Tramcolumn
94
OUDE EN NIEUWE TRAMS UIT
DUITSLAND
(100111)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Amsterdam is inmiddels
gewend aan de Combino’s, het nieuwste Amsterdamse tramtype en in het
geval van lijn 5 aan de vier tweerichting Combino’s, omdat Amstelveen
voor lijn 5 niet een keerlus wilde aanleggen. Later weer wel, maar toen
waren de oorspronkelijke tweerichtingstrams 901-920 al besteld.
In afwachting van de tweerichting Combino’s was er in de
tussentijd al dringend behoefte aan trams om het toenemend
passagiersaantal van lijn 5 op te vangen. Het GVB ging winkelen en kwam
voor trams, die geschikt waren voor de Amstelveentramlijn, in Duisburg
terecht, waar ook met tweerichtingstrams wordt gereden. Een deal was
snel gemaakt. Duisburg zou drie (997, 998 en de 999) tweerichtingstrams leveren tegen
fl.1.000,-- per stuk per dag.
De Duisburgers zouden twee jaar blijven. Toen het bijna
zover was, werd het contract verlengd met nog eens twee jaar. Het lijn
5-personeel werd snel op de rood en witte Duisburgers geďnstrueerd. Deze
trams hadden natuurlijk geen voetbediening, maar een stevig pookje om te
rijden en te remmen. Als je in de trein zit en net het Duisburgse
Hauptbahnhof hebt verlaten, kijk je zo op de Duisburgse remise,
Grunewald, waar veel trams staan opgesteld.
Het was een vreemd gezicht om de Duisburgers door
Amsterdam te zien rijden, omdat ze zo anders zijn dan Amsterdamse trams.
Het waren erg stabiele, comfortabele en zorgvuldige trams. Toen lijn 9
in een weekend werd ingekort tussen het CS en het Tropenmuseum in
verband met het vernieuwen van een kruising Linnaeusstraat/Wijttenbachstraat
werden de Duisburgse trams ingezet tussen de Linnaeusstraat en Diemen.
In de Linnaeusstraat werd een tijdelijk overloopwissel aangebracht, waar
de Duisburgers konden keren.
Voordat de Combino’s, waaronder de vier Combino’s met
twee bestuurderscabines, werden besteld, werd er in Amsterdam op
verschillende lijnen proef gereden met andere trams uit Duitsland. Onder
meer met een Proefcombino en twee andere trams, die onder meer op de
lijnen 1, 12 en 14 reden. Zij waren afkomstig uit Mannheim en Duisburg.
De nieuwe Duisburg-tram was het langst en het meest
comfortabel om mee te rijden, hoewel er door veel Amsterdamse
trambestuurders ook gunstig op de Combino’s wordt gereageerd, ondanks de
eerdere problemen met de stabiliteit en de scheurtjes in de daken van de
Combino‘s, waardoor ze terug naar de fabriek moesten. De scheurtjes in
het dak ontstonden pas na ongeveer 100.000 kilometer. De verbeteringen
en reparaties van alle Amsterdamse Combino’s in de Siemensfabriek in
Krefeld duurden vier jaar! Dus veel zal er aan de Amsterdamse Combino’s
niet zijn verdiend.
 |
 |
In tegendeel. In andere Europese steden ontstonden
overigens soortgelijke fabricage problemen. Omdat bij het ontwerp geen
rekening werd gehouden met de enkelvoudige draaistellen. Het
bedrijfsresultaat van Siemens over 2004 was meer dan 400 miljoen Euro
negatief! Er ging zelfs het gerucht, dat alle Combino’s weer zouden
worden gesloopt! Met uitzondering van de draaistellen. Bij dit soort
problemen ga ik, en vele anderen, twijfelen of de Combino’s wel de
leeftijden zullen halen van eerdere generaties Amsterdamse trams. Want
bijna 45 jaar was toch een uitzonderlijke prestatie van onze Nederlandse
trams! Maar we leven nu in 2010. In een andere tijd . . . .
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |