Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 88

Share |

EEN NIEUWE TRAMLIJN  (291110)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het instellen van een nieuwe Amsterdamse tramlijn lijkt zo eenvoudig. Je ‘neemt’ acht of tien trams en je deelt net zoveel trambestuurders en conducteurs in. Maar zo werkt het niet helemaal. Want vermenigvuldig dat aantal geplande trambemanningen maar met ongeveer vier. Zijn deze mensen ook aanwezig?

En dan heb ik het nog niet eens over het andere personeel, dat er onder meer voor moeten zorgen, dat het rijdend personeel bij ziekte wordt vervangen en dat er een dienstregeling en een personeelsplanning wordt vervaardigd. Ze gaan ook met vakantie en nemen vrije dagen op. Je moet rekening houden met de leeftijden, want dat heeft weer effect op de werktijden. Dan is weer iemand, die toezicht houdt en het aanspreekpunt is voor het personeel.

Maar die werkt ook maar 36 uur in de week. En ga zo maar door. Neem bijvoorbeeld eens de laatst ingestelde en weer gesneuvelde lijn 20. Een marketingplan is een noodzaak en er moeten bijvoorbeeld halteborden worden aangebracht of gewijzigd en opgehangen. Er moet goed worden nagedacht over de route. En beschikken we wel over voldoende trams? Wissels moeten worden aangebracht of elektrisch worden gemaakt. Soms moeten er zelfs nieuwe rails worden gelegd en vervolgens allerlei soorten leidingen worden aangelegd of gewijzigd.

De dienstregeling moet weer passen in het grote schema van aankomst en vertrektijden van de andere bus- en tramlijnen. Dan zijn er de werkzaamheden aan het materieel, zoals de wijzigingen en toevoegingen bij de richtingfilms. Ik denk zo, dat vooraf gaande aan de indienststelling van zo’n nieuwe tramlijn er heel wat vergaderingen worden gepland.

De pers moet vervolgens worden ingelicht en na de eerste dag van zo’n nieuwe lijn wordt er natuurlijk weer vergaderd over eventuele aanpassingen. Bij lijn 20 was het opvallend, dat er na enkele maanden rond de Dam kleine routewijzigingen gebeurden. Waardoor er niet meer via de Dam (en terug) hoefde worden gereden om de Rozengracht te bereiken. En daarmee werd lijn 20 rechtgetrokken in het centrum. Ook het ‘Damrijden’ had al weer eerder gezorgd voor een extra wissel richting CS, dat dus vervolgens weer kwam te vervallen.

Het voordeel van de extra aansluitingen zorgde er ook weer voor, dat de andere lijnen gemakkelijker van omleidingroutes gebruik konden maken. Dus elk nadeel heeft ook weer een voordeel. En dan blijkt plotseling, dat zo’n nieuwe lijn niet aan de verwachtingen voldoet. Dan krijg je hele proces achterstevoren. Behalve de tramwagens, die blijven gewoon vooruit rijden en geven wat adem bij de materieelverdelingen! Maar dan zijn er misschien wel 40 trambemanningen waar een andere plaats voor moet worden gevonden. Want nieuwe tramlijnen zijn er helaas niet elke maand! Ik had misschien wel eens het idee om voor mijzelf te beginnen en een tramlijn te starten, maar na het lezen van dit stukje wil ik er eerst nog maar eens een nachtje over slapen. Ik blijf toch maar deze stukjes schrijven!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker