Tramcolumn
88
EEN NIEUWE TRAMLIJN
(291110)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Het instellen van een nieuwe
Amsterdamse tramlijn lijkt zo eenvoudig. Je ‘neemt’ acht of tien trams
en je deelt net zoveel trambestuurders en conducteurs in. Maar zo werkt
het niet helemaal. Want vermenigvuldig dat aantal geplande
trambemanningen maar met ongeveer vier. Zijn deze mensen ook aanwezig?

En dan heb ik het nog niet eens over
het andere personeel, dat er onder meer voor moeten zorgen, dat het
rijdend personeel bij ziekte wordt vervangen en dat er een
dienstregeling en een personeelsplanning wordt vervaardigd. Ze gaan ook
met vakantie en nemen vrije dagen op. Je moet rekening houden met de
leeftijden, want dat heeft weer effect op de werktijden. Dan is weer
iemand, die toezicht houdt en het aanspreekpunt is voor het personeel.

Maar die werkt ook maar 36 uur in de
week. En ga zo maar door. Neem bijvoorbeeld eens de laatst ingestelde en
weer gesneuvelde lijn 20. Een marketingplan is een noodzaak en er moeten
bijvoorbeeld halteborden worden aangebracht of gewijzigd en opgehangen.
Er moet goed worden nagedacht over de route. En beschikken we wel over
voldoende trams? Wissels moeten worden aangebracht of elektrisch worden
gemaakt. Soms moeten er zelfs nieuwe rails worden gelegd en vervolgens
allerlei soorten leidingen worden aangelegd of gewijzigd.

De dienstregeling moet weer passen in
het grote schema van aankomst en vertrektijden van de andere bus- en
tramlijnen. Dan zijn er de werkzaamheden aan het materieel, zoals de
wijzigingen en toevoegingen bij de richtingfilms. Ik denk zo, dat vooraf
gaande aan de indienststelling van zo’n nieuwe tramlijn er heel wat
vergaderingen worden gepland.

De pers moet vervolgens worden
ingelicht en na de eerste dag van zo’n nieuwe lijn wordt er natuurlijk
weer vergaderd over eventuele aanpassingen. Bij lijn 20 was het
opvallend, dat er na enkele maanden rond de Dam kleine routewijzigingen
gebeurden. Waardoor er niet meer via de Dam (en terug) hoefde worden
gereden om de Rozengracht te bereiken. En daarmee werd lijn 20
rechtgetrokken in het centrum. Ook het ‘Damrijden’ had al weer eerder
gezorgd voor een extra wissel richting CS, dat dus vervolgens weer kwam
te vervallen.

Het voordeel van de extra
aansluitingen zorgde er ook weer voor, dat de andere lijnen
gemakkelijker van omleidingroutes gebruik konden maken. Dus elk nadeel
heeft ook weer een voordeel. En dan blijkt plotseling, dat zo’n nieuwe
lijn niet aan de verwachtingen voldoet. Dan krijg je hele proces
achterstevoren. Behalve de tramwagens, die blijven gewoon vooruit rijden
en geven wat adem bij de materieelverdelingen! Maar dan zijn er
misschien wel 40 trambemanningen waar een andere plaats voor moet worden
gevonden. Want nieuwe tramlijnen zijn er helaas niet elke maand! Ik had
misschien wel eens het idee om voor mijzelf te beginnen en een tramlijn
te starten, maar na het lezen van dit stukje wil ik er eerst nog maar
eens een nachtje over slapen. Ik blijf toch maar deze stukjes schrijven!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |