MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1882
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1882
7-5-1882
In de eergisteravond gehouden gewone vergadering van de afdeling
Amsterdam der Vereeniging ter bevordering van de Fabrieks- en
Handwerksnijverheid in Nederland, (……………………)
Hierna werd nog een uitvinding behandeld, nl. de petroleumlamp van
Hitchcock, een Amerikaan. Deze lamp verspreidt een vlam, wier
lichtkracht het gas evenaart, en heeft daarenboven de
verdienstelijke eigenschappon, dat zij zonder gevaar en zonder glas
wordt gebruikt. Zij valt om, doch de olie loopt niet uit de metalen
peer. In de wagons van de Rijnspoorweg naar Emmerik is ze in
gebruik, ook wordt in een tramwagen van de Amsterdamsche
Omnibusmaatschappij en in de Prinses Elisabeth, van de lijn
Vlissingen-Queensborough, sedert 3 weken een proef met het goed
gevolg genomen.
25-5-1882
De Amst. omnibus-maatschappij is begonnen met het afbreken van de
gebouwen der begrafenisvereniging op de Stadhouderskade. Na
wederopbouw zullen de stallen der maatschappij daar komen en zal de
begrafenisvereniging de gebouwen der omnibusmaatschappij op de
Overtoom in gebruik nemen.
26-5-1882
Aan de Prins Hendrikkade bij het Schipperstraatje werd gisterenavond
een meisje, dat onder het touwtje springen struikelde, door de tram
overreden; het kind verloor een arm.
1-6-1882
Voor zoverre onze aanvragen om inlichtingen dienaangaande zijn
beantwoord , zijn wij in staat gesteld cijfers te noemen , nl. de
Amsterdamsche Omnibusmaatschappij vervoerde op de beide
(Pinkster)dagen 90,000 personen; aan het station der Hollandsche
IJzeren Spoorwegmaatschappij werden 17,000 kaartjes uitgegeven. De
Gooische stoomtram vervoerde 27,000 personen.
4-6-1882
Heden is door de Amsterdamsche Omnibusmaatschappij in het Café
Panorama, Plantage te Amsterdam, onder beheer van de architect G. B.
Salm, aanbesteed: Het dempen van een gedeelte der Roetersloot, het
maken van een stenen wal en verdere rioolwerken. Ingekomen 10
inschrijvingsbiljetten, de minste inschrijver alhier I. Westmaas, te
Amsterdam, voor de som van ƒ 10094.
8-6-1882
Het maken van remises en werkplaatsen voor rekening van de
Amsterdamsche Omnibusmaatschappij onder beheer van de ingenieur A.
L. van Gendt, is gegund aan den heer D. Tamminga, voor een som van f
53,000.
15-6-1882
Openbare Kennisgevingen.
Ter Secretarie zijn ter lezing neergelegd de volgende te behandelen
stukken:
No. 304, Voordracht der commissie voor rentegevende eigendommen, om
aan de Amst. Omnibusmaatschappij te verkopen een stuk grond aan de
Stadhouderskade bij de Vondelkade Nr. 2, voetstoots groot 33.54
centiaren, voor ƒ 2,683.20 vrij geld.
Op het Damrak, op het drukke trampunt bij de Zoutsteeg, werd heden
door tramwagen N°. 20 van de lijn Haarlemmerplein een vrouw
overreden, met het ongelukkig gevolg dat zij overleed.
16-6-1882
Gisteren viel weer een werkman op de Overtoomscheweg achterover van
de tram, toen hij er afsprong. Gelukkig bekwam hij weinig letsel.
23-6-1882
INGEZONDEN STUKKEN. TRAM-ONGELUKKEN.
Er is een vrouw overreden door de tram op het Damrak voor de
Zoutsteeg ; dat is bekend, maar aan wie ligt de schuld?
Sedert jaren zit op de hoek van die steeg een oude gebrekkige man.
Een even oude vrouw strompelt gestadig van de steeg naar de
grachtkant, waar de stoomboot ligt, om bootkaartjes te verkopen; dan
weer naar de steeg om tramkaartje aan de voorbijgangers aan te
bieden en gaat voortdurend over de tramweg en steeds tussen komende
en gaande tramwagens door.
Nu ligt het toch voor de hand, dat zulke oude stumpers te eniger
tijd zullen misstappen, en als zij overreden worden, aan wie dan de
schuld? Men moest het niet toegestaan hebben, dat zulke oude sukkels
op zulk een gevaarlijk punt, onder zo een druk verkeer (en nog wel
op een kruisweg) zich zo maar onder 't gevaar wagen en zich daar
gestadig bewegen. leder verstandig mens kan wel begrijpen, dat zulke
oude mensen door de drukte somtijds duizelig worden en aan toevallen
of verstandsverbijstering onderhevig zijn.
Maar deze mensen zijn het niet alleen, die in gevaar verkeren, neen!
het publiek in het algemeen wordt nodeloos bemoeilijkt; op de
drukste punten der stad toch wordt men steeds aangelopen om kaartjes
te kopen, en pas heeft men de een afgewezen of aan de andere zijde
wordt men weer in zijn weg gestuit door vernieuwde aanbieding van
tramkaartjes, hetwelk bij het gestadig kruisen der rij- en
voertuigen ieder in verwarring brengt, maar vooral mensen op zekere
leeftijd, en wonder is het dat er niet meer ongelukken gebeuren. Het
is een zeker verkeerd geplaatst medelijden, dat (men) aan zulke
veelal oude en sukkelende lieden toestaat zich met die
kaartjesverkoop bezig te houden. v. O.
30-6-1882
Voor zover Nieuwer-Amstel betreft, is thans aan de heer Th. Sanders
door de Raad dier gemeente gunning verleend voor de stoomtram
Amsterdam—Amstelveen en omliggende gemeenten. Gelijk men zich
herinnert, is de aanvrage om ook het spoor om onze stad te mogen
leggen nog aanhangig. Met het oog op latere aansluiting daarmede,
begint de thans toegestane lijn aan de Ringbaan achter het nieuwe
Rijksmuseum en loopt, ten zuiden van de P. C. Hooftstraat, door de
ontworpen (Houbraaken)straat, die de terreinen achter genoemd museum
met het nieuw aangelegde Willemspark (naast het Vondelpark)
verbindt. Vervolgens gaat zij door het Willemspark over en langs den
Amstelveenscheweg, die door aanplemping, afrastering en beplanting,
voor het verkeer van wandelaars en voertuigen niet in bruikbaarheid
zal verliezen. Door het dorp Amstelveen strekt de lijn zich
vervolgens uit tot Aalsmeer; terwijl twee zijtakken naar Uithoorn en
Ouderkerk worden aangelegd. Even voorbij laatstgenoemde gemeente
komt een halte en snijdt zij het Rijnspoor ter bereiking van
Diemerbrug. Het werk moet, krachtens de vergunningsvoorwaarden, binnen
achttien maanden na dagtekening van het Raadsbesluit voltooid zijn.
Het gemeentebestuur heeft tevens bedongen, dat jaarlijks een zeker
aantal plaatskaartjes tegen verminderde prijs (vijf cents)
beschikbaar gesteld moeten worden ten behoeve van onvermogende
gemeentenaren, die zich voor de een of andere aangifte ten Raadhuize
hebben te vervoegen. Door kosteloze uitreiking dier kaartjes tracht
het bestuur zoveel mogelijk tegemoet te komen aan het ongerief, dat
de standplaats van het Raadhuis in een zo uitgebreide gemeente
altijd voor een groot aantal ingezetenen moet opleveren.
30-6-1882
GEMEENTERAAD VAN AMSTERDAM.
Zitting van Woensdag 28 Juni. (Vervolg en slot.)
No. 304. Voordracht der commissie voor rentegevende eigendommen, om
aan de Amst. Omnibusmaatschappij te verkopen een stuk grond aan de
Stadhouderskade bij de Vondelkade No. 2, voetstoots groot 33,51
centiaren, voor ƒ 2,683.20 vrij geld. Aangenomen.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
 |