Tramcolumn
95
TRAMWONDER
(170111)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
De ‘nieuwe’ lijn 17 heeft
vanaf de eerste dag en ook ver daarvoor iets magisch en veelbelovends
voor mij gehad. Zijn voorloper kan ik me nog herinneren, voordat hij op
18 november 1956 werd verbust en ik eerder in 1955 uit een lijn
17-drie-asser zonder bijwagen met beweegbare uitstaptreden stapte bij de
halte Postjesweg/Hoofdweg, omdat mijn grootouders in de Van
Spilbergenstraat woonden.

Foto: Erik Swierstra |

Foto: Erik Swierstra |
Daarvoor had ik ook
regelmatig van de lijn 17-drie-assers genoten. Ik keek mijn ogen uit bij
die nieuwe trams. Onder meer op de Hoofdweg toen de brug over de
Postjeskade werd vernieuwd en deze ’moderne’ trams met een slinger na de
brug weer de Hoofdweg bereikten, omdat de weg tijdelijk was versmald. Ik
zie nog zo op een ander moment mijn oom Frits als trambestuurder op lijn
17 in de 497 door de Bilderdijkstraat rijden.
De brug bij het
hoofdbureau van politie werd vernieuwd en lijn 17 werd dus via de Bilderdijkstraat omgeleid. Net als lijn 7 trouwens, maar die ging de
andere kant op en bereikte bij het Rijksmuseum weer de Weteringschans.
Dezelfde lijn 17-sensatie beleefde ik, omdat een oom en tante op de
Nassaukade woonden en vanaf de 3e etage kon ik tussen enkele huizen in
de Marnixstraat door iedere keer de losse drie-assers van lijn 17 en de
stellen van lijn 10 zien rijden. Mijn plekje op de 3e etage fungeerde
voor mij als een tribune.

foto: Cor Fijma |

Foto: Cor Fijma |
Ik vond het natuurlijk bijna net zo leuk om
veel later in de nieuwe buslijn 17 te stappen, want in die jaren leek
echt alles nieuw. De 33-52-bussen waren net nieuw en zo roken en glommen
ze ook. Ik had destijds niet de indruk, en ik schrijf het voorzichtig,
dat de bussen een verslechtering voor lijn 17 betekenden. Niet verder
vertellen. Wat me vanaf de eerste lijn 17-busdag wel opviel, was wel,
dat de lijn 17-rails overal bleven liggen en de bovenleiding van de
voormalige tramlijn 17 overal bleef hangen. Toen de nieuwe lijn 17 in
aantocht was, werden over de hele route waar nodig rails en bovenleiding
en bestrating in de ‘oude’ stad vernieuwd.
 |
 |
Nadat op 10 juli 1960 buslijn
18 werd ingesteld met dezelfde al eerder genoemde 33-52-ers werd
vervolgens buslijn 17, in afwachting van tramlijn 17 in het voorjaar van
1962 alleen nog een spitsuurbuslijn. Hierop verschenen toen de
bordbussen 1-20, waar speciale lijn 17-borden voor werden gemaakt. Ook
waren er weer de bestemmingsborden, die aan de zijkanten van de
1-20-bussen werden opgehangen.
 |
 |
Vanaf 9 september 1962 werden de
200-244-bussen van lijn 18 weer vervangen door de 33-52-bussen. De
200-244 waren de creme de la creme van het autobussenpark van het GVB
vanwege de gemakkelijke besturing, de snelle acceleratie en het simpele
versnellingspookje. Net zoals in de jaren ‘50 was alles in de jaren ‘60
opnieuw nieuw. Zoals de glimmende nieuwe trams van lijn 17, die op 9
september 1962 gingen rijden. Zelfs de acht, in de ochtendspits zes,
meer dan 30 jaar oude blauwe wagens met de kleurrijke intuiging met het
nieuwe feestelijke lijncijfer 27 zagen er erg nieuw, olijk en vrolijk
uit. Je kunt je voorstellen, dat ik blij was in de buurt van al dat
tramnieuws te wonen. Thuis in Slotervaart ging ik speciaal uit mijn
kamerraam hangen om het wonder, dat tramlijn 17 heette te kunnen zien.
Als ik de andere kant opkeek zag ik de bussen van lijn 18. Ik kon mijn
ogen niet geloven! Het was toch aardig van het GVB om dit soort speciale
kado’s voor enkele passagiers beschikbaar te stellen . . . .
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |