Tramcolumn
86
EEN GAT IN DE DIENSTREGELING (151010)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Er waren tegen het einde van de
vorige eeuw twee ingrijpende gebeurtenissen, die het GVB min of meer op
zijn kop zetten. Natuurlijk was daar de tweede instelling op 25 maart
1997 van lijn 20, die met acht dienstwagens op proef drie jaar lang in
beide richtingen een grote lus draaide door de stad.

Vanaf de eerste dag vreesde ik met
grote vrezen, dat deze lijn 20 het niet zou redden. Hoe comfortabel deze
lijn 20 ook was. Maar geen Amsterdammer begreep iets van deze lijn 20.
Omdat er eigenlijk geen eindbestemming was. Dus lijn 20 had geen doel!
Daardoor was de passagierbezetting ook minimaal. Maar voor diegenen, die
lijn 20 wel gebruikte zeer comfortabel. Er was altijd plek, het was
nooit druk op lijn 20 en je kwam met lijn 20 overal. Al eerder was er
een lijn 20 geweest. Een ochtendspitsuurtramlijn van 3 juni 1991 tot 13
september 1993, waar passagiers gebruik van konden maken, als hun
bestemming ergens tussen het CS en het Wetering Circuit lag. Dus het was
eigenlijk een spitsuurversterking voor de Damraklijnen.

Op de tweede lijn 20 zouden bijvoorbeeld uitsluitend 780-ers worden
ingezet. Onder meer vanwege de wijzigingen, die in de richtingfilms
waren aangebracht. En ik zat op de eerste dag te wachten, dat er GEEN
780-ers zouden worden ingezet. En dat duurde niet lang. Er verschenen
602-ers, 635-ers en natuurlijk feestelijk de 725-ers, die het meest op
lijn 20 ‘invielen’ voor een 780-er. Je ziet het, lijn 20 was een
typische Lekstraatlijn.

Ik noemde het al eens eerder: 20 was het mooiste lijncijfer. Helemaal
door de grote filmkasten van de eerste series gelede wagens. Ook in de
jaren ‘90 ging het goed fout met het Muntplein! Of eigenlijk met het
wegdek van het Muntplein! Omdat de rails gevaarlijk verzakten als
reactie op een verzakking van de een deel van de brug, werden de
Vijzelstraatlijnen niet naar het Centraal Station gestuurd maar nood
gedwongen naar de Plantage Parklaan om daar te keren. Passagiers konden
eventueel op het Waterlooplein met de metro het CS bereiken.

Hiervoor
gingen de trams bij de Munt rechtsaf de Reguliersbreestraat in, omdat
voor reparatie een groot gat op de Munt was gemaakt. Op het restant van
de route naar het CS werden als noodoplossing twee 901-ers zonder
lijnaanduiding ingedeeld, die over slechts een spoor in beide richtingen
de passagiers tussen de Munt en het CS vervoerden!

De wagens reden met
een lage snelheid om ongelukken te voorkomen, omdat argeloze voetgangers
geen trams uit een verkeerde richting verwachtten. In eerste instantie
reden er helemaal geen trams, totdat iemand het idee had voor de twee-richting 901-ers. Deze noodoplossing duurde bijna een week, waarna
de Vijzelstraatlijnen en de passagiers op het Damrak terugkeerden.
Er zullen nog nooit zoveel trams door de Reguliersbreestraat hebben
gereden!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |