Tramcolumn
89
DE LIJNEN 6, 11 EN 20
(061210)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Als je eens op je vingers natelt hoeveel ‘nieuwe’
tramlijnen in Amsterdam werden ingesteld en hoeveel van die ‘nieuwe’
lijnen succesvol bleken, is die score relatief laag. In de loop van de
tijd werden we feestelijk getrakteerd op de ‘nieuwe’ lijnen 5, 6, 11,
12, 14, 20 en 26.
Veertig procent van deze tramlijnen is al weer verdwenen. De lijnen 6,
11 en 20 verblijven nu in het Museum Voor Verdwenen Tramlijnen. Het
slaat nergens op, maar ik heb altijd het idee, dat ze weer terugkomen.
Ik houd je op de hoogte! Lijn 6 was toch een belangrijke tramlijn, die
het levenslicht zag, toen er vanaf 1977 onder de grond passagiers werden
vervoerd. Met hun toestemming!
Toen lijn 6 ook nog werd verlengd van de
Plantage Parklaan naar het Muiderpoort Station leek het of lijn 6 het
eeuwige leven zou hebben. Het leek een soort lijn 3/6/10! Daarna ging
het met lijn 6 precies de andere kant op. Van lijn 6 werd steeds meer
afgeknabbeld. En hij reed zelfs op zijn route na elkaar twee kanten op.
Eerst naar oost en daarna naar het CS. Logisch toch!…. Dus het leek erop,
dat bewust naar een einde werd toegewerkt. Maar ja, als ik op een GVB
directiestoel zou zitten, had ik misschien hetzelfde gedaan. Omdat we
tegenwoordig met zijn allen terecht moeten presteren. Lege trams doen
zeer en zien er zielig uit. Een volle tram is een rijdend feestje!

De introductie van lijn 11 was natuurlijk ook een feestje! Deze lijn 11
moest lijn 1 helpen. Dat was een goed begin! Maar lijn 11 was geen echte
tramlijn. Meestal reed hij een normale dienstregeling, maar niet altijd.
En zeker niet ’s avonds en op zondag maar voor een deel. Ook hier zag je
weer het einde naderen door een magere bezetting! In de laatste weken
van lijn 11 werden bij hoge nood op andere lijnen gewoon geplukte
dienstwagens van lijn 11 op deze andere lijnen ingedeeld! Dus in de
ochtend begon bijvoorbeeld de lijn 11-dienst en deze zelfde dienst
eindigde als lijn 14! Dus je zag op het Surinameplein plotseling een
elektroon op lijn 14. Want die was op zoek naar zijn andere route. Aan
het eind van de dag waren er soms maar drie lijn 11-dienstwagens over.
Lijn 11 keerde ook op een andere manier weer terug. Deze keer als een
bijzondere tentoonstelling of congreslijn, die via diverse aardige,
bijna toeristische tramroutes het zicht op de Amsterdamse tramlijnen
kleurrijker maakte. In 1991 werden we hoogfrequent met lijn 11
geconfronteerd in de Van Baerlestraat! Hij was een paar dagen op weg
naar de RAI. Lijn 20 hebben we onlangs uitgebreid besproken! Ik had het
onlangs over mooie lijncijfers. 20 won deze competitie glansrijk. Maar
11 komt zeker op de tweede plaats. Maar misschien heeft het gewoon te
maken met nostalgie of dat we aan deze lijncijfers niet gewend zijn. Nou,
dan weet ik er nog wel een paar. Ik heb het al eens eerder voorgesteld.
Het wordt tijd, dat Amsterdam-noord trams krijgt, want met die metro
wordt het toch niks. Het is veel te duur en er zijn te veel risico’s. Er
wonen in noord te veel mensen. De Amsterdamse grond is volkomen
ongeschikt voor een ondergrondse spoorlijn! En ik heb het bewijs!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |