MEDIATIJDLIJN AMSTERDAMSE TRAM 1878
door Cees Pot
e-mail:
ceespot@amsterdamsetrams.nl
1878
17-1-1878
Gemeenteraad van Amsterdam.
Zitting van Woensdag 16 Januari, te 1 uur.
Na lezing en goedkeuring van de notulen der vorige vergadering doet
de Voorzitter, jhr. mr. C. J. A. den Tex, mededeling dat o. a. zijn
ingekomen:
— Adres van het bestuur der Amsterdamsche Omnibus- Maatschappij,
waarbij vergunning verzocht wordt tot het aanleggen en exploiteren
van een tramlijn Dam—Plantage, en tot het in verband daarmede
uitbreiden van de tramlijn Dam—Sarphatistraat. Gesteld in handen van
B. en W. tot preadvies.
18-1-1878
Zoals men uit het Raadsverslag zal opgemerkt hebben, is door het
bestuur der Amst. Omnibusmaatschappij aan het stedelijk bestuur
vergunning gevraagd voor de aanleg van een nieuwe tramlijn
Dam—Plantage. Bij goedkeuring der plannen zal de lijn lopen van de
Dam langs Rokin, Sophiaplein, over het bestaande spoor in de
Reguliersbreestraat, en het Rembrandtplein. Van daar begint de
nieuwe lijn langs Amstelstraat, Blauwbrug, Nieuwe Amstelstraat en
Muiderstraat naar het eind der Middenlaan. Van dit punt loopt de
lijn terug over de Hortusbrug, Nieuwe Heerengracht, J. D.
Meijerplein, Nieuwe Amstelstraat, Blauwbrug, langs Binnen-Amstel en
Rokin naar de Dam. Overal waar heen en terug dezelfde wegen worden
gepasseerd, is dubbel spoor voorgesteld, zodat men op de ganse weg
nergens oponthoud heeft.
Tegelijkertijd wordt een spoor gelegd van de Utrechtschestraat af
over het Rembrandtplein door een der dwarsstraten naar het spoor op
de Erwtenmarkt. Behalve in de Utrechtschestraat krijgt dus de drukke
lijn Dam—Sarphatistraat overal dubbel spoor waardoor de meeste
wissels vervallen en dus ook het wachten op die plaatsen. De
snelheid zal daardoor zeer worden bevorderd. Het dubbel spoor
vereist verbreding van het Rokin, de Blauwbrug en wijziging van de
afrit van de Hortusbrug, voor welke verbreding door de Maatschappij
ƒ 100.000 vergoeding aan de stad wordt aangeboden.
21-1-1878
De Kamer van Koophandel en
Fabrieken zal Dinsdag te 21 uren vergaderen ter behandeling van een
concept missive naar aanleiding van het door Burgemeester en
Wethouders alhier gevraagd advies op het verzoek der Amst. Omnibus
Maatsch., dat de brug in het Rokin niet meer, (en) de Hoogesluis
slechts op enkele uren van de dag ten behoeve der scheepvaart wordt
geopend.
31-1-1878
Gemeenteraad van Amsterdam.
Zitting van Woensdag 30 Januari
O. a. zijn ingekomen:
Adres van Jacob Meijer c. s., verzoekende de aanvrage der Amsterd.
Omnibus- Maatsch. om vastmaking der brug bij “Arti et Amicitiae” en
beperking van de opening der brug in de Hoogesluis van de hand te
wijzen. In handen van B. en W. om te behandelen bij het adres der
A.O.M.
22-2-1878
Dinsdagavond omstreeks elf uur had
op de Dam alhier een niet geringe volksoploop plaats, veroorzaakt
door enige matrozen aan wie, volgens de een, door de conducteurs der
trams geweigerd werd mede te rijden, maar die, volgens de ander, de
paarden vóór de trams bespannen, hadden mishandeld. Hoe dit zij, het
resultaat van een en ander was, dat het tussen de matrozen, burgers
en conducteurs tot handtastelijkheden kwam, waarop, toen eindelijk
de politie, bijgestaan, door de wacht aan het paleis, verscheen, een
paar matrozen in arrest werden gebracht. Een matroos wist te
ontsnappen, die echter enige ogenblikken later in de Beursstraat
door een nachtwacht werd aangehouden. Deze was echter alleen en niet
bij machte de belhamel in arrest te brengen, hij werd, ofschoon hij
herhaaldelijk aan de zeker 200 nieuwsgierigen, waaronder zich ook
een paar infanteristen bevonden, om assistentie vroeg, door niemand
bijgestaan.
De matroos wist zich los te rukken en zette het op een lopen, doch
werd opnieuw door genoemde nachtwacht achterhaald, waarna hij en een
voorbijkomend persoon, de heer P. van Beuningen, alhier, de matroos
vastgrepen. Deze beide personen kwamen nu met de arrestant in de
Papenbroeksteeg terecht, alwaar door de steeds toenemende
mensenmassa zulk een gedrang ontstond dat de beide personen, die de
matroos steeds vasthielden, na van het welopgevoed Amsterdamse
publiek enige stompen en schoppen ontvangen te hebben, niet meer bij
machte waren hem langer vast te houden. Onder een algemeen hoera
ging de matroos er van door; twee agenten van politie verschenen
juist op dat ogenblik, doch zij kwamen ditmaal te laat.
Het publiek schijnt alzo nog steeds zoveel mogelijk de politie te
blijven tegenwerken, en de beiden infanteristen was de bekende
dagorder zeker door 't hoofd gegaan.
25-2-1878
Ter bevordering van het snel en
geregeld verkeer zal door de A. O. M. op de tramlijn Dam—
Leidscheplein een proef genomen worden met een zelfwerkend
telegraaftoestel, welk op de Dam signaal geeft als een wagen
vertrekken moet. Het doel van dit toestel is te zorgen dat de
rijtuigen, op het juiste ogenblik vertrekkende, geen oponthoud op de
wisselplaatsen ondervinden. Gelukt deze proefneming voldoende, dan
zal onder goedkeuring van B. en W., op alle lijnen waar geen dubbel
spoor komt, het zelfwerkend signaalsysteem worden toegepast. De
wijze waarop het toestel werkt is hoogst eenvoudig. Op het Spui, ter
hoogte waar de wagens langs de brandweerpost rijden, wordt een
beweegbare arm geplaatst, die telkens, als een wagen van de A.O.M,
passeert, aangeraakt wordt door een staafje daartoe aan de rijtuigen
aangebracht. Hierdoor geeft de elektrische stroom het signaal.
16-4-1878
Zondagnamiddag is een bejaard heer
die de onvoorzichtigheid had nabij de Dam uit een rijtuig van de
paardenspoorweg te stappen, terwijl het nog in volle gang was,
gestruikeld en getroffen door het achterwiel van de wagen.
Bewusteloos en zwaar aan het been gewond is hij in het Café
St.Nicolaas op de hoek van de Dam gebracht, van waar hij naar het
Binnengasthuis is vervoerd.
14-5-1878
De Directeur der »Kiosk-onderneming«,
alhier, heeft in een circulaire het doel van zijn onderneming
uiteengezet. Om het nieuwe van de zaak ontlenen wij er aan, dat in
de kiosken bestellingen zowel voor de handelaars als voor de
ingezeten aangenomen worden en dat men zorgt voor de plaatsing van
advertenties in de dagbladen. In de kiosken zullen voorhanden zijn:
de voornaamste binnen- en buitenlandse dag- en weekbladen,
omnibuskaartjes, briefkaarten, postzegels enz. Met de verkoop in de
kiosken zullen fatsoenlijke weduwen worden belast.
13-6-1878
Door de directie der Amsterdamsche
Omnibus-Maatschappij is aanvrage gedaan bij het gemeentebestuur van
Amsterdam, om ten behoeve der tramlijn Leidscheplein—Plantage op
enige gedeelten dubbel spoor te mogen leggen en een enkel tramspoor
te mogen leggen op de Weesperstraat, de Keizersgracht, het St.
Antonies-plantsoen tot aan de tegenwoordige standplaats in de
Plantage.
27-6-1878
Gemeenteraad, zitting van Woensdag
26 Juni, 1 uur.
Adres van het bestuur der A. O. M. waarbij onder overlegging van
schetstekeningen verzocht wordt om goedkeuring van de daarbij
aangegeven tramlijn Dam-Haarlemmerplein en afstand van een stuk
grond in huur, ten einde daarop een remise te bouwen. In handen van
B. en W. gesteld.
24-7-1878
Omstreeks 11 uren is hedenmorgen in
de Damstraat een vrouw door een omnibus der A. O. M. overreden. Zij
werd zwaar gekneusd naar het gasthuis gebracht.
31-8-1878
Aan de Raadsleden is rondgezonden
en ter inzage van een ieder op de stadssecretarie neergelegd: No.
346. Voorstel om aan de Amsterdamsche Omnibus-Maatschappij
vergunning te geven tot het aanleggen en exploiteren van een
paardenspoorweg van het Droogbak over de Haringpakkerij. langs
Texelschekade en over het Damrak naar de Dam. De aanstaande
opheffing van het station van de Hollandsche Spoorweg is aanleiding
tot dit verzoek, zonder dat echter de Maatschappij haar verplichting
tot het leggen van de lijn Dam—Haarlemmerplein, in het Raadsbesluit
van 31 Mei 1876 vastgesteld, wil ontduiken. Verder vraagt zij de
grond in huur, nodig voor een rijtuigloods en werkplaats op bet
Droogbak. In verband met de voordracht van B. en W. van 5 en 9 aug.
omtrent bestemming van de gronden aldaar, waarover nog niet is
beslist, kan aan dit verzoek niet worden voldaan. Verder zal, zolang
de korenbeurs nog bestaat, de paardenspoorlijn tijdelijk een andere
richting moeten volgen dan die geprojecteerd over het terrein van
dat gebouw. De Commissie van Bijstand achtte de verbreding der
Texelschekade in het belang van bet openbaar verkeer op groter
schaal wenselijk, dan door de Maatschappij wordt voorgesteld. Dit
ontraden B. en W. op grond van de kosten daaruit voor de gemeente
voortvloeiende.
Verantwoording en disclaimer:
Cees Pot heeft voor de totstandkoming van
deze tijdlijn de database van de website "Historische
kranten in beeld" geraadpleegd. Deze website is een initiatief van
de Koninklijke Bibliotheek. Deze instantie heeft ons toestemming verleend voor
publicatie op deze wijze.
*
Soms komen er in de artikelen fouten en onjuistheden voor. Om
wille van de authenticiteit is besloten deze ongewijzigd te laten.
laat een berichtje achter
|