Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 72

Share |

SERIEUZE TRAMHOBBYISTEN (020810)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Wat is voor jou de reden, dat je bent geinteresseerd in Amsterdamse trams? Vind je alles op wat op rails rijdt leuk, vind je trams leuk of oude Amsterdamse trams leuk, gaat het jou uitsluitend om de lijnen of de nummers van de trams, vindt je leuk om er in te zitten en mee te rijden, heb je misschien herinneringen aan vroeger, ben je toevallig trambestuurder, of was je toevallig een passsagier toen jou tram werd geraakt door een andere tram, vindt je gewoon en in principe trams leuker dan de auto of kijk je graag mee naar het werk van een bestuurder?

In deze wonderlijke droomwereld van grote mannen en vrouwen, die van die mooie herinneringen hebben aan hun jeugd toen ze dagelijks met de tram gingen, kan ik alleen maar bevestigen, dat zij niet de enigen zijn met deze interesse in trams. Daarbij komt nog, dat ik toch moet constateren, dat als je eenmaal bent geraakt door dit virus, dat deze infectie levenslang zal zijn. omdat er geen medicijn tegen gevonden is. Zoals je begrijpt, waren er altijd al serieuze trambelangstellenden. Al decennia lang. Sommigen stonden zelfs achter of in een boom trams te bekijken. Nou noem ik nog niet eens die hobbyisten, die deze hobby in het geheim beoefenden. En zich nooit lieten zien. Wie weet hoeveel het er wel waren? Omdat ik reeds enige jaren rondloop tussen deze sympathieke en soms onwerkelijke collega’s moet ik toch bekennen enkele zeer vreemde eenden in de bijt te hebben getroffen.

Want is jouw favoriete blauwe wagen toevallig ook de 401, je bent niet de enige, of was dat de 444? Ging je voor de enkelgelede wagens en de 555 of de dubbelgelede trams en bijvoorbeeld de 666. De 777 was dan vanzelfsprekend je favoriete twee-assige bijwagen. Of was dat toch de zeer antieke 717? Je had natuurlijk de vaste tramclan en heel af en toe voegde zich daar een nieuwe wat verlegen trambelangstellende bij.

Nou moet ik bekennen, dat ik in de 60-er jaren dagelijks alle twee en drie-assercombinaties uit mijn hoofd kende. Dus zowel de nummers van de motorwagens als de nummers van de bijwagens, indien aanwezig. Ben blij, dat ze gesloopt zijn anders had ik er nog mee rondgelopen. Het vreemde is, dat de trams, die je eens verafschuwde je 40 jaar later bijna net zo leuk vond als hun antieke twee en drie-assige collega‘s. Er was echter een verschil. Je verwachtte nooit, dat ze ook zouden worden gesloopt en in zulke grote aantallen.

Eigenlijk zou er een hulpdienst moeten komen voor tramhobbyisten met geestelijke problemen. Dat zou de hobby nog leuker maken. Maar zelfs tijdens schooltijd kon je je uitleven als je dromend alle tramnummers opschreef. Dat kon natuurlijk ook als je op kantoor werkte en dit deed op je elektronische telmachine. Want nogmaals: echte trambelangstellenden denken uitsluitend en 24 uur per dag aan tramnummers. Of dit nu in 2010 nog zo is, valt te betwijfelen.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker