Tramcolumn
73
VERBANNEN BROEDERS EN
ZUSTERS
(090810)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Spiksplinternieuwe
trams wegsturen! Zo kwam de emigratie van de blokkendozen op mij over!
Terwijl de blokkendozen toch al bijna 30 jaar (sinds 1979-1980) hun
sissende deuren in Amsterdam hadden geopend en gesloten. Zij waren
overcompleet door de komst van de Combino’s en ze stonden in de weg,
volgens de officiele lezing een tijdje geleden, en werden weggegeven aan
het door de oorlog in de 90-er jaren geteisterde Sarajevo.
 |
 |
Sinds enkele maanden zijn
21 van de schitterende 780-816 naar zuidelijke en warmere oorden
vertrokken. Ze zijn eigenlijk constant met tramvakantie. Ik geef toe het
waren niet de allermooiste trams, die over Amsterdamse rails hebben
gereden. Sommige hobbyisten vonden de blokkendozen echt foeilelijk. Maar
ze reden en rijden stabiel en comfortabel. Echt voortreffelijk! Als je
nog in de 783, 788-793, 795, 798-800, 802, 803, 807, 808, 812 wilt
zitten kan dat, maar dan moet je naar Bosnie. Je hoeft je dan ook niet
te vervelen, want de nummers van de blokkendozen zijn veranderd. Dus dat
wordt uitzoeken! De wagens zijn per dieplader geemigreerd en als je
toevallig in de tijd, dat ze vertrokken met vakantie was in zuidelijk
Europa had ik je gezicht wel eens willen zien bij een ontmoeting met
bijvoorbeeld de 800, gefilmd op lijn 25 - Centraal Station! Het meest
viel de serie op toen de trams wisselend op de lijnen 6 en 10 reden. Het
GVB had deze serie gekozen vanwege de elektrisch bediende lijn (en
richting)films.

vlnr: Joop van Zijl, Kees Buurman (ex-NOS)(overleden),
GVB-instructeur,
Joop Landre (overleden), Chiel van Praag, Herman Emmink, ondergetekende.
Na een revisie, ongeveer
12 jaar geleden, verdween ook nog een kleine richtingfilm aan de zijkant
van de trams. Niet alleen de genoemde blokkendozen zien we nooit meer
maar ook de 796,797,806,811 en 814 bevinden zich nu in de tramhemel om
diverse gezondheidsredenen zoals brand. Geruime tijd heeft de 781
rondgereden in de toen toekomstige GVB-kleuren, die later, a la GVB,
weer werden gewijzigd. Met deze 781 heb ik nog een zondag proefgereden
voor de toen geplande lijn 20 om de route en andere zaken te testen voor
deze nieuwe spectaculaire tijdelijke tramlijn, die maar drie jaar zou
bestaan. Lijn 20 was de echte 780-er tramlijn.
 |
 |
Er waren voor lijn 20
diverse aanpassingen in de rails aangebracht, zoals het extra haltespoor
op het Leidseplein komende uit de Marnixstraat en het wissel van de Van
Woustraat naar de Ceintuurbaan. Er was een troost: lijn 20 was het
mooiste tramlijnnummer dat Amsterdam op ooit heeft gekend, het lachte je
toe. Omdat bij het GVB alle gelede wagens werden aangeduid met een
simpele maar duidelijke code mogen we deze code. 9G en 10G, niet
vergeten.(780-804, 805-816).
Het opvallende bij de
780-ers is, dat zij op de toen korte lijn 5 begonnen. Toen de lijn naar
Amstelveen werd verlengd, was het gebruik van deze serie onmogelijk door
het kopeindpunt in Amstelveen. Voor de serieuze technici onder de lezers
kan ik toch niet nalaten te vermelden, dat de 780-ers, net zoals eerdere
series in Amsterdam, stuurstroomwagens waren. Nu we met zijn allen
zoveel 780-informatie voor onze kiezen kregen, ligt het natuurlijk voor
de hand maar gelijk een rit te maken met een 780-er. Nu het nog kan.
Maar wel goed vasthouden!
 |
 |
|
de 805 in de
revisie - Havenstraat |
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |