Tramcolumn
97
ONBETAALDE GVB-BESTUURDERS
(310111)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het Amsterdamse
museumbestand is in vergelijking met andere tramsteden in binnen- en
buitenland maar bijzonder mager. Vergelijk de zeer arme Amsterdamse
verzameling maar eens met bijvoorbeeld de zeer rijke Brusselse
collectie! Ik zou een overzicht kunnen geven van Amsterdamse trams, die
we niet hebben bewaard. Maar dat zou niet eens in de nieuwste computer
passen.
Ik herinner mij wel, dat de
toenmalige directie van het GVB oude trams maar oude trams vond en niet
de moeite waard om te bewaren en hobbyisten werden zeker niet of
nauwelijks serieus genomen. Er bleef dus bijna niets bewaard van de
boeiende honderden oude Amsterdamse trams uit de eerste helft van de
vorige eeuw! In de jaren ‘50 stond Union 111 jarenlang in een van de
remises om mogelijk een museale bestemming te krijgen.
 |
 |
Een paar jaar later kwam
toch de opdracht om hem te slopen. Veel Unions werden gesloopt in De
Kwakel maar ook in Diemen. In de directe omgeving van de Gammavestiging.
Gelukkig ging Union 144 naar het Spoorwegmuseum. Er was ook nog een
kleine privétramverzameling bij de heer Kuhne in Weert. Het gold
destijds niet voor de twee-assige bijwagens (717-825) en een enkele
motorwagen (401, 1236), waar destijds in de zestiger jaren, nadat het
twee-assige materieel buiten dienst ging in Amsterdam niet eens plaats
was en ze daardoor in weer en wind werden ‘gestald’ op de overbodige
sporen van de bloemenveilingen in Bovenkarspel in Noord-Holland.
 |
 |
Tussen de laadsporen kon je
zo in een hele rij Amsterdamse trams stappen. Het zag er toen allemaal
heel verdrietig uit. Gelukkig was de mentaliteit van de Noordhollanders
toen nog niet zo vernielzuchtig. Een groot compliment is op zijn plaats
voor de hobbyisten, die wel hebben doorgezet! Behalve dat de hobbyisten
bijzonder fanatiek waren, begon ook langzamerhand de mentaliteit binnen
het GVB veranderen.
Tot in het absurde! Eerst
kon er in Amsterdam helemaal niets en daarna kon er plotseling alles!!Je
zag in de 90-er jaren regelmatig sympathieke trambelangstellenden als
bestuurders op gewone dienstwagens van lijn 10 rijden en passagiers
vervoeren! Waarvoor ze overigens wel een opleiding hadden gevolgd. Voor
deze werkzaamheden voor het GVB werden zij overigens weer niet betaald!
Vaak reden de hobbyisten gewone diensten op gewoon materieel.
Je kwam ze op het hele
Amsterdamse tramnet tegen, vooral als er bijvoorbeeld personeelsgebrek
was door een tentoonstelling in de RAI. Maar soms ook bemanden zij zeer
opvallende trams! In Amsterdam kwam je toen trams tegen uit Rotterdam en
Den Haag. Vrijheden voor hobbyisten die we natuurlijk in eerdere stadia
volkomen onmogelijk hadden gehouden. Later werden alle vrijheden door
een nieuwe directie weer helemaal teruggedraaid.
Dat gold ook voor het gebruik van de oude Centrale
Werkplaatsen aan het Kwakersplein. Eerst werden ze gedeeltelijk gebruikt
als stallingruimte en werkplaats voor het museummaterieel. En plotseling
moest alles weg, omdat er een nieuwe bestemming was voor de oude CW.
Door de hobbyisten is een lange en felle strijd gestreden met het
Amsterdamse gemeentebestuur. We zijn nu een aantal jaren verder en met
de CW is verder niets gebeurd……Ook niet met de bestemming!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |