Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 83

Share |

DE GEHEIME HOBBY (241010)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In de jaren ‘60 was ik abonnementhouder bij het GVB. Dus overal in Amsterdam waar trams en bussen reden had ik vervoer. Daarnaast hoefde ik nooit in de rij voor de conducteur op drukke achterbalkons op de gelede wagens, maar kon ik heel chique voor bij de bestuurder instappen. Alsof ik de directeur was. Zo voelde ik me ook. En dat voor maar fl.18,-- per maand.


Tramaanleg rond de Czaar Peterstraat / Zeeburgerdijk t.b.v. lijn 10
Foto: Tom Mulder

Het is jammer, dat de trams me niet helemaal thuisbrachten en dat, als extra service voor vaste klanten, een bestuurster me naar bed bracht en me ‘s ochtends weer wakker maakte met een glaasje sinaasappelsap en een gekookt eitje. Natuurlijk kwam de belangstelling voor de trams en bussen op de eerste plaats. Maar overal waar ik leefde, dacht ik maar aan twee zaken de trams en bussen en…. de radio.


Tramaanleg rond de Czaar Peterstraat / Zeeburgerdijk t.b.v. lijn 10
Foto: Tom Mulder

Toen het blauwen wagenpark noodgedwongen en droef afnam en daaruit voortvloeiend mijn hysterische interesse voor trams, kwam er plotseling iets bijzonders op mijn pad wat hun plaats innam.
En dat was de komst van de Engelse radiopiraten. Het begon met Radio Caroline op Goede vrijdag 1964. Enkele weken daarna gevolgd door Radio Atlanta, dat later weer fuseerde met Radio Caroline. Met Kerst ‘64 opende zich de radiohemel met de komst van het op Amerikaanse radio gebaseerde radiostation (wonderful) Radio London.


Tramaanleg rond de Czaar Peterstraat / Zeeburgerdijk t.b.v. lijn 10
Foto: Tom Mulder

Alles bij elkaar waren er binnen een jaar ELF verschillende op Engeland gerichte radiopiraten met soms heel sterke zenders! En natuurlijk hadden hier we het sinds 1960 opererende Radio Veronica. Net zoals in Nederland was de radiosituatie in Engeland erbarmelijk. Sterker, zowel de Nederlandse als de Britse omroep schaamden zich diep als ze heel ordinair een populaire grammofoonplaat draaiden. Ik ben er bijna zeker van, dat Nederlandse en Engelse radiomedewerkers hun moeder en oma belden om zich voor die ordinaire popmuziek te verontschuldigen.


Tramaanleg rond de Czaar Peterstraat / Zeeburgerdijk t.b.v. lijn 10
Foto: Tom Mulder

Natuurlijk heeft in principe railvervoer niets te maken met radio. Maar het is opmerkelijk, dat veel radiomedewerkers in binnen en buitenland geïnteresseerd zijn in railvervoer. Natuurlijk zijn veel radiofans vaak niet beroepsmatig met radio bezig. Maar er is nog een tak aan deze stamboom en dat is de tak van de schepen.


Tramaanleg rond de Czaar Peterstraat / Zeeburgerdijk t.b.v. lijn 10
Foto: Tom Mulder

De cirkel was daarmee rond. Ik heb het nooit iemand horen zeggen, maar die combinatie is ongetwijfeld de reden van het voortdurende enthousiasme voor radioschepen, terwijl zij alle al lang, heel lang geschiedenis zijn. Terwijl ze dus geschiedenis zijn, is de tak van de trams nog altijd springlevend en groeiende door de voortdurende uitbreiding van het (internationale) tramnetwerk.


Tramaanleg rond de Czaar Peterstraat / Zeeburgerdijk t.b.v. lijn 10
Foto: Tom Mulder

Want als je denkt, dat de mooie tijd van trams in het verleden ligt dan staat je nog wat te wachten! We zitten pas aan het begin van de besmettelijke trammolitus. Er komen er nog veel meer! Als je nadenkt over de gigantische toename van de bevolking, het verkeer, de vervuiling en de geluidsoverlast is het niet meer dan logisch, dat ook trams in aantal flink zullen aangroeien en toenemen. Net zoals radio gigantisch is toegenomen! Want in 1964 hadden we echt maar TWEE radiozenders: Hilversum 1 en Hilversum 2. Als je in het begin van de 60-er jaren naar je radio keek en luisterde, viel je onmiddellijk in slaap!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker