dergelijk cijfer, maar daarmee is dan ook alles gezegd, want nu de
schaduwzijde. Kunnen wij een dergelijk dividend aanvaarden met de
wetenschap van de treurige toestanden onder het personeel? Mogen
wij, aandeelhouders, na de enquête, die plaats heeft gehad, weer
berusten in dit hoog dividend? Het bestuur heeft in de vorige
vergadering verzekerd dat de verklaringen voor de 'enquête moeten
worden gewaakt, toen zijn er cijfers en diensttijd genoemd welke
onjuist waren. In hoever deze tegenspraak juist is, kan niet worden
gecontroleerd. De enige getuigenissen, die voor de enquête, onder
ede afgelegd....
De Heer Schadd -. „Welnee, niet onder eede...."
De Heer Gerritsen: „Nu goed, dan niet onder ede."
Spr. herhaalt enige cijfers uit het enquêteverslag. De stalknechts
krijgen ƒ 9 à f 10 loon per week, bg een diensttijd van 17 à 18 uur
per etmaal. Dit noemt spreker een hongerloon, evenals dat van ƒ 8
van de wisselwachters. De koetsiers hebben een vrij bevredigend
loon, 12 à 14 gulden, maar dat van de conducteurs is stellig te
gering. De werktijd is zeker veel te lang. Voor de enquête is
verklaard, dat die der conducteurs 16 à 17 uur bedraagt per etmaal;
maar zelfs wanneer dit overdreven is, stel dat het slechts 15 uur
is, dan is het toch veel te lang. Spr. verwijst naar Zwitserland
voor de werktijd bij het vervoer als wettelijk maximum bepaald op 12
uren. Een maatschappij als deze, die zo welvarend is, moest hier een
voorbeeld geven. Spr. heeft nog meer grieven en hoopt deze thans te
kunnen uiten, zonder dat hem, als het vorige jaar, het woord wordt
ontnomen. De schafttijd van 80 minuten voor de conducteurs is veel
te kort, want zij kunnen toch niet allen bij een eindpunt wonen, en
mogen niet eens in die tijd van de tram gebruik maken. Het aantal
vrije dagen is ook veel te gering, zoals spr. op grond der
enquêtecijfers uiteenzet (conducteurs eens in de 17 dagen). Bij
ziekte keert het bestuur (de aandeelhouders hebben nl. in deze zaken
niets te beslissen) slechts 2/3e van het loon uit. Wanneer dus
eenmaal ziekte geconstateerd wordt, dan wordt b.v. van een loon van
ƒ9 nog ƒ3 gekort, en dat juist wanneer 't het meest nodig is in het
gezin. Al heeft het Gemeentebestuur voorlopig de Maatschappij
vrijgelaten ter zake van pensionering, de aandeelhouders zijn
gehouden niet toe te laten dat het personeel in deze is overgelaten
aan willekeur van het Bestuur. Het personeel behoort te weten waarop
het kan rekenen. Ten slotte herhaalde de spreker een wens, welke
reeds in een vorige vergadering door den heer Den Tex was
uitgesproken, nl. dat de algemene vergadering voortaan ook
toegankelijk zou zijn voor de vertegenwoordigers der pers. Dit
achtte spr. in alle opzichten gewenst en billijk.
Na deze toelichting stelde de Heer Gerritsen de volgende motie: De
vergadering, gehoord de mededeling betreffende de staat der
vennootschap, verklaart: onder uitnodiging aan het bestuur om ten
aanzien van het personeel der Maatschappij maatregelen te treffen,
die er toe leiden, dat:
1. geen lager loon dan ƒ 12 per week wordt uitbetaald;
2. de diensttijd — behoudens in buitengewone gevallen — niet langer
duurt dan 12 uur per etmaal (excl. schafttijd);
3. een schafttijd van 1½ uur in den namiddag wordt toegestaan;
4. iedere week één geheel vrije dag wordt genoten en deze minstens
éénmaal per maand op Zondag valt ;
5. in geval van ziekte kosteloos geneeskundige hulp wordt verleend
en het volle loon wordt uitbetaald;
6. zolang de bij de concessie voorgeschreven maatregelen tot
pensionering wegens ouderdom of invaliditeit niet zijn genomen, een
voorlopige regeling van deze aangelegenheid in het leven wordt
geroepen en ter kennis van het personeel wordt gebracht;
en onder uitnodiging tevens om voortaan de vertegenwoordigers der
pers in de gelegenheid te stellen de algemene vergaderingen van
aandeelhouders bij te wonen, dank te zeggen voor het mede ten bate
der aandeelhouders in alle opzichten uitnemend gevoerde beheer.
Mr. E. Lioni stelde voor, dat het bestuur schriftelijk preadvies zou
afleggen over deze motie, om in een volgende vergadering drukker,
bezocht dan deze, daarover te beraadslagen. Deze vergadering was
niet voldoende op een discussie voorbereid.
De Heer Schadd was van mening, dat er op die wijze te veel betekenis
werd gehecht aan de motie van de Heer Gerritsen. Diens cijfers zijn
geheel onjuist, en welke waarde men aan zijn beweringen heeft te
hechten, kan blijken uit zijn verklaring, dat de enquêteverhoren
onder ede werden afgenomen! Dat is een vergissing, die men niet van
een Kamerlid zou verwachten. Spr. zette voorts uiteen dat het hier
geen vergadering was van het personeel, maar van oprichters der
maatschappij, niet geroepen om studie te maken over de sociale
kwestie, maar die hun geld goed willen beleggen. Is het dan niets
dat deze maatschappij in geheel Europa bovenaan staat, wat het
personeel aangaat, in uiterlijk en levensomstandigheden.
De Heer Gaastra merkt op, dat men nergens dan in Amsterdam zulke
paarden, zulke conducteurs en zulke wagens heeft. Spr. die uit Den
Haag komt, kent de lonen hier niet, maar acht het verkeerd de lonen
op te drijven, want dat zou maar jaloezie wekken.
Mr. Lioni bleef bij zijn meening, dat het beter was dat de Heer
Schadd niet thans de aangevoerde grieven beantwoordde. Wanneer de
cijfers niet juist zijn, dan is het zaak ze nader te weerlegden. Het
best zou zijn een overzicht van de lonen, vergeleken met andere
maatschappijen. De Heer Gerritsen bedenkt niet welke grote gevolgen
een schijnbaar kleine verandering in de cijfers kan teweegbrengen.
Zoo zou het hele winstcijfer teloor gaan, wanneer alle lonen met 1
gulden stegen en de werkdagen met 1 uur verminderden.
De Heer Gerritsen achtte het een verwerpelijke tactiek om, zoals de
Heer Schadd deed, het gewicht te leggen op een bijzaak als de
kwestie der verklaringen onder ede. Wanneer de heren Schadd of
Schmitz tegenover de cijfers van de getuigen voor de enquête andere
cijfers stellen, dan is voor spr. de zaak daarmede nog niet uit. dan
dient er nog een onderzoek te volgen en voor onware verklaringen
kunnen de getuigen althans vervolgd worden de declaranten hier niet.
De Heer Schadd verklaart niet, dat het onmogelijk is de maatregelen,
in de motie bedoeld, te nemen maar zegt, dat het blijken zou bij de
invoering, dat de motie niet veel te betekenen had. Spr. houdt zich
dus aan de gestelde motie en verzet zich tegen het voorstel-Lioni om
de zaak te verdagen. Hij merkt nog op, dat hij zijn aandelen heeft
gekocht voor een gemiddelde prijs van 200 pCt., maar niettemin wenst
hij onder de tegenwoordige voorwaarden geen aanspraak te maken op de
behaalde baten. Dit trouwens in antwoord op den Heer Lioni.
Hoofdzaak is dat de hongerlonen worden verbeterd, opdat niet langer
de publieke liefdadigheid behoeft te worden ingeroepen voor het
personeel der A. O. M.
De Heer Schadd acht de kwestie van de verklaringen onder ede goed
voor een debatingclub en zal daar niet meer over spreken. Spr.
verklaart dat de gemiddelde arbeidsduur van het personeel is 11 uur,
zegge elf uur per dag.
De Heer Gerritsen: „Nu ja, berekend over 365 dagen, dus met.
inbegrip van de vrije dagen . . . ."
De Heer Schadd: „Natuurlijk !" Spr. herinnert dat de verklaringen
van de enquête sedert uitvoerig zijn weerlegd en onjuist bevonden.
Daarvan schijnt de Heer Gerritsen niets te hebben vernomen. Wanneer
het loon verhoogd wordt hier of daar, moeten alle lonen noodwendig
stijgen. En welke onjuistheden bij de berekening der lonen. Die der
koetsiers heten hoog genoeg, maar het is toch een feit dat ieder
koetsier graag onmiddellijk met een conducteur wil ruilen. Of moet
men in het oog houden, dat de conducteurs bijzondere baten hebben
van het publiek? Dat bedraagt wel eens 5 gulden per week! En de
ziekengelden zijn laag. wordt gezegd, maar er is vergeten, dat de
meesten in een ziekenfonds zijn. Wanneer men orde wil houden moet
men het vertrouwen weten te bewaren van de aandeelhouders. Wat de
pers betreft, welnu, die is er thans ook, maar zij hoort niet thuis
in een huishoudelijke vergadering. Wij willen niet zijn — zoo
eindigde spreker — filantropen, maar willen onze zaken en die va het
personeel behartigen en we willen ook niet doen als de gemeenteraad,
die terug moest komen op een genomen besluit, zo belangrijk als dat
van de verlaging van bruggen en het asfalteren.
De Heer Gerritsen protesteert tegen deze uitlating van de Heer
Schadd. Het gaat niet aan zo smadelijk over de gemeenteraad te
spreken. Overigens meent spr., dat het bestuur in elk geval bij
ziekte de bus moet betalen. De kans om ziek te worden is zeer groot
voor het personeel.
Stemmen : Wel nee, volstrekt niet,...
De gemiddelde diensttijd is volgens spr. veel hoger dan 11 uur
daags, omdat men de vrije dagen er geheel behoort af te trekken.
De Heer Gaastra wil de Heer Gerritsen interpelleren over zijn
maidenspeech in de Tweede Kamer betreffende de maatschappij
Nederland. Na enige discussie wordt dit punt echter, als buiten de
orde, voorbijgegaan.
De Heer Van der Vies, bestuurslid, en na hem ook de Heer Vorstius,
verklaren, dat de tevredenheid onder het personeel inderdaad niets
te wensen overlaat. Op verzoek van eerst genoemden geeft de Heer
Schadd nog eenige cijfers uit den mutatiestaat.
Uit den dienst gingen van de 730 man slechts 8 personen, er
overleden 10 en slechts vier gingen vrijwillig. Na enige verdere
opmerkingen werd de motie in stemming gebracht. Zij werd verworpen
met 53 tegen 29 stemmen. Tot leden der commissie voor het nazien van
de rekening werden gekozen de heeren Lioni, Tegelberg en Muysken met
ongeveer 37 stemmen. (De heeren Van Coeverden, Gerritsen en Mr. Boas
kregen 29 stemmen.) Tot plaatsvervangers werden gekozen de heeren
Kalff, Vorstius en Van Langerhuyzen.
Hierna werd de vergadering gesloten. Uit het jaarverslag is nog
gebleken dat het eindcijfer van het vervoer ƒ 71.000 hooger was dan
het vorige jaar; loen bedroeg het ƒ 1,171,426. Het aantal passagiers
was 18,625,472, tegen 17,448,826 in 1891.
Aan de gemeente wordt voor haar aandeel in de opbrengst van het
vervoer en voor het onderhoud en schoonhouden der bestrating voldaan
ƒ 91,883,45 .
8-4-1893
De firma Jan L. C. Kotting heeft wederom in de tramwagens der A.
O. M. twee verschillende transparanten met advertenties aangebracht.
10-4-1893
Brand in de Jodenbreestraat, nr 7. Het geval veroorzaakte daar
in de buurt heel wat drukte en beweging. Het was er zo’n gedrang,
dat het tramverkeer er geruime tijd door gestremd was, en er was
soms zulk een herrie, dat het de politie nu en dan moeite kostte, de
orde te handhaven.
13-4-1893
Door de recherche is een berucht zakkenroller gearresteerd. Het
is zekere De H., op wie de politie reeds lang het oog hield, doch
die haar tot nog toe te slim af was. Hij ontrolde enige dagen
geleden op de Dam een heer diens gouden horloge Op aanwijzing van
een tramconducteur, die de diefstal gezien had, werd hij gevat, maar
hij wist bij een worsteling met de politieagent, die hem naar het
bureau achter de Hal zou brengen, het gestolen horloge weg te
werpen. Dit werd echter gezien door een jongen, die het horloge
opraapte en aan het bureau bracht. Voorlopig werd De H. toen op
vrije voeten gesteld, maar gisteren is hg op last van de rechtbank
in hechtenis genomen. Een voordeel in de komende drukke dagen is
zeker, dat dit sinjeur al vast van den vloer is. (zie bij 18-5-1893)
24-4-1893
Het dubbel tramspoor is in de Parkweg (Nieuwer-Amstel) gereed
gekomen, zodat slechts de verbinding met de P. C. Hooftstraat nog
gelegd moet worden.
28-4-1893
Op het Leidscheplein trachtte een schipper van een in beweging
zijnde tramwagen af te springen. De man struikelde en deed zulk een
lelijke val, dat hij naar het Buiten Gasthuis gebracht moest worden.
29-4-1893
Hier ter stede is in de ouderdom van ongeveer 70 jaar overleden
de Heer F.J.W.H. Schmitz, een zeer bekend Amsterdammer, wiens
verscheiden in vele kringen zal worden betreurd. De Heer Schmitz was
chef der firma Wijnand Fockink. Hij had zitting in een groot aantal
commissies en verenigingen van openbaar nut. Hij was o. a. lid van
Provinciale Staten, lid van het Burgerlijk Armbestuur, van het
hoofdbestuur der Vereeniging tot verbetering van het lot der
Blinden, penningmeester van de Prins Alexander Stichting,
bestuurslid van „Kindervoeding", van het Burgerziekenhuis,
commissaris van „de Algemeene Maatschappij van Levensverzekering en
Lijfrente," mededirecteur van de Amsterdamsche Omnibus-Maatsohappij,
lid van de raad van beheer der Nederlandsch-Indische
Tramweg-Maatschappij enz. enz.
3-5-1893
In de Linnaeusstraat sprong een man van een in beweging zijnde
tramwagen. Hij had het ongeluk te vallen en zich zo te bezeren, dat
hij in het Burgerziekenhuis verbonden moest worden.
5-5-1893
In de gisteren gehouden Gemeenteraadszitting (was) Onder de
ingekomen stukken …. een verzoek van de Amsterd.
Omnibusmaatschappij, tot het door middel van elektriciteit (te
ontlenen aan een bovengrondse geleiding) doen voortbewegen van hare
tramwagens.
Aanvankelijk wordt de vergunning gevraagd voor de volgende lijnen:
Willmspark—P.C. Hooftstraat—Dam, Vondelstraat—Dam, Dam—
Centraalstation, Dam—Haarlemmerplein, Haarlemmerplein—Leidscheplein,
Leidscheplein—Amstelveensoheweg. Het verzoek werd gesteld in handen
van B. en W. tot preadvies.
De vereniging van conducteurs en koetsiers der A. O. M. „Ons Belang"
hield hedennacht in het gebouw d'Geelvinck een goed bezochte
vergadering, ter bespreking van de belangen van het trampersoneel en
tot het maken van propaganda voor „Ons Belang." De secretaris zette
het streven van de vereniging nader uiteen en schetste haar
ontstaan, hoe zij door een 26-tal mannen werd opgericht en thans
reeds 170 leden telt. Het streven van „Ons Belang" is het bevorderen
van het stoffelijk welzijn van het personeel, het verkrijgen van
betere toestanden en het in 't leven roepen van een pensioenfonds.
Zoals reeds gezegd telt de vereniging thans 170 leden; staande de
vergadering traden nog een twintigtal nieuwe leden toe, na een woord
van opwekking van de voorzitter, die krachtig op samenwerking
aandrong en de aanwezigen uitnodigde de vereniging te steunen en
haar streven te helpen bevorderen. Ook het publiek kan daartoe
medewerken, door als donateur toe te treden of een bewijs vau zijn
instemming te zenden aan den penningmeester J. J. Luyks, 2e Jan v.
d. Heijdenstraat 60.
18-5-1893
De zakkenroller op de tram, Abraham Izak de Haan, is gisteren
wegens het rollen van een horloge door de Amsterdamse Rechtbank
veroordeeld tot drie jaren gevangenisstraf.
20-5-1893
Een tweetal mannen liepen in druk gesprek al pratende over de
Dam. Plotseling zag een hunner eer. leren etui op den grond liggen.
Hij raapte het op, maakte het open en zag tot zijn verrassing het
een fraai gouden dameshorloge bleek te bevatten, met nikkelen
ketting. De beide mannen kwamen overeen om hun vondst te deponeren
aan het politie-burean achter de Hal en gingen door de Damstaat
daarheen op weg. Ondertussen scheen de vinder een klein beetje
berouw te hebben gekregen van zijn zo spoedig genomen besluit en
scheen zijn lust, om het horloge aar 't bureau te brengen,
aanmerkelijk te bekoelen. Hij zocht ten minste twist met zijn
kameraad en wilde er hard van door gaan. De ander die dat begreep,
hield echter de vluggert stevig vast; de eerste wilde zich weer
losrukken en zo ontstond een worsteling, die natuurlijk dadelijk een
groot aantal nieuwsgierigen lokte. Er kwam ook een agent hij, die de
vechtersbazen scheidde en aan wie de mannen vervolgens haarfijn
vertelden wat er gebeurd was. De agent verzocht toen beide mannen om
mee in het bureau te gaan, waar het gevonden horloge afgegeven werd.
Enige uren later kwam reeds de eigenares het opvragen. het was een
dame, die het etui vermoedelijk bij het uitstappen van de tram
verloren had.
24-5-1893
Bij van Holkema & Warendorf is weder een nieuwe druk verschenen
van de praktische Plattegrond van Amsterdam. Hij is voor 1893
herzien door A. J. van der Stok Jr.
Bij middelen van vervoer is niet aangegeven dat de A. O. M.
retourkaartjes uitgeeft;
Pinksteren.
In jaren heeft men niet zulke heerlijke Pinksterdagen beleefd als
deze laatste, maar het moet worden gezegd, dat de mensen getoond
hebben ze op prijs te stellen. Reeds Zondag was de drukte in de stad
zeer groot, al werd zij nog door die van gisteren verre overtroffen.
Het verkeer in alle richtingen was dan ook buitengewoon levendig: de
trams waren voortdurend zwaar bevracht, de booten aan het IJ steeds
overvol en de treinen — er waren alleen uit Rotterdam 14 extra
treinen — brachten aldoor honderden reizigers aan en weer honderden
anderen naar elders. Maar dit alles haalde nauwelijks bij het
verkeer per as, in het bijzonder op de tweede dag; de zonderlingste
vehikels werden tot pleziervoertuigen ingericht, omdat de gewone
rijtuigen al spoedig niet meer te krijgen waren. Voor wie het dus
feestdagen mochten wezen, voor de arme paarden zeker niet.
Ten bewijze van de drukte op de beide dagen laten wij hier enige
cijfers volgen. De Gooische Stoomtram vervoerde 5733 personen. De
Amsterdamsche Omnibus-Maatschappij vervoerde Zondag 78,000, Maandag
110,000 personen.
26-5-1893
Heden is de nieuwe verlenging van de lijn naar de Parkweg
geopend. De trams naar de P. C. Hooftstraat rijden dus niet langer
tot het einde van die straat en de borden zijn sedert heden
herdoopt, zodat het opschrift „P. C. Hooftstraat" vervangen is door
„Willemspark."
In de Verlengde Vondelstraat is men bezig met het leggen van de
rails, voor de verlenging van de lijn Dam—Vondelstraat.
3-6-1893
Men zal zich herinneren dat inde Raadszitting van 4 Januari jl.
de concessievoorwaarden werden vastgesteld voor de aanleg en
exploitatie van tramwegen in de buitenwijken. Zij behelsden de
bepalingen volgens welke gegadigden konden aanleggen de lijnen:
Haarlemmerplein—Nassaukade— Leidschebosch, Leidschebosch—Amsteldijk,
Handelskade—de Ruyterkade—Stationsplein, Stationsplein—De Ruyterkade—Haarlemmerplein
en een stoompontverbinding van de beide Amsteloevers. Gistermiddag
te 12 uren was de termijn voor de levering van
inschrijvingsbiljetten gesloten. Het resultaat is geweest, dat zich
geen enkele gegadigde heeft aangemeld.
8-6-1893
Zitting van Woensdag 7 Juni,
De Weth. Serrurier deelde namens B. en W. mee, dat voor de aanleg
van tramlijnen in de buitenwijken geen inschrijving was ingekomen.
Alleen was in de bus gevonden een mededeling van de „Algemeine
Electricitäts Gesellschaft" te Berlijn, dat zij bereid was in te
schrijven, indien het aandeel voor de gemeente in de netto winst zou
verminderd worden en indien de sociale bepalingen van de art. 21 en
22 zouden komen te vervallen. B. en W. zullen nu nadere voorstellen
omtrent deze lijnen bij de raad indienen.
20-6-1893
In een der laatste zittingen van de Gemeenteraad kwam een
verzoek in van de Amst. Omnibus- Maatschappij om, bij wijze van
proef op enkele aangewezen lijnen elektriciteit te mogen bezigen als
beweegkracht Dit adres werd in handen van B. en W. gesteld tot
preadvies. Dat dit preadvies niet al te lang op zich zal laten
wachten, mag afgeleid worden uit het feit dat dezer dagen de
Wethouder en de Directeur van P. W. met de Directeur van de A. O. M.
de elektrische tramaanleg van Bremen in ogenschouw zijn gaan nemen.
Wij kunnen natuurlijk niet vooruitlopen op de mededelingen, welke
door het Gemeentebestuur in de Raadszitting waarin de zaak behandeld
zal worden, gedaan zullen worden. Dat omtrent hetgeen in Bremen op
dit gebied te zien valt, de indruk echter niet ongunstig zal geweest
zijn, mag met vrij grote zekerheid worden aangenomen. Bij de A. O.
M. — dit kunnen wij wel zeggen — bestaat het voornemen om, indien de
Raad de nieuwe beweegkracht goedkeurt de elektriciteit toe te passen
op al haar lijnen.
Indien dit geschiedt dan is Amsterdam lang niet de eerste grote stad
waar de paardentrams zullen zijn verdrongen door elektrische. Men
zou zelfs kunnen zeggen, dat wij tamelijk wel achteraan komen.
Het nut en de geriefelijkheid van elektriciteit als beweegkracht op
den trap, welke de techniek thans bereikt heeft, wordt algemeen en
allerwege in het buitenland erkent. Zonder twijfel is 't een
voordeel, dat het vervoer niet alleen geruisloos, doch ook veel
sneller geschiedt, terwijl de vrees voor ongelukken — de ervaring
leerde het reeds — niet bewaarheid is geworden en ook de zogenaamde
ontsiering der steden met al te schrille kleuren bleek
afgeschilderd.
Dit laatste vond zijn oorzaak hierin, dat men hierbij het oog had op
sommige Duitse steden, b.v. Hannover, waar de Rijkstelefoondraden op
inderdaad omslachtige en weinig sierlijke wijze, nl. door het
spannen van netten, tegen contact met de elektrische geleidingen
beschermd zijn. Maar dit .beschermen kon op veel eenvoudiger en
praktischer wijze geschieden en is een zaak, welke in elk geval
afgescheiden gehouden moet worden van hetgeen uiterlijk te zien is
van de elektrische geleiding.
De maatregel zal dus voor het publiek een groot voordeel zijn en
schijnt in geen enkel opzicht door de Gemeente behoeven
tegengehouden te worden. Al zal de invoering van elektrische trams
later een bezuinigingsmaatregel blijken, in de eerste jaren zal zij
der A. O. M., gelijk van zelf spreekt, op enorme uitgaven te staan
komen, daar bij de kosten van aanleg nog komt de schadepost van het
onbruikbaar geworden materieel, paarden, gebouwen enz. Ook in de
behoefte van het overtollig geworden stalpersoneel, zadelmakers enz.,
moet voorzien worden, daar de directie volstrekt niet voornemens is
deze mensen aan hun lot over te laten.
Bij de directie is de zaak met alles wat er aan vast is, reeds zoo
rijpelijk overwogen, dat zij, indien de vergunning van de Gemeente
verkregen is, aanstonds met de uitvoering van het plan wenst aan te
vangen.
27-6-1893
Door de Vereniging Jacob van Lennep in een adres aan den raad
gericht, waarin naar aanleiding van het feit, dat zich geen
inschrijvers hebben aangemeld voor de wenseiijk geachte
buitenlijnen, herinnerd wordt aan het aanbod van de Amsterdamsche
Omnibus-Maatschappij, om over te gaan tot het leggen der
geconcessioneerde lijn Dam—Bilderdijkstraat, voor zoverre zulks
mogelijk is, en wel van af de Westermarkt tot aan de Nassaukade,
wanneer aan deze Maatschappij werd toegestaan om in aansluiting met
deze lijn „op opzegbare vergunning" een lijn te leggen van de
Nassaukade tot aan de Overtoom (levendige zijde) via Potgieter- en
Bilderdijkstraat.
Op het geven van deze vergunning wordt nu door de Ver. Jacob van
Lennep ten sterkste aangedrongen, daar door deze lijn het gehele
„Van Lennep-kwartier" in het tramnet zou worden opgenomen en directe
verbinding met het hart der oude stad zou krijgen.
In het adres wordt er nog op gewezen, dat de gemeente Nieuwer-Amstel
bij de reeds bestaande indirecte tramlijn, nu onlangs twee directe
tramlijnen naar de Dam heeft gekregen, en dat het toch niet aangaat
een naburige gemeente wel en een uitgebreide nieuwe Amsterdamse wijk
niet in het genot van tramverbinding te doen delen.
6-7-1893
Zitting van Woensdag 5 Juli, 's nam. 1¼ uur.
Verzoek van de Vereniging „Jacob van Lennep". om ten spoedigste een
gunstige beschikking te nemen op haar adres, betreffende het leggen
van de tramlijn Dam—Bilderdijkstraat.
Te behandelen bij de voordracht. De Voorzitter deelde mede, dat de
behandeling daarvan nog wel enige tijd kan aanhouden, daar een
onderzoek wordt ingesteld ook in verband met een nieuwe voordracht
betreffende de buitenlijnen. B.en W. hebben nl. termen gevonden een
nieuwe inschrijving voor die lijnen voor te stellen.
13-7-1893
Gisteravond omstreeks 7 uren reed een stoomspuit van de
brandweer, uit de Kerkstraat komende, in de Vijzelstraat in het tuig
van de paarden van een open tramwagen. Van weerskanten was zeker zo
hard gescheld, dat de een den ander niet hoorde. De paarden van de
tram verschrikten, rukten zich los, sloegen op de vlucht en lichtten
daarbij de wagen uit de rails. Op de brug over de Prinsengracht
struikelde een der paarden en viel op de straat, waardoor het
andere, tot nu toe door middel van de leidsels met zijn natuurgenoot
verbonden, los kwam en alleen verder er van door ging. Het gevallen
paard werd dadelijk weer op de been gebracht. Het andere werd een
eind verder gegrepen. Ongelukkigerwijs kreeg daarbij een
voorbijganger, die de behulpzame hand bood, zulk een trap van het
dier, dat hij per raderbaar naar het Gasthuis gebracht moest worden.
Het tramverkeer ondervond weinig vertraging, daar een andere
aankomende open tramwagen een der paarden aan de eerstgenoemde
afstond, zodat de beide wagens, ieder met éen paard bespannen, de
reis voortzetten, doch stapvoets, zodat ze weldra door de volgende
wagens ingehaald werden, die toen ook tot het eindpunt den langen
weg in ongewoon langzame gang moesten afleggen. Het ongeval bracht
natuurlijk dadelijk een massa mensen op de been en veroorzaakte
enige ogenblikken een opstopping van rijtuigen en tramwagens
Gistermiddag ongeveer 7 uur raakte, door eigen onvoorzichtigheid,
een knaapje op het Rokin onder een der grote trams van de lijn
Linnaeusstraat. Hij viel tussen de paarden en lag, eer de koetsier
kon stilhouden, reeds halverwege de wagen. Onmiddellijk haalde de
conducteur, bijgestaan door een paar heren, het arme kind van onder
de wagen, en nu bleek, tot grote vreugde van de verschrikte
omstanders, dat het bijna ongedeerd was en er met een paar
ontvellingen en de schrik af kwam. Intussen zal die gezegende afloop
wel niet tot navolging leiden.
24-7-1893
Maandagavond jl. heeft een bejaarde, behoeftige weduwe op het
Stationsplein Weesperpoort, toen haar de hoed van het hoofd gewaaid
was een ogenblik een leren tasje, waarin ongeveer f 50 neergezet.
Bedoeld tasje, door een koetsier opgeraapt, is door deze ter hand
gesteld aan een dame, die vermoedelijk met een der tramwagens de
stad is ingegaan of met een der eerstvolgende treinen de gemeente
verlaten heeft. Het geldt hier een weduwe, die, tengevolge van dat
verlies, in grote ongelegenheid is geraakt. De dame, die het tasje
verkeerdelijk heeft aangenomen, wordt in haar belang dringend
verzocht haar adres op te geven of het tasje met inhoud terug te
zenden aan de Hoofdcommissaris van politie te Amsterdam.
25-7-1893
Naar het Binnengasthuis werd vervoerd een werkman die in de
Leidschestraat door een tramwagen was aangereden en zich daarbij aan
het hoofd had verwond.
31-7-1893
Gemeenteraad
Verzoek van A. H. de Vries c. s., allen wonende aan het Sarphatipark
en omliggende straten en eigenaren van percelen aldaar, om aan de
Amsterdamsche Omnibus-Maatschappij op te dragen de aanleg en de
exploitatie van de daarbij omschreven tramlijnen Dam—Amsteldijk,
langs genoemd Park. Te behandelen bij de voordracht.
4-8-1893
HET OOR ALS GIDS.
Een van de jongste kleine verbeteringen in het tramverkeer is het
aanbrengen — voorlopig op de lijn Sarphatistraat — van seinlichten
op zij van de wagens, ten gemakke van de passagiers, die uit een
zijstraat komen en dus niet nodeloos een verkeerde tram behoeven na
te hollen. Dit is iets, maar nog veel doelmatiger, ook overdag, zou
't wezen, als elke lijn haar eigen schelgeluid had. De schel wordt
voor elke zijstraat geruime tijd te voren in beweging gebracht;
ieder, die het geluid van zijn lijn kende —- men leert dat spoedig —
zou dus bijtijds weten of hij zich te haasten had of niet. Nu,
ondanks het zijlicht, kan 't toch vaak te laat wezen. Aan tonen voor
een nog veel uitgebreider tramnet dan nu is geen gebrek.
24-8-1893
Maandagavond werd een bejaarde vrouw op de hoek van de Dam en
het Damrak door een tram aangereden, waardoor zij kwam te vallen en
een wond aan het hoofd kreeg. Nagenoeg bewusteloos werd zij in het
naburige café “De Bisschop” gedragen, en van daar door de politie
met een brancard naar het Gasthuis vervoerd.
30-8-1893
Hedenmiddag kwam een huurrijtuig in aanraking met een tramwagen
van de lijn Plantage— Leidscheplein. De schok was zo hevig, dat het
paard van het rijtuig viel en dat beide lamoenen braken. Van de tram
werd het slikbord beschadigd en een der voorruiten met het
beschuttend koperwerk verbrijzeld.
2-9-1893
Naar het Binnengasthuis is vervoerd een 20-jarig man, die op het
Haarlemmerplein van een in beweging zijnde tramwagen was gesprongen,
maar ongelukkig struikelde en onder de wagen raakte. Hij heeft
daarbij de rug bezeerd en het rechterbeen gekneusd.
9-9-1893
In de gisteren gehouden jaarl. algem. vergadering van de
Vereniging „Jacob van Lennep" werd besloten een commissie te
benoemen, die zich in verbinding zal stellen met de A. O. M., om nu
reeds gedeeltelijk uitvoering te geven aan het plan voor een
tramlijn Dam—Bilderdijkstraat, door nl. reeds aan te leggen de lijn
Westermarkt—Bilderdijkstraat.
19-9-1893
De landbouwtentoonstelling
Niettegenstaande het weer er tegen den middag niet beter op werd, de
lucht betrok en er herhaaldelijk regenbuien vielen, bleef de toeloop
groot. Vooral van de kant van Hoorn kwamen er veel. De treinen
brachten honderden bezoekers aan en de tramlijn Willemspark stelde
een dubbele dienst in om allen, die op de Dam voor de wagens queue
maakten, te vervoeren.
21-9-1893
De verregaande baldadigheid dei straatjeugd blijft in de laatste
dagen gelukkig niet geheel ongestraft. De politie nam een jongen
mee, die op de Weteringschans bezig was om vuilnis in de tramwagens
te werpen
23-11-1893
GEMEENTERAAD.
Zitting van Woensdag 22 November 's nam. 1 ¼ uur. Zijn ingekomen de
navolgende aan de raad gerichte stukken: Verzoek van j. Hellingman
c. s, bewoners van den Westerdoksdijk, de Barentszstraat en
omstreken, waarbij zij opnieuw aandringen op tramaanleg in genoemde
buurt. In handen gesteld van B. en W. tot preadvies.
24-11-1893
De vergunning, welke was verleend voor de aanleg van een tramweg
van hier naar IJmuiden is wegens sterfgeval van den concessionaris
door de Minister van W. H. en N. vervallen verklaard.
7-12-1893
GEMEENTERAAD.
Zitting van Woensdag 6 December 's nam. zijn ingekomen de navolgende
aan de Raad gerichte stukken : Verzoek van de Vereniging „Jacob van
Lennep", om het bestuur der Amsterdamsche Omnibusmaatschappij te
gelasten, ten uitvoer te brengen het leggen van de tramlijn
Westermarkt, Rozengracht, Bilderdijkstraat, desgevorderd met een
wijziging, waardoor het Van Lennepkwartier niet langer verstoken
blijft van een tramverbinding met de oude stad. In handen gesteld
van B. en W. om preadvies.
11-12-1893
Zoals men weet, kunnen passagiers van de tramlijn
Centraal-Station—Dam met hun overstapkaartje zich laten vervoeren
langs welke tramlijn zij verkiezen. Dezen maatregel zal de directie
der A. O. M. eerlang uitbreiden tot de overstapkaartjes op alle
tramlijnen genomen.
30-12-1893
Een mist, nog dichter en zwaarder dan overdag, een mist, die bij
mensen van jaren terstond herinneringen opriep aan legendarische
misten, toen overal in de huizen lampen brandden en touwen langs de
grachten gespannen werden, lag gisteravond tussen vieren en zessen
over de stad.
In het algemeen schijnt de nevel op de grachten en in de
onmiddellijke nabijheid der grachten het dichtst te zijn geweest.
Het Koningsplein o. a. was een zeer gevaarlijk punt. Bij wijlen
ontstond daar een hopeloze verwarring in het verkeer van wagens en
trams, waartussen de voetgangers schier op de tast hun weg trachtten
te vervolgen. Hoe erg 't was, zal men begrijpen, als men hoort, dat
de koetsier op de tram soms zijn paard niet meer kon onderscheiden
en 't gebeurde dat koetsier of conducteur genoodzaakt was het dier
aan de teugel voort te leiden. Dan deed zich zelfs het geval voor,
dat een andere paardekop vlak voor hem plotseling de nevel
doorboorde met groot gesnuif; 't was een tram van de tegengestelden
kant, die, bij gemis van alle lichtseinen, verkeerdelijk was
doorgereden.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
|