Tramcolumn
75
BLAUWE
WAGENS OP
(BIJNA) ALLE LIJNEN
(230810)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In 1963 werd door een
GVB-er op het Hoofdkantoor op de Stadhouderskade bedacht, dat met ingang
van de winterdienst 1963-1964 door het GVB een lumineus idee zou worden
uitgevoerd. In die dagen was nog een groot deel van het wagenpark blauw.
Ze reden nog standaard,
al of niet gecombineerd met gelede wagens, op de lijnen 3,10 en 16. En
op 5 en 27. Zij het dat bijvoorbeeld de blauwe wagens in het weekend
zoveel mogelijk al binnen de remisemuren werden gehouden, hoewel we
werden verwend met de blauwen als voetbalextra‘s op de lijnen 9 en 24.
Toen de buitenremise Havenstraat klaar was, was het dagelijks ook een
prachtig gezicht om naar alle blauwe wagens te kijken, die daar stonden
opgesteld. Het leek wel een expositie.
De lijnen 3 en 10 werden verwend
met enkel (10) en dubbelgelede (3) wagens aangevuld met drie-assige
treinen. Maar oktober 1963 zou de tramgeschiedenis in gaan als de maand,
waarin op de lijnen 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 13, 24 en 25 de blauwe wagens in de
ochtendspits en de avondspits massaal terugkeerden. Buiten de spitsen
was de blauwe inzet minimaal. En daar draaide het bij het GVB om. Hoewel
het enige maanden kostte om bijvoorbeeld alle blauwen bij lijn 10 weg te
krijgen.
 |
 |
Het GVB werd comfortabeler door de massale inzet van gelede
wagens en drie-assers, hoewel naar mijn idee de passagiers liever door
een blauw stel werden vervoerd dan door een niet verwarmde drie-asser.
Door deze sensationele materieelveranderingen verschenen er voor de
eerste keer blauwe wagens op de lijnen 1 en 2 en keerden zij
triomfantelijk terug op de andere lijnen. Op de ene lijn wat uitbundiger
dan op de andere lijn. Lijn 25 had ze niet meer gezien sinds het begin
van de 50-er jaren. Op lijn 24 keerden ze in de 50-er jaren ook toen
sporadisch nog wel eens terug. Naast de ‘gewone’ diensten verschenen er
ook veel extra diensten als regenextra‘s, wensextra's en wachtwagens die het aantal blauwen nog
vergrootten. Ik heb nog nooit zo naar regen verlangd. ‘t Liefst iedere
dag! ‘t Leek toen trouwens meer te regenen dan normaal. Zelfs op
speciale extra diensten als Sinterklaasextra’s op de zeer koude winterse
koopavonden kwamen de blauwe wagens te voorschijn.
 |
 |
Zulke koude avonden
komen wij nu niet meer tegen. Iedere keer als je tijdens de spitsuren in
1963 een blauw stel voorbij zag komen, wist je, dat dit misschien wel de
laatste winter kon zijn van deze grote hoeveelheid blauwe diensten.
Omdat je wist, dat er weer een nieuwe tramserie was besteld, zoals de
stuurstroomwagens 635-652. Natuurlijk waren de tramhobbyisten blij met
deze maximale inzet van de 396-475. Daarnaast waren we ook bevreesd, dat
een van deze blauwe wagens door een ernstige aanrijding buiten dienst
zou komen. Want dat was het lot van de blauwe wagens: een maximale inzet
en een onmiddellijke buiten dienst stelling bij de eerste aanrijding. Je
was zowel blij als bevreesd! Helemaal als je een wilde bestuurder op
lijn 10 trof, die op de blauwen reed als een 16-jarige op zijn eerste
Puch.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |