Met de opening van de
nieuwe up-to-date Hoofdwerkplaats Rail in Amsterdam-zuidoost als
vervanging van de CW Tollensstraat leek het of bij het GVB een nieuw
tijdperk was begonnen. De CW Tollensstraat kon ook eigenlijk al lang
niet meer vanwege de beperkte ruimte en de lengte van de dubbelgelede
trams, die bijvoorbeeld maar net pasten in de schilderswerkplaats.
Natuurlijk was de plek van
de oude CW ook bijzonder ongunstig, omdat deze midden in een woonbuurt
was gelegen. En in deze nieuwe eeuw kan dat soort dingen niet meer. De
CW sloot aan bij een grote stalling van de stadsreiniging aan de
Bilderdijkkade. De verhuizing naar zuidoost was een juiste beslissing.
De Hoofdwerkplaats Rail is in zuidoost gekoppeld aan de werkplaats voor
het metromaterieel. Dat betekende een besparing van de kosten en de
nieuwe werkplaats heeft een erg eigentijdse inrichting. De oude CW werd
tussen 1902 en 1905 in gebruik genomen. Dus bijna 100 jaar voor de
opening van de nieuwe Hoofdwerkplaats Rail. Een deel van de oude CW werd
gebruikt als remise totdat de remise Lekstraat werd geopend.
De CW
Tollensstraat zal bij de opening ook grotendeels bijna aan de buitenkant
van de stad hebben gelegen. Je kunt het je bijna niet voor stellen, dat
de achterkant van de CW, het Kwakersplein, ooit het eindpunt was van
lijn 13. Ik schreef onlangs over de tijdelijke terugkeer van de tram in
de Borgerstraat, toen in 1961 het Bloemencorso werd gehouden.
De route
van lijn 3 werd toen door midden gehakt, omdat het lange corso via de
Overtoom ging. Voor hetzelfde geld had het GVB toen voor het
Kwakersplein kunnen kiezen als tijdelijk lijn 3-eindpunt. Amsterdam had
duidelijk toen niet meer dagelijks gebruikte tramsporen tot zijn
beschikking. De nieuwe Hoofdwerkplaats heeft dertien sporen en er ligt
als het ware een kringspoor om de werkplaats voor proefritten.
De trams
worden met een traverse op het juiste spoor gebracht, wat dat betreft is
er in 100 jaar dus niets veranderd als je de Hoofdwerkplaats vergelijkt
met de oude CW. Alleen de rijtijd naar de oude CW zal duidelijk korter
zijn dan de wereldreis naar zuidoost. Hoewel de Gooise tram voor het
Amsterdamse deel en een stuk door Diemen dezelfde route reed, is deze
nauwelijks te vergelijken met de lijn 9-route en de GVB-sporen naar de
Hoofdwerkplaats.
Maar het is wel opvallend! Dan te bedenken, dat er in
het midden van Diemen een grote kerk stond, die werd afgebroken, omdat
een stukje tijdelijke A1 door Diemen gepland was. Voor wat betreft de
grote GVB-remises is het 100-jarig bestaan ook in het zicht voor Remise
Havenstraat, die in 1914 werd geopend. Remise Lekstraat ging tussen 1927
en 1929 open. Ik weet het nog goed. Net zoals bij de Hoofdwerkplaats
zullen deze ‘oude’ openingen ook veel ruimte hebben gegeven aan het GVB,
dat toen nog Gemeentetram heette. Alleen zullen er andere mensen hebben
gewerkt op deze locaties! Hoewel……
Het
Gemeente Vervoer Bedrijf hield zaterdag 27 september 2008 tussen 10.00
uur en 17.00 uur haar jaarlijkse open dag. Op de onderhouds-
werkplaats voor tram en metro in Diemen kon een kijkje worden
genomen bij de verschillende onderdelen van de werkplaats.
Medewerkers van het GVB vertelden over hun werk en lieten alles zien
op het gebied van techniek.
Samen met Cor Fijma en Jan Loman heb ik daar de volgende beeldimpressie gemaakt.
Foto's
open dag GVB Diemen